eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 دیوانگی 🔹 گناه از این سه قسم بیرون نیست: یا است، مثل نماز و روزه یا غیبت و شُرب خمر. یا است، مثل زمین ‌خواری و کم‌ فروشی و گران ‌فروشی و ربا و امثال آن. یا و ولی است که مسائل سیاسی، مسائل اجتماعی و مسائل مدنی را زیر پا می‌گذارند که فرمود: ﴿وَ مَعْصِیةِ الرَّسُولِ ﴾. فرمود عصاره نجوا و زیر گوشی گفتنِ آنها در همین سه امر است؛ ﴿وَ یتَنَاجَوْنَ بِالْإِثْمِ﴾، مثل اینکه در فلان زیر زمین کنسرت است ما باید برویم؛ این «معصیة الله» است! گرچه حقوق اجتماعی و اشاعه فحشا در آن هست، ولی مستقیمش «معصیة الله» است. ﴿وَ الْعُدْوَانِ﴾،[1] فلان جا زمین‌خواری است ما باید شرکت کنیم؛ فلان جا قاچاق است ما باید شرکت کنیم. این که در قرآن فرمود اینها اند[2] همین طور است. یک آدم تلاش و کوشش می ‌کند برای خود مار و عقرب درست می ‌کند! از این دیوانگی بدتر چیست؟ 🔹 آقایان! که حقیقت شرعیه ندارد؛ مثلاً یک آیه نازل بشود که «یا ایها الذین امنوا» کسی که قاچاق می ‌آورد دیوانه است! آدم تلاش و کوشش بکند محصول عمر خودش را مار و عقرب درست بکند؟! ما هر چه گشتیم در روایات و اینها همین در می ‌آید که مالِ مردم‌ خوری به صورت مار در می ‌آید، گناه به صورت عقرب در می ‌آید، این است! فرمود مار و عقرب را انسان با خودش دارد می ‌برد؛ آیه مبارکه ﴿وَ أَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾[3] ـ حالا ما از اسرار قیامت باخبر نیستیم، امیدواریم آن قسمت را هم ندانیم که چه خبر است آن‎جا ـ ولی این که هست فرمود جهنم هیزمش خود ظالمین هستند. حالا بی ‌عقلی یعنی چه؟ یعنی چه؟ آن آدمی که مجنون است کاری به کسی ندارد. او فقط از یک سلسله اموری محروم است؛ اما آدم تمام تلاش و کوشش خود را بکند که گُر بگیرد، هیچ چیزی هم او را خاموش نمی ‌کند ﴿وَ أَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾، این طور می ‌شود! درخت جهنم هم با آتش رشد می ‌کند، شجره زقّوم این است: ﴿أَصْلِ الْجَحِیمِ﴾،[4] آن ‎جا که آب نیست. اصلاً درخت، درخت نسوز است! مجنون به چه کسی می‌گویند؟ این است که در روایات دارد کسی که به طرف گناه دست دراز می ‌کند است.[5] [1]. سوره مجادله، آیه9. [2]. سوره بقره، آیه275. [3]. سوره جن، آیه15. [4]. سوره صافات، آیه64. [5]. الخصال، ج1، ص333؛ «... قَالُوا بَلَی یا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ إِنَّ الْمَجْنُونَ حَقَّ الْمَجْنُونِ الْمُتَبَخْتِرُ فِی مِشْیتِهِ النَّاظِرُ فِی عِطْفَیهِ‏ الْمُحَرِّكُ جَنْبَیهِ بِمَنْكِبَیهِ یتَمَنَّی عَلَی‏ اللَّهِ‏ جَنَّتَهُ‏ وَ هُوَ یعْصِیهِ‏ الَّذِی لَا یؤْمَنُ شَرُّهُ وَ لَا یرْجَی خَیرُهُ فَذَلِكَ الْمَجْنُونُ وَ هَذَا الْمُبْتَلَی». 📚 سوره مبارکه مجادله ـ جلسه 8 تاریخ: 1396/11/09 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_235 ss.mp3
3.78M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 235 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_235p2.pdf
171K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 235 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
qasas_23 ads ss.mp3
4.58M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 23 تاریخ: 1391/08/03 🆔 @a_javadiamoli_doross
qasas_23p2.pdf
203.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 23 تاریخ: 1391/08/03 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 رابطه طرفینی 🔹 وجود مبارک حضرت ابراهیم (علیه السلام) عرض کرد خدایا! دین مردم از طرف شما حق است، مشروعیت حق است، مردم باید بنده خدا باشند و همه ما هم بنده خداییم؛ ولی تا جامعه نپذیرد و ما را همراهی نکند، مشکل است. با اینکه حضرت ابراهیم معمار کعبه بود، با اینکه قربانی را به آن صورت انجام داد، با اینکه آتش برای او گلستان شد، با اینکه ﴿فَجَعَلَهُمْ جُذَاذاً إِلاّ كَبِیراً لَّهُمْ﴾،[1] همه این کارها را کرد! عرض کرد به هر حال باید نصیب بشود تا مردم با ما باشند، ﴿فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیهِمْ﴾؛[2] خدایا! ما کعبه را ساختیم، همه کارهایی که دستور دادی انجام دادیم و آتش هم برای من گلستان شد، ولی تا دل های مردم با ما نباشد، کار آسانی نیست! ﴿فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیهِمْ﴾؛ دل های مردم به طرف بچه های ما باشد؛ یعنی بچه های ما هم کاری بکنند که دل های مردم را جذب بکنند! پس دو طرفه باید باشد؛ هم ما کاری بکنیم که دل های مردم را جذب کنیم؛ بی راهه نرویم، راه کسی را نبندیم و هم مردم به دستورات دینی احترام بگذارند. است! 🔹 البته حرف همه انبیا همین طور بود! اینکه فرمود: ﴿أَنْ أَدُّوا إِلَی عِبَادَ اللَّهِ﴾،[3] مردم باید بدانند درست است که مخلوق و بنده خدا هستند، اما این حرمت را هم دارند که «أمانة الله» می باشند، این یک ارزش است! یعنی خودمان مخلوق و بنده خدا هستیم درست است؛ اما ما را خدا رها نکرده است! همه ما البته هستیم! امروز وجود مبارک امین ماست، ما اگر باور بکنیم که حضرت ماست و خودمان را به اذن خدا در تحت رهبری آن حضرت قرار بدهیم، إن شاء الله ـ نظام ما ـ «إِلَی یوْمِ الْقِیامَةِ» محفوظ خواهد بود. [1]. سوره انبیاء، آیه58. [2]. سوره ابراهیم، آیه37. [3]. سوره دخان، آیه18. 📚 سوره مبارکه دخان ـ جلسه 8 تاریخ: 1394/11/19 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_236 ss.mp3
3M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 236 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_236p2.pdf
170.8K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 236 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
qasas_24 ads ss.mp3
5.97M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 24 تاریخ: 1391/08/06 🆔 @a_javadiamoli_doross
qasas_24p2.pdf
200.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 24 تاریخ: 1391/08/06 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با توجه به مشکل پیش آمده برای لینک درس مجازی، مبحث ارث حضرت استاد، کاربران میتوانند تا رفع مشکل از لینک ذیل استفاده نمایند https://engage.shatel.com/b/rku-kz0-jim-pxn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 شجره طوبی 🔹 این آیه مبارکه که فرمود: ﴿وَ لاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا﴾[1] شهدا زنده هستند، یعنی برای ما دعا می کنند؟ اگر زنده هستند، خودشان مرفّه می‎باشند؟ بله، خیلی ها مرفّه هستند! مگر علما نمی ‌توانند این کار را بکنند؟ «مِدَادِ الْعُلَمَاء»[2] که بالاتر از خون شهید است! او مرفّه است و در بعد از مرگ هم مرفّه است؛ اما او بتواند این اثر را داشته باشد که ولی ای از اولیای الهی ظهور بکند و یک نظام الهی را مستقر بکند، این اثر که درباره علما نیامده است! درست است که «مِدَادِ الْعُلَمَاء» افضل است؛ اما نیامده که مثلاً اینها باعث می شوند که ولی ای از اولیای الهی ظهور کند، اما شهید چرا! این‌ طور هست! 🔹 ﴿لاَ تَحْسَبَنَّ﴾؛ اینها مرده نیستند، ﴿أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ﴾ هستند، ﴿فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ﴾[3] می ‌باشند، ﴿وَ یسْتَبْشِرُونَ﴾؛ یعنی هر روز و هر لحظه از ذات اقدس الهی می‌ خواهند که به ما بشارت بدهید این کسانی که ما بودند کجا هستند؟ ﴿وَ یسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِم﴾، این ﴿بِالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِم﴾ همان ‌طوری که در همان آیات سوره مبارکه «آل عمران» گذشت، عدم ملکه است، چون افراد سه قسم هستند: یا اصلاً واقف و متوقف هستند، مثل کسی است که اتومبیل دارد و در خانه خود پارک کرده است، او که حرکت نکرده است! به یک آدم واقفِ متحجّرِ ساکن، نمی گویند هنوز نرسید، می گویند او هنوز راه نیافتاد، این یک گروه. گروه دوم کسانی هستند که راه افتادند و راه را دارند طی می کنند ولی هنوز به مقصد نرسیدند که به اینها به عنوان عدم ملکه می گویند ﴿بِالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِم﴾. گروه سوم کسانی هستند که حرف آنها را گوش دادند، به مقصد رسیدند و دارند وظایف خودشان را انجام می دهند؛ اگر کاری به آنها ارجاع شده است، امینانه دارند انجام می دهند! پس اینها سه گروه هستند. این ﴿یسْتَبْشِرُونَ﴾ که فعل مضارع است و دلالت بر استمرار دارد، هر روز به خدا عرض می کند که به من مژده بدهید که اینها کجا هستند؟ اینهایی که من هستند و هنوز تا این‌جا به ما ملحق نشدند در چه حالت هستند؟ این همان درخواست است! 🔹 بنابراین اگر این آیات جمع بشود، روایاتی که در ضمن این آیات است تحت تفسیر اینها ذکر بشود و حرف عرفا جمع بشود، آن وقت این عرفان و روایات و قرآن، را روشن می کند، آن وقت استقلال مملکت، امنیت و آزادی مملکت، اینها جزء فروعات و شاخه های فرعی برکات خون شهادت است، آن ظهور ولی ای از اولیای الهی، است! [1]. سوره آل عمران، آیه169. [2]. من لا یحضره الفقیه، ج4، ص399. [3]. سوره آل عمران، آیه170. 📚 سوره مبارکه دخان ـ جلسه 9 تاریخ: 1394/11/20 🆔 @a_javadiamoli_doross