nekah - 492 ss.mp3
6.09M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 492
تاریخ: 1398/09/30
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
nekah 492.pdf
438.2K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 492
تاریخ: 1398/09/30
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Infitar -01 ss.mp3
6.27M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انفطار
🔹 جلسه : 1
تاریخ: 1398/09/30
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Infitar 01- 01 p2.pdf
180.8K
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انفطار
🔹 جلسه : 1
تاریخ: 1398/09/30
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
ره آورد انبیاء.mp3
1.69M
💠 روز بیست و پنجم ماه #ربیع_الثانی 1441
🔹 ره آورد انبیاء
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 ره آورد انبیاء
🔹 انسان در تواضع می خواهد سرعت بگیرد و جلو بیفتد یا در عدل، در تقوا، دیگر جای تزاحم نیست. کسی که باتقواست یک کسی می خواهد باتقواتر باشد، یکی عادل است یکی می خواهد عادلتر باشد، اینجا جای تزاحم نیست؛ هم به ما گفتند از سرعت بگیرید هم گفتند سبقت بگیرید. چه کسانی اهل سرعت اند؟ چه کسانی اهل سبقت اند؟ این را در سوره مبارکه «مؤمنون» معرّفی کرد. مستحضرید سرعت گرفتن، یعنی کسی که مؤمن هست، در فضایل ایمانی دارد سرعت می گیرد، مؤمن هست در فضایل ایمانی نسبت به دیگران دارد سبقت می گیرد. در بخش های میانی همین سوره مبارکه «مؤمنون» فرمود: ﴿إِنَّ الَّذِینَ هُم مِنْ خَشْیةِ رَبِّهم مُشْفِقُونَ ٭ وَ الَّذِینَ هُم بِآیاتِ رَبِّهِمْ یؤْمِنُونَ ٭ وَ الَّذِینَ هُم بِرَبِّهِمْ لاَ یشْرِكُونَ﴾،[1] آن مؤمنینی که از خشیت پروردگار هراسناک هستند که ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾،[2] آن مؤمنینی که به آیات الهی ایمان دارند آن مؤمنینی که مشرک نیستند! آن مؤمنینی که مشرک نیستند اینها به آن دو آیه عمل میکنند؛ هم آیه سرعت، هم آیه سبقت، ﴿أُولئِكَ یسَارِعُونَ فِی الْخَیرَاتِ وَ هُمْ لَهَا سَابِقُونَ﴾[3] سرعت و سبقت برای مؤمنینی است که از خشیت ربّشان مشفق اند که ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾، به آیات ربّ مؤمن اند و به پروردگار خود شرک نمی روزند، این برای چه کسانی است؟ برای بسیاری از علما و اوحدی از علماست. وقتی قرآن بخواهد اوحدی از علما را معرّفی کند می گوید اگر اینها مشرک نبودند اهل سرعت و سبقت اند! معلوم می شود که در اندیشه ها در اقوال در رفتار در گفتار، موحّد بودن از بهترین برکت های الهی است و این ره آورد انبیاست و این عنصر اصلی حوزه هاست.
🔹 کار حوزه این است و این می تواند جامعه را هدایت کند، مردم از یک روحانی که حرفش مطابق با عملش و عملش مطابق با حرفش باشد و همین حدّ هم بگوید کاملاً ایمان می آورند و جذب می شوند، چون سرمایه پذیرش دین که فطرت است خدا به اینها داده است. مردم از ما توقع ندارند که سلمان یا اباذر باشیم! مردم از ما همین امور ساده را توقّع دارند که آنچه می گوییم عمل بکنیم. آن وقت خود ما ـ إن شاء الله ـ اهل سعادت هستیم، عدهای را هم ـ إن شاء الله ـ به سعادت راهنمایی می کنیم و در قیامت از عدهای شفاعت می کنیم. به عالِم می گویند، «قِف تَشفَع لِلنَّاس»[4] این دومی و سومی مجزوم به آن امر است؛ یعنی بایست! چرا بایست؟ حالا مؤمن کارش تمام شده است مؤمن عالِم به او اجازه ورود بهشت را دادند حالا دارد می رود به طرف بهشت. در بین راه به او می گویند بایست! چرا؟ از یک عده شفاعت کن! که شفاعت تو «مُشَفَّع» است، آن شفیعی که شفاعتش مقبول باشد می گویند «شفیعِ مُشَفَّع»؛ این کم مقامی نیست که ملائکه به یک عالِم بگویند «قِف تَشفَع لِلنَّاس»؛ همان طوری که در دنیا عدهای را هدایت کردی، در آخرت عده ای را هم به همراه خود به بهشت ببر!
[1] . سوره مؤمنون، آیات57 ـ 59.
[2] . سوره فاطر، آیه28.
[3] . سوره مؤمنون، آیه61.
[4] . علل الشرائع، ج2، ص394.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در افتتاحیه حوزه علمیه دماوند
تاریخ: 1395/05/16
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
shura-36ms ss.mp3
5.46M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #شوری
🔹 جلسه: 36
تاریخ: 1394/08/23
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
shura 36- p2.pdf
236.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #شوری
🔹 جلسه: 36
تاریخ: 1394/08/23
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه #انفطار
🔹 جلسه : 1
تاریخ: 1398/09/30
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Kholase enfetar 01.mp3
1.55M
💠 خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه #انفطار
🔹 جلسه : 1
تاریخ: 1398/09/30
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
nekah - 493 ss.mp3
6.12M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 493
تاریخ: 1398/10/01
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
nekah 493.pdf
428.6K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 493
تاریخ: 1398/10/01
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Infitar -02 ss.mp3
6.58M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انفطار
🔹 جلسه : 2
تاریخ: 1398/10/01
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Infitar 02 p2.pdf
206.2K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انفطار
🔹 جلسه : 2
تاریخ: 1398/10/01
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
رؤیت ملكوت.mp3
2.19M
💠 روز بیست و ششم ماه #ربیع_الثانی 1441
🔹 رؤیت ملكوت
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 رؤیت ملكوت
🔹 شیطان تا مقدور اوست جلوی علم را می گیرد تا كسی عالم نشود، بر فرض عالم شد جلوی عملش را می گیرد كه این علم برای او وَبال باشد؛ این دو كار در غالب این گفته ها و نوشته ها است و خود شما هم فرمودید كه در دو جا او رهزنی می كند، این دو جا را همه ما شنیدیم و گفتیم و خواندیم؛ یكی نمیگذارد كسی عالم بشود که ﴿صَدٌّ عَنْ سَبِیلِ اللَّه﴾[1] است، هم خودش منصرف می شود و هم دیگری را مصروف می كند، دوم اینكه اگر كسی عالم شد نمی گذارد او به علمش عمل بكند؛ اینها حرف های رایج است.
مهم ترین كاری كه او می كند این است كه یك روش خاص علمی را كه اگر انسان آن روش را بخواهد طی كند، نه بدون عمل می شود حدوثاً و نه عمل او را ترك می كند بقائاً [راه او را می بندد]، چون آدم دو گونه عالم می شود یا حوزه و دانشگاه می رود با علم حصولی و درس و بحث و محقق می شود و پژوهشگر می شود ـ همین معمولی ـ این علم حصولی گیرش می آید كه ممكن است عمل بكند و ممكن است عمل نكند؛ یك راه خاصی را اسلام ارائه كرده است كه «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ یوْماً فَجَّرَ اللَّهُ ینَابِیعَ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ»،[2] این راه بدون عمل حاصل نمی شود حدوثاً و با عمل همراه است بقائاً، چون شیطان می داند هر كس این راه را رفت او را طرد می كند و می گوید «اخْسَئُوا» اینجا كاملاً راهش را می بندد، چون اینجا اگر كسی رفت از دست او در رفت، از وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در رابطه با این روش شناخت آمده است که فرمود: «لَوْ لَا أَنَّ الشَّیاطِینَ یحُومُونَ حَوْلَ قَلْبِ ابْنِ آدَمَ لَنَظَرَ إِلَى الْمَلَكُوتِ».[3] در سورهٴ مباركهٴ «اعراف» فرمود چرا اینها به ملكوت نگاه نمی كنند؟ ﴿أَ وَ لَمْ ینْظُرُوا فی مَلَكُوتِ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ﴾[4] ملكوت را هر كس ببیند و نگاهش صائب باشد یقیناً فیض خدا را مشاهده می كند، آن دستِ بی دستی خدا را می بیند، چون ﴿فَسُبْحانَ الَّذی بِیدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَیءٍ﴾.[5] هر چیزی ملكوتی دارد كه به دست خداست و به منزله روح اوست. هر كس ملكوت را ببیند می بیند زمام كار به دست كیست. خدا به ما وعده داد و ترغیب كرد كه چرا درباره ملكوت نگاه نمی كنید؟! آن نظر «الی الملك» را ﴿أَفَلاَ ینظُرُونَ إِلَی الْإِبِلِ كَیفَ خُلِقَتْ ٭ وَإِلَی السَّماءِ كَیفَ رُفِعَتْ ٭ وَإِلَی الْجِبَالِ كَیفَ نُصِبَتْ ٭ وَإِلَی الْأَرْضِ كَیفَ سُطِحَتْ﴾؛[6] آن نتیجه اش همین علوم حوزوی و دانشگاهی است كه انسان می شود موحد عالم و دینی كه از مخلوق پی به خالق می برد؛ اما علمی نیست كه او را به مقصد برساند، آن علمی كه او را به مقصد می رساند نگاه به ملكوت است، این نگاه اگر صادقانه بود این نظر به رؤیت ختم می شود.
🔹 درباره وجود مبارك ابراهیم (سلام الله علیه) در سورهٴ مباركهٴ «انعام» فرمود: ﴿وَ كَذلِكَ نُری إِبْراهیمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ﴾[7] آنجا ارائه است. «رؤیت» یعنی دیدن، «نظر» یعنی نگاه كردن. ما در ادبیات فارسی بین نگاه و دیدن فرق می گذاریم، در ادبیات عرب هم بین نظر و رؤیت فرق می گذارند. بین امت و امام هم در نظر و رؤیت فرق است. امام ما كه «امام المسلمین» و «امام الانبیاء» بود وجود مبارك ابراهیم خلیل اهل رؤیت بود ﴿وَ كَذلِكَ نُری إِبْراهیمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ﴾ ما كه امت اوییم اهل نظریم تا به رؤیت بلكه ـ ان شاء الله ـ به رؤیت ختم بشود. اینجا وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود كه اگر اطراف قلب بنی آدم را شیاطین حلقه نزده باشند، این نگاه می كند به ملكوت، اما هر وقت می خواهد نگاه بكند می بیند راه بسته است. ما چه كنیم كه این شیاطین را اینجا راه ندهیم؟ این روش كه روش شهود است، روش رؤیت ملكوت است با عمل حاصل می شود حدوثاً و با عمل همراه است بقائاً؛ نظیر این علم حصولی نیست كه ما دیگر عالم بی عمل داشته باشیم، آنجا دیگر عالم بی عمل فرض ندارد. بنابراین آنچه که ما را تشویق كردند ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾، ﴿یزَكِّیهِمْ﴾[8] را كنارش دارد. این بیان نورانی پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «لَوْ لَا أَنَّ الشَّیاطِینَ یحُومُونَ حَوْلَ قَلْبِ ابْنِ آدَمَ لَنَظَرَ إِلَى الْمَلَكُوتِ» كه امیدواریم خدای سبحان این توفیق را نصیب همه بفرماید.
[1] . سوره بقره، آیه217.
[2] ـ عدة الداعی و نجاح الساعی، ص232.
[3] ـ عوالی اللئالی العزیزیة، ج4، ص113.
[4] ـ سورهٴ اعراف، آیهٴ 185.
[5] ـ سورهٴ یس، آیهٴ 83.
[6] ـ سورهٴ غاشیه، آیات 17 ـ 20.
[7] ـ سورهٴ انعام، آیهٴ 75.
[8] ـ سورهٴ بقره، آیهٴ 129.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه خیارات جلسه 79
تاریخ: 1389/01/18
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa