eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.5هزار ویدیو
4.9هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
khoms_127p2.pdf
170.9K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 127 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
anbiya_013p2.pdf
190.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 13 تاریخ: 1389/07/10 🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 شروع درس خارج فقه آیت الله العظمی جوادی آملی در سال تحصیلی جدید 🔹 روز چهارشنبه 21 مهر ماه 1400 🔹ادامه مبحث ارث: ساعت 9 صبح 🔹 لازم به ذکر است به دلیل وضعیت موجود حاصله از ویروس کرونا، درس معظم له به صورت آنلاین و مجازی برگزار می گردد. 🔹 کاربران می توانند درس معظم له را به صورت زنده و آنلاین و در دو فرمت صوتی و تصویری از لینک های ذیل مشاهده نمایند. 🔸سایت وب تی وی : تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir 🔸کلاس مجازی: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli همچنین درس معظم له به صورت «صوت و متن» در سایت و کانال دروس بنیاد اسراء به روال سابق، بارگزاری خواهد شد. ⬅️ 📝 لطفاً سوالات درسی خود را با موضوع به ادمین کانال ارسال نمایید؛ گفتنی است این سوالات پس از جمع آوری و دسته بندی در روز چهارشنبه هر هفته توسط حضرت استاد پاسخ داده خواهد شد. 🆔 @adminesra 🆔 @a_javadiamoli_doross
🏴 چراغ هدایت ▪️ وجود مبارك امام مجتبی (سلام الله علیه) فرمود: «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی» یعنی ذات اقدس الهی علم آورد تا بخش اندیشه را به كمال برساند و تزكیه نازل كرد تا بخش انگیزه را به كمال برساند. انسانِ اندیشمند پارسا نه بیراهه می‌ رود نه راه كسی را می ‌بندد؛ چنین انسانی است و . چون ظرف دانش است جا برای اوهام و خیالات نیست و چون چراغ هدایت است جا برای ظلمت و تاریكی نیست. 📚 سخنرانی موضوعی سایه سار عترت جلسه 9 🆔 @a_javadiamoli_esra
13.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 تجلّی اعظم ▪️ مستحضرید كه وجود مبارك رسول گرامی آن طوری كه در دعای شب 27 رجب آمده است، خدای سبحان است.[1] وقتی ما پیامبر را از دست می ‌دهیم قهراً آن تجلّی اعظم از ما گرفته می‌ شود؛ لذا در همین نهج ‌البلاغه وجود مبارك امیرمؤمنان (سلام الله علیه) به مناسبت ارتحال پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) آمده است: «لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِكَ مَا لَمْ ینْقَطِعْ بِمَوْتِ غَیرِكَ»؛[2] شما كه رحلت كردید وحی تشریعی دیگر منقطع شد. دیگر جبرئیل بیاید، احكامی بیاورد، دستوراتی بیاورد و حِكَم الهی را برای ما به صورت شریعت بیان كند دیگر نیست. ▪️ چون این ‌چنین است، یعنی با گرامی چیزی از جوامع بشری گرفته شده است كه با ارتحال هیچ كس از بشر گرفته نمی ‌شد، این مصیبت می‌ شود و این مصداق كامل آن ثُلمه‌ای است كه «لَا یسُدُّهَا شَی‏ءٌ»؛ ثُلمه‌ های دیگر فاجعه ‌های دیگر تا حدودی جبران پذیر هستند، اما گرامی بی جبران است. [1]. البلد الأمین و الدرع الحصین، ص178؛ «اللَّهُمَ‏ إِنِّی‏ أَسْأَلُكَ‏ بِالتَّجَلِّی‏ الْأَعْظَمِ فِی هَذِهِ اللَّیلَةِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُعَظَّمِ وَ الْمُرْسَلِ الْمُكَرَّمِ أَنْ...». [2]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه235. آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/rsplP 📚 درس اخلاق تاریخ: 1386/12/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وصف ممتاز پیامبر ص--6.mp3
2.73M
💠 روز بیست و هشتم ماه 1443 ▪️ وصف ممتاز پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 وصف ممتاز پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم ▪️ مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) نقل كرده است كه درباره ائمه (علیهم السلام) «كُلَّمَا غَابَ نَجْمٌ طَلَعَ نَجْم‏»؛[1] هر وقت ستاره ‌ای از غروب بكند یك ستاره دیگر طلوع می ‌كند. امام اول رحلت كرد امام دوم آن خلأ را پر كرد، امام دوم رحلت كند امام سوم آن خلأ را پر كرد، تا برسد به وجود مبارك ولی‌عصر (ارواحنا فداه) كه همه خلأها را پر كرده است. فرمود «كُلَّمَا غَابَ نَجْمٌ طَلَعَ نَجْم‏»؛ هر وقت در كرانه غرب عالم امامی غروب كند و رحلت كند، از كرانه شرق عالم امامی طلوع می ‌كند. اما درباره این ‌چنین نیست، این‌چنین نیست كه اگر رحلت كرده است دیگری بتواند رسول بعدی باشد؛ زیرا آن حضرت است. ▪️ خاتَم را هم خاتَم گفتند، زیرا خاتَم یعنی مهر. وقتی صفحه نبوت و رسالت تمام شد آن ‌گاه ذات اقدس الهی خاتَم نگاری كرد؛ یعنی مهر زد، دیگر از این به بعد نبوت و رسالتی نیست. گرچه آن حضرت خاتِم هم هست، اما خاتَم بودنش برای آن است كه این انگشتر مهری به دست ذات اقدس الهی بود و خدا این دیوان نبوت را با آمدن آن حضرت مهر كرده است. ولی خود امیر بیان، وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) فرموده است كه «الْخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ وَ الْفَاتِحِ لِمَا انْغَلَقَ وَ الْمُعْلِنِ الْحَقَّ بِالْحَقِّ»؛[2] یعنی وجود مبارك رسول گرامی همه انبیای گذشته كه آمدند كمالات آنها را داراست و آنچه را كه گذشته است ایشان مختوم كرد و پایان برد و راه و روش ‌اش او هم این است كه حق را با حق زنده می‌ كند؛ یعنی اگر خدای سبحان به او دستور داد ﴿ادْعُ إِلی سَبیلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتی هِی أَحْسَنُ﴾[3] این سه راه را با حقیقت و حق پیموده است. «﴿ادْعُ إِلی سَبیلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ﴾ بالحق، ﴿وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ﴾ بالحق و «الجدال الحسن» بالحق؛ یعنی همان طور كه خدای سبحان آسمان و زمین را با حق خلق كرد كه این مضمون با تعبیرات گوناگون در قرآن كریم آمده كه ﴿خَلَقَ السَّمَاواتِ وَ اْلأَرْضَ بِالْحَقّ﴾[4] خدا آسمان و زمین را به حق خلق كرد؛ یعنی باطل در آفرینش آسمان ها نیست، در آفرینش زمین نیست، شریعت پیامبر هم این‌ چنین است. ▪️ وجود مبارك آن حضرت دینش را كه است با حق یاری كرد و علنی كرد و تبلیغ كرد؛ یعنی هرگز از باطل كمك نگرفت تا حق را روشن كند؛ زیرا هدف وسیله را توجیه نمی ‌كند. اگر ما خواستیم به مقصد صحیح برسیم باید از راه صحیح به مقصد صحیح برسیم، از راه باطل به مقصد صحیح رسیدن ممكن نیست. از ضعف مردم، عجز مردم و سوء تشخیص مردم بهره ناصواب بردن این حق را با باطل یاری كردن است، فرمود: «الْمُعْلِنِ الْحَقَّ بِالْحَقِّ» هدفش حق، راهش هم حق، از ، هدف را زنده كرد. [1]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص338. [2]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه72. [3]. سوره نحل، آیه125. [4]. سوره أنعام، آیه73؛ سوره إبراهیم، آیه19؛ سوره نحل، آیه3؛ سوره زمر، آیه5؛ سوره تغابن، آیه3. 📚 درس اخلاق تاریخ: 13863/12/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
9.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 خودسازی ▪️ همه ما تلاش و کوشش ما در است. اما آن بدن ‌سازی که همه ما موظف هستیم و مشغول هستیم این است که ما در قیامت با یک بدنی محشور می ‌شویم, این بدن یا زشت است یا زیبا, یا سیاه ‌روی هستیم خدایی ناکرده یا روسفید. ▪️ ما الآن شبانه ‌روز داریم بدن می‌ سازیم, مگر ما نمی ‌خواهیم در قیامت زیبا محشور بشویم؟ ما چه کنیم؟ چرا به ما گفتند وقتی وضو می‌ گیرید آب را به صورت می ‌پاشید, این دعا را بخوانید: «اللَّهُمَّ بَیضْ وَجْهِی یوْمَ تَسْوَدُّ فِیهِ الْوُجُوهُ‏»[1] ما داریم بدن می ‌سازیم. حالا لازم نیست اگر عربی نمی‌ دانید حتماً با آن کلمات بگویید، فارسی بگویید خدایا! صورت ما در قیامت سفید کن! ما داریم بدن می‌ سازیم. ▪️ یک است! چرا وجود مبارک موقع نماز که می‌شد «تَرْتَعِدُ فَرَائِصُه‏»،[2] مثل اینکه آدم یک مار دمان را می ‌بیند دو پهلویش می ‌لرزید, چرا؟ برای اینکه ما داریم خودمان را می‌ سازیم. بدن خوب را هم می‌ سازد. آن روح وقتی که با خدای خودش گفتگو دارد: «اللَّهُمَّ بَیضْ وَجْهِی یوْمَ تَسْوَدُّ فِیهِ الْوُجُوهُ وَ لَا تُسَوِّدْ وَجْهِی یوْمَ تَبْیضُّ فِیهِ الْوُجُوه‏» این بدن ساخته می‌ شود. [1]. الفقه المنسوب الی الإمام الرضا(علیه السلام)، ص69. [2]. الأمالی(للصدوق)، ص178 و 179. آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/aMW9w 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/06/26 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا