eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 خمر بهشتی 🔹 اگر کسی سؤال بکند آیا شهدا, آیا جانبازان، با اینکه تحصیلی نکردند، به عقلی می ‌رسند؟ پاسخ آن مثبت است، برای اینکه در سوره مبارکه «انفال» فرمود اگر اهل تقوا بودید: ﴿یجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً﴾؛ فرق بین حق و باطل، صدق و کذب، خیر و شرّ، زشت و زیبا، روا و ناروا را خدا به شما عطا می ‌کند; او یقیناً «عنداللّهی» است، وقتی «عند الله» بود برابر آخر سوره مبارکه «قمر»، یقیناً آن را دارد. این‎طور نیست که لذّت عقلی فقط مختصّ علما و مخترعان و کاشفان باشد، اینها هم دارند. فرمود: ﴿إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً﴾;[1] این در سوره مبارکه «انفال» است. چه سوره مبارکه «بقره»، چه سوره مبارکه «آل عمران», فرمود شهید «عند الله» است. اگر «عند الله» بود بخش پایانی سوره مبارکه «قمر» مصداق کامل خود را پیدا می ‌کند; دیگر ما چه می‌ خواهیم؟ اگر کسی «عند الله» بود, لذّت «عنداللّهی» تجلّی اسمای الهی، صفات الهی، ملاقات اسمای الهی، ملاقات صفات الهی، از آن لذت ‌ها برتر که فرض نمی ‌شود; بنابراین اینها برای آن بزرگواران هم هست. 🔹 مطلب دیگر این است که فرمود این بهشتی‌ ها، ما به اینها جامِ شرابی می ‌دهیم که اینها با این لذّت می ‌برند ﴿وَ أَنْهارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبینَ﴾;[2] ما نَهرهای شراب داریم. این خَمر[دنیایی]، خمری است که نمی ‌گذارد به جایی برسد; مثل اینکه قمر در کنار آفتاب قرار گرفته است. آن وقت انسان متحیر است. این که وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) عرض کرد: «رَبِّ زِدْنِی تَحَیراً فیکَ».[3] یک وقت انسان متحیر راه ‌گم‌ کرده است، یک وقت که چندین راه دارد; مثل انسان تشنه ‌ای که در بیابان است، راه چشمه را گُم کرده و متحیر است; این یک حیرت مذمومی است. یک وقت به دامنه رسید، ده‌ ها چشمه جوشان زلال و خنک و گواراست این متحیر است که از کدام بنوشد! این «رَبِّ زِدْنِی تَحَیراً فیکَ» برای آن مرحله است. وقتی نَهر شراب هست، این نَهر دیگر نمی ‌گذارد عقل فعّال باشد؛ لذا انسان متحیر است. فرمود ما چنین شرابی را آماده کردیم، تنها در خُمره نیست، نَهر روان است. عقل را می ‌کند، نه بیهوش! آن نور الهی که ﴿نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض﴾[4] است, طوری ظهور می ‌کند که انسان متحیر است, حتّی عقل کلّ عرض می ‌کند: «رَبِّ زِدْنِی تَحَیراً فیکَ». فرمود آن مرحله اینها نشاطی دارند، لذّتی بهشتی ‌ها با هم دارند، این جام شراب را از دست یکدیگر برای تفکّه و نشاط و لذّت بیشتر «تنازع» می ‌کنند. این کَندَنِ محمود است، نه مذموم. طبیب اگر دوا دهد در آن دوا شفا بُوَد ٭٭٭ حبیب اگر جفا کند در آن جفا وفا بُوَد مخصوصاً آن حبیبی که دارد وفا می‌ کند و جفایی هم در کار نیست. 🔹 بارها به عرض شما رسید اگر در بهشت یاد کسی باشد که چه خلافی کرد، وجود مبارک اگر ـ معاذالله ـ یادش باشد که با چه کرد; برای او بدترین جهنم است, اصلاً یادش نیست; این خداست! کاری که خدا می ‌کند او مقلِّب قلب است. ما اگر کسی نسبت به ما بد کرد، دو سه تا کار می‌توانیم بکنیم: یکی اینکه به روی او نیاوریم، یکی اینکه در غیاب او هم چیزی نگوییم، یکی اینکه نسبت به او محبّت بکنیم، همین! اما هر چه محبت می ‌کنیم، او پیش خودش شرمنده است. ما کاری بکنیم که این شَرم از او گرفته بشود، این دیگر مقدور ما نیست. ما باید در درون او تصرّف بکنیم و این مطلب را از خاطره‌ او بگیریم، ما که «مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ»[5] نیستیم؛ لذا از این قبیل کار از ما ساخته نیست; اما از خدا ساخته است. وقتی او از یاد کسی می ‌برد که بد کرده است، اصلاً یادش نیست. خودش را با سایر شهدا یکسان می ‌بیند، اصلاً یعنی اصلاً! هیچ یادش نیست که نسبت به وجود مبارک بد کرده است; این خداست! تنها کسی که می ‌تواند دل را زیر و رو بکند و خاطره ‌ای را از دل بکَند و به هیچ وجه, به نحو سالبه کلیه یادش نباشد، خداست! [1]. سوره انفال، آیه29. [2]. سوره محمد، آیه15. [3]. ر. ک: علم الیقین(ملا فیض کاشانی), ص101 و منظومه سبزواری, ج5, ص176. [4]. سوره نور، آیه35. [5]. تهذیب الأحكام، ج‏2، ص74. 📚 سوره مبارکه طور جلسه 7 تاریخ: 1395/11/20 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_081 ay sss s.mp3
4.13M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 81 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_081p2.pdf
191.8K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 81 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 گردهمایی مجازی مبلغان و گروه های تبلیغی ویژه ماه محرم ۱۴۰۰ برگزار می شود 🔸معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با همکاری معاونت تبلیغ حوزه های علمیه ، گردهمایی مجازی مبلغان و گروه های تبلیغی ویژه ماه محرم ۱۴۰۰ را برگزار می نماید. این همایش با سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در روز شنبه ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰ برگزار می گردد. لینک حضور در جلسه: https://www.balagh.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
43.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 تصویری ▫️ پیام به گردهمایی مجازی مبلغان و گروه های تبلیغی ویژه ماه محرم ۱۴۰۰ 🔹 🔹 تاريخ انتشار پیام: 1400/05/16 ▫️ لینک آپارات: کیفیت خوب https://aparat.com/v/zBTNE 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 قسم به قلم 🔹 قرآن كریم در طلیعه نزول خود به چند چیز یاد كرد: یكی به مسطورات و مكتوبات كه در سایهٴ , چهره‌ نمایی می ‌كند: ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یسْطُرُونَ﴾.[1] اگر به قلم سوگند یاد می ‌كند به لحاظ كتابت است و اگر به كتابت حرمت می ‌نهد به لحاظ مكتوب است و اگر مكتوب و مطبوع, كرامتی دارند، برای آن است كه حق است، از باطل دور و صدق است، از كذب جدا و خیر است، از شرّ فاصله دارد و حَسن است که از قبیح جداست. 🔹 مطبوعات, رسالت مهمّ آنها در است، یپرهیز از باطل ‌روی؛ در است، پرهیز از دروغگویی؛ در است, پرهیز از شرّخواهی؛ در است, پرهیز از قبیح‌گویی. 🔹 آنچه قُبح دارد و شرّ می‌باشد و باطل است و كذب، از حوزه قلم باید بیرون باشد تا ذات اقدس الهی به چنین قلمی سوگند یاد كند, به چنین مسطورات و مكتوباتی سوگند یاد كند. 🔹 در بین كسانی كه از اصحاب مطبوعات‌ هستند و از صحابه طبع و نشر هستند، مردان بزرگی بوده و هستند، در حوزه‌ ها این ‌طور, در دانشگاه‌ ها این‌ طور, در سطح جامعه این ‌طور. همیشه مردان بزرگ در هر رشته‌ ای بودند و صاحبان خدمات و قدم و قلم در هر صحنه ‌ای بودند كه امیدوار هستیم به بركت نظام اسلامی این گسترش پیدا كند و , جامعه را اداره كند و كشوری كه سابقه كهن درباره علم و فرهنگ داشت, حافظ و صائن علم و فرهنگ و تمدّن و تدین خود باشد! [1] . سوره قلم، آیه1. 📚 پیام موضوعی تاریخ: 1394/02/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_082 ay sss s.mp3
3.6M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 82 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_082p2.pdf
175.8K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 82 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 جامعه عاقل و عالم ▫️ []:«بَذَلَ مُهجَتَهُ فیكَ لِیستَنقِذَ عِبادَكَ مِنَ الجَهالَةِ وحَیرَةِ الضَّلالَةِ»؛ اگر بخش عقلانی جامعه و بخش علمی و عملی جامعه تأمین بشود، آن جامعه است و سالار شهیدان (صلوات الله و سلامه علیه) جانش را داد، خونش را داد تا جهل را، سفاهت را، بی عقلی و بی خردی را و بی تقوایی را طرد کند و جامعه را کند؛ آن وقت این مردمی که از گزند جهالت رهیدند و از آسیب سفاهت نجات پیدا کردند می شوند . 📚 پیام به گردهمایی مجازی مبلغان و گروه های تبلیغی ویژه ماه محرم ۱۴۰۰ تاریخ: 1400/05/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حفظ عظمت سیدالشهداء 🔹 شناخت نهضت همراه با شناخت بعثت جد بزرگوارش (علیهم السلام) است؛ آن صحنه جهانی پر شور و شر را وجود مبارك پیامبر با معجزه قرآن حل كرد، ولی صحنه پر آشوب عصر اموی و خاورمیانه را با بهترین خون و برجسته ‌ترین اسارت حل كرد و این شهادت آمیخته با اسارت، عِدل آن قرآن كریم است. اگر وجود مبارك رسول گرامی فرمود: «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَینِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی»,[1] ارزیابی و هماهنگی آن بعثت و این نهضت، سند گویای این مطلب است. بنابراین اولین مطلب آن است كه به صورت متن وضع جهان در عصر بعثت روشن بشود، دوم اینكه به صورت متن وضع جهان در عصر نهضت معلوم بشود، سوم اینكه وجود مبارك رسول گرامی دو عنصر محوری هدفش بود، چه اینكه وجود مبارك حسین‌ بن ‌علی (سلام الله علیهما) هم دو عنصر محوری هدفش بود و مطالبی كه مربوط به این مسائل است. 🔹 مطلب دیگر اینكه ما عرض می‌ كنیم «السَّلَامُ عَلَیكَ یا وَارِثَ نُوحٍ نَبِی اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیكَ یا وَارِثَ‏ إِبْرَاهِیمَ‏ خَلِیلِ اللَّهِ‏ السَّلَامُ عَلَیكَ یا وَارِثَ مُوسَى كَلِیمِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیكَ یا وَارِثَ عِیسَى رُوحِ اللَّهِ»[2] شما باید كه آن نقاط برجسته‌ این انبیا را در قرآن بررسی كنید و استنباط كنید یك، همه اینها را در نهضت جستجو كنید دو، تا روشن بشود در كدام مقطع، در كدام مقتل و در كدام گفتار و رفتار و كردار حسین ‌بن‌ علی وارث كدام پیامبر بود سه. وقتی وجود مبارك عیسای مسیح دارد در قرآن ﴿فَلَمّا أَحَسَّ عیسیٰ مِنْهُمُ الْكُفْرَ قالَ مَنْ أَنْصاری إِلَیٰ اللّهِ﴾[3] وقتی كفر علنی شد، از باطل به ظاهر آمد، محسوس شد، قطعی شد، عملاً اینها كفر می ‌ورزند وجود مبارك عیسیٰ گفت: ﴿مَنْ أَنْصاری إِلَیٰ اللّهِ﴾ وجود مبارك ابی عبدالله هم «فلما احس منهم الكفر قال «هَل مِن ناصِر ینْصُرُنی»»[4] این «هل من ناصر» الآن هم هست! این می ‌شود وارث عیسای مسیح، الآن هم وجود مبارك حسین ‌بن ‌علی دارد استنصار می ‌كند، از همه شما یاری می‌ طلبد و یاری كردن شما به است. 🔹 الآن شما امام صادق ‌هستید، وارثان اولیای الهی هستید؛ منتها كاری كه از و جلال و شكوه حسین‌ بن ‌علی می‌ كاهد نقل نكنید، برای اینكه خود حضرت هنگام تودیع به بچه‌هایش فرمود: «فلا تَشكُوا و لا تقولُوا بأَلسنَتِكُم ما ینقِصُ مِنْ قَدرِكُم»؛[5] مبادا شكایت كنید گرسنه هستید! ولی نان نخواهید تشنه اگر آب بخواهد ننگ نیست، ولی گرسنه اگر نان بخواهد ننگ است. چیزی از كسی نطلبید، چیزی كه از جلال شما كم می ‌كند نگویید، چیزی كه از عظمت شما می ‌كاهد نگویید، خب این را به بچه‌ های پابرهنه ‌اش گفته! فرمود: «لا تقولُوا بأَلسنَتِكُم ما ینقِصُ مِنْ قَدرِكُم» دیگر حاضر نیست كه با زبان ما چیزی گفته بشود كه از جلال و عظمت حسین‌ بن ‌علی كم بشود! خودش فرمود: «فلا تَشُكُّوا و لا تقولُوا بأَلسنَتِكُم ما ینقِصُ مِنْ قَدرِكُم» چیزی كه از عظمت شما بكاهد نگویید، شما ـ ان‌ شاء الله رحمان ـ نه تنها از عظمت حسین ‌بن ‌علی نكاهید، از عظمت خودتان هم نكاهید! [1]. دعائم‌الاسلام، ج1، ص28؛ كتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج‏2، ص647. [2]. كامل الزیارات، ص206 و 207. [3]. سوره آل عمران، آیه52. [4]. ر.ک: اللهوف علی قتلی الطفوف، ص116 و 117؛ «قَالَ وَ لَمَّا رَأَی الْحُسَینُ(علیه السلام) مَصَارِعَ فِتْیانِهِ وَ أَحِبَّتِهِ عَزَمَ عَلَی لِقَاءِ الْقَوْمِ بِمُهْجَتِهِ وَ نَادَی هَلْ‏ مِنْ‏ ذَابٍ‏ یذُبُ‏ عَنْ‏ حَرَمِ‏ رَسُولِ‏ اللَّهِ‏(صل الله علیه و آله و سلّم)‏ هَلْ مِنْ مُوَحِّدٍ یخَافُ اللَّهَ فِینَا هَلْ مِنْ مُغِیثٍ یرْجُو اللَّهَ بِإِغَاثَتِنَا هَلْ مِنْ مُعِینٍ یرْجُو مَا عِنْدَ اللَّهِ فِی إِعَانَتِنَا...». [5]. موسوعة كلمات الامام الحسین(علیه السلام)، ص 592. 📚 سخنرانی در جمع مبلغین حوزه تاریخ: 1387/10/04 🆔 @a_javadiamoli_esra