Al-Mutaffifin -03 ss.mp3
5.37M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #مطففین
🔹 جلسه : 3
تاریخ: 1398/10/08
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Mutaffifeen 03 p2.pdf
202.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #مطففین
🔹 جلسه : 3
تاریخ: 1398/10/08
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
استبداد درون و بیرون.mp3
2.24M
💠 روز سوم ماه #جمادی_الاول 1441
🔹 استبداد درون و بیرون
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 استبداد درون و برون
🔹 همه ما می خواهیم ببینیم آیا خدا از ما راضی است؟ آیا پیغمبر و اهل بیت از ما راضی هستند؟ و عمده در عصر ما این است كه وجود مبارك حضرت از ما راضی است یا نه؟ این آرزوی همه ماست. همه اینها یك نورند «کُلُّهُم نورٌ واحِد»،[1] اگر ما به كلام خود حضرت دسترسی نداریم به قرآن دسترسی داریم، به نهج البلاغه دسترسی داریم. وجود مبارك حضرت امیر مطلبی فرمود كه اگر الآن ما خدمت حضرت می رسیدیم، وجود مبارك ولی عصر هم همین حرف را می زد. حضرت فرمود من برادری داشتم که نزد چشمان من خیلی بزرگ بود، من او را بزرگ می دیدم: «كَانَ لِی فِیمَا مَضَی أَخٌ فِی اللَّه كَانَ یعْظِمُهُ فِی عَینِی صِغَرُ الدُّنْیا فِی عَینِهِ» این برادر من بود؛ حالا بعضی گفتند مقداد بود، بعضی گفتند اباذر بود، به هر حال یكی از اصحاب حضرت بود. فرمود او در چشمان من بزرگ بود، نه تنها نزد من محبوب بود، نه تنها مرضی من بود، بلكه من او را به عنوان بزرگ می دیدم، با اینكه شاگرد اینها بود؛ حالا چه مقداد باشد چه اباذر باشد، همه اینها شاگرد بودند. فرمود: «كَانَ یعْظِمُهُ فِی عَینِی»؛ در چشمان من خیلی بزرگ بود، من وقتی او را می دیدم یک مرد بزرگی را می دیدم. الآن وجود مبارک ولی عصر هم همین حرف را می زند. می فرماید من دوستی دارم که نزد چشمان من بزرگ است، چرا؟ «كَانَ یعْظِمُهُ فِی عَینِی صِغَرُ الدُّنْیا فِی عَینِهِ»، چون دنیا در چشم او کوچک بود، او در چشم من بزرگ است، فرقی بین كلام حضرت امیر و حضرت حجّت نیست! اگر اینها نور واحدند که هستند، حرف هایشان یكی است. این راه را به ما نشان می دهد، نه تنها مورد عنایت خواهیم شد و نه تنها مورد رضای حضرت هستیم، بلکه در چشمان نورانیش به عظمت ظهور می كنیم؛ این راه باز است! حالا چه مقداد چه اباذر، آنها که معصوم نبودند، امام و امامزاده نبودند، پیغمبر و پیغمبرزاده هم نبودند، شاگرد اینها بودند. پس می شود شاگردی, طلبه یا دانشجویی به جایی برسد كه امام زمان (سلام الله علیه) بفرماید او در چشمان من بزرگ است؛ حیف است که ما این مقام را از دست بدهیم! این راه كه باز است و این راه را كه نبستند. عده ای از آنها هم كه سابقه بت پرستی داشتند بعد به اینجا رسیدند، قبل از اسلام خیلی از اینها بت پرست بودند؛ پس این راه باز است.
🔹 ما چرا از این و آن بپرسیم كه آیا امام زمان از ما راضی است یا نه؟ خودمان می توانیم بفهمیم حضرت از ما راضی است یا نه؟ فرمود: «كَانَ یعْظِمُهُ فِی عَینِی صِغَرُ الدُّنْیا فِی عَینِهِ وَ كَانَ خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِهِ».[2] نه تنها با اموی مبارزه كرد، با مروانی مبارزه كرد، با استكبار و استثمار و استعمار و استحمار بیرونی مبارزه كرد، با استبداد و استکبار درونی هم مبارزه كرد. از سلطنت شکم، هوی و هوس بیرون آمد؛ «خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِهِ». این راه باز است.
🔹 بنابراین ما همان طوری كه یك نُه دی داریم در برابر بیگانه ها, هر روز یك نُه دی داریم, هر روز عاشورا داریم, هر روز 28 صفر داریم تا از سلطنت هوس بیرون بیاییم، وقتی بیرون آمدیم راحت هستیم. اگر از چنین شخصی سؤال بکنند، اصلاً سؤال ندارد! می گوید یقیناً هم حضرت از من راضی است، چون تمام دستورات حضرت را دارم انجام می دهم. حالا چرا از این و آن بپرسیم كه این خوب است یا آن خوب است، آیا از ما راضی است یا نه.
تو نیك و بد خود هم از خود بپرس *** چرا بایدت دیگری محتسب
وَ مَنْ یتَّقِ اللَّهَ یجْعَلْ لَهُ *** وَ یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لا یحْتَسِب[3]
🔹 آیا حضرت از ما راضی است یا نه؟ البته از دیگران بپرسیم خوب است و چیز خوبی است بد نسیت، ولی یک راه نزدیک تر و میانبر و قطعی تر در اختیار ما هست. «تو نیك و بد خود هم از خود بپرس» راه دارد. حالا كه روشن شد وجود مبارك حضرت با امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) یک حرف دارند. حضرت فرمود: من برادری سابقاً داشتم که حالا رحلت کرده است در چشمان من بزرگ بود؛ خیلی حرف است! وجود مبارک حضرت امیر برای هر کسی حساب باز نمی کند. چرا در چشم من بزرگ بود؟ برای اینکه او هم با استبدادِ بیرون مبارزه کرد مثل نُه دی، هم با استبدادِ درون مبارزه کرد مثل هر روز، نمی گوید من نظرم این است.
