💠 مفاتیح الحیات
#شماره1086
#بخش_سوم
#تعامل_مردم_و_نظام_اسلامی
#فصل_دوم
#نظام_اجتماعی
16. اهمیت رازداری و حفظ آبرو
🔹 كیفر عیب جویی از دیگران
رسول خدا (ص) فرمود: در مدینه مردمانی بودند كه خودشان عیب نداشتند؛ لیكن از عیب های دیگران سخن گفتند و خدا عیوبی از آنها را [بعد از ابتلاء] آشكار كرد كه تا هنگام مرگ با آن عیوب شناخته می شدند [1]؛
نیز فرمود: در پی كشف اسرار و زشتی های مردم نباشید، زیرا كسی كه در پی زشتی برادرش باشد خدا هم زشتی او را دنبال می كند و هركس خدا بدی های او را دنبال كند او را درون خانه اش رسوا می كند. [2]
[1]. وَ كَانَ فِى الْمَدِینَةِ أَقْوَامٌ لا عُیوبَ لَهُمْ فَتَكَلَّمُوا فِى عُیوبِ النَّاسِ، فَأَظْهَرَ اللَّهُ لَهُمْ عُیوباً لَمْ یزَالُوا یعْرَفُونَ بِهَا إِلَی أَنْ مَاتُوا (الامالی، طوسی، ص44).
[2]. لا تَتَبَّعُوا عَوْرَاتِهِمْ، فَإِنَّهُ مَنْ تَتَبَّعَ عَوْرَةَ أَخِیهِ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ یفْضَحُهُ فِى جَوْفِ بَیتِه (تنبیه الخواطر و نزهة النواظر، ج1، ص115).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 493
🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
25.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
عبد آزاد🔸 مهم ترین مطلبی که ما داریم این است که می خواهیم آزاد باشیم؛ #آزادی نعمت بسیار خوبی است! اگر کسی از غیر خدا آزاد شد، آن آزادی، لذت بخش است... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عبد آزاد
🔸 مهم ترین مطلبی که ما داریم این است که می خواهیم آزاد باشیم؛ #آزادی نعمت بسیار خوبی است! در قرآن کریم فرمود این آزادی نصیب هر کسی نمی شود. غالب افراد آزاد نیستند؛ چون بدهکارند، در گرو قرار می گیرند.
هم فرمود: ﴿كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهین﴾ و هم فرمود: ﴿كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهینَةٌ﴾ _ این فعیل به معنی مفعول است _ یعنی مرهون اند. #انسان_بدهکار باید گرو بدهد؛ در مسائل مالی وقتی بدهکار شد، حالا یا خانه یا فرش یا امثال اینها را گرو می دهد؛ اما در مسائل اعتقادی، اخلاقی، رفتاری و گفتاری، وقتی کم آورد، خود او را گرو می گیرند نه مال او را.
🔸 هر کسی در گرو کارهای خودش است: ﴿كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهین﴾؛ ﴿كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهینَةٌ﴾. چنین کسی آزاد نیست؛ اینکه می بینید بعضی ها می گویند من هر چه می خواهم جلوی زبانم را بگیرم یا جلوی چشمم را بگیرم نمی توانم، بیچاره راست می گوید، برای اینکه در گرو است در بند است. تا آدم دَین خود را ادا نکند، فک رهن نمی شود.
وقتی فکّ رهن کرد، آن وقت انسان احساس آزادی می کند، آن وقت آن آزادی از همه این آزادی هایی که بشر شعارشان را می دهد لذتش بیشتر است!
🔸 بالاخره آن آزادی، آزادی مطلق است و این آزادی، آزادی مقید است یعنی فرد از شرق یا غرب آزاد شده است نه از خودش!
یک وقت است انسان آزاد می شود، اما مطلق نمی شود یعنی از آن بندی که داشت آزاد می شود ولی ممکن است در بند دیگر باشد؛ اما یک وقت است که از مطلق بندها آزاد می شود.
اگر کسی از غیر خدا آزاد شد، آن آزادی، لذت بخش است.
↙️ آپارات:
https://aparat.com/v/FSl1k
↙️ یوتیوب:
https://youtu.be/G8mOLQ3ia_g
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#کلیپ
#باز_نشر
📚 درس خارج فقه اقاله جلسه 1
تاریخ: 1394/01/26
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و ششم ماه #ذی_الحجه 1445
13 ماه #تیر
🔹
افتراق مؤمنانه#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
افتراق مؤمنانه🔹 فرمود #مؤمن مرزش را از #منافق جدا می كند. نفرمود مؤمنین، دوست منافقین نیستند یا دوست كفار نیستند، فرمود مُوادّه ندارند. «مُوادّه» طرفینی است؛ یك وقت انسان، دوستِ دیگری است اما یك وقت كاری می كند كه دیگری آن كار را دوست دارد و در اثر آن كار، به او علاقهمند می شود، این می شود «مُوادّه». 🔹 فرمود مؤمن نه حق دارد منافق و كافر را دوست داشته باشد و نه مُجاز است حرفی بزند یا كاری بكند كه كافر خوشش بیاید: ﴿لاَ تَجِدُ قَوْماً یؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیوْمِ الآخِرِ یوَادُّونَ﴾؛ «مُوادّه» كه از باب «مفاعله» است را نفی می كند. 🔹 یك وقت است كه خود شخص ـ معاذ الله ـ منافق است كه این دیگر مؤمن نیست، این وِداد متقابل دارد؛ یك وقت نه, واقعاً مؤمن است، از منافق هم بدش می آید؛ اما مواظب كارش نیست، قولش نیست، فعلش نیست، كاری می كند كه كفّار خوششان می آید، منافقین خوششان می آید! این شخص، مُوادّه دارد نه وِداد. 🔹 فرمود مؤمن هرگز این كارها را نمی كند؛ نه دوست كفّار و منافقان است که بشود مودّت و نه مُوادّه دارد که كاری بكند كه آنها خوششان بیاید كه آنها دوستِ او بشوند دوستِ كار او بشوند در اثر حرف و کار او؛ ﴿لاَ تَجِدُ قَوْماً یؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الآخِرِ یوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ﴾. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 22 تاریخ: 1396/12/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 شرکت در انتخابات
🔸 شرکت در #انتخابات که از مهم ترین مسائل حیاتی جامعه محسوب می شود، نظیر شرکت در تماشای بازی نیست، زیرا شرکت در مراسم بازی یک حق مباح و ابتدایی است و هیچ تکلیفی را به همراه ندارد، لذا حضور و عدم حضور آن برای افراد بی محذور است؛
ولی شرکت در #مسئله_حیاتی_انتخابات که استقلال نظام و اقتدار ملّت و شکوه جامعه اسلامی مرهون آن است، حق خاص و مسلّم امّت اسلامی است و #تکلیف_لزومی آن را همراهی می کند؛ مانند شرکت در مسئله فرهنگ، اقتصاد، سیاست و بهداشت که تکلیف وجوبی پشتوانه اجرایی آن است؛ یعنی چنین حقی حتماً باید استیفا شود.
#انتخابات
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#در_محضر_استاد
📚 حق و تكلیف ، ص 278
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
مروری بر اخبار و فعالیت های ماهانه بنیاد اسراء؛ خرداد 1403
⬇️
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:به همت اداره روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد اسراء، ماهنامه اسراء که مروری است بر اخبار و فعالیت های ماهانه بنیاد اسراء (شماره 25، خرداد 1403) آماده و منتشر شد. ↙️ برای مشاهده و دانلود این شماره اینجـــــــــا را کلیک نمایید. 📎 https://news.esra.ir/fa/w/-1403 #بنیاد_بین_المللی_علوم_وحیانی_اسراء #ماهنامه 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره1087
#بخش_سوم
#تعامل_مردم_و_نظام_اسلامی
#فصل_دوم
#نظام_اجتماعی
16. اهمیت رازداری و حفظ آبرو
🔹 كیفر عیب جویی از دیگران
... امام صادق (ع) نیز می فرماید: هركس از گناه و عیب برادر مؤمن خود آگاه شود و آن را آشكار كند و كتمان نكند و برای او طلب مغفرت نكند، نزد خدا مانند انجام دهنده همان گناه است و به پیامد آن مبتلاست و خدا گناه آن مؤمن را می بخشد و كیفرش همان آشكار شدن گناه او در دنیاست و گناه او در آخرت پنهان می ماند. [1]
[1]. مَنِ اطَّلَعَ مِنْ مُؤْمِنٍ عَلَی ذَنْبٍ أَوْ سَیئَةٍ فَأَفْشَی ذَلِكَ عَلَیهِ وَ لَمْ یكْتُمْهَا وَ لَمْ یسْتَغْفِرِ اللَّهَ لَهُ كَانَ عِنْدَ اللَّهِ كَعَامِلِهَا وَ عَلَیهِ وِزْرُ ذَلِكَ الَّذِى أَفْشَاهُ عَلَیهِ وَ كَانَ مَغْفُوراً لِعَامِلِهَا وَ كَانَ عِقَابُهُ مَا أَفْشَی عَلَیهِ فِى الدُّنْیا مَسْتُورٌ عَلَیهِ فِى الآخِرَةِ (الإختصاص، ص32؛ مستدرك الوسائل، ج9، ص134ـ135).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 493
🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
9.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 قیامتِ حقایق
🔸 این بیان نورانی پیغمبر (صَلَّی اللَّهُ عَلَیه و آلِهِ وَ سَلَّم) که فرمود: «النَّاسُ مَعَادِنُ كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّة»، بلند پروازی بی جا هم روا نیست، هر کسی استعداد خاص خودش را دارد... .
👇👇👇👇
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 قیامتِ حقایق
🔹 این بیان نورانی پیغمبر (صَلَّی اللَّهُ عَلَیه و آلِهِ وَ سَلَّم) که فرمود: «النَّاسُ مَعَادِنُ كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّة»، بلند پروازی بی جا هم روا نیست، هر کسی #استعداد خاص خودش را دارد؛
اما و صد اما درست است که «النَّاسُ مَعَادِنُ كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّة»؛ اما «الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللهِ»!
🔹 این بیان نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) است در اواخر نهج البلاغه فرمود چه کسی سواره است چه کسی پیاده، آنجا معلوم می شود! این از ما بر می آید؛ حالا اگر نتوانستیم الغدیر بنویسیم، المیزان بنویسیم، مستمسک بنویسیم، می توانیم #نوری_باشیم که جامعه را از هر خطری نجات بدهیم؛ این کار که از ما بر می آید!
🔹 خیلی ها ممکن است سفیر هدایت باشند در طرح هجرت، بروند در یک روستا؛ نمی دانم دیدید در بعضی مناظر که بعضی از #طلبه_ها با این طناب می رفتند به روستایی #تبلیغ می کردند، سینه می زدند؟ این #دین را در آنجا حفظ کرده است.
آدم کاری بکند که دین را حفظ بکند؛ حالا یا آن یا این، البته این «مانعة الخلوّ» است و جمع را هم شاید!
🔹 فرمود: «الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللهِ»؛ آدم اینجا هم دلّال باشد، آنجا هم دلّال، این «خسر الدنیا و الآخرة» است! اگر اینجا دلّال شد، آنجا لااقل #تولید_کننده محشور بشود، بگویند تو کاری کردی، وسیله خوبی فراهم کردی. این طلبه #طرح_هجرت یا طلبه #سفیر_هدایت، مگر چقدر درس خوانده است؟! اما
بسا امیر كه آنجا اسیر خواهد شد ٭٭٭ بسا اسیر كه فرمان گذار خواهد بود
خیلیها ممکن است اینجا نان و نامی داشته باشند اما آنجا پیاده بیایند! همه بیانات اهل بیت (علیهم السلام) شیرین است، مخصوصاً این بیان: «الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللهِ»!
↙️ آپارات:
https://aparat.com/v/BYUfI
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#کلیپ
#باز_نشر
📚 دیدار اساتید تفسیر و فلسفه مرکز آموزش عالی اسراء با حضرت استاد
تاریخ: 1396/02/13
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و هفتم ماه #ذی_الحجه 1445
14 ماه #تیر
🔹
قلمِ طيب#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
قلمِ طیّب🔹 #اهل_قلم مواظب باشند که ما وقتی می توانیم به شرافتی برسیم كه خدای سبحان به نوشته های ما قسم یاد كند، چرا كاری بكنیم كه كاتب و مكتوب، «كلاهما فی النار» بشوند؟! گاهی نویسنده را به جهنم می برند گاهی مكتوبش را با او به جهنم می برند، اگر ـ خدای نكرده ـ در صدد آتش بیاری معركه باشد درصدد اختلاف باشد درصدد كینه توزی و كینه ورزی باشد. 🔹 #انتقاد_سازنده، نعمت بسیار خوبی است؛ اما غرض ورزی، چیز بسیار بدی است. این غرض ورزیِ درون بالأخره روزی ظهور می كند. حیف است كه آدم، اهل قلم باشد و #قلم را بی جا مصرف بكند! 🔹 خدا به نوشته ها قسم می خورَد و وقتی به نوشته ای قسم خورد، این نوشته، سكه قبولی می خورد. خدای سبحان فرمود: ﴿ن وَالْقَلَمِ وَمَا یسْطُرُونَ﴾؛ آن كتابت و مكتوب، مورد قسم خداست؛ فرمود من سوگند یاد می كنم به آنچه بزرگان دین می نویسند. 🔹 این روزنامه نگارهای ما این نویسنده های ما این مجله نویس های ما این قلم به دست های ما، هم می توانند #خوب_بنویسند و هم می توانند به جایی برسند كه نوشته های اینها مورد سوگند ذات اقدس الهی باشد. #روز_قلم #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1385/04/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra