eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
بازار دنیا

🔸 حضرت فرمود: «الدُّنْیا سُوقٌ رَبِحَ فِیهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ»؛ فرمود دنیا بازاری است که یک عده در آن سود می ‌برند و یک عده زیان می ‌کنند. 🔸 اگر کسی _ خدای ناکرده _ راه باطل را طی کرد، حیثیت و حیات خود را به شیطان داد، یک؛ آنچه را هم که گرفت باید مطابق میل شیطان عمل کند، دو؛ یعنی ، هر دو را شیطان می‌ برد. 👈 اما اگر با ذات اقدس الهی معامله کردیم, این طور نیست که جان ما را بگیرد, چیزی به ما بدهد؛ اینکه فرمود: ﴿إِنَّ اللّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ﴾، به این معنا نیست که جان ما را می ‌گیرد و بهشت را به ما می‌ دهد، خب اگر بهشت را به ما داد، ما بی جان، بهشت را چه کنیم؟! را یعنی عوض و معوَّض هر دو را به ما می‌ دهد. 🔸بیان نورانی امام دهم، حضرت هادی (سلام الله علیه) این است: «الدُّنْیا سُوقٌ»؛ ، «رَبِحَ فِیهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ»؛ یک عده در این تجارت سود بردند، یک عده هم خسارت دیدند و عوض و معوض هر دو را در اختیار شیطان قرار دادند. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/sbmv01y ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/yVLs_O-DHVY 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/06/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ولایت
🔹 اینكه فرمود: ﴿إِنَّما وَلِیكُمُ اللّهُ﴾ خطاب به و ذوی العقول است و خطاب به مكلفین است نه به غیر مكلف؛ به محجورین به دیوانگان و صبیان و مجانین و مفلّسین كه خطاب نمی ‌كند! 🔹 در ﴿النَّبِی أَوْلی بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾ در ﴿إِنَّما وَلِیكُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ﴾، این به معنای والی بودن, سرپرست بودن, بودن است كه بازگشتش به ولایت و سرپرستی آن شخصیت حقوقی است نه شخصیت حقیقی. شخصیتِ حقیقی او زیر مجموعه این ولایت است یعنی از آن جهت كه امیرالمومنین است، ولی است و از آن جهت كه علی ‌بن‌ ابی ‌طالب است، با دیگر مردم، تحت ولایت خودش قرار دارد؛ از آن جهت كه علی است، با سایر افراد یكی است و از آن جهت كه امیرالمومنین است، ولی است. 🔹 این ، سرپرستی كار را به عهده دارد، زیرا او اگر بخواهد فتوا بدهد، عمل به فتوا واجب است حتی بر خودش؛ اگر بر كرسی قضا نشسته است، نقض آن قضا حرام است حتی بر خودش و عمل به آن قضا واجب است حتی بر خودش؛ اگر بر كرسی حكومت نشسته است و از آن جهت كه حاكم است حكم ولایی دارد، عمل به آن حكم واجب است حتی بر خودش و نقض آن حكم حرام است حتی بر خودش! 📚 سوره مبارکه مائده جلسه 173 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
صمدیّت منشأ ولایت خداوند

🔸 با عنایت به این که ولایت مستقل و اصیل از آن خداوند است، لازم است بدانیم که خداوند صمدیّت اوست، یعنی خداوند به دلیل صمد بودن ولی است... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
صمدیّت منشأ ولایت خداوند

🔸 با عنایت به این که ولایت مستقل و اصیل از آن خداوند است، لازم است بدانیم که خداوند صمدیّت اوست، یعنی خداوند به دلیل صمد بودن ولی است... . 🔸 معرفت و اخلاص زمینه ساز صمدیت و ولایت انسان انسان برای این که ولی خدا شود، باید درون خود را از آکنده کند تا مظهر نام مبارک «الصمد» شده و نام والای «ولی» که از اسمای حسنای حق است، در او تجلّی نماید، زیرا چنان که گفته شد، منشأ ولایت الهی صمدیت آن حضرت است. انسان هایی که در معرفت دچار وهم و خیال نشده و خود را میان تهی نساخته اند، در معرفت هستند و در عمل یا مخلِصند یا مخلَص؛ به عبارت دیگر آن ها در دو بعدِ علم و عمل مظهر شده اند و از آن جا که علم و عمل دو شأن از شئون روح کامل است، پس روح آن ها مظهر صمد است و روحی که مظهر «صمد» شد، به همان مقدار، می تواند مظهر «ولی» باشد... . 🔸 مراتب صمدیّت انسان صمدیّت انسان و در نتیجه ولایت او دارای مراتب و درجاتی است و آن مراتب عبارت است از: یکم. ؛ گاهی صمد بودن انسان در مرحله ای است که تنها عرصه علم و عمل خویش را از دستبرد شیطان حفظ می کند. در نتیجه چنین کسی فقط بر خویشتن ولایت دارد. دوم. از روح دیگران؛ گاهی صمدیت به گونه ای است که نه تنها انسانِ برخوردارِ از آن، از حرم دل خویش حراست می کند، بلکه معرفت و اخلاص او هم چون شهاب ثاقب شیاطین را از افق روح عده ای طرد می کند. در نتیجه قلمرو ولایت چنین انسانی نیز گسترده تر است. سوم. ؛ گاهی انسان از این مقام نیز بالاتر می رود و آن مقام انسان کامل است که مظهر تامّ صمدیّت خدای سبحان است. کسی که خدای سبحان شد، باذن اللّه تدبیر جهان را برعهده دارد. 📚 شمیم ولایت ص 56 و 67 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
سی امین شماره از «فصلنامه علمی اخلاق وحیانی» منتشر شد 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: سی امین شماره از «فصلنامه علمی اخلاق وحیانی» به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، منتشر شد. ◀️ مقالات این شماره از فصلنامه به این ترتیب است: • جایگاه اخلاقی عفت در سوره نور با تأكید بر آرای تفسیری آیت‎ الله جوادی آملی مبانی سلوک اخلاقی ابوذر بر پایه روایات چالش طبع و ملکه در سه‌ گانه خلق، نطق و صنعت در اندیشه فارابی و ابن سینا نقش زیست اخلاقی با رویکرد «معنویت دینی» بر معنای زندگی (از نگاه قاضی سعید قمی) ساخت، اعتبار‌یابی و ساختار عاملی پرسشنامه حرص براساس منابع اسلامی اثربخشی آموزش مفاهیم هوش اخلاقی از طریق انیمیشن، قصه، تصاویر و بازی رایانه‌ای به کودکان ↙️ علاقه مندان می توانند جهت مطالعه متن كامل مقالات، به سامانه نشریه اخلاق وحیانی به آدرس Ethics.isramags.ir مراجعه و فایل کامل مقالات را دریافت نمایند. ــ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/-168 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مایه فخر و مباهات

🔸... آن وجود شریف مایه فخر و مباهات همه است، زیرا از شجره طیبه آل پیامبر است. جدّ گرامی اش حضرت خاتم انبیاء محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) به وجود مهدی(عج) مباهات می کند. وقتی آن وجود مبارک مفاخر اهل بیت(علیهم السلام) را برای سیده زنان عالم فاطمه زهرا(علیهاالسلام) شرح می داد، فرمود: 👈 خداوند ما را به ویژگی هایی گرامی داشته است که دیگران فاقد آن هستند: «مِنَّا سِبْطَا هَذِهِ اَلْأُمَّةِ وَ هُمَا اِبْنَاك». و سپس از مهدی منتظر عصر ما سخن گفت و فرمود: مهدی این امّت از ماست: «وَ مِنَّا مَهْدِی هَذِهِ اَلْأُمَّةِ». و بدین سان به وجود حضرتش مباهات کرد و او را از (علیهم السلام) شمرد. 📚 امام مهدی (عج) موجود موعود ، ص58 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 14. شهادت دادن 🔹 آثار شهادت به حق امام باقر (ع) فرمود: اگر كسی به حق شهادت دهد تا حق مسلمانی را احیا كند در روز قیامت در حالی به عرصه محشر می ‌آید كه در پیش روی او تا آنجا كه چشم كار می ‌كند روشنایی و نور است و همه مردم او را به نام و تبار می‌ شناسند. [1] [1]. ... وَ مَنْ شَهِدَ شَهَادَةَ حَقٍّ لِیحْیىَ بِهَا حَقَّ امْرِئٍ مُسْلِمٍ أَتَی یوْمَ الْقِیامَةِ وَ لِوَجْهِهِ نُورٌ مَدَّ الْبَصَرِ تَعْرِفُهُ الْخَلائِقُ بِاسْمِهِ وَ نَسَبِه (الكافى، ج7، ص318). 📚 مفاتیح الحیات ص 491. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
تتمیم رسالت

🔸 «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِینَ بِوِلایةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الأَئِمَّةِ علیهم السلام»؛ خدا را شاکریم که این نعمت را که است بر ما ارزانی داشت... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 تتمیم رسالت 🔸 «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِینَ بِوِلایةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الأَئِمَّةِ علیهم السلام»؛ خدا را شاکریم که این نعمت را که تجلی الهی است بر ما ارزانی داشت. 🔸 ولایت اهل بیت (علیهم السلام) وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است، زیرا اگر ولایت نباشد و امامت و وصایت نباشد، نه قرآن در جامعه می ماند و نه بیانات نورانی پیامبر می ماند. 🔸 خدای سبحان ولایت را دانست، فرمود اگر ولایت نباشد، نبوّت بی ثمر است: ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ﴾ یعنی جریان ولایت را تبلیغ کن ﴿وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ﴾؛ اگر این جریان را به جامعه نرساندی، اصل رسالت تو ناقص خواهد بود. 🔸 اینکه فرمود اگر نگفتی، کاری انجام ندادی، نه یعنی اگر ولایت را نگفتی، درباره ولایت کوتاهی کردی؛ این می شود اتحاد مقدم و تالی که مفید نیست! چون رسالت او به اصل دین برمی گردد، نتیجه اش این است که اگر ولایت علی بن ابی طالب (صلوات الله و سلامه علیه) را ابلاغ نکنی، اصل رسالت را ابلاغ نکرده ای. 👈 اگر ولایت نباشد، رسالت الهی انجام نشده است! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/ffce74v ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/CeEd7t0vSfw 📚 پیام غدیر تاریخ: 1399/05/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ابلاغ ولایت
🔹 دو مطلب اساسی كه از تحلیل خود آیه به دست می ‌آید این است: 1️⃣ این ﴿بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ﴾، مجموع دین نیست و بعضی از امور دین است (این یك). 2️⃣ مربوط به فروع دین، حقوق دین، اخلاقیات دین نیست، چون اینها را زیاد خداوند نازل كرد در طی این چند سال (این دو). 3️⃣ اصول دین نظیر توحید و اسمای حسنای خدا هم نیست، چون همه اینها را خداوند فرمود و علیه شرك سخن ها گفت و تمام شد (این سه). 4️⃣ درباره اصل نبوت عامه و رسالت هم نیست، چون چندین سال این آیات مطرح شد تحدّی شد و معجزه بیان شد (این چهار). 5️⃣ درباره نقد اهل كتاب هم نیست، برای اینكه آیات فراوانی در مذمت تحریف كننده‌ ها و یهودی ها و مسیحی ها وارد شده (این پنج). 🔸 چیزی باید باشد كه خیلی مهم است و اگر آن نباشد اصل دین ابلاغ نشده است و پیغمبر هم ترس دارد؛ نكته دوم این است كه پیغمبر ترس دارد. ترس پیغمبر از مشركین نیست، برای اینكه مسائل توحید را مكرر ابلاغ كرده احتجاج كرده با آیات گفته، بعد هم وارد مكه شدند، كعبه را از بت ها پیراستند و بت ها را شكستند؛ یهودی متمكن هم که از مدینه فراری شد، یهودیان خیبر هم كه تسلیم شدند. پس قدرتی در حجاز نبود. هیچ چیزی مایه ترس پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نبود آن وقتی كه او تنها بود و بی ‌چیز، الآن كه همه چیز دارد. باید چیزی باشد كه دین در خطر باشد و آن نیست مگر . 📚 سوره مبارکه مائده جلسه 99 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ولایت

🔸 ... فرمود: «سزاوارتر به مؤمنان از خود آن ها کیست؟» ـ همگی گفتند: خدا و پیامبر او داناترند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ولایت

🔸 ... فرمود: «سزاوارتر به مؤمنان از خود آن ها کیست؟» همگی گفتند: خدا و پیامبر او داناترند. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «خدا مولای من و من مولای مؤمنان هستم و من بر آن ها از خودشان اولی و سزاوارترم». 🔸 آنگاه برای اطمینان این جمله را سه بار تکرار کرد، مبادا اشتباهی رخ دهد: 👈 «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ» و سپس چنین دعا کرد: «اَللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاَهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ و أحبّ من أحبّه و أبغضْ مَنْ أبْغَضَهُ وَ اُنْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اُخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ وَ أَدِرِ اَلْحَقَّ مَعَهُ حَيْثُ دَارَ»؛ هرکس من مولای اویم، علی مولای او است. خدایا! کسی که ولایت علی را بپذیرد و او را دوست بدارد، وی را دوست بدار و کسی که او را دشمن بدارد، دشمن بدار. خدایا! یاران علی را یاری کن و دشمنان علی را خوار کن و علی را محور حقّ گردان. 🔸 آنگاه به مردم فرمود: اکنون فرشته وحی نازل شد و این آیه را آورد: ﴿الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا﴾. در این هنگام صدای تکبیر پیامبر بلند شد و افزود: «خدا را سپاسگزارم که آیین خود را کامل کرد و نعمت خود را به پایان رسانید و از وصایت، ولایت و جانشینی علی(علیه السلام) پس از من خشنود گشت». 📚 شمیم ولایت ، ص134 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
سرای مولا

🔹 بیان آیت الله العظمی جوادی آملی درباره شعر استاد شهریار : به جای «برو ای گدای مسکین، در خانه علی زن» باید می‌ گفت: «مرو ای گدای مسکین، تو در سرای مولا، که علی همیشه می زد در خانه گدا را»... . ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/ojpqi 📚 سخنرانی در جمع طلاب و ائمه محترم جماعات تهران تاریخ: 1397/06/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 15. اهمیت وصیت 🔹 بر مسلمان لازم است اگر حق الله یا حق الناس بر عهده دارد، وصیت كند تا آن حقوق ادا شود. رسول خدا (ص) فرمود: سزاوار نیست مسلمان شب بیارامد، مگر اینكه وصیت ‌نامه ‌اش زیر سرش باشد [1] و نیز فرمود: كسی كه بی ‌وصیت از دنیا برود به مرگ جاهلی از دنیا رفته است. [2] [1]. مَا ینْبَغِى لامْرِئٍ مُسْلِمٍ أَنْ یبِیتَ لَیلَةً إِلاَّ وَ وَصِیتُهُ تَحْتَ رَأْسِه (المقنعة، ص666). [2]. مَنْ مَاتَ بِغَیرِ وَصِیةٍ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیةً (المقنعة، ص666). 📚 مفاتیح الحیات ص 491. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 ضیافت اِکمال

🔸 پیغمبر (ص) امر فرمود آنهایی كه رفتند برگردند و آنهایی كه نیامدند زودتر بیایند و كسی هم حركت نكند. وقتی همه را آماده كرد، همه منتظر شدند و در آنجا جز سكوت چیزی حاكم نبود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 ضیافت اِکمال

🔸 جریان غدیر یك حادثه عادی نبود، مطلبی بود كه قرآن بر آن تكیه كرد، خود پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) بر آن تكیه كرد و سیزده معصوم دیگر (علیهم السلام) بر آن تكیه كردند، بعد هم علما از همان قرن اول آن را نقل كردند روایت كردند شرح كردند كتاب نوشتند و شعرا هم همین كار را كردند. 🔸 در سال دهم هجرت، وجود مبارك پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) اعلان عمومی كرد كه ما عازم زیارت بیت الله هستیم؛ این حضرت و در بخش پایانی عمر آن حضرت بود كه به نام «حجة‌الوداع»، «حجة‌الاسلام»، «حجة‌البلاغ»، «حجة‌الكمال» و «حجة‌التمام»، نام گرفته است. تا اینكه از مكه برگشتند به طرف مدینه، وقتی كه برمی گشتند به طرف مدینه، رسیدند به . 🔸 در هجدهم ذی‌الحجه بود كه این آیه نازل شد: ﴿ یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیكَ﴾ و در آن آیه، ﴿مَا أُنْزِلَ إِلَیكَ﴾ هم این بود كه «امره ان یقیم علیاَ(علیه السلام) عَلَما للناس و یبلغهم ما نزل فیه من الولایة». پیغمبر امر فرمود آنهایی كه رفتند برگردند و آنهایی كه نیامدند زودتر بیایند و كسی هم حركت نكند. وقتی همه را آماده كرد، همه منتظر شدند و در آنجا جز سكوت چیزی حاكم نبود. 🔸 «اخذ بید علی(علیهما السلام) فرفعها»؛ دست مبارك امیرالمؤمنین را گرفت و بالا برد. حالا همه منتظر شدند كه ببینند پیغمبر چه می‌خواهد بگوید! حضرت فرمود: «ایها الناس مَن اولی الناس بالمؤمنین من انفسهم»؛ مردم! مولای شما كیست؟ گفتند: «الله و رسوله اعلم»؛ خدا و پیامبرش می دانند که چه کسی اولی است، آن‌گاه حضرت فرمود: «ان الله مولای و انا مولی المؤمنین و انا اولی بهم من أنفسهم»، بعد فرمودند: «فمن كنت مولاه فعلی مولاه». آن گاه «فقال رسول الله(صلّی الله علیه و آله وسلّم) الله أكبر علی اكمال الدین و إتمام النعمة»؛ اکنون دین، کامل شده یعنی اصول قبلی به علاوه می‌شود كامل. آپارات: https://aparat.com/v/3dAIp 📚 سوره مبارکه توبه جلسه21 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
انتخابات سالم
🔹 اقتدار ملی و شرف یك مملكت به انتخابات و مانند آن وابسته است. بكوشیم انتخابات، پرشورتر از همه ادوار باشد؛ آن كه اصلح است، بین خود و خدای خود _ ان شاء الله _ او را انتخاب بكنیم و هیچ كس را _ خدای ناكرده _ جرح نكنیم: ﴿لاَ تَنَابَزُوا بِالالقَابِ﴾. 🔹 اگر كسی حرفی زده است، مشكلی دارد، از راه برهان حل كنید. فضای انتخابات را فضای عطرآگین كنید؛ این كشور، است! اگر كشور طیب است، از سرزمین طیب جز رأی طاهر و طیب، جز تبلیغ طیب، جز انتخابات طیب، جز شمارش آرای طیب، جز ثبت و ضبط آرای طیب شایسته نیست؛ اینها همه ‌اش باید طیب باشد. 🔹 این‌ طور هم نیست كه اگر كسی نوش مقام را چشیده است نیش نخورد؛ این خیال، خیال باطل است، اینجا دنیاست، بهشت نیست! خیلی ها هستند كه یا به سبب مسائل سیاسی معزول ‌اند یا منعزل ‌اند یا مشكلات دیگری اینها را از پای در آورده، این هست، حالا یا زود یا دیر! خب حیف نیست كه انسان عمداً شرف را این ‌طور از دست بدهد؟! 🔹 همه ـ ان‌شاءاالله ‌ـ شركت كنیم و همه هم برای شركت كنیم و همه هم بگوییم آن ‌كه بین خود و خدا او را اصلح تشخیص دادیم او را انتخاب می‌ كنیم. ما اگر مشكلات دیگر داشته باشیم، لااقل شرف دنیایی‌ مان را می‌ خواهیم داشته باشیم؛ حضرت فرمود شرعتان و شرفتان به این است كه اختلاف نداشته باشید. بالأخره شما تشخیص دادید زید حق است به نام زید رأی بدهید، آقا تشخیص داد عمرو حق است به نام عمرو رأی بدهد. این ‌طور هم انتخابات با جلال و شكوه برگزار می ‌شود و هم چشم دشمن كور می‌ شود. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1380/02/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دعوت آیت الله العظمی جوادی آملی از مردم برای حضور در انتخابات 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: با توجه به نزدیک شدن به چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، آیت الله العظمی جوادی آملی همگان را به حضور در انتخابات و پای صندوق های رأی دعوت نمودند. 👈 آیت الله العظمی جوادی آملی اظهار داشتند: مردم در دین اسلام محوریت اصلی را دارند و جایگاه آنها صرفاً به دلیل انتخابات و جمهوریت نیست؛ مردم ایران نیز مردمی بزرگ و با فرهنگ هستند و در همه صحنه های کشور از جمله دفاع مقدس حضور فعال داشته اند، باید مسئولین این تلاش و را قدر بدانند و با سر و سامان دادن به اوضاع اقتصادی و اجتماعی کاری کنند تا ملت بتواند روی پای خود بایستد. 🔸 امروز موظف هستیم خود را حفظ کنیم و در این مناسبت ها مانند انتخابات که در استقلال کشور، امنیت، عظمت، جلال و شکوه این مملکت دخیل هستند حضور فعال داشته باشیم، حضور در پای صندوق های رأی، یک قدرت ملی، دینی و اسلامی است که دشمن زدایی می کند و تا وقتی مردم در صحنه حضور دارند، برای کشور هیچ گونه مشکلی پیش نخواهد آمد. 🔸امیدواریم به حرمت خون های پاک شهداء، مردم در این صحنه ها داشته باشند تا استقلال کشور نیز محفوظ بماند. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 15. اهمیت وصیت 🔹 عدالت در وصیت: امام باقر (ع) فرمود: كسی كه در وصیتش عدالت ورزد، چنان است كه همان اموال را در زمان حیات خود در راه خدا صدقه داده باشد و كسی كه در وصیتش ستم و تجاوز كند، روز قیامت در حالی خدا را دیدار می ‌كند كه از وی رویگردان است. [1] حضرت صادق (ع) به نقل از رسول خدا (ص) می ‌فرماید: كسی كه هنگام مرگش درست وصیت نكند عقل و جوانمردی‌ اش كمبود دارد. [2] [1]. مَنْ عَدَلَ فِى وَصِیتِهِ كَانَ بِمَنْزِلَةِ مَنْ تَصَدَّقَ بِهَا فِى حَیاتِهِ وَ مَنْ جَارَ فِى وَصِیتِهِ لَقِىَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ هُوَ عَنْهُ مُعْرِضٌ‏ (الفقیه، ج4، ص184). [2]. مَنْ لَمْ یحْسِنِ الْوَصِیةَ عِنْدَ مَوْتِهِ كَانَ نَقْصاً فِى عَقْلِهِ وَ مُرُوَّتِهِ (فلاح السائل، ص66). 📚 مفاتیح الحیات ص 491. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
حجج الهی
🔸 امام کاظم (سلام الله علیه) فرمود: «إِنَّ لِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حُجَّتَینِ»؛ خدا دو حجّت و دو برهان مردم نصب کرد: ـ یکی و ائمه (علیهم السلام) از بیرون؛ ـ دیگری هم از درون. 🔸 چراغی در درون انسان روشن کرد به نام و چراغی هم در بیرون روشن کرد به نام . انسان با هماهنگی این دو، ـ باید راه را هم خوب تشخیص بدهد ـ و هم خوب طی کند. 🔸 اینکه وجود مبارک فرمود خدا دو حجّت دارد، یعنی یکی از بیرون به نام انبیا و اولیا که حرف خدا را می‌ رسانند و یکی هم از درون که عقل باشد که عقل، حرف انبیا و اولیا را می‌ فهمد. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/01/22 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
جودِ حق
🔹 کار خدا هیچ وقت تعطیل نبود، نیست و نخواهد شد؛ او «دائم الفیض علی البریة» است، «دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَی الْبَرِیةِ» است. تمام شدنی نیست، تعطیل هم نیست؛ اما تدبیر خدا گاهی به دادن است، گاهی به ندادن است. از وجود مبارک سؤال کردند که اینکه ، یعنی چه، فرمود: «فَهُوَ الْجَوَادُ إِنْ أَعْطَی وَ هُوَ الْجَوَادُ إِنْ مَنَعَ». 🔹 فرمود اگر چیزی را داد، معلوم می ‌شود مصلحت است و این، است و اگر چیزی را نداد هم بخشش او در ندادن است؛ مثل اینکه شما یک کارد تیز را به بچه نابالغ نمی ‌دهید یا یک موتور تندرو را به یک نوجوان نابالغ نمی‌ دهید. این ندادن، بخشیدن است، سخا و کَرَم است. 🔹 فرمود آنچه که داد، بخشش خداست، آنچه را هم که نداد، باز بخشش خداست، چون او می ‌داند به چه کسی بدهد و چقدر بدهد و چطور بدهد؛ فرمود: «فَهُوَ الْجَوَادُ إِنْ أَعْطَی وَ هُوَ الْجَوَادُ إِنْ مَنَعَ». این پدر و مادر، بخشش آنها در این است که آن کارد تیز را به دست آن کودک ندهند، ولو آن کودک گریه می‌کند و می‌ خواهد. 🔹 خدا، «دائم الفیض علی البریة» است، «دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَی الْبَرِیةِ» است؛ اگر نداد، در اثر بُخل نیست در اثر امساک نیست، در اثر جود و بخشش است؛ می ‌داند مصلحتِ این فرد نیست. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/05/31 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra