ghafer-06ms ss.mp3
6.39M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #غافر
🔹 جلسه: 5
تاریخ: 1393/11/05
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-06 p2.pdf
2.39M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #غافر
🔹 جلسه: 5
تاریخ: 1393/11/05
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
نصاب دینداری.mp3
411.6K
💠 روز ششم ماه #رجب 1441
🔸 نصاب دینداری
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 نصاب دینداری
🔸 نصاب دینداری اعتقاد به اصول دین از یك سو، انجام واجب ها و پرهیز از محرمات از سوی دیگر، این یك نصاب لازم است كه هر مسلمانی باید به این اصول معتقد باشد و واجب ها را انجام بدهد و محرمات را ترك كند.
🔸 افزایش در دینداری این است كه اصول را دقیق تر بررسی بكند، مراحل بالاترش را بفهمد و مراحل بالاترش را باور داشته باشد، گذشته از واجب ها مستحب ها را انجام بدهد. آن كه نماز صبح می خواند یك نیم ساعت زودتر بلند می شود نماز شبش را هم می خواند، این راه افزایش در دین است؛ آن كسی كه از محرمات پرهیز می كند سعی می كند از مكروهات هم پرهیز بكند، این یك تكامل دینداری است.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 ديدار اساتيد دانشگاه علوم تربیتی تهران با حضرت استاد
تاریخ: 1390/10/07
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-07ms ss.mp3
7.16M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #غافر
🔹 جلسه: 7
تاریخ: 1393/11/07
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-07 p2.pdf
2.6M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #غافر
🔹 جلسه: 7
تاریخ: 1393/11/07
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
جامعه علوی.mp3
1.42M
💠 روز هفتم ماه #رجب 1441
🔸 جامعه علوی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 جامعه علوی
🔸 اگر جامعه بخواهد جامعه علوی بشود، مهم ترین راهش این است كه حوزه و دانشگاه با نهج البلاغه امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) مأنوس باشند اوّلاً و نحوه اُنس حوزه و دانشگاه هم این است كه این كتاب در هر دو ارگان تدریس بشود ثانیاً و نحوه تدریس این كتاب در حوزه و دانشگاه هم باید در دو سطح باشد، چون نهج البلاغه یك بخش آن خطبه های حضرت است، یك بخش آن نامه های حضرت است و یك بخش آن كلمات حكیمانه; هر كدام از اینها هم در دو سطح هستند: یك سطح متوسط, یك سطح خیلی عالی، چون در كلمات حضرت حرف های نازل اصلاً نیست. آن سطح متوسط این سه بخش را یعنی بخش خطبه ها, نامه ها و كلمات را برای بخش متوسط از حوزه و دانشگاه تدریس كنند، این كتابی نیست كه با بنای عقلا و فهم عرف و لغت حلّ شود، الاّ ولابد یك استاد عمیقِ عریق می طلبد. آن بخش دوم و بخش عالی اش را چه در سطح دانشگاه, چه در سطح حوزه برای آن نهاد عالی تدریس بشود، ما نهج البلاغه را خیلی تنزّل بدهیم بشود در سطح رسائل و كفایه, رسائل برای متوسطین است كفایه برای كسانی است كه به سطح عالی رسیده اند.
🔸 اگر جامعه بخواهد انقلابی بشود, احكام از یك طرف, اخلاق از طرف دیگر, حقوق از طرف سوم، استقلال و انقلابی گری نظام از طرف چهارم حفظ شود، این با سفارش و سخنرانی و موعظه و نصیحت حلّ نخواهد شد، الاّ و لابد عقل است نه علم, چون علم نردبان است از علم كاری ساخته نیست، علم را چه در حوزه و چه در دانشگاه به ما یاد می دهند كه از این نردبان بالا برویم بشویم عاقل، آنچه از جامعه ساخته است از عاقل ساخته است نه از عالم. در قرآن كریم می بینید در عین حال كه برای علم حرمت قائل است، می فرماید این علم, مقدمه است، ابزار كار است ﴿تِلْكَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ﴾؛[1] اما ﴿وَ مَا یعْقِلُهَا إِلاّ الْعَالِمُونَ﴾؛[2] یعنی هیچ كس بالا نمی رود، مگر اینكه نردبان علم در دست او باشد، از نردبان هیچ كار ساخته نیست، آن بالارونده است كه از نردبان بالا می رود وگرنه «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ»؛[3] فرمود خیلی از درسخوانده ها هستند كه كُشته جهل خود هستند.
[1] . سوره عنکبوت، آیه43.
[2] . سوره عنکبوت، آیه43.
[3] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت107.
#نهج_البلاغه
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/02/14
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa