nekah 543-p2.pdf
209.2K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 543
تاریخ: 1399/07/27
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 فخر مؤمن
🔸 یكی از مؤمنانِ رسمی عصر امام صادق (سلام الله علیه) به حضور حضرت شرفیاب شده، عرض كرد به من مسئولیت اداره اهواز را دادند، من چه كنم؟ او #شیعه_خالص بود، آمد به حضور حضرت، حضرت دستورات فراوانی داد كه با مردم چنین باش، با مردم چنان باش، با بیت المال چنین باش، با مال مردم چنان باش، ادب و عقل اینها #عنصر_یك_نظام است، اینها را گفت و گفت، بعد فرمود می دانید با مردم چطور رفتار بكنید؟! ما الآن تمام افتخارات ما این است كه آن سِمتی كه ذات مقدس رسول گرامی و اهلبیت (علیهم السلام) به سلمان دادند، به ما هم بدهند. درباره سلمان گفتند: «سَلْمَانُ مِنَّا أَهْلَ الْبَیت»،[1] این لقب پُر افتخار را به خیلی ها دادند. به خیلی از محدّثان دادند و به بعضی از زن های وارسته علمی دودمان اهل عصمت و طهارت دادند كه آنها «منّا اهل البیت» هستند.[2] بعضی از محدّثان همین شهر، مشمول این مدال شدند، فرمودند به اینکه فلان محدّث «منّا اهل البیت».[3] این یك فخر است؛ اما آنچه در روایت نورانی امام صادق (سلام الله علیه) است به این حاكم فرمود بدان! ذات أقدس الهی فرموده است «فَالْمُؤْمِنُ مِنِّی وَ أَنَا مِنْه»؛[4] این كجا و «سَلْمَانُ مِنَّا» كجا! همه اینگونه از حوادث در «منطقة الفراغ» است؛ یعنی فصل سوم. فصل اول كه ذات الهی است، منطقه ممنوعه است. فصل دوم كه صفات ذات است كه عین ذات است، منطقه ممنوعه است. فصل سوم كه ظهور و تجلّی فیض خداست، منطقه فراغ است.
🔸 فرمود مؤمن از من است من از او هستم. این كجا و «سَلْمَانُ مِنَّا» كجا! پس این راه باز است. اگر یك استعداد راقی در خود پیدا كردی، حتماً باید به حوزه ها پر بكشی، بشوی استاد مسلّم حوزه و اگر آن استعداد را در خود نمی بینی، برابر همان استعداد و نه بیشتر قدم برندارید، در همان شهرتان عالمانه جامعه را هدایت کنید.
🔸 آن نكته اساسی این است كه «الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللَّهِ»،[5] چه كسی پیشرفت دارد و چه كسی پیشرفت ندارد در دنیا روشن نیست. صحنه ای را تلویزیون پخش می كرد، یك روستای محروم دورافتاده ای بود كه از شهر فاصله داشت و یك رودخانه ای وسط بود كه اگر آب آن رودخانه طغیان می كرد، اینها با سیم و بَندی از این طرف به آن طرف می رفتند، پل نداشتند. دیدم یك طلبه با عمامه، عبایش را گرفته، دست به این سیم زده، خود را به آن روستا رسانده، بعد هم بچه ها آنها را جمع كرده، سینه می زند «یا حسین یا حسین»! من این را #باور دارم كه روشن نیست كه ما بیش از او ثواب ببریم! این بیان نورانی علی بن ابیطالب است: «الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللَّهِ». هر كسی وظیفه ای دارد، یك سمتی دارد. خدا هر چه به او داد، در برابر همان مسئول است.
[1]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص64.
[2]. کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج2، ص905.
[3]. الإختصاص، ص68.
[4]. وسائل الشیعه، ج17، ص211.
[5]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، حکمت463.
#احتجاج_سلمان_فارسی_بر_مردم
#ادب_و_عقل
#اهل_بیت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع طلاب
تاریخ: 1397/02/06
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_160 ss.mp3
4.13M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 160
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_160p2.pdf
169.6K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 160
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
sajda-05ads ss.mp3
5.62M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #سجده
🔹 جلسه: 5
تاریخ: 1391/12/26
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Sajda-05p2.pdf
213.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #سجده
🔹 جلسه: 5
تاریخ: 1391/12/26
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
nekah - 544 ss.mp3
8.18M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 544
تاریخ: 1399/07/28
#تذکر:
10 دقیقه آخر درس، صوت به علت نقص فنی ضعیف می باشد.
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
nekah 544-p2.pdf
189.5K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 544
تاریخ: 1399/07/28
#تذکر:
10 دقیقه آخر درس، صوت به علت نقص فنی ضعیف می باشد.
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 آرامش صادق
🔸 . ﴿إِلاَّ تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِینَ كَفَرُوا ثَانِی اثْنَینِ إِذْ هُمَا فِی الْغَارِ إِذْ یقُولُ لِصَاحِبِهِ لاَتَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا فَأَنْزَلَ اللّهُ سَكِینَتَهُ عَلَیهِ وَأَیدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِینَ كَفَرُوا السُّفْلی وَكَلِمَةُ اللّهِ هِی الْعُلْیا وَاللّهُ عَزِیزٌ حَكِیمٌ (40)﴾
▫️ نصرتی كه در این كریمه مطرح است بازگشتش به دین برمی گردد، چون شخص پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مانند انسان های دیگر محكوم به رحلت است ﴿إِنَّكَ مَیتٌ وَ إِنَّهُم مَیتُونَ﴾،[1] پس منظور دین پیغمبر است. آنجا كه آسیب رساندن به شخص پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) باعث آسیب پذیری دین است، آنجا هم شخصیت حقوقی اش را حفظ می كند و هم شخص حقیقی را؛ آنجا كه رحلت او و درگذشت او به اصل دین آسیب نمی رساند، آنجا حضرت برابر قضا و قدر الهی محكوم ﴿إِنَّكَ مَیتٌ وَإِنَّهُم مَیتُونَ﴾ هست، ﴿وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِن قَبْلِكَ الخُلْدَ أَفَإِن مِّتَّ فَهُمُ الخَالِدُونَ﴾[2] است و مانند آن.
▫️ پس محور نصرت الهی دین خداست نه شخص پیغمبر، اگر این چنین است این مطلب در زمان ائمه (علیهم السلام) هم صادق است. در زمان نایبان خاص او هم صادق است، در زمان نایبان عام هم صادق است. هر كسی برای حفظ دین خدا قیام كرده است منصور الهی است، برای اینكه شخص پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) كه محكوم به رحلت است و دین آن حضرت الی یوم القیامه باید بماند پس اساس، دین پیغمبر است؛ این یك مطلب.
🔸 مطلب دیگر اینكه ذات اقدس الهی فرمود سكینت خود را بر او نازل كرده است؛ سكینه و آرامش گاهی آرامش صادق است و گاهی آرامش كاذب. گاهی انسان در كمال آرامش به سر می برد، این سكینت نیست یك آرامش كاذب است كه فرمود: ﴿فَلاَ یأْمَنُ مَكْرَ اللّهِ إِلاَّ القَوْمُ الخَاسِرُونَ﴾[3] كسانی كه اهل خسارت اند، غافلانه زندگی می كنند خود را در امن می بینند همان هایی كه فكر می كردند ﴿یحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ﴾[4] همان هایی كه فكر می كردند كه ﴿مَا أَظُنُّ أَن تَبِیدَ هذِهِ أَبَداً﴾[5] و مانند آن؛ بعد از یك مدت كوتاهی ﴿فَأَصْبَحُوا خَاسِرِینَ﴾[6] پس برخی ها احساس امنیت می كنند و این امنیتشان امنیت كاذب است؛ اینكه فرمود: ﴿فَلاَ یأْمَنُ مَكْرَ اللّهِ إِلاَّ القَوْمُ الخَاسِرُونَ﴾ یعنی این امن كاذب برای كسی است كه غافلانه به سر می برد و آن كه #عالمانه_و_متذكرانه به سر می برد این #امن_صادق دارد كه ﴿الَّذِینَ آمَنُوا وَلَمْ یلْبِسُوا إِیمَانَهُم بِظُلْمٍ أُوْلئِكَ لَهُمُ الأَمْنُ﴾[7] هم امنیت دنیا و هم امنیت آخرت.
🔸 بنابراین این امنیت گاهی امنیت صادق است؛ همین است كه ﴿فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكِینَتَهُ عَلَیهِ﴾، چرا امنیت صادق است؟ برای اینكه هیچ گونه قلب نمی تپد، یك؛ هیچ خطری هم در بیرون نیست، دو؛ این آرامش با آن نفی خطر بیرون مطابق است، سه؛ می شود #آرامش_صادق. بعضی ها تجرّی دارند؛ همانطور که تجرّی در قول است، در فعل هم هست؛ یعنی خطر هست، او در اثر غفلت آرام و بی خیال است. این گرایش او مطابق با واقع نیست. گاهی هم از آن طرف به عكس است. چه اینكه آن حزن همسفر پیغمبر (صلّی الله علیه و آله وسلّم) یك گرایش كاذب بود، یك غم كاذب بود، یك اندوه كاذب بود. حضرت فرمود وقتی ﴿إِنَّ اللّهَ مَعَنَا﴾ چه هراسی داری تو؟! آخر از چی می ترسی؟! بیگانه كه قدرت نفوذ ندارد، ترس تو از چیست؟! حزن تو از چیست؟! ما که چیزی را از دست نمی دهیم. پس خود حضرت یك امنیت صادق داشت، همسفرش یك حزن كاذب داشت، با این نهی آن حزن دارد برطرف می شود كه ﴿لاَتَحْزَن﴾ چرا كه ﴿إِنَّ اللّهَ مَعَنَا﴾.
[1] ـ سوره زمر، آیه 30.
[2] ـ سوره انبیاء، آیه 34.
[3] ـ سوره اعراف، آیه 99.
[4] ـ سوره همزه، آیه 3.
[5] ـ سوره كهف، آیه 35.
[6] ـ سوره مائده، آیه 53.
[7] ـ سوره انعام، آیه 82.
#خروج_پیامبر_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم_از_غار_ثور_و_حرکت_به_سوی_مدینه
#امنیت_صادق_و_کاذب
#حفظ_دین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه توبه جلسه 57
تاریخ: 1380
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_161 ss.mp3
3.55M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 161
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_161p2.pdf
160.7K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 161
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
sajda-06ads ss.mp3
5.87M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #سجده
🔹 جلسه: 6
تاریخ: 1391/12/27
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Sajda-06p2.pdf
206.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #سجده
🔹 جلسه: 6
تاریخ: 1391/12/27
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
nekah - 545 ss.mp3
6.96M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 545
تاریخ: 1399/07/29
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
nekah 545-p2.pdf
171.6K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 545
تاریخ: 1399/07/29
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross