eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.8هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فطانت بتراء 🔹 آن هوشی كه در راه حق نباشد از آن هوش تعبیر می‌ كنند به ، می ‌گویند این فطن هست، زیرك هست اما در راه باطل صرف می ‌كند. از این گونه هوش های كاذب در كتب عقلی به «فطانت بتراء»‌ یاد می‌ شود؛ یعنی ، هوشی كه در راه باطل صرف می ‌شود. كاری كه به مقصد نرسد ابتر است. هوشی كه در راه حق نباشد، «فطانت بتراء»‌ است. آن انسان فطن هست، زیرك هست اما نمی ‌داند چه كند. هر كاری كه به مقصد نرسد ابتر است و كاری به مقصد می ‌رسد كه از نشأت بگیرد. كاری كه اوّلش حق است، پایانش حق و خیر است. ممكن نیست كاری كه آغازش باطل است، پایانش حق باشد. باطل به باطل ختم می ‌شود. حق به حق ختم می‌ شود. 🔹 اگر خواستیم كاری انجام بدهیم كه به حق ختم شود، چاره ‌ای نیست مگر به حق شروع كنیم. كاری را می‌ توان به حق شروع كرد كه هم داشته باشد؛ یعنی فی نفسه عمل خیر باشد و هم كه انسان آن كار را به خدای خود نسبت بدهد و به استناد به خدا انجام بدهد. این كار را انسان به خدا نسبت می‌ دهد می‌ گوید به نام خدا آغاز می ‌كنم، به نام خدا شروع می ‌كنم. قهراً در این كار جز خدا هدفی دیگر نخواهد داشت. از انضمام آن حُسن فاعلی كه فاعل است و این حُسن فعلی كه است، انسان یقین پیدا می‌ كند كه این كار به مقصد می ‌رسد. 📚 درس تفسیر سوره فاتحة الکتااب جلسه 1 تاریخ: 1363/08/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_110 ay ss.mp3
3.96M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 110 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_110p2.pdf
188.9K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 110 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مستجاب الدعوه ▪️ وجود مبارک فرمود البته از ائمه دیگر هم ممکن است رسیده باشد که فرمودند: «وَ أَنَا الضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ یهْجُسْ فِی قَلْبِهِ إِلَّا الرِّضَا أَنْ یدْعُوَ اللَّهَ فَیسْتَجَابَ لَه‏»[1] فرمود من ضامن‌ هستم، متعهد هستم که اگر کسی به رسیده است، به راضی باشد، او باشد، در قلب او جز رضا به قضای الهی چیزی خطور نکند، او «مستجاب الدعوه» است؛ یعنی دعای او به اجابت می ‌رسد. [1]. الكافي (ط ـ الإسلامية)، ج‏2، ص62; «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيهِ السَّلَام قَالَ: لَقِيَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيهِ السَّلَام عَبْدَ اللَّهِ بْنَ جَعْفَرٍ فَقَالَ يَا عَبْدَ اللَّهِ كَيْفَ يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً وَ هُوَ يَسْخَطُ قِسْمَهُ وَ يُحَقِّرُ مَنْزِلَتَهُ وَ الْحَاكِمُ عَلَيْهِ اللَّهُ وَ أَنَا الضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ يَهْجُسْ فِي قَلْبِهِ إِلَّا الرِّضَا أَنْ يَدْعُوَ اللَّهَ فَيُسْتَجَابَ لَه‏». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1381/10/26 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 آه مظلوم ▪️ مرحوم علامه طباطبایی (رضوان الله علیه) می ‌فرمود که این حدیث از غرر روایات ماست؛ وجود مبارک حضرت امیر داشتند در مسجد سخنرانی می ‌کردند، از شام معمولاً گروهی برای جاسوسی یا خبریابی می ‌آمدند. آمدند محضر حضرت امیر وجود مبارک هم بچه بود... . 👇👇👇👇👇
💠 آه مظلوم ▪️ مرحوم علامه طباطبایی (رضوان الله علیه) می ‌فرمود که این حدیث از غرر روایات ماست؛[1] وجود مبارک حضرت امیر داشتند در مسجد سخنرانی می ‌کردند. از شام معمولاً گروهی برای جاسوسی یا خبریابی می ‌آمدند. آمدند محضر حضرت امیر وجود مبارک هم بچه بود، نشسته بود. به حضرت عرض کردند: «كَمْ بَینَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاء»؛ بین آسمان و زمین چقدر فاصله است؟ این یک سؤالی بود که کسی دسترسی ندارد، مگر اینکه آدم از راه بگوید، اینها هم علم غیب باورشان نمی‌ شود. سائل سؤال کرد: «كَمْ بَینَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاء»؟ حضرت اشاره کرد به که پسر تو جواب بده! وجود مبارک فرمود: «دَعْوَةُ الْمَظْلُوم وَ مَدُّ الْبَصَرِ‏»؛[2] یعنی اگر آسمان ظاهر را می‌ گویی، ما که متر نداریم، تا چشم می ‌بیند آسمان است. اگر آسمان باطن و ملکوت را می گویی، است. آه مظلوم مستقیماً به آسمان می ‌رسد، آنجا که ﴿وَ فِی السَّماءِ رِزْقُكُمْ﴾،[3] آنجا که ﴿لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ﴾.[4] ▪️ در قرآن فرمود که درهای آسمان به روی کافر باز نمی ‌شود، این کدام آسمان است؟ این آسمان ظاهری که الآن اینها ترمینال دارند! این کدام آسمان است؟ فرمود: ﴿لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ﴾،[5] درهای آسمان به روی کفار باز نمی‌ شود؛ این همان آسمانی است که ﴿وَ فِی السَّماءِ رِزْقُكُمْ﴾، این آسمان را می ‌فهمد با اینکه بچه است! فرمود: اگر آسمان ظاهر را بگویید، «مَدُّ الْبَصَرِ»؛ تا چشم می ‌بیند. آسمان باطنی که ﴿وَ فِی السَّماءِ رِزْقُكُمْ﴾، آسمان باطنی که ﴿وَ فُتِحَتِ السَّماءُ فَكَانَتْ أَبْوَاباً﴾،[6] آسمان باطنی که ﴿لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ﴾، آن را می ‌گویی، ؛ «دَعْوَةُ الْمَظْلُوم‏». ▪️ چرا مستجاب می ‌رسد، به کجا می ‌رسد؟ این مثل دود نیست که بالا برود. این مظلوم وقتی آه می ‌کشد، چه کسی باید جواب بگوید؟ باید فرشته‌ های آسمانی که به اذن خدا مدبّرات امر هستند، باید این کار را انجام بدهند. آنها که اینجاها نیستند. بُعد مکانت است نه بُعد مکانی! این ! فرمود: «دَعْوَةُ الْمَظْلُوم وَ مَدُّ الْبَصَرِ‏». [1]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏8، ص169. [2]. تحف العقول، ص229. [3]. سوره ذاریات، آیه22. [4]. سوره اعراف، آیه40. [5]. سوره اعراف، آیه40. [6]. سوره نبأ، آیه19. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1397/06/04 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سیاست چیست؟ ▪️ از وجود مبارك سؤال كردند سیاست چیست؟ در مورد مستحضرید که در زیارت جامعه امام هادی (صلوات الله و سلامه علیه) آمده است كه به اهل بیت در مزار آنها در مشاهد مشرّفه عرض می ‌كنیم: «اَلسَّلامٌ عَلَیكُم یا سَاسَةِ العِباد»؛[1] ای بندگان الهی! از امام مجتبی سؤال كردند سیاست چیست؟ فرمود: «أُن تَرعَی حُقُوق الله وَ حُقوق الأحیاء وَ حُقوق الأموات»[2]، می ‌بینید سیاست را در اضلاع سه‌گانه این مثلث بابركت معنا كرد. ▫️ فرمود: رابطه خود را با خدا از نظر شناخت خدا, اسما و اوصاف خدا, افعال و اقوال و آثار خدا, رهنمودهای خدا, عمل به دستورهای خدا مستحكم كنید یك. ▫️ رابطه ‌تان را با زنده ‌ها، آن‌كه انسان است، رابطه انسانی‌ تان را با او حفظ كنید، به كسی خیانت نكنید، در عهد و پیمان خود وفادار باشید، خیرِ دیگران را بخواهید و حقوق احیا را زنده كنید؛ برخی ‌ها مسلمان ‌اند، برخی ‌ها اهل كتاب ‌اند، برخی ‌ها كافرند، فرمود شما به احدی ظلم نكنید، ظلم حرام است ولو نسبت به كافر، مگر اینکه آن كافر بخواهد محارب باشد و حمله كند و مسلمان‌ ها را آزار برساند. ▫️ بخش سوم و ضلع سوم، اموات ‌اند، حقوق اموات را رعایت كنید. آنها كه كاری كردند، كتابی نوشتند، مدرسه ‌ای ساختند، راهی را احداث كردند، پلی ساختند و خدماتی به جامعه ارائه كردند، حقّ آنها را رعایت كنید. ▪️ سیاست آن است كه این انسان با خدایش داشته باشد اولاً, با جوامع بشری در سه بخش ـ هم بخش ملّی و محلّی, هم بخش منطقه ‌ای, هم بخش بین‌ المللی ـ حفظ كند. در بخش مسلمان ‌ها که بخش ملّی و محلّی ماست، در بخش با اهل كتاب كه خدا را قبول دارند و وحی و نبوّت را قبول دارند بخش منطقه ‌ای ماست، بخش سوم بخش بین ‌المللی ماست، زیرا ذات اقدس الهی پیغمبر را به عنوان ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾[3] فرستاد, كتاب او را ﴿ذِكْری‏ لِلْبَشَرِ﴾[4] فرستاد, ﴿نَذیراً لِلْبَشَرِ﴾[5] فرستاد, ﴿لِلْعالَمینَ نَذیراً﴾[6] فرستاد, ﴿كَافَّةً لِلنَّاسِ﴾[7] فرستاد، ما باید پیغمبری فكر كنیم؛ یعنی با جهان, داشته باشیم، مگر آنها قطع [جنگ] كنند كه ما ناچاریم قیام كنیم، وگرنه اساس بر این است كه ما نسبت به تمام مردم روی زمین باشیم. [1] . من لا یحضره الفقیه، ج2، ص610. [2] . الحیاة، ترجمه احمد آرام، ج6، ص620. [3] . سوره انبیاء، آیه107. [4] . سوره مدثر، آیه31. [5] . سوره مدثر، آیه36. [6] . سوره فرقان، آیه1. [7] . سوره سبإ، آیه28. 📚 پیام به همایش سبط اكبر (امام حسن مجتبی(علیه‌السلام)) تاریخ: 1393/03/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_111 ay ss.mp3
3.97M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 111 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_111p2.pdf
172.3K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 111 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
momenoon_37p2.pdf
266.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 37 تاریخ: 1390/07/12 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا