eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.9هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
حب و بغض
🔹 انسان در محبّت و عداوت، است؛ هر اندازه كه معرفت صحیحی داشته باشد، عداوت و محبّت او هم صحیح است یعنی تولّی و تبرّی او كه از فروع اساسی دین محسوب می‌ شود، صحیح خواهد بود. چون جان انسان، مجرّد است، در بند زمان و زمین نیست؛ لذا در قرآن كریم را كه یاد می‌ كند می‌ فرماید: ﴿إِنَّ كِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِی عِلِّیینَ ٭ وَمَا أَدْرَاكَ مَا عِلِّیونَ ٭ كِتَابٌ مَرْقُومٌ ٭ یشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ﴾؛ یعنی نامه اعمال ، در كتابی است به نام علّیین كه آن كتاب، است. 🔹 بنابراین مقرّبین به جایی می ‌رسند كه هر كاری كه ابرار انجام دادند یا انجام بدهند آنها می‌ دانند؛ خواه ابرار خواه ابرار و و خواه مقرّبین گذشته و خواه مقرّبین حال و آینده. چنین وسعتی برای روح، در بُعد عقل نظر و علمی هست. 🔹 مطابق این گسترش بینش و معرفت، گسترش مَنش هم هست یعنی محبّت و عداوت او، تولّی و تبرّی او، به امتداد همین معرفت اوست. گاهی انسان با گذشته دور در است یا با گذشته دور در ارتباط عِدایی است؛ با آنها بد است یا با آنها خوب و همچنین است درباره آینده. 👈 از این لحاظ انسان می ‌تواند هم در سعادت سعادتمندان گذشته شریك باشد هم در جرم مجرمان و بزهكاران گذشته و همچنین نسبت به آینده! سرّش آن است كه اگر روح، مجرّد بود و معرفت او نسبت به گذشته و آینده، محیط بود و چنین انسانی مطابق با معرفت محیطش، تولّی و تبرّی خود را تنظیم و تدوین كرد، همان حُكم گذشته و آینده را خواهد داشت. 📚 اخلاق در قرآن جلسه 94 تاریخ: 1371 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 22. امر به معروف و نهی از منكر 🔹 هر كاری را كه دین و عقل نیكو بشناسند، معروف است. منكر نیز چیزی است كه بر پایه نقل و عقل زشت و ناشناخته باشد، بنابراین همه واجبات و مستحبات معروف ‌اند و امر به معروف، فرمان دادن به دیگران در محور واجبات و مستحبات است و نهی از منكر، بازداشتن دیگران از كارهایی است كه نزد نقل و عقل ناپسند باشد و آن‌ها محرمات و مكروهات ‌اند. 📚 مفاتیح الحیات ص 508 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 اصطفای الهی

🔹 خدای سبحان از میان فرشتگان و انسانها، والاترین و بهترین چهر ه ها را برای سفارت و رسالت خود برمی گزیند. پیامبری و نبوّت، مقام خبریابی و آگاهی از جانب حقّ است... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 اصطفای الهی

🔹 خدای سبحان از میان فرشتگان و انسانها، والاترین و بهترین چهر ه ها را برای سفارت و رسالت خود برمی گزیند. پیامبری و نبوّت، مقام خبریابی و آگاهی از جانب حقّ است، چنان که رسالت، مرحله گزارش خبر به خلق است. ریشه این مقامات، ولایت (و ظهور اخلاق الهی در شخص) است که به قداست روح پیامبر باز می گردد. بنابراین، پیامبری امری اتفاقی و تصادفی نیست که بی حکمت، به دست هر کسی سپرده شود. 🔹 انسانی که قلبش از کدورت هرگونه طغیان و شرک منزّه است، می تواند به مقام رفیع رسالت و نبوّت باریابد و به آن مقام برگزیده شود. خدای سبحان به چنین قلبی آگاه است و می داند که رسالت خود را در کدام پایگاه مستقر کند: « الله اعلم حیث یجعل رسالته » ؛ خداوند داناتر است که رسالت خود را کجا قرار دهد. 🔹 قرآن کریم در بعضی آیات، به امتیاز سلسله انبیا و برخی فرشتگان اشاره فرموده است: « ان الله اصطفی ادم و نوحاً و ال ابراهیم و ال عمران علی العالمین » ؛ خداوند آدم، نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران بر جهانیان برتری داد؛ « الله یصطفی من الملائکه رسلاً و من الناس » ؛ خداوند از فرشتگان و از مردم فرستادگانی بر می گزیند. تنها انسان مصطفا و برگزیده می تواند پیام صاف از خطا و زلال از حبط و منزه از باطل و مبرای از جهل را به درستی دریافت و به امانت نگهداری و در کمال صحت ابلاغ کند. 📚 پیامبر رحمت، ص42 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
نور علم
🔹 خیلی کم هستند افرادی که ذات اقدس الهی به آنها علم بدهد و علمِ به معنای حقیقی باشد که است. ما برای اینکه بفهمیم عالِم شدیم یا نه، دو راه دارد: 1️⃣ یک که در امتحانات شرکت می کنیم که به ما نمره می دهند و معلوم می شود که این مقداری را که خواندیم فهمیدیم. 2️⃣ یک است که اگر فهمیدیم که واقعاً متواضع و خاضع تر شدیم، از حدّی که خودمان خیال می کردیم خودمان را تنزّل دادیم، نور شد، خدا را شاکر باشیم که خدا به ما علم داد و ما عالِم شدیم. 🔹 علم آن است که انسان را متواضع کند، خاضع و خاشع کند؛ و خاصیت نور این است که آدم راه خودش را ببیند و به دیگری هم نور بدهد. این بیان نورانی که مرحوم کلینی نقل کرد همین است؛ فرمود و این دانشتان هم چراغ باشد که هم راه خودتان را ببینید و هم راه کسی را نبندید؛ این «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی» همین است! 👈 فرمود علمی پیدا کنید که راه خودتان را ببینید(یک) و راه دیگران را نبندید بلکه به دیگران راه بدهید(دو). 🔹 عالم شدن به این نیست که از ما امتحان بگیرند و در امتحان یا پایان‌ نامه ‌نویسی موفق باشیم! آن علم نیست؛ علم را معرفی کردند که «نُورٌ یقْذِفُهُ اللَّهُ فِی قَلْبِ مَنْ یشَاء». 📚 سوره مبارکه شوری جلسه 29 تاریخ: 1394/08/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 22. امر به معروف و نهی از منكر 🔹 اهمیت امر به معروف در قرآن امر به معروف و نهی از منكر از اصلی ‌ترین ارزش ‌های دینی است. به نقل قرآن كریم حضرت ختمی نبوّت (ص) در كتاب ‌های تورات و انجیل به امر كننده به معروف و نهی كننده از منكر معرفی شد [1] و نیز لقمان به پسرش فرمود: ای پسرك من! نماز را برپا دار و به كار شایسته ـ كه دین و خرد آن را به نیكی می ‌شناسند ـ فرمان ده و از كار ناشایست نهی كن و بر مصیبت و رنجی كه به تو رسیده شكیبا باش [و بدان] كه صبر و شكیبایی برخاسته از اراده جدّی و تصمیم قاطع در كارهاست. [2] [1]. ﴿... یجِدونَهُ مَكتوبًا عِندَهُم... یأمُرُهُم بِالمَعروفِ و ینهـٰهُم عَنِ المُنكَرِ...﴾ (سوره اعراف، آیه 157). [2]. ﴿یـٰبُنَى اَقِمِ الصَّلوٰةَ و أمُر بِالمَعروفِ وَ انهَ عَنِ المُنكَرِ و اصبِر عَلىٰ ما اَصابَكَ اِنَّ ذٰلك مِن عَزمِ الاُمور﴾ (سوره لقمان، آیه 17). 📚 مفاتیح الحیات ص 508 و 509 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
هماهنگی پیامبران

🔹 چون پیامبران برگزیده حق اند و همگی از یک مخزن غیبی آفریده شده اند، سخن همه آنها هماهنگ و یکسان است... . هر پیامبری یک شخصیت حقیقی و یک شخصیت حقوقی دارد. شخصیت حقیقی، یعنی شخص انبیا مشترک نیست؛ ولی شخصیت حقوقی آنان که همان محتوای دعوتشان است، بین همه آنها مشترک است... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
هماهنگی پیامبران

🔹 چون پیامبران برگزیده حق اند و همگی از یک مخزن غیبی آفریده شده اند، سخن همه آنها هماهنگ و یکسان است... . هر پیامبری یک شخصیت حقیقی و یک شخصیت حقوقی دارد. شخصیت حقیقی، یعنی شخص انبیا مشترک نیست؛ ولی شخصیت حقوقی آنان که همان محتوای دعوتشان است، بین همه آنها مشترک است... . 🔹 کلمه «لااله الاّ الله» که همان توحید ناب است، بهترین ارمغان رسولان الهی است. از این رو رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) فرمود: «ما قلت و لا قال القائلون قبلی مثل لااله الاّ الله»؛ نه من و نه هیچ موحدی پیش از من کلمه ای به عظمت «لااله الاّالله» نگفته ایم. بر این اساس، کسی که نبوّت یک پیامبر را تکذیب و انکار کند، مانند این است که نبوت همه انبیا را نپذیرفته است. مؤمنان باید بگویند: « لا نفرّق بین احدٍ منهم » ؛ ما در اصل رسالت و لزوم قبول رسولان هیچ فرقی بین آنها نمی گذاریم؛ یعنی پذیرش رسالت یک پیغمبر، مستلزم پذیرش رسالت همه آنهاست و ترک دعوت و هدایت یک پیغمبر مستلزم ترک هدایت همه انبیا. 🔹 خدای سبحان می فرماید: « ولقد کذّب اصحاب الحجر المرسلین » ؛ اصحاب حجر، پیامبران را دروغ گو شمردند؛ در حالی که اصحاب حجر، تنها یک پیامبر داشتند و در برابر همان پیامبر ایستادند. این آیه نشان آن است که از یک سو، سخن پیامبرِ اصحاب حجر، سخن همه انبیای گذشته و آینده بوده است، و از سوی دیگر، در دعوتهای هر پیامبری، غالباً جریان انبیای سلف یا خلف مطرح است و تکذیب یک پیامبر، تکذیب همه پیامبرانی است که جریان زندگی آنان، در گفتار پیامبر طرح شده است. قرآن کریم چنین تعبیری را درباره قوم ثمود و لوط نیز دارد: « کذَّبت ثمود المرسلین » ؛ قوم ثمود پیامبران را دروغ گو شمردند. « کذَّبت قوم لوطٍ المرسلین » ؛ قوم لوط پیامبران را دروغ گو شمردند. با اینکه قوم ثمود یا قوم لوط بیش از یک پیامبر نداشتند. 📚 پیامبر رحمت، ص44 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
بیعت الهی
🔹 اگر كسی با خدا كرد یعنی جان و مال خود را به خدا فروخت، دیگر نمی‌ گوید به مال من آسیب می ‌رسد یا به جان من آسیب می‌ رسد. چنین کسی از آن به بعد می ‌شود امین نه مالك؛ حقی ندارد، لذا اگر مالك آمد و مال خود را خواست، او به راحتی تقدیم می ‌كند. 🔹 اگر كسی امین بود، مالی را به امانت نزد او سپردند و بعد، از او طلب كردند، او به راحتی مال صاحب مال را به عنوان رد امانت تسلیم می‌ كند. خاصیت این است! چنین آدمی هیچ حادثه ‌ای برای او سخت نیست. شهدا، ، ، شهدای هفت تیر، این بزرگان، با خدا بیعت كردند و باور كرده ‌اند كه خدا مالك جان و مال اینهاست و در هنگام تسلیم، با رضا تسلیم كردند و تحویل دادند. 🔹 خدا هم چنین مجاهدی را دوست دارد كه ﴿یحِبُّ الَّذینَ یقاتِلُونَ فی سَبیلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ﴾ و هم چنین پرهیزكاری را دوست دارد كه ﴿إِنَّ اللّهَ یحِبُّ الْمُتَّقینَ﴾. 👈 محب خدا بودن هنر نیست، هنر است. ما اگر خدا را دوست داشتیم هنر نیست، چون همه چیزهای ما از خداست؛ همه هستی ما را او داد و همه هستی ما را هم او تأمین می ‌كند، لذا اگر ما او را دوست داشتیم هنر نكردیم؛ اما اگر كاری بكنیم كه بشویم كه او هم ما را دوست داشته باشد، آن هنر است. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1374/06/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra