eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
منزلت والدین
🔹 در سوره لقمان وقتی كلمات حكیمانه را نقل می ‌كند می ‌فرماید كه لقمان به فرزندش این چنین گفت: ﴿یا بُنَی لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ﴾، بعد می ‌فرماید: ﴿وَوَصَّینَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَیهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَىٰ وَهْنٍ﴾ كه این بیان مستقیم خدای سبحان است؛ فرمود: ﴿وَوَصَّینَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَیه﴾، بعد را ذكر می‌ كند: ﴿حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَىٰ وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِی عَامَینِ﴾. 🔹 خب وصیت كردیم كه انسان نسبت به پدر و مادر چه كند؟ ﴿أَنِ اشْكُرْ لِی وَلِوَالِدَیكَ﴾؛ احترام به پدر و مادر آن قدر مقدّس است كه در كنار احترام جای دارد؛ فرمود: ﴿أَنِ اشْكُرْ لِی وَلِوَالِدَیكَ﴾. 🔹 بحث در این آیه درباره پدر و مادر است، مع ذلك وقتی وارد حكم مسئله می ‌شود می‌فرماید: ﴿أَنِ اشْكُرْ لِی وَلِوَالِدَیكَ﴾. اگر خدای سبحان بخواهد به موضوعی اهمیت بدهد، نام مبارك خود را در كنار آن موضوع یاد می ‌كند. 🔹 مسئله هم این چنین است؛ برای اهیمت به ارحام، خدای سبحان نام مبارك خود را هم ذكر می ‌كند؛ در سوره نساء می‌ فرماید: ﴿وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ﴾. در آیه سوره لقمان فرمود: ﴿أَنِ اشْكُرْ لِی وَلِوَالِدَیكَ﴾؛ شكرگزار من باش برای اینكه من و شكرگزار پدر و مادر باش برای اینكه آنها خالقیت ‌اند و اگر آنها نبودند تو به دنیا نمی ‌آمدی. 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 166 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
شماره ششم از دوره جدیدِ دوفصل‌نامه علمی تخصصی معارج منتشر شد 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: ششمین شماره از «دوفصل‌نامه علمی-تخصصی معارج» به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، منتشر شد. ◀️ مقالات این شماره از فصلنامه به این ترتیب است: • بررسی تطبیقی تفسیر قرآن به قرآن در اضوا ء البیان و تسنیم • نقش قرائن در تفسیر علمی آیات با تکیه بر آثار آیت‎الله جوادی‌آملی • تحلیل نظرات علامه جوادی آملی و فخر رازی درباره «ذَنْب» منسوب به پیامبراکرم (ص) در آیه دوم سوره فتح • قرینیت جملات پیشین و پسین، بر فهم جمله ﴿اُجیبُ دَعوَةَ الدّاعِ اِذا دَعان﴾ • نقش جنسیت در عناصر درونی هویت‌ساز انسان از دیدگاه قرآن کریم • بایسته‌های عمومی حضور اجتماعی بانوان از منظر قرآن کریم ↙️ دریافت فایل کامل مقالات: https://maarij.isramags.ir ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/-189 🌐 https://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 کانال های رسمی دروس حضرت استاد در پیام‌ رسان‌ ها شامل متن و صوت جلسات درس تفسیر و فقه و اخلاق : 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 23. بدعتگذاران 🔹
پیامدهای بدعت
سزاوار لعنت الهی: رسول خدا (ص) فرمود: هرگاه بدعت در میان امت ظاهر شد پس بر عالم لازم است علم خود را آشكار كند و اگر با آن مبارزه نكند لعنت خدا بر او باد. [1] [1]. إِذَا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فِى أُمَّتِى فَلْیظْهِرِ الْعَالِمُ عِلْمَهُ، فَمَنْ لَمْ یفْعَلْ فَعَلَیهِ لَعْنَةُ اللَّه (الكافى، ج1، ص54). 📚 مفاتیح الحیات ص 520 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
کیمیای عقلانیت

🔹 در پایان سوره مبارکه «روم» هم ذات اقدس الهی به حضرت رسول (علیه و آله آلاف التحیة و الثناء) می ‌فرماید: ﴿فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ لا یسْتَخِفَّنَّكَ الَّذینَ لا یوقِنُون﴾؛ مبادا آنها تو را تهی ‌مغز کنند، شستشوی مغزی دهند، حرف ‌های عوامانه بزنند، چون زندگی و تمدن و جامعه، بر اساس است و ... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
کیمیای عقلانیت

🔹 با «تمویه»، مردم را فریب داد. قرآن کریم از این آبکی و «تمویه» سخن ‌گفتن، در بخشی از آیات سوره مبارکه «زخرف» پرده برداشت، فرمود نگاه کنید که او با قوم خودش چقدر و با حرف می ‌زند! ◀️ آیه 51 به بعد سوره مبارکه «زخرف» این است: ﴿وَ نادی‏ فِرْعَوْنُ فی‏ قَوْمِهِ قالَ یا قَوْمِ أَ لَیسَ لی‏ مُلْكُ مِصْرَ وَ هذِهِ الْأَنْهارُ تَجْری مِنْ تَحْتی‏ أَ فَلا تُبْصِرُون﴾؛ این همان _داری و ارزش ثروت است که قارون بر آن بود: ﴿أَمْ أَنَا خَیرٌ مِنْ هذَا الَّذی هُوَ مَهینٌ وَ لا یكادُ یبین ٭ فَلَوْ لا أُلْقِی عَلَیهِ أَسْوِرَةٌ مِنْ ذَهَبٍ أَوْ جاءَ مَعَهُ الْمَلائِكَةُ مُقْتَرِنین ٭ فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوه﴾؛ این همان است. 🔹 فرعون، قوم خود را کرد، کرد، کرد و را بست، بعد از آنها اطاعت گرفت: ﴿فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ إِنَّهُمْ كانُوا قَوْماً فاسِقین﴾، بعد ما انتقام گرفتیم. 🔹 در پایان سوره مبارکه «روم» هم ذات اقدس الهی به حضرت رسول (علیه و آله آلاف التحیة و الثناء) می ‌فرماید: ﴿فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ لا یسْتَخِفَّنَّكَ الَّذینَ لا یوقِنُون﴾؛ مبادا آنها تو را تهی ‌مغز کنند، شستشوی مغزی دهند، حرف ‌های عوامانه بزنند و «تمویه» کنند، چون زندگی و تمدن و جامعه، بر اساس است و . 🔹 مهم‌ترین خدمتی که ما باید به مردم کنیم، و مردم است! اگر ـ خدای ناکرده ـ سطح فکر مردم پایین بیاید، ﴿فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ﴾ هست. 👈 مردم عاقل، مردم فرهیخته، مردم نخبه و خردورز، دینشان را حفظ می ‌کنند؛ ملّت نخبه، فرهیخته، عاقل و خردورز، هرگز نه به اجازه عوام‌ فریبی می ‌دهد و نه به . ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/jwlcc36 📚 سوره مبارکه غافر جلسه 20 تاریخ: 1393/11/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حجاب حق 🔹 میان عابد و معبود، میان خالق و مخلوق، حجابی در کار نیست، مگر ؛ «أَنَّكَ لَا تَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِكَ إِلَّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ الْأَعْمَالُ‏ دُونَك‏»؛ این یک مرحله است. قدری که جلوتر می ‌رویم، می ‌بینیم که تنها عمل، حاجب نیست؛ یعنی ممکن است کسی، عمل حرامی به حسب ظاهر نداشته باشد؛ اما به خودش وابسته است، خودش را می ‌خواهد. إن ‌شاء الله سخن از استکبار و غرور و برتربینی نیست؛ ولی به هر حال به خودش وابسته است. 🔹 امام کاظم(سلام الله علیه) فرمود: «لَیسَ بَینَهُ وَ بَینَ خَلْقِهِ حِجَابٌ غَیرُ خَلْقِهِ احْتَجَبَ بِغَیرِ حِجَابٍ مَحْجُوبٍ وَ اسْتَتَرَ بِغَیرِ سِتْرٍ مَسْتُور»؛ یعنی بین زید و خدا، خود زید فاصله است. سخن از عمل نیست تا بگوییم این فرد گناه کرده است و این گناه، حاجب است. انسان تا خودش را می‌بیند، مشکل است به لقای الهی برسد. 🔹 اینکه جناب می ‌گوید: میان عاشق و معشوق هیچ حائل نیست ٭٭٭ تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز این است. حضرت فرمود: «لَیسَ بَینَهُ وَ بَینَ خَلْقِهِ حِجَابٌ غَیرُ خَلْقِه»؛ «تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز». 🔹 ، چرا؟ برای اینکه در سوره مبارکه «احزاب» دارد: ﴿ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِن قَلْبَینِ فِی جَوْفِه﴾؛ انسان که دو‌ دل ندارد، لذا اگر این دل به خود صاحبِ دل وابسته است، می ‌شود محجوب. آن ‌وقت آن دعای الهی «إِلَهِی قَلْبِی مَحْجُوب‏» را دو نفر می‌ خوانند: یک وقت کسی است که گرفتار «رین» است، ﴿فی‏ قُلُوبِهِمْ مَرَض‏﴾ است، ﴿أَمْ عَلی‏ قُلُوبٍ أَقْفالُها﴾ است. 👈 یک ‌وقت است که کسی مثل سلمان و اباذر است لکن به خودش علاقه مند است، بهشت می‌ خواهد. این شخص که به خود علاقه مند است، دو‌ قلب که ندارد که در یک قلب محبت خودش جا بگیرد و در قلب دیگر محبت «الله»! 📚 درس خارج فقه جلسه 275 تاریخ: 1396/10/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 23. بدعتگذاران 🔹 پیامدهای بدعت
گرفتار گمراهی و آتش جهنم: 
امام صادق (ع) فرمود: هر بدعتی گمراهی است و راه هر گمراهی به آتش می ‌انجامد. [1] [1]. كُلُّ بِدْعَةٍ ضَلالَةٌ وَ كُلُّ ضَلالَةٍ سَبِیلُهَا إِلَی النَّار (الكافى، ج1، ص56). 📚 مفاتیح الحیات ص 520 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
ترجمه عربی کتاب های «تبیین براهین اثبات خدا تعالی شانه» و «حق و تكليف در اسلام» منتشر شد 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: ترجمه عربی کتاب های «تبیین براهین اثبات خدا تعالی شانه» و «حق و تكليف در اسلام» اثر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد. 👈 علاقه‌مندان به تهیه آثار آیت‌الله العظمی جوادی آملی می‌توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کوثر ذکر 🔸 ابی‌ محمد فرمود: «لَیسَتِ اَلْعِبَادَةُ كَثْرَةَ اَلصِّیامِ وَ اَلصَّلاَةِ وَ إِنَّمَا اَلْعِبَادَةُ كَثْرَةُ اَلتَّفَكُّرِ فِی أَمْرِ اَللَّه»... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کوثر ذکر 🔸 در قرآن ما را به عبادت كثیر دعوت نكردند! حدّی دارد یعنی واجب های آن مشخص و مستحب های آن هم مشخص است ولی آنچه در قرآن ما را به آن به عنوان كثرت امر كرده ‌اند، یاد خداست: ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللّهَ ذِكْرًا كَثیرًا﴾؛ سخن از این است كه زیاد به باشید. 🔸چیزی را كه خدا كثیر بداند، كوثر است و حدّی هم ندارد؛ و چون همه این بركات در قرآن و عترت تبلور دارند، بارزترین مصداق كوثرند كه ﴿اِنّا أَعْطَیناكَ الْكَوْثَرَ﴾. 🔸 مؤمن كه با باشد به یاد خداست و همین مؤمن از برخوردار است و چون از كوثر برخوردار است، به دام تكاثر نمی ‌افتد كه برای ابد گرفتار شود. 👈 ابی‌ محمد فرمود: «لَیسَتِ اَلْعِبَادَةُ كَثْرَةَ اَلصِّیامِ وَ اَلصَّلاَةِ وَ إِنَّمَا اَلْعِبَادَةُ كَثْرَةُ اَلتَّفَكُّرِ فِی أَمْرِ اَللَّه». عبادت، به نماز زیاد یا روزه زیاد نیست، به کثرت فكر در امر خداست. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/tqh7bdt ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/MWyuf15_9Lg 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1371/07/17 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
حصن تقوا
🔹 از سخنان چنین بر می ‌آید كه بهترین سفارش انبیا و اولیا تقواست. در نامه ‌ای كه برای شیعیانش می ‌نویسد از مواعظ تقوا یاد می‌ كند و نصیحتی كه به شیعیانش روا می ‌دارد دستور تقواست؛ فرمود: «أُوصِیكُمْ بِتَقْوَى اَللَّهِ وَ اَلْوَرَعِ فِی دِینِكُمْ وَ اَلاِجْتِهَادِ لِلَّهِ وَ صِدْقِ اَلْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ اَلْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ اِئْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِر». 👈 سفارش امام یازدهم (علیه السلام) این است که تقوای خدا را فراموش نكنیم دروغ نگوییم امانت را به صاحبش برگردانیم. 🔹 «أَكْثِرُوا ذِكْرَ اَللَّهِ وَ ذِكْرَ اَلْمَوْتِ وَ تِلاَوَةَ اَلْقُرْآن»؛ فرمود زیاد به یاد خدا باشید، زیاد به یاد مرگ باشید، قرآن را زیاد تلاوت كنید. اینها مانع می ‌شود ـ و قلبِ منزّهِ از غبار، هم را بهتر درك می ‌كند ـ هم را بهتر می ‌فهمد ـ و هم در خود بیشتر می ‌كوشد. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1371/07/17 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هم اکنون پخش زنده درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی از مسجد اعظم قم ↙️ سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : 🌐 https://tv.esra.ir ↙️ سامانه مجازی آموزش: 🌐 https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli 🔸 کانال های رسمی دروس حضرت استاد در پیام‌ رسان‌ ها شامل متن و صوت جلسات درس تفسیر و فقه و اخلاق : 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 خودارزیابی 🔸 از پدرانش (علیهم السلام) از رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم)، نقل کرده است که آن حضرت، فرمود: کسی است که خود را ارزیابی، و برای پس از مرگ کاری کند؛ سپس مردی پرسید که چگونه خود را محاسبه کند و آن حضرت فرمود: هرگاه صبح را به شب رساند به نفس خود رجوع کند و با خود بگوید: 👈 ای نفس! امروز بر تو سپری شد و هرگز باز نمی گردد و خدا از تو درباره این روز، خواهد پرسید: • چگونه آن را سپری کردی؟ • چه عملی در آن انجام دادی؟ • آیا به یاد خدا بودی و او را ستایش کردی؟ • آیا از مؤمنی رفع نیاز کردی؟ • آیا اندوهی از وی زدودی؟ • آیا در غیاب او خانواده و فرزندانش را حفظ کردی؟ • آیا وی را پس از مرگش در بازماندگانش نگهداشتی؟ • آیا از غیبت برادر مؤمن مانع شدی؟ • آیا مسلمانی را یاری کردی؟ • ای نفس! در این روز چه کردی؟ 🔸 پس کارهای انجام داده اش را به یاد آورد؛ اگر کار نیکی را انجام داده بود، خدا را ستایش کند و بر توفیقی که به وی داده، بزرگش بشمارد و چنانچه گناهی یا کوتاهی از وظیفه را به یاد آورد، از خدا مغفرت بخواهد و بر باز نگشتن به آن، عزم جدّی داشته باشد. 📚 بر بال اعتكاف ، ص65 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
ترجمه عربی کتاب های «تبیین براهین اثبات خدا»، «حق و تكليف در اسلام» و «معاد در اسلام» 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: ترجمه عربی کتاب های «تبیین براهین اثبات خدا تعالی شانه» و «حق و تكليف در اسلام» و جلد اول و جلد دوم «معاد در قرآن» منتشر شد. 👈 علاقه‌مندان به تهیه آثار آیت‌الله العظمی جوادی آملی می‌توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند. ↙️ لینک خبر: https://esra.ir/fa/web/news/w/4839656 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 23. بدعتگذاران 🔹
پیامدهای بدعت
عذاب دردناك: قطعاً كسانی كه بر خدا دروغ می‌ بندند نیكبخت نخواهند شد... و برای آنان عذابی دردناك خواهد بود. [1] [1]. ﴿... اِنَّ الَّذینَ یفتَرونَ عَلَى الله الكَذِبَ لا یفلِحون ٭ ... و لَهُم عَذابٌ اَلیم﴾ (سورهٴ نحل، آیات 116 ـ 117). 📚 مفاتیح الحیات ص 520 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 رغبت ناروا

🔸 وجود مبارك فرمود: «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّه‏»؛ چقدر ناشایست است که انسان به چیزی علاقه داشته باشد كه باعث ذلت اوست. فرمود مبادا شما به چیزی رغبت داشته باشید كه با عزت شما سازگار نیست... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 رغبت ناروا

🔸 وجود مبارك امام عسکری (سلام الله علیه) در یك بیان نورانی فرمود: «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّه‏». ما گرایش هایی داریم علاقه ‌هایی داریم اشتها و میلی داریم، این میل های ما گاهی صادق است گاهی كاذب. همان ‌طوری كه عطش، گاهی صادق است و گاهی كاذب و تشخیص عطش صادق و كاذب به عهده پزشك معالج است. صبح، گاهی صادق است و گاهی كاذب و تشخیص صبح صادق و كاذب به عهده منجم اخترشناس است، رغبت و میل هم گاهی صادق است و گاهی كاذب و تشخیص آن به عهده واقعی است. انسان ‌شناس واقعی، همان واقعی است كه خدای سبحان باشد و انبیا و معصومین (علیهم الصلاة و علیهم السلام) سخنان همان انسان ‌آفرین را می ‌گویند. 🔸 ما گاهی به غذایی اشتها داریم و ذائقه ما لذت می ‌برد؛ لكن این لذت ، لذت كاذب است، چرا؟ برای اینكه این غذا را كه مصرف كردیم و به دستگاه گوارش دادیم، می ‌بینیم که آسیب دیدیم و درد شروع می‌ شود، معلوم می‌ شود این لذت، لذت كاذب است. ما به بعضی از امور رغبت داریم میل داریم ولی نمی ‌دانیم این میل، میل صادق است یا كاذب، این را طبیب ظاهری متوجه نمی ‌شود، این را می ‌داند نه معده شناس و روده شناس و طبیعت شناس. فطرت شناس، است. 🔸 وجود مبارك فرمود: «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّه‏»؛ چقدر ناشایست است که انسان به چیزی علاقه داشته باشد كه باعث ذلت اوست. می ‌بینید برخی ها برای رسیدن به یك مقام و پست و جاه، تلاش و كوشش می ‌كنند، در حالی كه توان آن را ندارند یا برای آنها مصلحت نیست، همین كه به آنجا رسیدند ذلت اینها ظاهر می ‌شود! فرمود مبادا شما به چیزی داشته باشید كه با شما سازگار نیست. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/1iNQP ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/_C59gNhNq3k 📚 درس اخلاق تاریخ: 1386/02/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
قبولی عمل
🔹 بهترین راه برای تشخیص قبولی عمل، مراجعه انسان به درونِ خویشتن است. الآن همه ما به خوبی می‌ توانیم بفهمیم این نمازی كه صبح خواندیم قبول شد یا نه، چون قرآن درباره اثر نماز فرمود: ﴿إِنَّ الصَّلاَةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ﴾. 🔹 اگر انسان در این مدت بین صبح تا ظهر به چند امر شد و سرافراز از این امتحان ها برآمد، خدا را شاكر باشد كه آن نماز قبول شد و اگر _ خدای ناكرده _ در بین این دو نماز، تن به آلودگی داد، مطمئن باشد كه این نماز قبول نشد. 👈 نیست؛ گرچه است یعنی اعاده و قضا ندارد؛ اما آن اثر كلامی را كه ﴿تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ﴾ باشد ندارد. انسان به خوبی می ‌تواند بفهمد كه نماز او قبول شد یا قبول نشد. 📚 سوره مبارکه نساء جلسه 68 تاریخ: 1371 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
درس خارج فقه آیت الله العظمی جوادی آملی: ↙️ سایت تلویزیون اینترنتی اسراء: به آدرس tv.esra.ir ↙️ لینک شرکت در درس فقه: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
▫️ به اطلاع طلاب و فضلای گرامی می رساند، به مناسبت فرا رسیدن سالروز رحلت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)، درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی فردا دوشنبه 23 مهر 1403 برگزار نمی گردد. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra