Ers-019 ss.mp3
6.04M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 19
تاریخ: 1399/09/15
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -019-p2.pdf
158.5K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 19
تاریخ: 1399/09/15
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
خبر عظیم.mp3
1.67M
💠 روز بیست و یکم ماه #ربیع_الثانی 1442
🔸 خبر عظیم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 خبر عظیم
🔸 فرمود: ﴿عَمَّ یتَساءَلُونَ﴾،[1] «تسائل» گاهی بین مؤمن و کافر است، گاهی بین مؤمنین است و گاهی بین کفار است؛ مسئله قیامت از مهمترین مسائلی است که آن روز محل تسائل بود. آن روز سؤال محوری مسئله #معاد بود، گرچه همیشه مسئله معاد هست؛ اما بعضی قبول داشتند، بعضی نکول داشتند، آن کسانی که نکول داشتند بعضی ها می گفتند مستحیل است و بعضی ها میگفتند مستبعد است؛ آنهایی که قبول داشتند در حد ضروری بودند، جسمانی بود، روحانی بود [و پرسش از] کیفیتش بود، پیرامون این موارد تسائل بود.
🔸 ابن اثیر، اینها سه برادر بودند و هر کدام یک کار علمی قابل توجهی کردند: یکی نهایه نوشت، یکی تاریخ نوشت و یکی هم العقد الفرید که کتاب ادبی است و در آن قصائص فراوانی را جمع کرد. ایشان نقل می کند که لوح قبر بعضی از بزرگان اسلامی این جمله بود: ﴿قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظیم ٭ أَنْتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُون﴾[2] این حرف ها را در اول سنگ قبر می نوشتند، آن جا #خبر_مهمی است! این دستور دینی که به ما دادند و در این تابلوها نوشته، این مدرسه است. ما وقتی وارد قبرستان شدیم فاتحه ای می خوانیم و عرض ادبی می کنیم، این وظیفه ماست؛ اما یک سؤال و جوابی و یک گفتگویی هم داریم، در این تابلو یک سؤال و جوابی است: «یا أَهْلَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ بِحَقِّ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ كَیفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ»[3]؛ شما را به «لا اله الا الله» قسم بگویید که آن جا چه خبر است؟ پس معلوم می شود که می توان با آنها #رابطه برقرار کرد. اگر ما با اموات رابطه برقرار نکنیم، فقط یک فاتحه بخوانیم و برگردیم، اینکه مدرسه نشد! اینکه مرحوم آقای #قاضی (رضوان الله تعالی علیه) بارها و مدت ها و ساعت ها در وادی السلام می رفت برای همین سؤال و جواب بود. این دستور دینی ما هست یا نیست؟ این ـ معاذ الله ـ لغو است؟ یا ما می توانیم مدرسه داشته باشیم، با اینها حرف بزنیم و چیزی یاد بگیریم؟ کسی که فقط برای فاتحه خواندن به قبرستان می رود خیلی با آنها فرقی ندارد، کسی که مدرسه می رود باید بالاخره چیزی یاد بگیرد! پس ما این طور می توانیم باشیم. در #لوح_قبر بسیاری از بزرگان [نوشته شده است] ﴿قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظیم ٭ أَنْتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُون﴾ این اول قبر نوشته می شد، حالا القاب و اینها که مشکل را حل نمی کند، ﴿عَمَّ یتَساءَلُونَ﴾؟ ﴿قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظیم ٭ أَنْتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُون﴾ که در بخش های دیگر است. ﴿الَّذی هُمْ فیهِ مُخْتَلِفُونَ﴾،[4] اختلاف هم قرآن کریم در سُور دیگر نقل می کند؛ بعضی گفتند مستحیل است ﴿إِذا مُزِّقْتُمْ كُلَّ مُمَزَّقٍ إِنَّكُمْ لَفی خَلْقٍ جَدیدٍ﴾[5] بعضی می گفتند مستبعد است ﴿ذلِكَ رَجْعٌ بَعیدٌ﴾[6] استبعاد کردند نه استحاله، بعضی جسمانی قبول کردند، بعضی روحانی قبول کردند.
🔸 اصلاً مسئله #معاد برای ما مطرح نیست! درسش مطرح نیست، بحثش مطرح نیست، کیفیت مُردن مطرح نیست، ما فقط در حد عادی فکر می کنیم، این طور نیست! فرمود این مسئله خیلی مهم است! بعد برای اثبات مسئله فرمود عالم ریاضی است، عالم مثل حلقات ریاضی دقیق و منظم است، من این را بیخود خلق کردم که هر کسی بیاید بخورد و بمیرد و هر کاری می خواهد بکند، یا حساب و کتابی هست؟ فرمود این آسمان منظم! این زمین منظم! این خواب منظم! خواب چه عظمتی است؟ ﴿النَّوْمَ سُباتاً﴾،[7] بعد فرمود این خوابی که نعمت و برکت است باید مواظب باشید چشمتان را بگیرد، نه #چشمه_جانتان را!!
[1]. سوره نبأ، آیه1.
[2] . سوره ص، آیات 67 و 68.
[3]. جامع الأخبار(للشعیری)، ص50؛ «عَنْ أَصْبَغَ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ كُنْتُ مَعَ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ عَلَیهِ السَّلَامْ فَمَرَّ بِالْمَقَابِرِ فَقَالَ عَلِی عَلَیهِ السَّلَامْ السَّلَام ُ عَلَی أَهْلِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه...».
[4] . سوره نبأ، آیه3.
[5] . سوره سبأ، آیه7.
[6] . سوره ق، آیه3.
[7] . سوره فرقان، آیه47.
#چشمه_جان
#معاد
#لوح_قبور
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه نبأ ـ جلسه 1
تاریخ: 1398/08/18
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_200 ss.mp3
3.96M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 200
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_200p2.pdf
171.1K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 200
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ankaboot_08ads ss.mp3
5.12M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #عنکبوت
🔹 جلسه: 8
تاریخ: 1391/09/21
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ankaboot_08p2.pdf
179.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #عنکبوت
🔹 جلسه: 8
تاریخ: 1391/09/21
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-020 ss.mp3
5.29M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 20
تاریخ: 1399/09/16
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
Ers -020-p2.pdf
186.9K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 20
تاریخ: 1399/09/16
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
✅ به اطلاع کلیه طلاب و علاقه مندان به علم نجوم می رساند که اولین دوره آموزش مجازی نجوم توسط مدیریت آموزش مجازی موسسه آموزش عالی حوزوی اسرا-قم برگزار می گردد .
مدرس : استاد حجت الاسلام و المسلمین زمانی قمشه ای
مبحث : کتاب تحریر اقلیدوس
زمان : هر هفته از شنبه تا سه شنبه ساعت 16
شرایط ثبت نام : پایان سطح دو حوزه و یا کارشناسی رشته های نجوم و ریاضی
نحوه ثبت نام : ارسال نام و نام خانوادگی ، کدملی و شماره تماس به آی دی admin در لینک زیر
@am7599
درگاه های اطلاع رسانی
ایتا : https://eitaa.com/emesra_1tnojum
تلگرام : http://t.me/emesra_1tnojum
کلیه ی اطلاع رسانی های مربوط به این دوره از طریق این کانال انجام می شود .
جهت اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن 02537189260 تماس بگیرید .
🆔 @a_javadiamoli_esra
بهشت سازی.mp3
1.33M
💠 روز بیست و دوم ماه #ربیع_الثانی 1442
🔹 بهشت سازی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 بهشت سازی
🔹 ایران را چه کسی فتح کرد؟! ایران که به دست حضرت امیر (سلام الله علیه) فتح نشد! پدران و اجداد ما به برکت همین سادات که آمدند و گفتند علی این است، زهرا این است، حسن این است، حسین (علیهم السلام) این است، ما این ذوات قدسی را شناختیم. سخن از صفویه نبود! صفویه را چه کسی تربیت کرد؟ صفویه را چه کسی شیعه کرد؟ صفویه را چه کسی آدم کرد؟ همین سادات بودند! اینها گفتند علی این است، زهرا این است، حسن این است، حسین (علیهم السلام) این است، گفتند و گفتند و گفتند، تا پدران ما فهمیدند و ما هم راه را تشخیص دادیم، وگرنه ما از چه راهی می فهمیدیم؟ جریان #غدیر که به ما نرسیده بود، جریان #سقیفه که به ما نرسیده بود، وجود مبارک امام رضا (علیه السلام) آمد، سادات آمدند، «بنی الزّهرا» آمدند و معرّفی کردند، آن قدر گفتند تا پدران ما ـ الحمد لله ـ تربیت شدند و ما هم تربیت شدیم. ما شب و روز باید شاکر این امامزاده ها باشیم، مبادا کسی خیال کند صفویه ما را تربیت کرد!
▫️ ایران به دست دیگری فتح شد، اما سادات آمدند کم کم مسئله را حلّ کردند. پس می شود کم کم تِیم و عَدی را کنار زد و #سلمان و #اباذر را آورد.
🔹 بیان نورانی حضرت امیر در وصیت نامه اش چیست؟ حضرت در صدر وصیت نامه فرمود: «أُوصِیكُمَا بِتَقْوَی اللَّهِ وَ أَلَّا تَبْغِیا الدُّنْیا وَ إِنْ بَغَتْكُمَا»، بعد می فرماید: «وَ قُولَا بِالْحَقِ وَ اعْمَلَا لِلْأَجْرِ وَ كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً»، آن گاه می فرماید: «أُوصِیكُمَا وَ جَمِیعَ وَلَدِی [وُلدِی] وَ أَهْلِی وَ مَنْ بَلَغَهُ كِتَابِی»؛ الآن همه ما جزء #اوصیای_حضرت هستیم، فرمود هر کس نامه من به دست او رسید، او وصی من است: «وَ مَنْ بَلَغَهُ كِتَابِی بِتَقْوَی اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِكُمْ وَ صَلَاحِ ذَاتِ بَینِكُمْ فَإِنِّی سَمِعْتُ جَدَّكُمَا صلی الله علیه و آله و سلّم یقُولُ صَلَاحُ ذَاتِ الْبَینِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلَاةِ وَ الصِّیامِ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْأَیتَامِ فَلَا تُغِبُّوا أَفْوَاهَهُمْ» تا بخش های پایانی که مربوط است به «وَ عَلَیكُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ التَّبَاذُلِ وَ إِیاكُمْ وَ التَّدَابُرَ وَ التَّقَاطُعَ»؛ #اختلاف نداشته باشید، #قطع_رحم نکنید و مانند آن، فرمود من شنیدم که «صَلاح ذاتُ البین» از غالب نماز و روزه بالاتر است! یک کشور و یک نظام را این #وحدت حفظ می کند، این وصیت حضرت امیر نسبت به همه ماست.
▫️ اگر قرآن است که به صورت حصر فرمود: ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ﴾[1] و اگر قرآن ناطق است که می فرماید: «صَلَاحُ ذَاتِ الْبَینِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلَاةِ وَ الصِّیامِ»[2] و اگر آیه سوره «حشر» است که ما را به #بهشت_سازی دعوت می کند. اگر ملّتی متمدّن بود و فرهنگ آن #فرهنگ_قرآن_و_عترت بود، چنین ملّتی در بهشت دارد زندگی می کند؛ یعنی نمونه ای از بهشتِ اَبد را فعلاً دارد تجربه می کند که فرمود: ﴿لاَ تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلّاً لِلَّذِینَ آمَنُوا﴾.[3]
[1]. سوره حجرات، آیه10.
[2]. نهج البلاغه، نامه47.
[3]. سوره حشر، آیه10.
#اوصیای_حضرت_امیر
#فرهنگ_قرآن_و_عترت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه حجرات ـ جلسه 13
تاریخ: 1395/08/05
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_201 ss.mp3
3.03M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 201
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_201p2.pdf
137.3K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 201
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ankaboot_09ads ss.mp3
4.75M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #عنکبوت
🔹 جلسه: 9
تاریخ: 1391/09/22
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ankaboot_09p2.pdf
171K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #عنکبوت
🔹 جلسه: 9
تاریخ: 1391/09/22
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-021 ss.mp3
7.11M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 21
تاریخ: 1399/09/17
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -021-p2.pdf
162.7K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 21
تاریخ: 1399/09/17
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
مبانی حقوق بشر.mp3
1.4M
💠 روز بیست و سوم ماه #ربیع_الثانی 1442
🔸 مبانی حقوق بشر
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 مبانی حقوق بشر
🔸 كسانی كه [اعلامیه] #حقوق_بشر [را] نوشتند، حالا یا حامی حقوق بشرند یا متولّی حقوق بشرند یا داعیه حقوق بشر دارند مانند سازمان ملل دستشان خالی است و حرف عالمانه ندارند؛ یعنی حرفی برای گفتن ندارند. الآن این موادّ حقوقی را مثلاً همه ما از حفظ هستیم، این مواد را از چه چیزی می گیرند؟ از چند مبنا میگیرند؛ مثل عدالت، مثل حریّت، مثل استقلال، مثل آزادی، مثل امانت مثل تعهد به عهد و امثال ذلك، اینها مبانی است كه این موادّ #حقوق_بشر كه سازمان ملل و مانند آن تصویب كردند از این مبانی گرفته شده است، اما دستشان خالی می باشد! این مبانی را از چه چیزی می گیرند؟ از عادات مردم، آداب مردم، فرهنگ مردم، سنن مردم و رسومات مردم كه هیچ اعتباری به آن نیست. چند اصل است كه مبنای حقوقی است؛ مثل عدالت، حریت، امانت و مانند آن که همه اینها مورد قبول است؛ موادّ حقوقی را باید از عدالت و استقلال و آزادی و امنیت و امانت و اینها بگیریم، اینها قبول است.
🔸 عدالت معنایش روشن است كه «وَضعُ كُلّ شَیءٍ فِی مَوضِعِه»،[1] این هم معنایش روشن است؛ از آن به بعد دست سازمان ملل خالی است! عدل «وَضعُ كُلّ شَیءٍ فِی مَوضِعِه»، خب جای اشیا كجاست؟ جای اشخاص كجاست؟ هیچ! دست آنها خالی است! خب آن كه اشیاء را آفرید باید بگوید جایش كجاست، آن كه اشخاص را آفرید باید بگوید جایش كجاست. شما می خواهید جای زن را معین كنید، جای مرد را معین كنید، جای كودك را معین كنید، جای سالمند را معین كنید، جای آب را معین كنید، جای هوا را معین كنید، جای زمین را معین كنید، جای آسمان را معین كنید، چون همه اینها #حقوق_بشر است. ما از عمق دریا تا اوج سپهر برنامه داریم، در دو طرف این الآن بشر ترمینال دارد؛ هم زیر دریا، هم كره مریخ! خب شما این موادّ حقوقی را از آن مبانی می گیرید و می گویید از عدل می گیریم، از استقلال می گیریم، از آزادی می گیریم، از امنیت می گیریم، از امانت و وفای به عهد می گیریم، همه اینها درست است؛ اما تك تك اینها زیر سوال است، دست اینها خالی است! آنچه كه الآن سازمان ملل دارد عالمانه نیست، این [سازمان] مراجعه می كند به فرهنگ مردم، به رسومات مردم، هر چه را اینها عدل می دانند او هم مبنا قرار می دهد، از این مبنا مادّه استنباط می كند، اینكه عاملانه نشد! لذا می بینید ظلم از آن در می آید! آن كه مرفّه بی درد است عدل را طوری معنا می كند، آن كه پابرهنه دردمند است #عدل را طور دیگر معنا می كند. بنابراین ممكن است انسان سی ـ چهل سال عمرش را هدر بدهد و حرفی برای گفتن نداشته باشد. پس تا #منابع_غنی_مجتهدانه نداشته باشیم دستمان خالی است. مبنا نخواهیم داشت، وقتی مبنا نداشتیم مواد هم نخواهیم داشت.
[1]. ر.ک: نهج البلاغه، حکمت437؛ «الْعَدْلُ یضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا».
#روز_جهانى_حقوق_بشر
#اشیاء_آفرین
#عدل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی با حضرت استاد
تاریخ: 1390/03/12
🆔 @a_javadiamoli_doross