💠 قرآن و زبان محاوره
🔹 فرهنگ محاوره غیر از فرهنگ علم است، همه ی ما می دانیم کسانی كه سوار سفینه شدند و از سطح کره ی زمین بالا رفتند، از هر دو طرف بالا رفتند؛ ما که در روی کره ی زمین هستیم این كرات را بالای سرمان می بینیم، وقتی هم که به آن جا برویم زمین را بالای سرمان می بینیم، این كراتی است « بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ بَعْضُهَا جَوَار بَعْضٍ» این کرات آسمانی در فضا معلق هستند، اگر كسی به كره ی ماه برود زمین را بالای سرخود می بیند و كسی كه در زمین است ماه را بالای سر خود می بیند.
همین کسانی كه به فضا رفته اند و برای آن ها مثل روز روشن است كه ماه یا مریخ بالا نیست و این ها در یك فضا معلق اند، وقتی در زمین هستند و می خواهند حرف بزنند كرات آسمانی را بالا خطاب می كنند! فرهنگ محاوره یک چیز است، فرهنگ و ادبیات علم و اصطلاح چیز دیگر.
🔹 بعضی ها خواستند اشكال بگیرند به اینكه اگر زمین به دور شمس حركت می كند و خورشید محور است پس این چه تعبیری است كه قرآن دارد كه شمس طلوع كرد؟[1] مگر شمس طلوع و غروب دارد و حركت می كند؟ این زمین است كه اگر به این سمت آمد نور می گیرد و اگر برگشت تاریك می شود پس طلوع و غروبی در كار نیست. سیدنا الاستاد مرحوم علامه فرمودند: ما در جواب آن ها گفتیم كه فرهنگ محاوره غیر از ادبیات علمی است. همین کسانی كه برایشان مانند دو دو تا چهار تا روشن شد كه خورشید محوری است که زمین به دور آن می گردد، وقتی می خواهند حرف بزنند یا قراری بگذارند و برنامه ریزی بكنند آیا می گویند وقتی كه ما طلوع كردیم! یا وقتی كه آفتاب طلوع كرد؟ چگونه حرف می زنند؟ این هایی كه مسافر به كره ی ماه می برند و میآورند وقتی می خواهند حرف بزنند چطور حرف می زنند، می گویند ما طلوع كردیم؟ یا می گویند آفتاب طلوع كرده؟
🔹 زبان محاوره یك طور است و اصطلاحات علمی طور دیگر. اگر در قرآن فرمود: ﴿وَ السَّماءَ رَفَعَهَا وَ وَضَعَ الْمِیزَانَ﴾[2] معنایش این نیست كه آسمان بالای سرما است؛ بلکه این محاوره است. همان گونه که گفته شد کسانی كه به كره ی ماه می روند وقتی به آن جا رفتند زمین را بالای سرشان میبینند. [و حتی در همان حالت هم ممکن است بگویند ما الآن بالای زمین هستیم.] اما با اصطلاح علمی حرف زدن یک مطلب است و ادبیات محاوره را رعایت كردن مطلب دیگر. همانند این كه قرآن با این كه بین زن و مرد فرقی نمی گذارد می فرماید ﴿مِن ذَكَرٍ وَ أُنثَی﴾؛[3] مردم هم همین طورند، جامعه هم همین طور است، فرقی بین زن و مرد نیست، مثلاً هر كسی در امتحان نمره ی بیشتری بیاورد در كنكور موفق می شود امّا وقتی میخواهند حرف بزنند می گویند: مردم قیام كردند، مردم در امتحان شركت كردند، نمی گویند مردان و زنان. این ادبیات محاوره است حتّی آن هایی هم كه می گویند زن و مرد در همه ی موارد یكسان هستند این نوع محاوره را دارند. بنابراین محاوره یك ادبیات دارد و اصطلاحات علمی ادبیات خاص خودش را دارد.
[1] - ﴿قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ الْغُرُوبَ﴾؛ سوره(ق)، آیه39.
[2] ـ سورهٴ الرحمن، آیهٴ 7.
[3] ـ سورهٴ حجرات، آیهٴ 13.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه حجر جلسه 23
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Ahqaf- 10 ss.mp3
5.49M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #احقاف
🔹 جلسه: 10
تاریخ: 1395/01/28
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-ahqaf-10 p2.pdf
240.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #احقاف
🔹 جلسه: 10
تاریخ: 1395/01/28
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
11.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #سیمای_حج 1440 جلسه 14
#تصویری
🔹 احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
simaye haj 14.mp3
1.97M
💠 ویژه برنامه #سیمای_حج 1440 جلسه 14
#صوتی
🔹 احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
کرامت امت اسلامی.mp3
1.59M
💠 روز هجدهم ماه #ذی_الحجه 1440
🔹 کرامت امت اسلامی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 کرامت امت اسلامی
🔹 فرا رسيدن عيد ولايت و غدير را به پيشگاه وليّ عصر(ارواحنا فداه) و عموم علاقهمندان قرآن و عترت و شما فرهيخته عالمان حوزوي و دانشگاهي و ساير اقشار ايماني تهنيت عرض مي كنيم. از ذات اقدس الهي مسئلت مي كنيم که به بركت ولايت آن امام همام و امامت ذوات قدسي اهل بيت عصمت و طهارت و به بركت عيد سعيد غدير فيض الهي شامل حال جهانيان بشود.
🔹 وجود مبارك امير بيان(صلوات الله و سلامه عليه) سعي مي كرد امت اسلامي را به كرامت برساند و كرامت آنها را در سايه خلافت آنها تأمين كند و خلافت آنها را در سايه آزاد بودن دين تثبيت كند. اول دين را آزاد كرد، بعد متدين پروراند، بعد متدين را «خليفة الله» كرد، بعد «خليفة الله» را از كرامت برخوردار كرد؛ زيرا «خليفة الله» با تقواست و انسان متّقي بر اساس ﴿إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقاكُمْ﴾[1] كريم است.
🔹 مطلب بعدي آن است كه خود علي بن ابيطالب(سلام الله عليه) دين آزادي داشت و سعي كرد دين جامعه و امت اسلامي را آزاد كند. آزاد بودن دين علوي در بخش انديشه از گزند وهم و خيال بود و در بخش انگيزه از آسيب شهوت و غضب, سعي كرد همين دين را با همين وضع آزادانه به جامعه معرفي كند. در عهدنامه اي كه براي مالك هنگام اعزام به مصر مرقوم فرمود چنين نوشت كه «فَإِنَّ هذا الدِّيْنَ قَدْ كَانَ أَسِيْراً فِي أَيْدِي الْأَشْرَارِ يُعْمَلُ فِيْهِ بِالْهَوي وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْيَا».[2] انسان در سايه دين كريم مي شود و در سايه دين خليفه خدا مي شود، در سايه دين از عزت بهره دارد و مانند آن.
🔹 اين دين پيش از تصدّي خلافت توسط وجود مبارك اميرالمومنين به اسارت رفته بود، برخي ها نگذاشتند دين در جامعه گسترش پيدا كند، برخي ها دين را تحريف كردند و دين محرَّف را در جامعه منتشر كردند. حضرت فرمود: «فَإِنَّ هذا الدِّيْنَ قَدْ كَانَ أَسِيْراً فِي أَيْدِي الْأَشْرَارِ يُعْمَلُ فِيْهِ بِالْهَوي وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْيَا»، همان وضعي كه خاورميانه كنوني مبتلاست که برخي ها دين را مصادره كردند، يعني مسلمان اند اهل نماز و روزه اند ولي قرآن و سنت معصومين(عليهم السلام) را آن طوري كه مايل اند تفسير مي كنند، آن طوري كه حق است تفسير نميكنند؛ آن طوري كه مايل اند اجرا مي كنند، آن طوري كه حق است اجرا نمي كنند؛ گروه ديگر اصلاً نمي گذارند دين در جامعه رواج پيدا كند دين را فسون و فسانه مي دانند، از دين به عنوان افيون ياد مي كنند و مانند آن، اين دو خطر هر كدام به نوبه خود دين را به اسارت گرفته است.
[1] . سورهٴ حجرات, آيهٴ 13.
[2] . نهجالبلاغه, ناغمه 53.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش غدیر
تاریخ: 1391/08/03
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Ahqaf- 11 ss.mp3
6.68M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #احقاف
🔹 جلسه: 11
تاریخ: 1395/01/29
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa