eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.8هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
نظم هندسی.mp3
1.49M
💠 روز بیست و چهارم ماه #ربیع_الثانی 1441 🔹 نظم هندسی #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 نظم هندسی 🔹 مرحوم ملاّ محمد نراقی پسر ملاّ احمد را خدا غریق رحمت كند! این دو فقیه كاشانی، غالب فقهای ما این‌طور بودند، شما از مقنعه مرحوم مفید گرفته تا كشف الغطاء مرحوم كاشف ‌الغطاء، غالب این فقها یك رساله ‌ای ـ مفصّل یا مبسوط ـ نوشتند. 🔹 حالا برویم به سراغ نظم هندسی كه مرحوم ملاّ محمد، پسر ملاّ احمد نراقی که این دو هم فقیه بودند، هم متكلّم. او چقدر مهندسی حرف می ‌زند! می‌ گوید شما این آیه را با این روایت هماهنگ كنید، خدا در قرآن فرمود: ﴿مَنْ یطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ﴾[1] چرا؟ برای اینكه «رسول بما أنّه رسول» حرف دیگری ندارد! ﴿مَنْ یطِعِ الرَّسُولَ﴾ با «فاء» تفریع ﴿فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ﴾، چون ﴿وَ ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوی‏ ٭ إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْی یوحی‏﴾[2] «رسول بما أنّه رسول» حرفی ندارد؛ پس هر كسی مطیع رسول بود، مطیع «الله» است. این روایت را هم كه از آیه قرآن گرفته شده كنار این قرار بدهید، وجود مبارك رسول خدا در جریان غدیر فرمود: «مَن كُنتُ مَولاهُ فَهَذَا عَلِی مَولاهُ»[3] فرمود، این حدیث به منزله آن آیه است، خدا می ‌فرماید هر كسی از پیغمبر اطاعت كند از من اطاعت كرده، پیغمبر می فرماید هر کسی از علی اطاعت کرده از من اطاعت کرده، چون علی (سلام الله علیه) حرفی ندارد غیر از وحی ما، این را می ‌گویند نظم هندسی. فرمود شما این حدیث را كنار آن آیه بگذارید می ‌بینید همین نتیجه را می‌ دهد یا نمی‌دهد؟ چرا «مَنْ‏ كُنْتُ‏ مَوْلَاهُ‏ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاه»، چون او غیر از ما حرفی ندارد «كَفِّی وَ كَفُّ عَلِی‏ فِی‏ الْعَدْلِ‏ سَوَاءٌ»،[4] لذا ﴿مَنْ یطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ﴾ «من أطاع علی فقد أطاع الرسول» این حرف ‌ها را كلام می ‌گوید. 🔹 بنابراین علم كلام آن قدرت را دارد كه عصمت را ثابت كند، عقل را سر جای خود بنشاند، عقل را از زندان بیرون بیاورد، دست و بال عقل را باز كند كه بتواند حرف بزند، اوّلین حرفی كه عقل می ‌زند این است كه امامت لازم است، دومین حرفی كه می‌ زند می‌گوید امام باید معصوم باشد، سومین حرفی كه می ‌زند می ‌گوید عصمت و امامت «عهد الله» است حرف خدا را تصدیق می ‌كند برای اینكه مردم از عصمت خبری ندارند، چهارمین حرفی كه می‌ زند می‌ گوید با تواتر باید ثابت بشود چه اینكه ثابت شده است غیر از این خاندان كسی معصوم نیست، این حرف ‌های عقل است، آن وقت هم كلام حیثیت خود را پیدا می ‌كند، هم اصول زنده می ‌شود. 🔹 اگر ما حُسن و قبح عقلی را انكار كنیم، مسئله «قُبح عِقاب بلا بیان» كه از ادله متقن ماست، در مسئله برائت در اصول از دست ما گرفته می ‌شود، فقط باید به «رُفِعَ عَن أُمَّتِی»[5] تمسّك كنیم، به نقل تمسّك كنیم، نقل هم كه بازار آشفته دارد. اگر ـ خدای ناكرده ـ عقل زندانی شود، هر حادثه ‌ای كه آن روز به نام سقیفه پیدا شد، امروز به نام داعش پیدا می ‌شود؛ یعنی هر جا تعصّب جاهلی به علاوه قدرت كاذب باشد، مساوی شمشیر است؛ الآن داعش همین‌طور است، گرچه بعضی ‌ها مزدورند امّا بعضی فریب ‌خورده ‌اند و به عقیده شهادت می‌ آیند، جهاد كه دارند همین است، چون كلام راكد است، کلام راجل است، عقل زندانی است؛ كلام این قدرت را دارد، آن وقت هم خود را زنده می ‌كند، هم اصول را زنده می ‌كند، هم فقه را زنده می ‌كند، هم غدیر را زنده می ‌كند. [1]. سوره نساء, آیه80. [2]. سوره نجم, آیات 3 و 4. [3]. کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج2، ص603. [4]. امالی(للمفید)، النص، ص293. [5]. وسائل الشیعة، ج‌15، ص369. 📚 سومین اجلاسیه مجمع عمومی جامعه مدرسین دارالشفاء تاریخ: 1393/10/17 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
shura-35ms ss.mp3
5.85M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #شوری 🔹 جلسه: 35 تاریخ: 1394/08/20 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
shura 35- p2.pdf
236.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #شوری 🔹 جلسه: 35 تاریخ: 1394/08/20 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
moredi_3610 ss.mp3
6.5M
💠 صوت #درس_اخلاق 🔹 تاریخ: 1398/09/28 🔹 موضوع: کلمات قصار #نهج_البلاغه 96-97-98-99 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_3610 p2.pdf
261.9K
💠 متن #درس_اخلاق 🔹 تاریخ: 1398/09/28 🔹 موضوع: کلمات قصار #نهج_البلاغه 96-97-98-99 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه #تکویر 🔹 جلسه : 5 تاریخ: 1398/09/27 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Kholase takvir 05.mp3
1.67M
💠 خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه #تکویر 🔹 جلسه : 5 تاریخ: 1398/09/27 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس خارج فقه #نکاح 🔹 جلسه : 492 تاریخ: 1398/09/30 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Kholase nekah 492.mp3
1.88M
💠 خلاصه درس خارج فقه #نکاح 🔹 جلسه : 492 تاریخ: 1398/09/30 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
nekah - 492 ss.mp3
6.09M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح 🔹 جلسه : 492 تاریخ: 1398/09/30 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
nekah 492.pdf
438.2K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح 🔹 جلسه : 492 تاریخ: 1398/09/30 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی با حضور در بیت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با ایشان دیدار کردند و در جریان آخرین وضعیت سلامتی ایشان قرار گرفتند. 🔺 منبع: news.esra.ir #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al-Infitar -01 ss.mp3
6.27M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انفطار 🔹 جلسه : 1 تاریخ: 1398/09/30 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Infitar 01- 01 p2.pdf
180.8K
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انفطار 🔹 جلسه : 1 تاریخ: 1398/09/30 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ره آورد انبیاء.mp3
1.69M
💠 روز بیست و پنجم ماه #ربیع_الثانی 1441 🔹 ره آورد انبیاء #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 ره آورد انبیاء 🔹 انسان در تواضع می ‌خواهد سرعت بگیرد و جلو بیفتد یا در عدل، در تقوا، دیگر جای تزاحم نیست. کسی که باتقواست یک کسی می‌ خواهد باتقواتر باشد، یکی عادل است یکی می ‌خواهد عادل‌تر باشد، اینجا جای تزاحم نیست؛ هم به ما گفتند از سرعت بگیرید هم گفتند سبقت بگیرید. چه کسانی اهل سرعت‌ اند؟ چه کسانی اهل سبقت ‌اند؟ این را در سوره مبارکه «مؤمنون» معرّفی کرد. مستحضرید سرعت گرفتن، یعنی کسی که مؤمن هست، در فضایل ایمانی دارد سرعت می‌ گیرد، مؤمن هست در فضایل ایمانی نسبت به دیگران دارد سبقت می ‌گیرد. در بخش‌ های میانی همین سوره مبارکه «مؤمنون» فرمود: ﴿إِنَّ الَّذِینَ هُم مِنْ خَشْیةِ رَبِّهم مُشْفِقُونَ ٭ وَ الَّذِینَ هُم بِآیاتِ رَبِّهِمْ یؤْمِنُونَ ٭ وَ الَّذِینَ هُم بِرَبِّهِمْ لاَ یشْرِكُونَ﴾،[1] آن مؤمنینی که از خشیت پروردگار هراسناک هستند که ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾،[2] آن مؤمنینی که به آیات الهی ایمان دارند آن مؤمنینی که مشرک نیستند! آن مؤمنینی که مشرک نیستند اینها به آن دو آیه عمل می‌کنند؛ هم آیه سرعت، هم آیه سبقت، ﴿أُولئِكَ یسَارِعُونَ فِی الْخَیرَاتِ وَ هُمْ لَهَا سَابِقُونَ﴾[3] سرعت و سبقت برای مؤمنینی است که از خشیت ربّشان مشفق ‌اند که ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾، به آیات ربّ مؤمن ‌اند و به پروردگار خود شرک نمی‌ روزند، این برای چه کسانی است؟ برای بسیاری از علما و اوحدی از علماست. وقتی قرآن بخواهد اوحدی از علما را معرّفی کند می‌ گوید اگر اینها مشرک نبودند اهل سرعت و سبقت ‌اند! معلوم می ‌شود که در اندیشه ‌ها در اقوال در رفتار در گفتار، موحّد بودن از بهترین برکت ‌های الهی است و این ره آورد انبیاست و این عنصر اصلی حوزه‌ هاست. 🔹 کار حوزه این است و این می‌ تواند جامعه را هدایت کند، مردم از یک روحانی که حرفش مطابق با عملش و عملش مطابق با حرفش باشد و همین حدّ هم بگوید کاملاً ایمان می ‌آورند و جذب می‌ شوند، چون سرمایه پذیرش دین که فطرت است خدا به اینها داده است. مردم از ما توقع ندارند که سلمان یا اباذر باشیم! مردم از ما همین امور ساده را توقّع دارند که آنچه می‌ گوییم عمل بکنیم. آن وقت خود ما ـ إن‌ شاء الله ـ اهل سعادت هستیم، عده‌ای را هم ـ إن ‌شاء الله ـ به سعادت راهنمایی می ‌کنیم و در قیامت از عده‌ای شفاعت می ‌کنیم. به عالِم می‌ گویند، «قِف تَشفَع لِلنَّاس»[4] این دومی و سومی مجزوم به آن امر است؛ یعنی بایست! چرا بایست؟ حالا مؤمن کارش تمام شده است مؤمن عالِم به او اجازه ورود بهشت را دادند حالا دارد می ‌رود به طرف بهشت. در بین راه به او می ‌گویند بایست! چرا؟ از یک عده شفاعت کن! که شفاعت تو «مُشَفَّع» است، آن شفیعی که شفاعتش مقبول باشد می ‌گویند «شفیعِ مُشَفَّع»؛ این کم مقامی نیست که ملائکه به یک عالِم بگویند «قِف تَشفَع لِلنَّاس»؛ همان طوری که در دنیا عده‌ای را هدایت کردی، در آخرت عده‌ ای را هم به همراه خود به بهشت ببر! [1] . سوره مؤمنون، آیات57 ـ 59. [2] . سوره فاطر، آیه28. [3] . سوره مؤمنون، آیه61. [4] . علل الشرائع، ج2، ص394. 📚 سخنرانی در افتتاحیه حوزه علمیه دماوند تاریخ: 1395/05/16 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا