هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 بلای حَسَن
🔹 وظیفه در شرایط كنونی این است كه ﴿وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا﴾؛ اگر در همه موارد #صابر_و_بردبار باشید، چه درباره مسایل مالی متّقی باشید تا در امتحان سرافراز باشید و چه در مسئله جان در جهاد #باتقوا باشید تا سرافراز باشید، چه در مسئله این جنگ های روانی و شنیدن تهمت های ناروا #صابر_و_باتقوا باشید تا سرافراز باشید به مقصد می رسید و باید هم صابر و باتقوا باشید! چرا؟ ﴿فَإِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ اْلأُمُور﴾.[1]
▫️ ️انبیای بزرگی را كه تصمیم های مهم داشتند اینها را می گفتند اولوالعزم هستند؛ یعنی صاحب شریعت اند. گرچه در هر امر جزئی انسان با #عزم كار می كند، ولی ذات اقدس الهی در مسایل مهم خانوادگی هم كلمه عزم را به كار می برد ﴿وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ﴾[2] یا ﴿لا تَعْزِمُوا عُقْدَةَ النِّكاحِ﴾[3] این كارهای تشكیل خانواده یا انحلال خانواده كار جزئی نیست، از آن به عنوان عزم یاد كرده است. لقمان هم وقتی فرزندش را نصیحت می كند، به صبر و بردباری نصیحت می كند، آن وقت استدلال می كند می گوید: ﴿إِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ اْلأُمُورِ﴾؛ یعنی «من الامور التی یجب او ینبغی ان یعزم علیها»، ﴿وَ اصْبِرْ عَلی ما أَصابَكَ إِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ اْلأُمُور﴾،[4] نوع موارد اینچنین است مخصوصاً صبر و مقاومت این ﴿مِنْ عَزْمِ اْلأُمُور﴾ است. در این آیه محل بحث هم ذات اقدس الهی فرمود این ﴿مِنْ عَزْمِ اْلأُمُور﴾ است؛ یعنی از اول باید بدانید این خطر هست، نباید بگویید ما نمی دانستیم یا ﴿جَعَلَ فِتْنَةَ النّاسِ كَعَذابِ اللّهِ﴾[5] اینها را با هم خلط نكنید، اینها فرق دارد.
🔹 ﴿لَتُبْلَوُنَّ فی أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذینَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ مِنَ الَّذینَ أَشْرَكُوا أَذًی كَثیرًا﴾ این ضمن اینكه زمینه ای است برای بحث های بعد می تواند تتمه آیات جریان اُحد هم باشد، چون همه این #آزمون_های_سخت مالی و جانی و حیثیت، در همان جریان جنگ #اُحد و #حمراء_الاسد و مانند آن بود ﴿وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ اْلأُمُور﴾؛ یعنی اگر #صابر_و_متقی باشید، این اطلاع شما به صورت #بلای_حسن در می آید. وقتی امتحان، انسان سرافراز شد، برای او بلای مبین و حسن می شود.
▫️ درباره حضرت ابراهیم فرمود: ﴿وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ﴾[6] شما هم در این موارد امتحان، حالا امتحان #مال یا امتحان #نفس یا امتحان #عرض «فَأَتَمَّهُنَّ» می شود. اگر﴿وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ﴾ اینها هم جزء #كلمات_الهی است، آن وقت اگر شما این باصبر و باتقوا از عهده این مواد یاد شده برآیید، اینها را اتمام كردید، از این به بعد می توانید به عنوان #فرزندان_ابراهیم معرفی بشوید كه ذات اقدس الهی او را پدر مسلمین معرفی كرده و فرمود: ﴿مِلَّةَ أَبیكُمْ إِبْراهیم﴾[7]، ﴿لَتُبْلَوُنَّ فی أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُم﴾ این گونه از موارد، چون انسان خیال می كند كه مال برای اوست، ذات اقدس الهی مال را به خود انسان اسناد داده است كه می گوید مال برای شماست و شما مال خود را در راه خدا صرف بكنید. بعد انسان وقتی كه می خواهد صرف بكند، می بیند كه جز به #عنایت_الهی چیز دیگر نیست، در مال خدا به عنایت و توفیق الهی می خواهد تصرف بكند.
[1]. سوره آل عمران, آیه186.
[2]. سوره بقره، آیه 227.
[3]. سوره بقره، آیه 235.
[4]. سوره لقمان, آیه17.
[5]. سوره عنکبوت، آیه 10.
[6]. سوره بقره، آیه 124.
[7]. سوره حج، آیه 78.
#سالروز_غزوه_حمراء_الأسد
#صبر_و_تقوا
#کلمات_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه آل عمران جلسه 306
تاریخ: 1370
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_029 ay sss.mp3
3.13M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 29
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_029p2.pdf
160.4K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 29
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Furqan_25 ads ss.mp3
7.75M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #فرقان
🔹 جلسه: 25
تاریخ: 1390/12/02
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Furqan_25p2.pdf
201.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #فرقان
🔹 جلسه: 25
تاریخ: 1390/12/02
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
j-102 1400-03-05 ss.mp3
6.35M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 102
تاریخ: 1400/03/05
#اخلاق
#تبلیغ
#شهید_بهشتی
#زیارت_آل_یاسین
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -0102-p2.pdf
2.18M
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 102
تاریخ: 1400/03/05
#اخلاق
#تبلیغ
#شهید_بهشتی
#زیارت_آل_یاسین
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 فرشته منش
🔹 «عمرو بن عبدوَد» که از شَجعان بنام جاهلیت و بتپرست بود، وقتی از آن طرف خندق به این طرف خندق آمد و رجز خواند، وجود مبارک حضرت امیر که به مبارزه برخاست چکار کرد؟ وجود مبارک حضرت امیر که بر سینه «عمرو بن عبدوَد» نشست، همه ناظر بودند دیدند حضرت بلند شد و یک مقدار کناری نشست و دوباره آمد. بعدها از وجود مبارک حضرت امیر سؤال کردند که آن موقع خطرناک بود و او هم نیمهجان بود آن هم آن پیکر و هیکل، شما چرا از سینه او برخاستید؟ فرمود وقتی که من بر سینه او نشستم آب دهان به صورت من ریخت.
«او خدو انداخت بر روی علی ٭٭٭ افتخار هر وصی و هر ولی»[1]
▫️ گفت او آب دهان انداخت بر صورت من، من غضبناک شدم در این حال «لله» نبود، من کنار نشستم تا خشمم فرو بنشیند #جنبه_بشری کنار برود «قربة إلی الله» سر او را جدا کنم.[2] اگر وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «لَضَرْبَةُ عَلِی لِعَمْرٍو یوْمَ الْخَنْدَقِ تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَین»[3] هم برای اینکه آن روزی که «بَرَزَ الْإِیمَانُ كُلُّهُ إِلَی الشِّرْكِ كُلِّه»[4] هم کل اسلام در خطر بود، هم این ضربت #فرشته_منش بود که گفت فقط برای رضای خدا، فرمود این ضربت به اندازه #عبادت_ثقلین می ارزد، البته این طور کم است که خشم خود آدم، تشفی خود آدم، هیچ دخالت نداشته باشد؛ مثل نماز و روزه ما است. نماز و روزه ما هم یک بخش و چند درصدی #غیر_الهی است.
▫️ این آیه به هر حال هشداری است برای همه ما، در بخش پایانی سوره مبارکه «یوسف» است که ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُونَ﴾[5] یعنی اکثر مؤمنین درصدی از شرک در درون کارشان هست یک مؤمن محض که به اندازه کعبه می ارزد[6] یا حرمت او بیش از حرمت کعبه است[7] آن خیلی کمیاب است! این آیه یک #زنگ_خطری برای همه ما است.
🔹 جناب قُونوی در تبیین این گونه از آیات دارد کسی که عمداً معصیت می کند مشمول همین #تهدید_الهی است،[8] چرا؟ برای اینکه یک وقت است که کسی یادش رفته معصیتی کرد یا اضطرار داشت یا اکراه داشت یا الجاء داشت یا جهل به موضوع داشت یا جهل به حکم داشت یا ضعف داشت همه اینها با «حدیث رفع»[9] حل می شود؛ ولی اگر کسی عالم به موضوع است عالم به حکم است اکراه نیست، اضطرار نیست، الجاء نیست، دارد نگاه می کند #زیر_میزی یا #رو_میزی می گیرد این معنایش چیست؟!
▫️ حرف جناب قونوی در آن رساله اربعین این است که شما این را وقتی تحلیل کنید این سر از کفر در میآورد، چرا؟ برای اینکه معنای این حرف این است که خدایا! من هیچ عذری ندارم تو گفتی این کار را نکن، ولی به نظر من باید بکنم! خلاصه #معصیت_عالمانه و عامدانه همین است، عصاره گناه عمدی این است. اینکه در بعضی از موارد کفر تعبیر شده است حالا همه ما دست به عصا می گوییم این کفر، کفر عملی است نه کفر اعتقادی، ولی تحلیل جناب قونوی این است که این #کفر_اعتقادی است حالا او می بخشد حرفی دیگر است.
[1]. مثنوی معنوی مولوی، دفتر اول، بخش164.
[2]. مناقب آل أبی طالب، ج2، ص115؛ «وَ لَمَّا أَدْرَكَ عَمْرَو بْنَ عَبْدَ وُدٍّ لَمْ یضْرِبْهُ فَوَقَعُوا فِی عَلِی ع فَرَدَّ عَنْهُ حُذَیفَةُ فَقَالَ النَّبِی ص مَهْ یا حُذَیفَةُ فَإِنَّ عَلِیاً سَیذْكُرُ سَبَبَ وَقْفَتِهِ ثُمَّ إِنَّهُ ضَرَبَهُ فَلَمَّا جَاءَ سَأَلَهُ النَّبِی عَنْ ذَلِكَ فَقَالَ قَدْ كَانَ شَتَمَ أُمِّی وَ تَفَلَ فِی وَجْهِی فَخَشِیتُ أَنْ أَضْرِبَهُ لِحَظِّ نَفْسِی فَتَرَكْتُهُ حَتَّی سَكَنَ مَا بِی ثُمَّ قَتَلْتُهُ فِی اللَّهِ».
[3]. عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة، ج4، ص86.
[4]. كنز الفوائد، ج1، ص297.
[5]. سوره یوسف، آیه106.
[6]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج8، ص107.
[7]. الخصال، ج1، ص27؛ «الْمُؤْمِنُ أَعْظَمُ حُرْمَةً مِنَ الْكَعْبَة»؛ بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج64، ص71 ؛ «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص نَظَرَ إِلَی الْكَعْبَةِ فَقَالَ مَرْحَباً بِالْبَیتِ مَا أَعْظَمَكَ وَ أَعْظَمَ حُرْمَتَكَ عَلَی اللَّهِ وَ اللَّهِ لَلْمُؤْمِنُ أَعْظَمُ حُرْمَة...».
[8]. شرح الأربعین حدیثا، ص87؛ «و رد علی بغته فی سر ذلک ان سبب ظهور حکم الغیرة و سلطنتها لیس نفس الفعل المحرم فقط بل الموجب هو التلبس بصفة المشارکة لمقام الربوبیه ...».
[9]. وسائل الشیعة، ج15، ص369.
#سالروز_جنگ_خندق
#کفر_اعتقادی
#زنگ_خطر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 .درس خارج فقه نکاح جلسه 512
تاریخ: 1398/10/30
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_028 ay sss.mp3
2.97M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 28
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#نواقص
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_028p2.pdf
180.1K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 28
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#نواقص
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Furqan_24 ads ss.mp3
8.5M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #فرقان
🔹 جلسه: 24
تاریخ: 1390/12/01
#نواقص
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Furqan_24p2.pdf
204.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #فرقان
🔹 جلسه: 24
تاریخ: 1390/12/01
#نواقص
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
j-103 1400-03-08 ss.mp3
6.93M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 103
تاریخ: 1400/03/08
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -0103-p2.pdf
166.1K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 103
تاریخ: 1400/03/08
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross