💠 اُسوه
🔹 مستحضرید که ذات اقدس الهی دستور داد که ما ـ «إعتصاء» یعنی اقتدا، همان تأسّی است که در تعبیرات فارسی ما رایج است ـ «إعتصاء» کنیم: ﴿لَقَدْ كانَ لَكُمْ﴾ با «لام» قَسم و حرف تأکید، ﴿لَقَدْ كانَ لَكُمْ فی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة﴾،[1] اگر ما نتوانیم این راه را برویم، با جمله خبریه از این خبر و گزارش نمی دهد. یک سلسله مقاماتی هست که مخصوص آنهاست، آنها را از آن جهت ما مأمور نیستیم، چون مقدور ما نیست؛ اما دو چیز مهم را اینها آوردند، یکی معرفی انسان است که انسان را یک موجود ابدی معرفی کردند، یکی همین جهان است. خیلی ها فكر می كردند، جهان همین است، بر فرض هم که معاد نباشد، همین آسمان است و زمین و انسان همین است كه با مرگ پایان می پذیرد؛ اما مهم ترین كار وجود مبارك پیغمبر (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) و همچنین معصوم دیگر (عَلَیهِمُ السَّلام) هم تفسیر عالَم است كه عالم این نیست، این یك گوشه ای از جهان هستی است و هم ما این نیستیم كه پایان ما قبر و مرگ باشد. فرمودند جهان بر فرض همین باشد، این ادامه دارد؛ اگر جهان دیگر هم نباشد، همین به جهان دیگر تبدیل می شود؛ اما الآن جهان های فراوانی است.
🔹 اگر ما از این نشئه طبیعت بیرون بیاییم، دو كار می كنیم: هم آینده خود را میبینیم، هم آینده جهان را؛ هرگز بشر با مرگ نمی میرد! قرآن آمده به ما بفهماند كه انسان مرگ را می میراند. ما از تنها چیزی كه از آن می ترسیم مرگ است؛ اگر از بیماری ها هراسناكیم یا از دشمن هراسناكیم یا از مار و عقرب می ترسیم، برای اینكه می ترسیم از بین برویم و بمیریم. این دین آمده به ما بگوید، انسان مرگ را می میراند، ماییم كه مرگ را زیر پا می گذاریم و از روی پل مرگ، به آن طرف عبور می كنیم و به ابدیت می رسیم. این تعبیر قرآن كریم كه ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْت﴾،[2] پیامش این است. نفرمود «كُلُّ نَفْسٍ یذوقه الْمَوْت»، هر كس را مرگ می چشد! فرمود مرگ، مذوق است نه ذائق، هر ذائقی مذوقش را هضم می كند.
🔹 ذات أقدس الهی فرمود، بسیاری از مسایل را كه انبیا، مخصوصاً وجود مبارک حضرت آورد می تواند اُسوه شما باشد، خودتان را ارزان نفروشید. اگر جان را به كمتر از قرآن و عترت فروختیم مغبون هستیم؛ این سوره «تغابن» همین است: ﴿یوْمَ یجْمَعُكُمْ لِیوْمِ الْجَمْعِ ذلِكَ یوْمُ التَّغابُن﴾،[3] اگر كسی به غیر قرآن و عترت معامله كرد، با هر چه داد و ستد كرد مغبون است.
[1]. سوره احزاب، آیه21.
[2]. سوره آل عمران، آیه185؛ سوره انبیا، آیه35.
[3]. سوره تغابن، آیه9.
📚 سخنرانی عمومی به مناسبت ولادت رسول اکرم (ص)
تاریخ: 1395/09/27
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
zukhruf-22ms ss.mp3
6.18M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #زخرف
🔹 جلسه: 22
تاریخ: 1394/10/30
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
zukhruf 22- p2.pdf
234.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #زخرف
🔹 جلسه: 22
تاریخ: 1394/10/30
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
nekah - 464 ss.mp3
7.11M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 464
تاریخ: 1398/08/19
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
nekah 464.pdf
190.1K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 464
تاریخ: 1398/08/19
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 464
تاریخ : 1398/08/19
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه #نبأ
🔹 جلسه : 1
تاریخ: 1398/08/18
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
An-Nabaa - 02 ss.mp3
5.81M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نبأ
🔹 جلسه : 2
تاریخ: 1398/08/19
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al nabaa- 02 p2.pdf
253.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #نبأ
🔹 جلسه : 2
تاریخ: 1398/08/19
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
قسم به بیّنه.mp3
1.48M
💠 روز سیزدهم ماه #ربیع الاول 1441
🔹 قسم به بیّنه
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 قسم به بیّنه
🔹 مستحضر هستید از آدم تا خاتم، نام هر پیامبری را که ذات أقدس الهی در قرآن کریم به صراحت می برد، گاهی خطاب می کند، گاهی اسم را می گوید ما به فلان کس گفتیم، یا می گوید: ﴿یا دَاوُدُ﴾،[1] ﴿یا نُوحُ﴾،[2] ﴿یا عِیسَی﴾،[3] ﴿یا مُوسی﴾؛[4] اما وجود مبارک حضرت هرگز نامش را نمی برد: ﴿یا أَیهَا النَّبِی﴾،[5] ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ﴾،[6] با جلال و شکوه از پیغمبر نام می برد، اسم نام مبارک حضرت را اصلاً نمی برد و اگر نام مبارک حضرت شد،[7] آنجا خطاب ذات أقدس الهی نیست.
🔹 برای پیغمبر اسلام (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) یک حرمت ویژه ای قائل است و به جان او قسم یاد می کند: ﴿لَعَمْرُكَ إِنَّهُمْ لَفِی سْكْرَتِهِمْ یعْمَهُونَ﴾،[8] مستحضر هستید که قسم های قرآن به بیّنه است نه در قبال بیّنه. ذات أقدس الهی وقتی به عمر پیامبر قسم می خورد، دلیل است: ﴿لَعَمْرُكَ إِنَّهُمْ لَفِی سْكْرَتِهِمْ یعْمَهُونَ﴾، این عمر، «عمر عقلی» است. خدا به عقل قسم می خورد که آنها مستانه می روند. انسان به جایی می رسد که عمر او می شود بیّنه. خدا در مقابل بیّنه قسم نمی خورد، به خود بیّنه قسم می خورد، ﴿لَعَمْرُكَ﴾، این «لام» لام قسم است؛ قسم به جان تو اینها به بی راهه می روند، برای اینکه تو «معیار عقل» هستی. اگر کسی بگوید قسم به این آفتاب الآن روز است، به خود دلیل قسم خورده است. هرگز ـ یعنی سالبه کلیه ـ قسم خدا در مقابل بیّنه نیست، به خود بیّنه قسم می خورد، چون او با حجّت بالغه هست و این پیامبر ما را به عنوان فرزندی قبول کرده است. این علی بن ابی طالب (سَلامُ الله عَلَیهِما) ما را به عنوان فرزندی قبول کردند. از این سمت بالاتر چیست؟!
🔹 مطلب مهمی که ذات أقدس الهی به پیامبر خود فرمود: ﴿وَ لاَ تَمُدَّنَّ عَینَیكَ إِلَی مَا مَتَّعْنَا﴾،[9] چقدر این تعبیر زیبا و لطیف است! او علمش فراوان هست؛ اما به هر حال از مکتب الهی یاد گرفت، فرمود: ﴿وَ عَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُن تَعْلَمُ﴾؛[10] ما یادت دادیم. در همین قرآن فرمود تو بدان و به آنها بگو! دنیا برای کسی میوه نمی شود: ﴿وَ لاَ تَمُدَّنَّ عَینَیكَ إِلَی مَا مَتَّعْنَا بِهِ﴾ فرمود: ﴿زَهْرَةَ﴾، «زَهر» یعنی شکوفه، شکوفه بهار. در این آیه فرمود رسول من بدان! ریاست، سلطنت، امامت ظاهری، حکومت، برای هیچ کسی میوه نمی شود، فقط شکوفه است. تا می رسد یک کم به بار بنشیند و به صورت میوه دربیاید، پاییز سرد زودرس می رسد و همه شکوفه ها را می ریزد. هیچ کسی در دنیا میوه دنیا نچید. «از آن سرد آمد این کاخ دل آویز» دنیا جای سردی است «که تا جا گرم کردی گویدت خیز»[11] شما برو، دیگری باید بیاید. این سمت ها که می بینید تودیع و معارفه، تودیع و معارفه همین است. فرمود میوه چیدن جای بهشت است که ﴿أُكُلُها دائِمٌ﴾؛[12] میوه بهشت دائم است، نه پُرخوری. «اُکُل»؛ یعنی «مأکول» نه «أکل». ﴿أُكُلُها دائِمٌ﴾.
[1]. سوره ص، آیه26.
[2]. سوره هود، آیات32 و46 و48.
[3]. سوره آل عمران، آیه55؛ سوره مائده، آیه110.
[4]. سوره بقره، آیات55 و61؛ سوره مائده22.
[5]. سوره انفال، آیات64 و65 و70.
[6]. سوره مائده، آیه41 و67.
[7]. سوره آل عمران، آیه44؛ سوره احزاب، آیه40؛ سوره محمد، آیه2؛ سوره فتح، آیه29.
[8]. سوره حجر، آیه72.
[9]. سوره طه، آیه131.
[10]. سوره نساء، آیه113.
[11]. نظامی خمسه، خسرو شیرین، بخش29.
[12]. سوره رعد، آیه35.
📚 سخنرانی عمومی به مناسبت ولادت رسول اکرم (ص)
تاریخ: 1396/09/15
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
zukhruf-23ms ss.mp3
6.85M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #زخرف
🔹 جلسه: 23
تاریخ: 1394/11/03
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
zukhruf 23- p2.pdf
264.6K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #زخرف
🔹 جلسه: 23
تاریخ: 1394/11/03
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه #نبأ
🔹 جلسه : 2
تاریخ: 1398/08/19
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 465
تاریخ : 1398/08/20
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa