eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
reba_44ms ss.mp3
7.34M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 44 تاریخ تدریس: 1393/07/08 🆔 @a_javadiamoli_doross
reba-44p2.pdf
215.7K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 44 تاریخ تدریس: 1393/07/08 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
maryam_046p2.pdf
190.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 46 تاریخ: 1388/09/16 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 7 🔹 مرز بین اخلاق و عرفان همان مرز بین جهاد اوسط و جهاد اكبر است. در جهاد اوسط بین عقل و نفس مبارزه است؛ طبق بیان نورانی امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) فرمود: «قَاتِلْ هَوَاكَ بِعَقْلِكَ»؛... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 7 🔹 مرز بین اخلاق و عرفان همان مرز بین جهاد اوسط و جهاد اكبر است. در جهاد اوسط بین عقل و نفس مبارزه است؛ طبق بیان نورانی امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) فرمود: «قَاتِلْ هَوَاكَ بِعَقْلِكَ»؛ هواخواهی؛ خواه در بخش وهم و خیال كه اندیشه را آسیب می‌رساند و خواه در بخش عقل عملی كه شهوت و غضب را سركش می‌كند، باید با عقل نظر و عقل عمل در بخش اندیشه و انگیزه تعدیل شود؛ این همان جهاد اوسط است كه بین عقل و نفس مبارزه هست. 🔹 در عرفان, جنگ و مبارزه بین عقل و قلب است؛ عقل می‌خواهد بفهمد و قلب می‌خواهد ببیند، آن حقیقت فهمیدنی نیست. قلب به عقل می‌گوید با مفهوم نمی‌شود به حقیقت بار یافت و عقل می‌گوید من «راجل» هستم و بیش از مفهوم، ابزاری ندارم. این «لَیسَ‏ الْخَبَرُ كَالْمُعَاینَةِ» ناظر به همین تمایز اساسی بین علم حصولی و علم حضوری است. ابزار عقل, مفهوم است و علم حضوری; اما مركب راهوار عقل عملی و قلب, شهود است. گذشته از اینكه تفاوت اساسی بین جهاد اوسط و اكبر هست که در جهاد اوسط بین عقل و نفس مبارزه است و در جهاد اكبر بین عقل و قلب مبارزه است، بین حكمت و عرفان مبارزه است و بین حصول و حضور جنگ است... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1393 آپارات: https://aparat.com/v/LHjno 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 زمینه دل 🔹 اگر دلی مستعدّ درمان باشد و این قرآن در آن دل بتابد، یقیناً شفا را به همراه دارد: ﴿وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ﴾ اما همین قرآن، ﴿وَلَا یزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا﴾؛ همین قرآن نه قرآن دیگر، همین قرآن وقتی بر قلب تبهكاران می ‌تابد آن دل سیاه‌ تر می ‌شود؛ چرا؟ چون به مبارزه با این نور می ‌پردازد، ﴿یرِیدُونَ لِیطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ﴾ می ‌شود، همین مبارزه كردن علیه نور، مایه تیره‌ تر شدن دل های آنهاست؛ مثل اینكه شما برای مهمان های خودتان یك ظرف گلابی پخته و شیرین و پرآب حاضر كردید، بعضی از مهمان ها سالم ‌اند و برخی به بیماری دستگاه گوارش مبتلایند، آن كه سالم است این میوه را می ‌خورد و فربه می ‌‌شود، آن كه زخم معده دارد همین گلابی بر دردش می ‌افزاید؛ همین گلابی است كه دردآور است نه چیز دیگر. 🔹 برای مؤمنین هیچ شبی به عظمت نیست كه عبادت یك شبه به اندازه عبادت هزار ماه است، برای تبهكاران هم هیچ شبی بدتر از شب قدر نیست، چون معصیت در شب قدر كه با معصیت در سایر شب ها یكسان نیست. پس یك امر نسبت به دو زمینه مختلف، دو اثر گوناگون دارد: ﴿وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ﴾؛ اما ﴿وَ لاَ یزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَاراً﴾. همین قرآنِ كوه‌ افكن اگر بر قلب مؤمن بتابد را مستحكم‌ تر می ‌كند: ﴿أَلاَ بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ﴾ و اگر همین قرآ‌ن بر دل سیاه سیه‌ دلان كه ﴿فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ﴾ است بتابد، چون آنها عكس ‌العمل نشان می ‌دهند مضطرب ‌تر می ‌شوند. 📚 سوره مبارکه حشر جلسه 23 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
reba_45ms ss.mp3
7.7M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 45 تاریخ تدریس: 1393/07/09 🆔 @a_javadiamoli_doross
reba-45p2.pdf
215.3K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 45 تاریخ تدریس: 1393/07/09 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
maryam_047p2.pdf
185.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 47 تاریخ: 1388/09/17 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 8 🔹 تاكنون روشن شد كه مرز اخلاق و عرفان كاملاً از هم جداست؛ لذا جريان فنّ اخلاق به عنوان «جهاد اوسط» مطرح است كه بين عقل و نفس است و جريان عرفان به عنوان «جهاد اكبر» مطرح است كه مبارزه بين عقل و قلب است... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 8 🔹 تاكنون روشن شد كه مرز اخلاق و عرفان كاملاً از هم جداست؛ لذا جريان فنّ اخلاق به عنوان «جهاد اوسط» مطرح است كه بين عقل و نفس است و جريان عرفان به عنوان «جهاد اكبر» مطرح است كه مبارزه بين عقل و قلب است. از بيانات نوراني امير مؤمنان(عليه أفضل صلوات المصلّين) استفاده مي‌شود كه از آن حضرت سؤال كردند توحيد و عدل چيست؟ فرمود: توحيد «أَنْ‏ لَا تَتَوَهَّمَهُ» و عدل «أَنْ لَا تَتَّهِمَهُ»؛ اگر كسي بخواهد در فضاي عرفان موحّد باشد، مبادا به مفهوم بسنده كند، به برهان حتي به برهان صدّيقين اكتفا كند، زيرا برهان و مفهوم و امور ذهني حجاب‌ هستند; يعني يك وقت است مي‌گوييم علم حجاب است يا حجاب اكبر است و آن زمانی است كه عالِم مغرور مي‌شود، اين يك فنّ اخلاقي است. 🔹 امّا يك وقت گفته مي‌شود علم حجاب است; يعني سرمايه يك حكيم يك سلسله از مفاهيم است، يك؛ مفهوم حجاب است بين عالِم و مصداق، دو؛ عالِم مي‌خواهد به سراغ مصداق و حقيقت برود، مفهوم نصيب او می شود که يك حجاب غليظي بين عالِم و معلوم، آنچه در خارج است «معلوم بالعرض» است، «معلوم بالعرض» در دسترس عالِم نيست، آنچه معلوم «بالذّات» است همين حجاب است و همين «جِدار» و ديوار؛ لذا علم حجاب اكبر است. اين بحث, بحث اخلاقي نيست تا ما بگوييم فلان عالِمي كه منزّه از غرور و خودبيني است او در حجاب نيست، بلكه هر عالِمي از پشت پردهٴ مفهوم مي‌خواهد به حقيقت برسد و از پشت پردهٴ مفهوم به حقيقت رسيدن ميسور نيست. اين سخن نوراني امير مؤمنان(سلام الله عليه) كه فرمود توحيد آن است كه خدا را توهّم نكني; يعني به ذهن نياوري که اين توهّم در برابر تخيّل و تعقّل نيست، اين توهّم همان تصوّر و ادراك ذهني است، چون خدا منزّه از آن است كه به ذهن بيايد و عدل هم آ‌ن است كه خدا را متّهم نكنيم... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1393 آپارات: https://aparat.com/v/nWq5N 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 احتجاج 🔸 مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) در همان جلد اول اصول كافی فرمود با دیگران اگر خواستید احتجاج كنید، به استدلال كنید. 👇👇👇👇
💠 احتجاج 🔸 مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) در همان جلد اول اصول كافی فرمود با دیگران اگر خواستید احتجاج كنید، به سوره مباركه «قدر» استدلال كنید. به حضرت عرض كردند چه دلالتی بر مسئله امامت دارد؟ فرمود از اینها سؤال كنید كه آیا با رحلت پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) از بین رفته است یا هست و خواهد بود؟ آنها لابد خواهند گفت شب قدر هر سال هست, از آنها سؤال كنید در شب قدر كه فرشته ‌ها می ‌آیند و امور را می ‌آورند, می ‌آورند كه ببرند؟ پس چرا آوردند؟ اگر می ‌آورند كه بسپارند و به كسی بدهند آن شخص كیست؟ 🔸 اگر ﴿تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ﴾ که همه مقدّرات را می ‌آورند؛ یعنی به همراه خودشان بسته می ‌آورند كه ببرند؟ چرا آوردند؟ چرا می ‌آیند؟ اگر آوردند كه به كسی بدهند، آن شخص كیست؟ پس یك ولی ای در زمین هست و در مهماندار فرشته‌ هاست که همه مقدّرات را از آنها تحویل می ‌گیرد «و هو الامام المعصوم»؛ این استدلالی است كه وجود مبارك امام (سلام الله علیه) به سوره «قدر» می ‌كند و به شاگردانش می ‌آموزد كه شما هم با دیگران به استدلال كنید. اگر درباره آسمان‌ها آمد كه ﴿وَ أَوْحی‏ فی‏ كُلِّ سَماءٍ أَمْرَها﴾ و درباره زمین نیامد برای اینكه در زمین, هست كه به اذن خدا این امور را می ‌گیرد. آپارات: https://aparat.com/v/TjSBD 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 6 تاریخ: 1394/01/17 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مَحرم ِ وحی 🔹 در خطبه قاصعه یعنی خطبه 192 كه تقریباً مفصّل ‌ترین خطبه نهج‌ البلاغه است، حضرت امیر (سَلامُ الله عَلَیه) خود را که ذكر می ‌كند، می ‌فرماید من از دوران كودكی با رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) همراه بودم؛ رسول خدا را از همان دوران شیرخوارگی، فرشته بسیار عظیمی: «أَعْظَمَ مَلَكٍ مِنْ مَلَائِكَتِه»، تأیید می ‌كرد «یسْلُكُ بِهِ طَرِیقَ الْمَكَارِمِ وَ مَحَاسِنَ أَخْلاَقِ الْعَالَمِ لَیلَهُ وَ نَهَارَهُ»؛ من با پیامبر بودم، پیامبر هم با اعظمِ مَلَك الهی بود كه شبانه ‌روز در بود. «وَ لَقَدْ كُنْتُ أَتَّبِعُهُ اتِّبَاعَ الْفَصِیلِ أَثَرَ أُمِّهِ یرْفَعُ لِی فِی كُلِّ یوْمٍ مِنْ أَخْلاَقِهِ عَلَماً وَ یأْمُرُنِی بِالْاِقْتِدَاءِ بِهِ وَ لَقَدْ كَانَ یجَاوِرُ فِی كُلِّ سَنَةٍ بِحِرَاءَ»؛ هر ساله او به كوه حرا می ‌رفت و مانند اعتکاف مجاورت می ‌كرد اما «فَأَرَاهُ وَ لاَ یرَاهُ غَیرِی»؛ فقط من می ‌دیدم كه او در كوه حرا هر ساله معتكف می ‌شود. «وَ لَمْ یجْمَعْ بَیتٌ وَاحِدٌ یوْمَئِذٍ فِی الْإِسْلامِ غَیرَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم‏ وَ خَدِیجَةَ وَ أَنَا ثَالِثُهُمَا». 🔹 آن‌گاه فرمود: «أَرَی نُورَ الْوَحْی وَ الرِّسَالَةِ وَ أَشُمُّ رِیحَ النُّبُوَّةِ»؛ من نورِ وحی را می ‌دیدم، نور رسالت را می ‌دیدم و را استشمام می‌ كردم «وَ لَقَدْ سَمِعْتُ رَنَّةَ الشَّیطَانِ حِینَ نَزَلَ الْوَحْی عَلَیهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم »؛ وقتی وحی نازل شد من نالهٴ شیطان را شنیدم، «فَقُلْتُ: یا رَسُولَ اللَّهِ مَا هذِهِ الرَّنَّةُ»؛ این اَنین و این ناله چیست؟ «فَقَالَ هذَا الشَّیطَانُ قَدْ أَیسَ مِنْ عِبَادَتِهِ»؛ این ناله یأس شیطان است، او فهمید که دیگر در این سرزمین عبادت نمی ‌شود، [یعنی] با نازل شدن وحی، بساط عبادت شیطان برچیده شد. 🔹 آن ‌گاه به من فرمود: «إِنَّكَ تَسْمَعُ مَا أَسْمَعُ وَ تَرَی مَا أَرَی إِلاَّ أَنَّكَ لَسْتَ بِنَبِی وَ لكِنَّكَ لَوَزِیرٌ وَ إِنَّكَ لَعَلَی خَیرٍ»؛ فرمود یا علی! هر چه را كه من می ‌شنوم تو می ‌شنوی، هر چه را كه من می ‌بینم تو می ‌بینی؛ ولی تو وزیر منی، تو نبی نیستی. نفرمود تو ولی نیستی، فرمود تو نبی نیستی، چون نبوّت، بین ولایت و رسالت است، بنابراین پشتوانهٴ اصلی این مقامات، همان است كه اینها دارند. 📚 سوره مبارکه حشر جلسه 7 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا