Furqan_20p2.pdf
218K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #فرقان
🔹 جلسه: 20
تاریخ: 1390/11/25
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 مفاتیح الحیات
هر روز با مفاتیح الحیات در کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی:
👇👇👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
j-099 1400-03-02 s.mp3
8.68M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 99
تاریخ: 1400/03/02
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -099-p2.pdf
246.4K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 99
تاریخ: 1400/03/02
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 امام متقین
🔹 اینها كه می گویند ﴿هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیاتِنَا قُرَّةَ أَعْینٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً﴾[1] #راه_انبیا (علیهم السلام) را دارند می روند. در دو جای نهج البلاغه هست كه وجود مبارك حضرت امیر فرمود حضرت رسول (صلّی الله علیه و آله و سلّم) «امامُ مَن اتّقی»[2] با اینكه #امام همه است! چرا قرآن ﴿هُدی لِلْمُتَّقِینَ﴾[3] است؟ برای اینكه ﴿هُدی لِلنَّاسِ﴾[4] است! برای اینكه متّقیان و مؤمنان از آن استفاده می برند. پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) #امام_همه_مردم است، منتها متّقیان استفاده می كنند.
🔹 #علما و مراجع و روحانیت امام همه مردم اند منتها متّقیان از اینها استفاده می كنند؛ منتها اینها امام مردم اند، امام متّقیان اند، نه #ائمه! این تعبیر این چنین نیست كه حالا ما به دنبال حرف زمخشری و امثال زمخشری بگردیم كه محتمل است این «امام» جمع آمّ باشد نظیر صیام جمع صائم،[5] این می خواهد بفرماید علما #حرفشان_یكی_است، مراجع حرفشان یكی است، روحانیت حرفشان یكی است. اگر امام متّقیان اند #حرفشان_باید_یكی_باشد! اگر ـ معاذ الله ـ اختلافی با هم داشتند معلوم می شود امام متّقیان نیستند، ائمه اند، اگر ائمه شدند این فضیلت را ندارند. تعبیر #وحدت برای آن است كه روشن بشود اینها از یك نفر حرف می گیرند، برای یك نفر حرف می زنند، در یك مسیر حركت میكنند، لذا همه آنها #امام هستند.
[1] . سوره فرقان، آیه74.
[2] . نهجالبلاغه، خطبه های 94 و 116.
[3] . سوره بقره، آیه 2.
[4] . سوره بقره، آیه 185.
[5] . الكشاف، ج3، ص296.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فرقان جلسه31
تاریخ: 1390/12/10
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_025 ay sss.mp3
2.87M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 25
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_025p2.pdf
157K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 25
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Furqan_21 ads ss.mp3
8.54M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #فرقان
🔹 جلسه: 21
تاریخ: 1390/11/26
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Furqan_21p2.pdf
201.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #فرقان
🔹 جلسه: 21
تاریخ: 1390/11/26
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ
🔹 تسبیح گاهی در مقابل تقدیس است و گاهی جامع تقدیس؛ اگر در مقابل تقدیس بود گفتیم «سبّوحٌ قدّوسٌ» یا آن چنان كه ملائكه گفتند: ﴿نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ﴾[1] #تسبیح عبارت از تنزیه از عیب است، #تقدیس عبارت از تنزیه از نقص است. بین عیب و نقص فرق فراوان است. اگر اتاقی سه در چهار بود یك فرش دوازده متری كه یك گوشه اش سوخته بود یا گوشه اش كهنه و مُندرس بود [و در آن اتاق بود] می گویند این فرش مَعیب است این فرش عیب دارد، اما اگر یك فرش دو در سه نو و تمیز گذاشتند نمی گویند این فرش معیب است می گویند این فرش ناقص است. نقص یك #كمال_محدود است، عیب آن است كه همان مقداری كه دارد زده است. بین عیب و نقص فرق فراوانی است. تسبیح تنزیه از عیب است، تقدیس تنزیه از نقص است.
🔹 خدای سبحان همان طوری كه منزّه از ظلم است، منزّه از جهل است، منزّه از عیوب دیگر است، مقدّس از علمِ ملائكه است، مقدّس از علم انبیاست، مقدّس از علم اولیاست؛ برای اینكه علمِ انبیا، علمِ اولیا و علمِ ملائكه مثل هستی اینها محدود است و ناقص است، چون #هر_محدودی_ناقص است و ذات اقدس الهی علمش نامتناهی و ازلی است. بنابراین تنزیه از نقص را تقدیس می گویند و تنزیه از عیب را تسبیح می گویند. این در صورتی است كه تسبیح در مقابل تقدیس قرار بگیرد نظیر «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلَائِکَةِ وَ الرُّوحِ»[2] یا نظیر حرف فرشته ها كه می گفتند: ﴿نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ﴾.
[1] . سوره بقره، آیه 30.
[2] . تهذیب الأحكام، ج2، ص123.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 .سوره مبارکه نور جلسه 27
تاریخ: 1390/08/29
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_026 ay sss.mp3
3M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 26
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_026p2.pdf
161.5K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 26
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Furqan_22 ads ss.mp3
9.43M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #فرقان
🔹 جلسه: 22
تاریخ: 1390/11/29
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Furqan_22p2.pdf
206.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #فرقان
🔹 جلسه: 22
تاریخ: 1390/11/29
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 مفاتیح الحیات
هر روز با مفاتیح الحیات در کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی:
👇👇👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 اقتدار ملی
وقتی نظام، نظام مردمی شد گرچه مشروعیت را از اسلام می گیرد، ولی قدرت و #اقتدار_ملی را از مردم دریافت می كند و اگر رهبر جامعه معصوم باشد، پیغمبر یا امام (سلام الله علیهم) باشد، اگر بنای او بر اعجاز نباشد نظیر ولی عصر (ارواحنا فداه) ـ كه آن هم با حضور مردمی تأمین است ـ اقتدارش به #حضور_مردم وابسته است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 .خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1377/08/01
🆔 @a_javadiamoli_esra