[1] . ر.ک: الغیبة(للنعمانی)، ص93؛ «یا مُحَمَّدُ إِنِّی خَلَقْتُ عَلِیاً وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَینَ وَ الْأَئِمَّةَ مِنْ نُورٍ وَاحِد...».
[2] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت289.
[3] . دیوان حافظ، قطعه1.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1395/10/09
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
shura-44ms ss.mp3
6.1M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #شوری
🔹 جلسه: 44
تاریخ: 1394/09/03
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
shura 44- p2.pdf
247.7K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #شوری
🔹 جلسه: 44
تاریخ: 1394/09/03
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه #مطففین
🔹 جلسه : 3
تاریخ: 1398/10/08
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Kholase motafefin 03.mp3
1.43M
💠 خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه #مطففین
🔹 جلسه : 3
تاریخ: 1398/10/08
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 499
تاریخ: 1398/10/09
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Kholase nekah 499.mp3
1.65M
💠 خلاصه درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 499
تاریخ: 1398/10/09
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
nekah - 499 ss.mp3
6.2M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 499
تاریخ: 1398/10/09
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
nekah 499.pdf
459.4K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 499
تاریخ: 1398/10/09
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Mutaffifin -04 ss.mp3
5.27M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #مطففین
🔹 جلسه : 4
تاریخ: 1398/10/09
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Mutaffifeen 04 p2.pdf
176.6K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #مطففین
🔹 جلسه : 4
تاریخ: 1398/10/09
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
کلمات الهی.mp3
1.12M
💠 روز چهارم ماه #جمادی_الاول 1441
🔹 کلمات الهی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 کلمات الهی
🔹 وقتی متوكل عباسی گفت این ابن الرضا ما را خسته كرد به دربار ما نمی آید و ندیم ما نمی شود، بالأخره حضرتش را از مدینه به سامرا ـ سُرَّ من رَأی ـ آوردند. گاهی عباسیان به این فكر بودند كه موسی مبرقع را هم به عنوان ابن الرضا به دربار فرا بخوانند و بعد بگویند ابن الرضا با ما ساخت. وقتی همین موسی مبرقع مورد سؤالات ابن اكثم قرار گرفت، این سؤال ها را به حضور امام هادی (سلام الله علیه) آورد [كه] یكی از سؤال ها این بود: اینكه خدا فرمود اگر دریا مركب بشود و دریاهای دیگر آن را كمك بكنند و به مدد آن بیایند، «كلمات الهی» تمام نمی شود یعنی چه؟ وجود مبارك امام هادی (سلام الله علیه) به موسی مبرقع فرمود: « نَحْنُ كَلِمَاتُ اللَّهِ الَّتِي لَا تَنْفَدُ وَ لَا تُدْرَكُ فَضَائِلُنَا »؛[1] بعد از اینكه معنای ظاهری آیه را بیان فرمود، آن مصداق كامل آیه را هم تطبیقاً ذكر فرمود؛ فرمود ما «كلمات الهی» هستیم كه زوال ناپذیریم و فضایل ما به پایان نمی رسد.
🔹 وجود مبارك امام هادی (سلام الله علیه) فرمود: «مَنْ كَانَ عَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ هَانَتْ عَلَيْهِ مَصَائِبُ الدُّنْيَا»؛[2] اگر كسی موحّد استواری باشد، سوانح روزگار را خوب تحمل می كند، چون می داند آنچه می آید و می رود آزمایش الهی است؛ هیچ چیز او را خوشحال نمی كند و هیچ چیز او را نگران نمی كند، چون در هر دو حال در معرض امتحان است و هیچ چیز نشانه فقر نیست؛ «مَنْ كَانَ عَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ هَانَتْ عَلَيْهِ مَصَائِبُ الدُّنْيَا».
🔹 فرمود «مَنْ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ فَلَا تَأْمَنْ شَرَّهُ»؛[3] كسی كه خود را كریم نمی داند و كریمانه زندگی نمی كند، از شرّ او در امان نباش؛ [زیرا] كسی كه به خودش رحم نمی كند یقیناً به شما رحم نخواهد كرد و فرمود: «الدُّنْيَا سُوقٌ رَبِحَ فِيهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ»؛[4] دنیا بازاری است و ما همواره در داد و ستد هستیم، بعضی ها سود می برند و بعضی ها ضرر میكنند؛ بعضی ها ﴿یرْجُونَ تِجَارَةً لَن تَبُورَ﴾[5] و بعضی ها ﴿فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ﴾؛[6] هر آن ما داریم جان می دهیم و چیزی می گیریم [كه] یا به سود ماست یا به زیان ما؛ این مطالب را وجود مبارك امام هادی (سلام الله علیه) بیان فرمود و هرگز به غیر خدا تكیه نكرد.
[1] . تحف العقول، ص479.
[2] . تحف العقول، ص483.
[3] . تحفالعقول، ص483.
[4] . تحفالعقول، ص483.
[5] . سورهٴ فاطر، آيهٴ 29.
[6] . سورهٴ بقره، آيهٴ 16.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 فرازی از خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1379/09/26
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
shura-45ms ss.mp3
5.67M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #شوری
🔹 جلسه: 45
تاریخ: 1394/09/04
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa