eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
anbiya_001 ads ss.mp3
8.95M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 1 تاریخ: 1389/03/10 : سوره حج قبلا بارگذاری شده است. 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 توكل بر خدای سبحان 🔹 ما یك وظیفه ‌ای داریم كه با كارهای عادی، با حقوق عادی و با وسایل عادی حركت كنیم؛ اما یك اعتقادی هم داریم كه هیچ كدام از اینها مؤثر نیستند، خدای سبحان است. بسیاری از علل و عوامل پیش بینی نشده است كه از آنها به عنوان حوادث غیر مترقَّبه یاد می‌ شود، اینهایی هم كه پیش بینی شده است سبب تام نیستند. بنابراین چاره جز نیست؛ برای اینكه بسیاری از علل و عوامل در راه ‌اند ما خبر نداریم و این اموری هم كه ما خبر داریم حدوثاً و بَقاءً در اختیار ما نیستند. آنچه را كه می ‌دانیم تحت حیطه قدرت ما نیست و آنچه را هم كه نمی ‌دانیم نه تحت حیطه علم ماست و نه تحت حیطه قدرت ما، پس چاره جز توكل نیست؛ هم ﴿اللَّهُ عَلَی مَا نَقُولُ وَكِیلٌ﴾،[1] هم اینكه همه ما باید به ذات اقدس الهی بكنیم. 🔹 بنابراین ﴿وَمَا أُغْنِی عَنكُم مِنَ اللَّهِ مِن شَی‏ءٍ﴾[2] که چند مطلب [در اینجا] است: یكی اینكه مجهولات ما زیاد است، چیزهایی كه مورد عجز است زیاد است، یك؛ دوم اینكه می ‌دانیم نزد چه كسی است، كلید همه اینها به دست خداست ﴿إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ﴾،[3] آنكه مجهولِ ماست معلوم خدای سبحان است و آنكه مورد عجز ماست مورد است. اینكه گفته شد ﴿فَاللَّهُ خَیرٌ حَافِظاً وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمینَ﴾[4] اگر ذات اقدس الهی یك وصف كمالی را به غیر خدا نسبت داد، در جای دیگر او را منحصراً برای خدا می ‌داند تا معلوم بشود به اینكه دیگران مُجری دستور اویند؛ عزّت از این قبیل است، قوّت از این قبیل است، خیر از این قبیل است، رزق از این قبیل است. او ﴿خَیرُ الرَّازِقِینَ﴾[5] است، او ﴿أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ﴾ است، او ﴿وَهُوَ خَیرُ الْفَاصِلِینَ﴾[6] است، ﴿وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ﴾[7] است؛ اما همه اینها در آیات دیگر منحصراً برای خدای سبحان ثابت شده است: ﴿فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعاً﴾،[8] ﴿اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَی‏ءٍ﴾.[9] گرچه او ﴿خَیرُ الْفَاصِلِینَ﴾ و مانند آن است، اما ﴿إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلّهِ﴾ آن توسعه و این تضییق توحیدی نشان می ‌دهد كه دیگران هرچه دارند به دارند و به دارند و در كار می ‌كنند. [1] . سوره قصص، آیه 28. [2] . سوره یوسف، آیه 67. [3] . سوره انعام، آیه 57. [4] . سوره یوسف، آیه 64. [5] . سوره جمعه، آیه 11. [6] . سوره انعام، آیه 57. [7] . سوره منافقون، آیه 8. [8] . سوره فاطر، آیه 10. [9] . سوره رعد، آیه 16. 📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 54 تاریخ: 1384 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_116 ay sss s.mp3
4.1M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 116 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_116p2.pdf
162.4K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 116 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 نصیحت ▪️ در بیانات نورانی ای که امام صادق (سَلَامُ اللَّهِ عَلَیه) در سالار شهیدان حسین بن علی (صَلواةُ الله وَ سَلامُهُ عَلَیه) آورده است، این است کاری که انبیا کردند، همان کار را در حدّ اعلیٰ حسین بن علی (سَلَامُ اللَّهِ عَلَیهُمٰا) انجام داد. ▪️ در بخشی از آیات قرآن کریم، از زبان انبیا نقل کردند: ﴿نَصَحْتُ لَكُمْ﴾[1] یا ﴿لاَتُحِبُّونَ النَّاصِحِینَ﴾؛[2] انبیا به امت های خودشان فرمودند که ما شما را می کنیم، گرچه شما نصیحت و نصیحت کننده را دوست ندارید و نمی پذیرید. این مسئله «نُصح» که به معنای خیرخواهی و هدایت خیرخواهانه است، بسیاری از انبیا بود که این بخش را قرآن کریم این‌گونه نقل کرد: ﴿نَصَحْتُ لَكُمْ﴾، ﴿لاَتُحِبُّونَ النَّاصِحِینَ﴾ و مانند آن. امّا آن‌ طوری که حسین بن علی (سَلَامُ اللَّهِ عَلَیه) امت را نصیحت کرده است، هیچ ‌کسی نصیحت نکرد؛ زیرا که «فَأَعْذَرَ فِی الدُّعَاءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ‏ مُهْجَتَهُ‏ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَةِ».[3] ▪️ این آقایان که به علوم ادبی آشنا هستند، مسحتضر می ‌باشند که این همزهٴ باب افعال گاهی برای اِزاله است؛ «أعذر» یعنی «أزال العُذر»، آن‌ قدر کرد که عذرها را از بین برد! [1]. سوره اعراف, آیات79 و 93. [2]. سوره اعراف, آیه79. [3]. تهذیب الاحکام، ج6، ص113. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/09/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 هدایت انبیاء 🔹 انبیا برای خونریزی نیامدند، انبیا نیامدند كه از راه كُشتن كسی را هدایت كنند! یك روایت نورانی را مرحوم كلینی (رضوان الله تعالی علیه) در كتاب كافی نقل كرده كه در عصر وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) دو گروه از اهل باطل با هم درگیر شدند، آن روزی كه جنگ شروع شد خرید و فروش اسلحه بازارش گرم بود مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) نقل می ‌كند كه كسی آمده خدمت امام (سلام الله علیه) ـ فروختن اسلحه به كفار و کسانی كه علیه مسلمان‌ ها می خواهند استفاده كنند حرام است؛ حمل اسلحه, دادن اسلحه چه رایگان چه با عوض به كسی كه برای كشتن مسلمان ‌ها این كار را بكند این جزء كسب ‌های محرّم است كه در مكاسب محرّمه ملاحظه فرمودید ـ عرض كرد كه اینها هر دو اهل باطل ‌اند و الآن بالأخره بازار اسلحه گرم است با یك قیمت خوبی می ‌خرند، ما به اینها بفروشیم یا نه؟ اینكه ما در مزار اینها می ‌گوییم «كَلَامُكُمْ نُور»[1] این است، الآن هم این حرف است! ما هر چه می ‌چشیم بر اثر عمل نكردن به اینهاست! حضرت فرمود: «بِعهُما ما یكُنُّهما»؛[2] فرمود بله بفروش (یك) اما به هر دو گروه بفروش (دو) اما سلاح ‌های كشتاری نفروش سلاح‌ های دفاعی بفروش؛ خود و زره و چكمه و اینها بفروش خب این نور نیست؟! نور یعنی همین! فرمود: «بِعهُما ما یكُنُّهما» كِنان, حفاظ, حجاب، چیزی كه جان اینها را حفظ بكند بفروش. اگر بشر دنبال چنین چیزی باشد و این را پیدا بكند ما مشكلی نداریم. 🔹 الآن شما می‌ بینید بسیاری از كشورها گرفتار فشار اقتصادی ‌اند، بارها به عرضتان رسید كه شما با یك حساب سرانگشتی بررسی كنید می ‌بینید تقریباً شصت یا هفتاد درصد بودجه كُره زمین صرف آدم ‌كشی است. این نعمت‌ های فراوانی كه خدا داد، بارانی كه نازل كرد، جو و گندم و بركات و میوه‌ هایی كه از زمین روئید سایر بركاتی كه خدا فراهم كرد اكثری این هزینه ‌ها صرف آدم‌كشی است؛ سی درصد درآمد كُره زمین صرف نان و آب و لباس و اینهاست. این كارخانه‌ های اسلحه آدم ‌كشی شبانه‌ روز دارد كار می‌ كنند، آن‌ وقت اینها داعیه دارند! اینها داعیه دارند! اینها بشردوست هستند! اینها حقوق بشردوستانه دارند! مشكل این است. 🔹 اگر كسی بخواهد از راه باطل, جامعه ‌ای را اداره كند یقیناً شكست می ‌خورد؛ برای اینكه اینها دستشان بازتر است. ممكن نیست جامعه را بشود از راه باطل و فریب و تبلیغ دروغ اداره كرد، اینها دستشان در این جهت بازتر است. بنابراین اینكه ما می ‌گوییم «كَلَامُكُمْ نُور» واقعاً نور است! بدون اغراق نور است! فرمود بفروش ولی به هر دو گروه بفروش و سلاح دفاعی بفروش. [1]. من لا یحضره الفقیه، ج‏2، ص616. [2] . الكافی, ج5, ص113. 📚 سوره مبارکه سبأ جلسه سوم تاریخ: 1392/03/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_117 ay ss.mp3
2.93M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 117 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_117p2.pdf
145.8K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 117 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 جهاد اكبر 🔸 از نبی اكرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) رسیده است كه هنگام بازگشت سپاهیان اسلام از جبهه‌ های جنگ فرمودند: شما از جهاد اصغر فراغت یافته‌ اید، خود را برای آماده كنید: «إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص بَعَثَ سَرِیةً فَلَمَّا رَجَعُوا قَالَ مَرْحَباً بِقَوْمٍ‏ قَضَوُا الْجِهَادَ الْأَصْغَرَ وَ بَقِی‏ عَلَیهِمُ‏ الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قِیلَ یا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قَالَ جِهَادُ النَّفْسِ»[1]. 🔸 از این حدیث نورانی استفاده می ‌شود كه پیروزی بر دشمن بیرون مقدّمه است و مجاهدان این جهاد می ‌فهمند كه می ‌شود دشمن را به زانو درآورد. سرّ صدور این سخن از نبی گرامی (صلّی الله علیه وآله وسلّم) آن است كه آنها چون از جنگ با دشمن بیرون فراغت یافته، پیروزمندانه از جبهه برگشته بودند به فكر اصلاح نفس نبودند، با گذشت زمان و پدید آمدن حادثه «سقیفه بنی ساعده»، این حقیقت روشن تر شد و آنان بر اثر نپرداختن به جهاد اكبر به نرسیدند و به مقام شامخ تولّی «ولی الله» راه نیافتند. 🔸بنابراین، در جبهه‌ و پشت جبهه مقدمه است، نه هدف نهایی. انسان مؤمن، بیگانه را از حریم میهن اسلامی خود طرد می ‌كند تا در كمال امنیت ایمانش را حفظ كند و در فضایی آزاد، بتواند درست بیندیشد، حق را درست درك كرده و به آن معتقد شود و در عمل نیز آن را درست پیاده كند. [1]. الأمالی ( للصدوق)، ص466 و 467. 📚 مراحل اخلاق در قرآن، ص74 و 75. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 احیای فرهنگ جهاد و شهادت 🔹 هفته ‌ای كه در آن هستیم و سالگرد جنگ تحمیلی است. درباره دفاع مقدس و جنگ تحمیلی دو گونه سخن گفته شد و گفته می ‌شود؛ یكی تحلیل روز است كه انگیزه تجاوز صدام وادارش كرد كه به ایران بتازد و شرق و غرب او را از هر نظر حمایت كردند و جنگی بود كه بعد از جنگ جهانی دوم است، زیرا جهان در این جنگ شركت كرد، منتها نه برای اینكه یكدیگر را بكوبند بلكه برای اینکه اسلام و ایران اسلامی را بكوبند. قسم دوم تحلیل روایی این‌گونه از جنگ هاست كه این جنگ ها در صدر اسلام واقعاً سابقه داشت؛ هم در برابر رسول اكرم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الكرم) چنین جنگی رخ داد هم در برابر علی ‌بن ‌ابی‌ طالب (سلام الله علیه) و علل موفقیت اسلام در صدر ظهورش، همان مردم و مسلمین بود چه اینكه علل پیروزی ایران اسلامی هم همین بود. 🔹 وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) وقتی به خلافت رسید بسیاری از رسوبات جاهلی را از بین برد؛ اموال را بالسویه تقسیم می ‌كرد، جاه ‌طلبان را پاسخ منفی می‌ داد و مانند آن؛ را از بین برد و را احیا كرد. طلحه، زبیر و دست‌اندركاران جنگ جمل دیدند آن حاتم‌ بخشی ‌های بی ‌جا كه از بیت ‌المال نصیبشان می ‌شد قطع شد، آن جناح ‌بازی ‌ها و باندبازی ‌های گذشته سپری شد و علی ‌بن ‌ابی ‌طالب یك رهبر قسط و عدلِ انعطاف ‌ناپذیر است؛ با توصیه رفتند دیدند سرشكسته برگشتند، با خواهش رفتند دیدند سركوب ‌شده برگشتند، با وعده و وعید زبانی رفتند دیدند سرشكسته برگشتند آن‌گاه دست به سلاح بردند. 🔹 آنچه شما در دیدید، در آن جنگ تحمیلی هشت ساله دیدید هم همین بود. الآن همه ما عموماً و عزیزان بسیج و سپاه و ارتش و نیروهای مسلح خصوصاً، بحق باید باشیم زیرا این دشمن هرگز دست ‌بردار نیست! 🔹 وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) برای می ‌فرمود این سخنرانی مرا بنویسید برای مردم بخوانید. فرمود مردم به این چهار اصل توجه كنید: اول ؛ جهاد و دفاع بر شما واجب است بر هر مسلمانی واجب است؛ دوم: بدانید كه از غیر مجاهد است؛ سوم: ؛ خدا مجاهدین را كمك كرد و كمك می ‌كند و این وعده الهی است؛ چهارم -آن سه قسمت، آیات فراوانی دارد كه همه‌ شما حضور ذهن دارید؛ یعنی آیات وجوب جهاد، آیات فضیلت مجاهد و آیات نصرت مجاهدین که این آیات را مكرر در مكرر گفتید و خواندید- سوگند یاد كرد فرمود: «وَ اللّه‏ ما صَلُحَت دُنیا و َلا دینٌ إِلاّ بِهِ»؛[1] قسم به خدا دنیای مردم بدون جهاد صالح نمی ‌شود دین مردم بدون جهاد صالح نمی ‌شود؛ اگر كسی بخواهد در دنیا زندگی شرافتمندانه داشته باشد باید باشد -مبارز غیر از مهاجم است- مبارز یعنی و اگر بخواهد دینی داشته باشد باید مبارز باشد یعنی سلطه ‌ناپذیر. 🔹 اینكه فرمود: «وَ اللّه‏ ما صَلُحَت دُنیا و َلا دینٌ إِلاّ بِهِ»، این قَسَم از دو بخش از آیات قرآنی استنباط می‌ شود: یك سلسله از آیات در قرآن می ‌گوید اگر دفاع نباشد منظم نیست و طایفه دیگر آیاتی است كه می‌گوید اگر جهاد نباشد نمی ‌ماند. [1] . الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج5، ص8. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1372/07/02 🆔 @a_javadiamoli_esra