eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
soom_264 ss.mp3
3.47M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 264 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_264p2.pdf
154K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 264 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
naml_21 ads ss.mp3
6.9M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 21 تاریخ: 1391/03/10 🆔 @a_javadiamoli_doross
naml_21p2.pdf
220.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 21 تاریخ: 1391/03/10 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فیض الهی 🔹 [ذات اقدس الهی] فرمود: ﴿وَ اللَّهُ یهْدِی مَن یشَاءُ﴾ اگر خطاب بود، این هدایت هم به مخاطبین توجّه می ‌كرد؛ در حالی كه این یك اصل عام است و اختصاصی به مخاطبین ندارد تا روز قیامت اصل كلّی این است كه ﴿وَ اللَّهُ یهْدِی مَن یشَاءُ إِلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾. این هدایت هم است و هدایت به معنی ارائه طریق نیست. هدایت به ارائه طریق ﴿هُدی لِلنَّاسِ﴾ است، خدای سبحان همگان را هدایت كرده است كه ﴿شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدی لِلنَّاسِ﴾[1] این برای همه مردم است؛ اما فرمود: ﴿وَ مَن یؤْمِن بِاللَّهِ یهْدِ قَلْبَهُ﴾؛[2] اگر كسی بود، بود و داشت از هدایت پاداشی طَرْفی می ‌بندد، آن وقت قلبش شوق عبادت دارد، این شوق بالأخره است! 🔹 بعضی ها از گناه منزجرند، این عطیه الهی است؛ این پاداش است! این پاداش را خدا به هر كس نمی ‌دهد. فرمود: ﴿إِن تُطِیعُوهُ تَهْتَدُوا﴾،[3] اگر هدایت ابتدایی باشد كه این اتحاد مقدم و تالی است، این ضرورت بشرط المحمول است، خب معلوم است اگر كسی مطیع خدا باشد در هدایت است! اما اینكه شرط و جزا دارد فرمود: ﴿إِن تُطِیعُوهُ تَهْتَدُوا﴾ معلوم می ‌شود که است و هدایت ابتدایی نیست. یا ﴿مَن یؤْمِن بِاللَّهِ یهْدِ قَلْبَهُ﴾ خب اگر هدایت ابتدایی باشد كه با ایمان همراه است، فرمود اگر كسی بخواهد خدا قلبش را هدایت كند باید مؤمن باشد؛ یعنی آن هدایت ابتدایی را باید تحصیل بكند تا از هدایت پاداشی طَرْفی ببندد. این جا هم فرمود: ﴿وَاللَّهُ یهْدِی مَن یشَاءُ إِلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾ این هدایت پاداشی است آن گرایش ها آن علاقه ‌ها آن میل هایی كه هست ، آن انزجار از معصیتی كه در افراد پیدا می ‌شود هم فیض خداست. [1] . سوره بقره، آیه 185. [2] . سوره تغابن، آیه 11. [3] . سوره نور، آیه 54. 📚 سوره مبارکه نور ـ جلسه 30 تاریخ: 1390/09/22 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_265 ss.mp3
3.65M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 265 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_265p2.pdf
162.5K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 265 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
naml_22 ads ss.mp3
7.24M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 22 تاریخ: 1391/03/13 🆔 @a_javadiamoli_doross
naml_22p2.pdf
184.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 22 تاریخ: 1391/03/13 🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 اولین همایش ملی مطالعات تطبیقی قرآن پژوهشی با محوریت بررسی اندیشه تفسیری مفسر بزرگ جهان اسلام آیت الله العظمی جوادی آملی ( حفظه الله تعالی) از سوی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و با مشارکت بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، دانشگاه ها و حوزه های علمیه سراسر کشور برگزار می گردد. دانش پژوهان می توانند مقالات خود را حد اکثر تا 15 فروردین به آدرس همایش ارسال کنند. مقالات برگزیده علاوه بر معرفی و تقدیر در همایش، در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام؛ ISC ثبت و منتشر خواهد شد. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سلوک اسلامی 🔹 وجود مبارك حضرت امیر این فرمایشات را در زمان حكومتشان بیان فرمودند؛ فرمودند در دوستی ها، در زندگی ـ چه در داخل منزل چه در محلّه و چه در اصل نظام ـ شما بخواهید با قانون زندگی كنید، مشكل جدّی پیدا می ‌كنید. كشور را قانون اداره نمی ‌كند؛ داخل منزل را، داخل حوزه را، داخل دانشگاه را قانون اداره نمی ‌كند، اخلاق اداره می ‌كند! قانون در حدّ عدل است. در حدّ عدل معنایش این است كه اگر كسی نسبت به شما بد كرد شما حقّ انتقام دارید؛ آن وقت دائماً باید با یكدیگر در نبرد باشید. این ﴿جَزاءُ سَیئَةٍ سَیئَةٌ مِثْلُهَا﴾[1] این قانون است، این عدل است ﴿فَمَنِ اعْتَدَی عَلَیكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَی عَلَیكُمْ﴾،[2] كسی بوقی زده و شما را آزرده كرده یا سبقت [بی جا] گرفته و حقّ شما را گرفته، شما هم می ‌توانید حقّتان را بگیرید، این می ‌شود قانون و عدل؛ اما جامعه را با دعوا نمی ‌شود اداره كرد. 🔹 آنچه را كه جامعه تأمین می ‌كند است كه مكمّل و متمّم قانون است. فرمود قانون، ﴿جَزاءُ سَیئَةٍ سَیئَةٌ مِثْلُهَا﴾؛ اخلاق، ﴿وَیدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّیئَةَ﴾[3] است! اخلاق این است كه انسان با نیكی جلوی بدی را بگیرد، بدی را از بین ببرد نه بد را! اخلاق این نیست كه كسی به ما در رقابت ها چیزی گفت ما هم جبران بكنیم، رقیب را از پای در بیاوریم، اخلاق آن است كه را از پای در بیاوریم نه رقیب را! را از پای در بیاوریم نه مخالف یا مختلِف را! آن وقت بر می ‌گردد و جبران می ‌كند، این جامعه معطّر می‌ شود. 🔹 در بیانات نورانی حضرت امیر از این فرمایشات زیاد است؛ فرمود اگر كسی این كار را كرد «اَحْمِلْ نَفْسَكَ مِنْ أَخِیكَ عِنْدَ صَرْمِهِ عَلَی الصِّلَةِ» اگر برادرت از تو رنجید حالا چه فامیل سببی چه فامیل نسبی چه همكار، او سعی كرد رابطه را قطع كند شما بكوشید پیوند را وصل كنید، او در قطع پیوند از شما كه در وصل پیوند می ‌كوشید قوی ‌تر نباشد، بلكه شما قوی ‌تر باشید. «وَ عِنْدَ صُدُودِهِ عَلَی اللَّطَفِ» اگر او سد كرد راه شما را بست شما به او راه بدهید. «وَ عِنْدَ جُمُودِهِ عَلَی الْبَذْلِ» اگر او بخل ورزید چیزی داشت به شما نداد محلّ حاجتان بود نداد، شما در برابر او بخل نورزید بلكه جود كنید كه او برگردد جود بیشتری را اِعمال كند. اگر او تندی كرد، اگر مجرم بود، اگر قطع رابطه كرد، اگر راهتان را بست، اگر كج ‌راهه رفت نسبت به شما، شما مقابل او لطف و احسان و صفا و وفا نشان بدهید تا او برگردد. با اخلاق، پیدا می‌ شود نه با قانون! قانون آن حداقل است، آن كف زندگی است، كف امنیت است، با كف امنیت نمی‌شود آن امنیت برین را به دست آورد، با می ‌شود به آن مرحله والا بار یافت. 🔹 فرمود به قدری نسبت به او احسان بكن كه گویا او بر تو سِمتی دارد، لكن دو نكته را فراموش نكن: بدان نسبت به چه كسی، بدان چه موقع! این چه كسی و چه وقتی را باید تشخیص بدهی. گاهی است كه یك وقت اگر شما احسان بكنی او پرروست پرروتر می ‌شود یا جَری است جَری ‌تر می‌شود، این را باید تشخیص بدهید. گاهی در زمانی است كه اثر سوء دارد. این چه وقت و چه كسی را كاملاً فرمود دقت بكن. «وَ إِیاكَ أَنْ تَضَعَ ذلِكَ فِی غَیرِ مَوْضِعِهِ أَوْ أَنْ تَفْعَلَهُ بِغَیرِ أَهْلِهِ».[4] [1]. سوره شوری، آیه40. [2]. سوره بقره، آیه194. [3]. سوره رعد، آیه22؛ سوره قصص، آیه54. [4]. نهج البلاغه، نامه31. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1390/11/27 🆔 @a_javadiamoli_doross