eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یاوران موعود 🔹 این عالَم نیازمند به یك است. وقتی كه ولی‌عصر (ارواحنا فداه) ظهور می ‌كند عقل غالب مردم رشد می ‌كند. سلاح ها البته حساب خود را دارد ولی در نصوص ما دو چیز كاملاً به چشم می‌ خورد: یكی این است كه بر سر مردم كشیده می‌ شود، مردم عاقل می ‌شوند و عقل اینها و خرد و اندیشه اینها كامل می ‌شود که این مربوط به نوع مردم است. قسمت دوم آن فضیلت های معنوی شیعیان و (ارواحنا فداه) است که دو حدیث در این بخش دوم وارد شده است و آن این است كه شیعیان ولی ‌عصر (ارواحنا فداه) هر جا كه باشند وجود مبارك حضرت را می ‌بینند با او سخن می گویند و احتیاجی به نماینده و بَرید و قاصد ندارند و حدیث دیگر آن است كه شیعیان و مؤمنین اگر در شرق یا غرب باشند یكدیگر را می ‌بینند. 🔹 این كاری به پیشرفت صنایع ندارد چون اگر صنعت پیشرفت كرد دیگر اختصاصی به شیعه و غیر شیعه ندارد؛ این راه دیگری است كه مخصوص پیروان وجود مبارك ولی عصر (ارواحنا فداه) است كه اینها در هر گوشه عالم كه باشند امامشان را می ‌بینند و احتیاجی به قاصد ندارند و در هر گوشه جهان هم به سر ببرند یكدیگر را می ‌بینند. 🔹 این شرایط ایجاب می ‌كند كه مردانی باشند از نظر كامل و از نظر طبق بیان وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) طوری باشند كه هر یكی خود را به منزله سیصد نفر ببیند؛ حضرت فرمود اصحاب خاص ولی‌ عصر (ارواحنا فداه) سیصد و سیزده نفرند كه هر كدام ‌«یری نفسه فی ثلاثمِائة‌». حضرت حدّاقل سیصد و سیزده تن یاورِ چون امام راحل دارد. 🔹 البته بین امام راحل و ولی‌عصر فاصله آن قدر نیست كه انسان بتواند بگوید میلیارد درجه، اصلاً ‌«لا یقاس بهم احد‌»! مقام شامخ امامت، نبوت و ولایت مطلقه در دسترس كسی نیست كه آدم مثلاً بگوید فرق شیخ انصاری و ولی‌ عصر (ارواحنا فداه) در فلان درجه است! اینها اصلاً از یك سنخ نیستند. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1371/11/09 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 خوف الهی 🔹 می ‌فرماید: ﴿وَ إِیای فَاتَّقُون﴾ که اینجا سه نكته هست یعنی ضمیر منفصل آوردن، آن را قبل از فعل ذكر كردن، حرف «فاء» را روی امر در آوردن كه نشانه جواب شرط محذوف است و نون هم مكسور باشد كه كسره نون نشانه حذف «یاء» است، همه این‌ها علائم تأكید است یعنی تنها از من بترسید! گفتند مربوط به مراحل اوّلیه سلوك است و مربوط به مراحل وسطیٰ و نهایی. انسان، اوّل باید بترسد بعد به راه بیفتد؛ لذا در آیه قبل فرمود: ﴿وَ إِیای فَارْهَبُون﴾ بعد در این آیه فرمود: ﴿وَ إِیای فَاتَّقُون﴾؛ انسان تا راهب نباشد و نهراسد نمی ‌پرهیزد. 🔹 پرهیز بعد از ترس است، اگر كسی ترس نداشته باشد پرهیزی ندارد؛ اگر كسی راه را پرخطر بداند می‌ ترسد و اگر كسی ترسید می ‌پرهیزد، لذا اوّل فرمود: ﴿وَ إِیای فَارْهَبُون﴾، وقتی كه انسان ترسید آن گاه می ‌پرهیزد تا از ترس نجات پیدا كند. 🔹 تنها چیزی كه انسان را نجات می‌ دهد است؛ فرمود: ﴿وَ إِیای فَاتَّقُون﴾ و تنها زاد راه را هم قرآن كریم می ‌داند؛ یعنی به انسان هشدار می ‌دهد كه شما ، موجودی نیستید كه مثل سنگ یا غیر سنگ سر جایتان بمانید: ﴿یاأَیهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَی رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاَقِیهِ﴾. 🔹 بنا براین برای انسان یك امر است، این چنین نیست كه انسان بتواند دائماً در دنیا بماند، پس انسان مسافر است و مسافر هم كه بدون زاد و توشه نمی ‌تواند سفر كند؛ اگر انسان مسافر است و اگر مسافر بدون زاد و توشه نمی ‌تواند سفر كند، زاد و توشه ‌اش را قرآن مشخص كرد فرمود: ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾ ولی تقوا برای كسی است كه می ‌ترسد و اگر كسی اهل ترس نیست اهل پرهیز نیست! برای كسی است كه از خدا بترسد؛ اگر كسی از خطر آینده می ‌ترسد، طبیب به او دستور پرهیز می‌ دهد تا از آن خطر در امان باشد. 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 118 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
reba_12ms ss.mp3
7.29M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 12 تاریخ تدریس: 1393/01/25 🆔 @a_javadiamoli_doross
reba_12p2.pdf
161.5K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 12 تاریخ تدریس: 1393/01/25 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
maryam_014p2.pdf
182.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 14 تاریخ: 1388/07/26 🆔 @a_javadiamoli_doross
لینک حضور در جلسات دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی جلسات درس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی درس خارج فقه(موضوع وصیت)؛ شنبه تا سه شنبه، ساعت 9 صبح درس: علوم القرآن ؛ روز چهارشنبه ساعت 9 صبح پخش زنده: تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir سامانه آموزشی اسراء https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به اجلاسیه اساتید حوزه عملیه قم 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همایش اجلاسیه اساتید حوزه عملیه قم با موضوع «نقش اساتید در تقویت عوامل انگیزشی و تمرکز تحصیلی طلاب با تأکید بر هدایت علمی و تربیتی در شرایط کرونایی و پسا کرونایی» با پیام تصویری حضرت در مدرسه عالی دارالشفاء در قم برگزار شد. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 آیت ‌الله العظمی جوادی ‌آملی، در دیدار با دست اندرکاران کنگره حکمت سیاسی متعالیه طی سخنانی به نقل یکی از خاطرات خود از حضور در جبهه‌ های پرداختند. 👇👇👇👇
رهروان شهدا الآن هم هستند 🔸 آیت ‌الله العظمی جوادی ‌آملی، در دیدار با دست اندرکاران کنگره حکمت سیاسی متعالیه طی سخنانی به نقل یکی از خاطرات خود از حضور در جبهه‌ های پرداختند. ⬅️ ایشان در بخشی از این دیدار با اشاره به بیان امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در ستون دین بودن مردم در جامعه اسلامی بیان داشتند: 🔸 جنگ و علاقه مردم ایران به دین را نشان داد. خیلی عزیزان ما پلاک ‌هایشان را انداختند دور و گفتند که ما نمی ‌خواهیم شناخته شویم! آقای دیباجی بود؛ اصفهانی. سید بسیار خوبی بود. خداوند غریق رحمتش کند! ما یک وقتی با هم رفتیم امیدیه. (به سمت جبهه) ایشان رفت کردستان. یکدیگر را که می ‌دیدیم گزارش می ‌دادیم. ایشان از کردستان به ما گزارش داد که آنجا شرایط صعب است... . 🔸 (ایشان تعریف می ‌کرد که) بعد از مدتی ما شنیدیم که برف سنگینی آمد در کوه‌ های کردستان... یک عده ‌ای از عزیزان رزمنده آنجا در برف بوده ‌اند. یک وقت است که کسی می ‌خواهد بیاید در برف گیر می‌ کند؛ اما یک وقت در آنجا می‌ ماند. این عزیزانی که در سنگرهای کردستان بودند گفته بودند خب برف بیاید. می ‌دانستند در آن کوه‌ ها برف سنگینی می‌ آید. اما در سنگرها مانده بودند، اینها است. انقدر ماندند تا یخ زدند. (بغض علامه) 🔸 جنازه ‌های اینها را آوردند. ما که مجلس ترحیم می ‌رفتیم، بالاخره یک فاتحه ‌ای می‌ خواندیم – اما – آن شب تا آخر نشستم و گریه کردم، . نه برای اینکه ثواب ببرم. آنقدر آدم مجاهد باشد، مرگ رو به ‌رویت باشد اما بگویی نه من سنگر را خالی نمی ‌کنم؟! اینها هستند. اینطور نبود که بگویند شاید. جای باید بود که باید باشی اینجا و یخ بزنی. گفتند چشم. الآن هم هستند! الآن هم در متدینین اینها هستند. اینها را چه کسی تربیت کرد؟ پس این می ‌تواند تربیت کند. 📚 فرازی از پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به دومین کنگره حکمت سیاسی متعالیه تاریخ: 1400/12/17 آپارات: https://aparat.com/v/C13Q7 آدرس پیام به طور کامل در آپارات: https://aparat.com/v/VvTZp 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 انسان قرآنی 🔹 در جریان حیات و ممات قرآن یک عده را مُرده می داند، زنده اند اما آنهایی که در دنیا در این مسیر نیستند اینها مُرده اند؛ برای اینکه اینها حرف قرآن را گوش نمی دهند و قرآن هم است، فرمود ما قرآن را نازل کردیم و اگر کسی قرآنی فکر کند و زنده است این قرآن او را زنده می کند: ﴿إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا یحْییكُمْ﴾، اول سخن از تثنیه است خدا هست و پیغمبر؛ ولی فعل، فعل مفرد است چون وجود مبارک حضرت حرف «الله» را می زند؛ فرمود: ﴿اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکم﴾ نه «دَعَوا»! دو تا دعوت نیست دو نفر نیستند، یک مولاست و یک بنده و وجود مبارک حضرت هم حرف «الله» را نقل می کند ﴿اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا یحْییكُم﴾. حالا اگر کسی استجابت نکرد حیات ندارد، از کجا بیاید؟! درباره آنها که استجابت کردند فرمود: ﴿لا تَحْسَبَنَّ﴾ که اینها مُرده هستند بلکه اینها شهیدند. 🔹 پس انسان از نظر یا زنده است یا مُرده است، این بخش اول . بخش دوم این است که حالا واقعیت او انسان است یا حیوان؟ درباره آن هم در قرآن دارد: ﴿إِنْ هُمْ إِلاَّ كَالْأَنْعام﴾؛ اگر به صورت حصر ذکر کرده یعنی واقعیت او این است. 🔹 در مسئله سوم و چهارم قرآن می فرماید بعضی ها دست دارند بعضی ها چشم دارند، ابراهیم دست دارد ابراهیم چشم دارد که در سوره مبارکه «صافات» فرمود: ﴿أُولِی الْأَیدی وَ الْأَبْصار﴾؛ آن که نباشد اثر علمی از او صادر نشود چیزی ننویسد و چیزی به جامعه ندهد او دستی ندارد؛ یا دست کسی را نگیرد انجام ندهد او دستی ندارد. حالا یا اهل حوزه و دانشگاه است با قلم کار می کند یا جزء افراد عادی است، دارد، فلان مسجد را بسازد، فلان دارالایتام را درست کند، فلان را حل کند، این می شود دست! 🔹 بنابراین اول فرق بین زنده و مُرده است که چه کسی زنده است و چه کسی مُرده؛ دوم فرق بین انسان و غیر انسان است؛ سوم درباره مجاری ادراکی است که چه کسی چشم دارد و چه کسی ندارد؛ چهارم درباره بخش تحریکی است که چه کسی دست دارد و چه کسی ندارد؛ این تنظیم قرآن کریم است. کسی زنده است که الهی بیندیشد، کسی انسان است که ، کسی دست دارد که کار خیر انجام بدهد یا علمی یا مانند آن و کسی چشم دارد که حق ببیند که امیدواریم خدای سبحان این توفیق را نصیب همه ما بفرماید! 📚 درس خارج فقه ارث جلسه28 تاریخ: 1399/09/26 🆔 @a_javadiamoli_esra