eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.8هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
taha_049p2.pdf
185.2K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 49 تاریخ: 1389/02/11 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حضور آیت الله العظمی جوادی آملی در مراسم بزرگداشت حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی ▫️ مراسم بزرگداشت رحلت حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، امروز چهارشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور جمعی از مراجع، علما، روحانیون، مسؤولان و اقشار مختلف مردم در مسجد امام حسن عسکری (علیه السلام) قم برگزار شد. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 کعبه ولایت 🔸 امام باقر (علیه آلاف التحیة والثناء) كه است، باقر علوم ‌الاولین و الاخرین است، وقتی به مكه مشرف شد دید مردمی كنار كعبه می گردند و طواف می کنند فرمود: «هَكَذَا كَانُوا یطُوفُونَ فِی الْجَاهِلِیة»؛ در جاهلیت هم همچنین اشواط سبعه را داشتند و دور این كعبه می ‌گشتند، اسلام نیامده همان را ادامه دهد: «اِنَّما اُمِروا أن یطوفوا بها ثم ینفِروا اِلَینا فیعلِمونا وَلایتَهم و مَوَدَّتَهم و یعرِضوا علینا نُصرَتَهم» ثم قرأ هذه الآیة: ﴿فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِّنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیهِمْ ﴾»؛ فرمود دور این گشتن در جاهلیت هم بود. 🔸 این تعبیر كه احجار كعبه سود و زیانی نمی ‌رسانند، به طور مكرّر در بیانات اهل بیت (علیهم السلام) آمده است تا زائران كعبه بدانند كه در كنار كعبه گِل، آن كه و رهبری است، محفوظ است. 🔸 در نهج ‌البلاغه قرائت می فرمایید که حضرت فرمود: «اَنَّ اللهَ سبحانَه اِختَبَرَ الاَوّلینَ مِن لَدُن آدم الی الآخِرینَ مِن هذا العالَم بِاَحجارٍ لا تضُرُّ و لا تَنفَعُ و لا تُبصِرُ و لا تَسمَعُ فَجَعَلَها بَیتَهُ الحرامَ الذی جَعَلَهُ [اللهُ] لِلناس قیاماً»؛ فرمود این سنگ هایی كه نه تقرّب به آنها سودی دارد و نه دوری از آنها زیانی، خداوند مردم را به این امتحان كرده است. بوسیدن احجار كعبه برای آن نیست كه این حَجَر سود و زیانی دارد! 🔸 فرمود اینها موظف اند كه اطراف این سنگ ‌ها بگردند؛ اما بعد از طواف، باید به بارگاه ولای ما بار یابند و مودّتشان و نصرتشان و آمادگی شان و «حضورُ الحاضرِ و قیامُ الحجة بِوجودِ الناصر» را بر ما عرضه كنند، بعد این كریمه را قرائت فرمود: ﴿فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِّنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیهِمْ ﴾. 📚 سخنرانی حضرت استاد در مکه مکرمه تاریخ: 1370 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
taha_050 adsss.mp3
8.48M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 50 تاریخ: 1389/02/12 🆔 @a_javadiamoli_doross
taha_050p2.pdf
218.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 50 تاریخ: 1389/02/12 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نیم‌ نگاهی به عظمت اولین شب جمعهٴ ماه رجب/ لیلة الرغائب شب آرزوها یا رغبت ‌ها؟! امیدواریم که در رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشیم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشیم؛ رغبت یعنی میل نه آرزو، لیلة الرغائب به معنای شب آرزوها نیست بلکه و گرایش‌ ها و مجذوب ‌شدن‌ هاست لذا آن انجذاب و گرایش و میل و شوق را می ‌گویند رغبت، در برابر رهبت. خدای سبحان جنّاتی دارد که ما را به آنها ترغیب کرده و برای روح ما هم بهشتی دارد که ما را به آن هم ترغیب کرده است. 👇👇👇👇👇
💠 رجب، ماه خداست؛ ماه پر برکتی است که اعمال بسیاری برای آن ذکر شده است. 🔸 باید خود را در دریای زلالش بشوییم تا پاک و مطهرگردیم. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودی خدا می شود و غضب الهی از او دور می گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می شود. اعمال ماه های رجب و شعبان، جهت آماده ساختن روح برای شرکت در میهمانی ماه مبارک رمضان می باشد. برای درک عظمت ماه رمضان باید از قبل خود را آماده نمائیم. اولین شب جمعه ماه رجب را نامند. در این شب ملائک بر زمین نزول می کنند بنابراین برای این شب عملی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) ذکر شده است که فضیلت بسیاری دارد و آداب آن در مفاتیح الجنان موجود می باشد. 🔸 حضرت علامه جوادی آملی نیز به تناسب این مهم، را شب رغبت برشمرده و در یکی از سلسله جلسات درس اخلاق خود بیان داشتند: امیدواریم که در لیلة الرغائب رغبت ما با رهبت ما باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشیم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشیم؛ رغبت یعنی میل نه آرزو، لیلة الرغائب به معنای شب آرزوها نیست بلکه و گرایش ‌ها و مجذوب ‌شدن ‌هاست لذا آن انجذاب و گرایش و میل و شوق را می ‌گویند رغبت، در برابر رهبت. خدای سبحان جنّاتی دارد که ما را به آنها ترغیب کرده و برای روح ما هم بهشتی دارد که ما را به آن هم ترغیب کرده است. 🔸 صاحب تفسیر تسنیم ضمن توجه دادن به رغبت ‌های گوناگون در این شب، به توفیق کسب جنّت جسمانی و جنّت روحانی در این شب با عظمت اشاره داشته و فرمودند: در بخش پایانی سوره مبارکه «قمر» چنین آمده ﴿إنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ یعنی بهشتی دارند همین (جَنَّاتٌ تَجْرِیْ مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ جنت جسم و بدن است و لذایذ مادی که در آن نهرِ عسل جاری است نهرِ آب جاری است نهر شیر جاری است نهر خمر جاری است این انهار چهارگانه در این بهشت هست.اما یک بهشت دیگری دارد که آن برای روح ماست و این را با واو عطف بیان نکرده بلکه فرمود: ﴿إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ نه «و فی» ﴿فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ آن جنّت برای روح ماست برای جان ماست که نزد خدا قرار بگیریم و اوساط اهل ایمان، رغبتشان در لیلة الرغائب به ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ است و اوحدی از اهل ایمان گذشته از اینکه ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ را طالب هستند ﴿فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ را هم مورد رغبت و میل و گرایش و انجذاب خود قرار می ‌دهند آن‌گاه درباره چنین گروهی گفته می‌ شود: ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ هم جنّت بدن است هم جنّت جان است هم لذّت روح است هم لذّت تن است که ـ ان‌ شاء الله ـ در لیلة الرغائب به این رغبت ‌ها بار می ‌یابیم چه اینکه ـ خدای ناکرده ـ اگر کسی گرفتار هراس و رهبت شد او هم دو جهنم دارد جهنمی است که جسم را می ‌سوزاند که در سوره مبارکه «نساء» مشخص شده است که فرمود: ﴿کُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَیْرَهَا لِیَذُوقُوا الْعَذَابَ﴾ که این پوست و جسم و بدن را می ‌سوزاند و یک عذاب معنوی است که روح را می‌ سوزاند که ﴿نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ ٭ الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَی الْأَفْئِدَةِ﴾. 🔸 مستحضرید که رسوایی، بی ‌آبرویی اینها عذاب روح است سوخت و سوز پوست و جسم، عذاب بدن است اینکه فرمود: ﴿لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیَا وَلَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ﴾ رسوایی یک عذاب دردناک درونی است آن دو بخش مربوط به است که ما باید راهب و هراسان و گریزان باشیم، دو بخش اوّلی که مربوط به جسم و جان ماست که ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ مربوط به است که ـ ان‌ شاء الله ـ به این سمت راغب باشیم. بنابراین لیلة الرغائب می ‌تواند رغبت ‌های گوناگون و مراحل فراوانی را در پیش رو داشته باشد که ـ ان ‌شاء الله ـدر اوّلین شب جمعه ماه پربرکت رجب همه شما آن توفیق را داشته باشید هم به برسید هم به . 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 معراج طهور 🔸 این بیان، بسیار لطیف و شیرین است كه وجود مبارك حضرت امیر از این بیان با جلال و شكوه یاد می‌ كند... . 👇👇👇👇👇
💠 معراج طهور 🔸 این بیان، بسیار لطیف و شیرین است كه وجود مبارك حضرت امیر از این بیان با جلال و شكوه یاد می‌ كند؛ این بیان از پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است، همین بیان را وجود مبارك حضرت امیر در نهج ‌البلاغه ذكر می ‌كند می ‌گوید رسول خدا چنین فرمود؛ آن بیان چیست؟ آن بیان این است كه نماز مثل «حَمّه» است. این چشمه ‌ها دو قِسم است غالب چشمه‌ ها آب خنك دارد یا آب عادی دارد اما بعضی از چشمه ‌ها، چشمه آب گرم است _ به هر چشمه ‌ای نمی‌ گویند «حَمّه»، به آن چشمه ‌ای كه آبش گرم است می ‌گویند «حَمّه»_ این آب گرم، كار حمّام را می ‌كند؛ فرمود این جلوی در شماست! 🔸 ما كه به حرم مشرّف می ‌شویم زیارتنامه ‌ای دارد، نماز هم كه می‌ خوانیم این نماز، است _ زیارتنامه انبیا و اولیا از همین زیارتنامه «الله» نشئت گرفته است _ مرحوم صدوق در كتاب شریف توحید از وجود مبارك حضرت امیر نقل می‌ كند كه «قَد قَامَتِ الصّلَاة» یعنی «حَانَ وَقتُ الزِّیارَةِ». آن وقت زیارتنامه ما این است که «سبحان ربّی الأعلی»، «سبحان ربّی العظیم»، ﴿إِیاكَ نَعبُدُ وَإِیاكَ نَستَعین﴾؛ اینها زیارتنامه است؛ كم نیست این حرف‌ ها! آپارات: https://aparat.com/v/5p80M 📚 سخنرانی مناسبتی تاریخ: 1393/02/23 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 کیمیای ولایت 🔹 آنكه عداوت را به صداقت تبدیل می ‌كند، است، این با نصیحت حل نمی ‌شود. نصیحت یعنی آنجا كه سخن از علم است و تعلیم است و گفتن است و نوشتن است، منطقه اش عقل نظر است كه این حرف ها را گوش می‌ دهد و بررسی می ‌كند و می‌ فهمد؛ اما كلید و تصمیم گیری به دست انگیزه و عقل عمل است. آنكه كلید‌دار درِ دل است آنكه باید دل را رفت و روب كند آنكه جای عزم است و نه جای جزم آنكه جای عمل است و نه جای فهم، آنجا را هم باید تطهیر كرد. كار انبیا و همچنین اولیا (علیهم الصلاة و علیهم السلام) این است كه از درون وارد می‌ شوند و نه از بیرون؛ بیرون، راه گوش است، راه گوش بُرد محدودی دارد و این قدر توانا نیست كه درون را تطهیر كند. آنها هستند؛ همان طوری كه جان ما در بدن ما نافذ و متصرف است، این ذوات قدسی در جان ما چنین تصرفی دارند. آنها جان جانان ‌اند؛ از راه درون، وارد دل می ‌شوند و دل را زیر و رو می ‌كنند. 🔹 این گونه از تصرف در جهان، مخصوص است كه از راه درون وارد می ‌شود. آن كه شمشیر را كنار می ‌گذارد و قلم به دست می‌ گیرد و اهل كتابت می ‌شود، آن كه مشت را باز می ‌كند و به صورت دست مسافحه كننده در می ‌آورد، این یك كار كیمیاگرانه می ‌طلبد و آن كار را خدای سبحان به وسیله وحی و نبوت انجام داد؛ فرمود شما اعدای یكدیگر بودید ﴿فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً﴾. 🔹 وجود مبارك یكی از كارهای اساسی او تبدیل عداوت به صداقت است، این كار كیمیاگری از او ساخته است؛ یعنی در منطقه انگیزه تصرف كردن و به درون دل راه پیدا كردن و دل را در جراحی كردن و این غده‌ های كینه و جاه طلبی را بیرون آوردن بعد دوخت و دوز كردن و این قلب شكسته را ترمیم كردن، این كارِ است. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1383/07/10 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ایمان ▫️ امام هادی (علیه السلام) از پدرانش از امام علی (علیه السلام) نقل كرد كه پیامبر (صلی الله علیه و آله سلم) به من فرمود: بنویس. گفتم: چه بنویسم؟ فرمود: بسم الله الرحمن الرحیم؛ آن است كه در قلب ‌ها جایگزین شود و اعمال و آداب تصدیق كننده آن باشد. [ادب قضا در اسلام - صفحه 341] 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 علمِ متعالی ▪️ یکی از برجسته ‌ترین فرازهای زیارت نورانی جامعه کبیر امام هادی (سلام الله علیه) این است که زائر می‌ گوید: «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُمْ»؛ یعنی این علوم حوزوی و دانشگاهی برخی از مشکلات کف زمین را حل می‌ کند؛ اما آن علمی که بتواند را حل کند به دست شماست، من آمدم عرض ارادت کنم، عرض ادب کنم، زیارت کنم، تا از آن علم‌ هایی که فرمودید اوحدی اهل ایمان آنها را می ‌طلبند، به ما مرحمت کنید؛ «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُمْ». ▪️می ‌بینید در بخش‌هایی از این زیارت نورانی، می ‌گوید: «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُم‏»؛ خیلی از مسائل است که برای خیلی از علمای ما تصوّر آن دشوار است، چه رسد به تصدیق آن! کیست که بگوید که من «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُم‏»؟! این حرف برای کسی است که «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُم» شد. اگر آن بار سنگین را حمل کرد، می ‌تواند به بارگاه آنها مشرّف بشود بگوید من «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُم‏». آن ‌که با بنای عقلا و فهم عرف و چهار‌تا کتاب لغت بخواهد این مشکل را حل کند، این همین حرف ‌های عادی است؛ او مُجاز نیست بگوید: «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ »، مگر «بالنیابة»! «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُم»؛ آنچه را که شما تحقیق می ‌کنید من تحقیق می ‌کنم؛ آن باری که باید اوحدی از اهل ایمان بکشند، من می ‌کشم: «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُمْ». این‌ گونه از مطالب مربوط به است، مربوط به «عربی مبین» نیست؛ صدر این قرآن «علی حکیم» است، ذیل آن «عربی مبین» است. تلاش و کوشش ما در حوزه‌ی عربی مبین است، به امید اینکه روزی نَمی از آن «علی حکیم» به ما برسد؛ هم از «علی حکیم» بی ‌بهره نباشیم و هم از «إِنَّ حَدِیثَنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ» است نصیبی بُرده باشیم. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1396/08/27 🆔 @a_javadiamoli_esra