khoms_157 ay ss.mp3
3.49M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 157
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_157p2.pdf
149.1K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 157
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_043 ads ss.mp3
6.45M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 43
تاریخ: 1389/09/01
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_043p2.pdf
217.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 43
تاریخ: 1389/09/01
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1368 ss.mp3
5.34M
💠 صوت #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1389/04/10
#نهج_البلاغه_خطبه231
#خانواده
#سبک_زندگی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1368 p2.pdf
168.9K
💠 متن #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1389/04/10
#نهج_البلاغه_خطبه231
#خانواده
#سبک_زندگی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 تقوای سخن
🔸 این كسی كه #مقلدانه حركت می كند، تصدیق و تكذیب او و اثبات و نفی او تابع تصدیق و تکذیب و اثبات و نفی نیاكان اوست. این دو اصل را قرآن كریم از این گروه نقل می كند که هر جا می خواستند بگویند این مطلب #حق است می گفتند: ﴿إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلی أُمَّةٍ﴾ و هر جا میخواستند بگویند این مطلب ناحق است می گفتند: ﴿ما سَمِعْنا بِهذا فی آبائِنَا الْأَوَّلینَ﴾ اما دین آمده گفته: ﴿أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا یعْلَمُونَ شَیئاً﴾ شما قبول و نكول را به دست افراد غیر عاقل دادید، آنها خودشان راه نیفتادند، #عقل_و_فكر ندارند، چرا تابع آنها هستید؟!
🔸 این از بهترین معارف قرآن كریم است که فرمود انسان دو سیم خاردار دارد و دو طرف او بسته است: بخواهد رأی مثبت بدهد، الاّ ولابد باید یقین داشته باشد یا حداقل طمأنینه و بخواهد رأی منفی بدهد الاّ ولابد باید #یقین داشته باشد یا طمأنینه؛ هم فرمود: ﴿لا تَقْفُ ما لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾ هم فرمود: ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ یحیطُوا بِعِلْمِهِ﴾ فرمود بالأخره میخواهی رأی بدهی، چیزی را اثبات كنی چیزی را نفی كنی، چیزی را تصدیق كنی چیزی را تكذیب كنی، این چنین نباشد كه در تصدیق و تكذیبت رها باشی، #اسلامی حرف بزنی و #جاهلی فكر كنی. اگر كسی برهان نداشت، سر تكان داد، امضا كرد و قیام و قعود داشت، این اسلامی حرف زد و جاهلی فكر كرد، او در قیامت با جاهلیت محشور می شود، برای اینكه برای تصدیق و تكذیب معیاری نداشت.
لینک آپارات با کیفیت مناسب:
https://aparat.com/v/6etkH
📚 سوره مبارکه ص جلسه 1
تاریخ: 1393/02/14
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 گستره فیض
🔹 وجود امام ولو مستور هم باشد غایب هم باشد #لطف_خداست. تفصیل مسئله این است كه امامت جزء مسائل كلامی و اعتقادی است، مسئله ای است كه موضوع آن فعل خدا است و امام یكی از شئون نازل و ضعیف او اداره امور جامعه بشری است، امام كارهای فراوان مهمتر دیگری هم دارد.
🔹 امام را وقتی اهل سنت معرفی می كنند همان #رئیس_جامعه است، مدیر جامعه است و مدبر جامعه است؛ ولی وقتی امامیه معنا می كنند امام كسی است كه هم در اثر وجود ناسوتی اش جامعه بشری را تأمین می كند، هم در اثر وجود ملكوتی اش فرشتگان عالم مثال و ملكوت را راهنمایی می كند، هم در اثر وجود جبروتی اش حاملان عرش را به كمال لایق خودشان دعوت می كند و هم كارهای برتر و والاتر.
🔹 آنچه شما در جریان تعلیم اسما خوانده اید و می خوانید ﴿وَ عَلَّمَ آدَمَ اْلأَسْماءَ﴾ این ناظر به مقام شریف انسان كامل است. #انسان_كامل همان طوری كه در نشئه طبیعت معلم جامعه است ﴿وَ یعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾ در جمع فرشتگان ﴿یا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمائِهِمْ﴾ هم كار او است. فرشتگانی كه مدبرات امرند رهنمودهای خود را از انسان كامل و #ولی_عصر می گیرند و از امام زمان خود دریافت می كنند و این مقام شامخ امامت است كه برای فرشتگان هم تعلیم یا انباء را به همراه دارد و برای جامعه بشری هم ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾ را به همراه دارد و #مجرای_فیض_خالقیت است، چه مردم او را ببینند و چه مردم او را نبینند. او مردم را می بیند، او هدایت های باطنی را دارد، او رهنمود باطنی را دارد او با دعاهای خود نیازهای جامعه را برطرف می كند و مانند آن.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: مهر 1382
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 فکر جهانی
🔹 همه مراکز علمی و تحقیقی و پژوهشی مخصوصاً حوزه و دانشگاه، این رسالت را دارند که #جهانی فکر بکنند هرگز قمی فکر نکنند، ایرانی فکر نکنند، شرقی فکر نکنند، غرب آسیایی فکر نکنند، هرگز خاورمیانه ای فکر نکنند؛ چون قرآن از همان وقتی که نازل شده است فرمود جهانی فکر کنید! در همین سوره کوتاه اوایل بعثت که آنها گفتند: ﴿إِنْ هذا إِلاَّ قَوْلُ الْبَشَر﴾، ذات أقدس الهی فرمود نه، ﴿ذِكْرَی لِلْبَشَر﴾ من #حقوق_بشر آوردم، من جهانی حرف زدم. کسی جهانی حرف می زند که #جهان_آفرین باشد، سخن از مکه و مدینه و مانند آن نیست. ﴿نَذیراً لِلْبَشَر﴾، ﴿ذِكْری لِلْبَشَر﴾ من حقوق بشر آوردم، #تعلیم_بشر آوردم، تمدن بشر آوردم. این حرف، #حرف_جهانی است و حرف جهانی را فقط خالق جهان می تواند بگوید، سخن از عرب و عجم نیست، من #تمدن_بشری آوردم.
🔹 بر ما واجب است جهانی فکر بکنیم، حرف کانت را خوب بفهمیم، حرف دکارت را خوب بفهمیم، حرف هر فیلسوفی را خوب بفهمیم، خوب نقد کنیم. وظیفه ما این است که #حرف_جهانی بزنیم، یک؛ جهانی را قانع کنیم، دو؛ اما کار ما این باشد که بین حرم و جمکران فکر کنیم، این جهانی حرف زدن و قمی فکر کردن است! #کتاب ما إلا و لابد باید این باشد و باید به این سمت حرکت کنیم.
#هفته_كتاب_و_كتابخوانى
#فهم
#تعلیم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه
تاریخ: 1399/10/17
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_158 ay ss.mp3
3.15M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 158
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_158p2.pdf
125.9K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 158
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_044 ads ss.mp3
7.6M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 44
تاریخ: 1389/09/02
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_044p2.pdf
187.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 44
تاریخ: 1389/09/02
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-116 s.mp3
3.43M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 116
تاریخ: 1400/08/04
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -0116 - 1400-08-04-p1.pdf
196.8K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 116
تاریخ: 1400/08/04
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross