eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
خشیت مخلصانه

▫️ یكی از ادعیه نورانی كه از وجود مبارك حضرت زهرا (سلام الله علیها) است این است كه «اَللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ كَلِمَةَ اَلْإِخْلاَص»؛ عرض كرد خدایا! من را از شما مسئلت می ‌كنم یعنی توحیدِ كامل... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
خشیت مخلصانه

▫️ یكی از ادعیه نورانی كه از وجود مبارك حضرت زهرا (سلام الله علیها) است این است كه «اَللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ كَلِمَةَ اَلْإِخْلاَص»؛ عرض كرد خدایا! من را از شما مسئلت می ‌كنم یعنی توحیدِ كامل. ▫️ «اَللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ كَلِمَةَ اَلْإِخْلاَصِ وَ خَشْیتَكَ فِی اَلرِّضَا وَ اَلْغَضَب»؛ چه در حال چه در حال , خشیت و هراسِ تو را در نظر داشته باشم. چنین انسانی غضبش می ‌شود و رضای او می ‌شود . ▫️ آنچه از وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) درباره حضرت زهرا (سلام الله علیها) آمده است كه خدای سبحان به غضب او غضب می ‌كند و به رضای او راضی می ‌شود كه نشانه عصمتِ كبرای آن حضرت است، برای آن است كه آن حضرت در رضا و غضب، خشیت الهی را در نظر داشت: 👈 یعنی به هیچ چیزی راضی نبود مگر اینكه خدا از آن راضی باشد و از هیچ چیزی غضبان نبود مگر اینكه خدا از آن خشم داشته باشد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/zbq5627 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/UtrjV9KzEjg 📚 سوره مبارکه مومنون جلسه 9 تاریخ: 1390/02/13 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
فیض فراموشی
🔹 اگر در بهشت، به یادش باشد که با چه کرد، برای او بدترین جهنم است؛ اصلاً به یادش نیست! این خداست! 🔹 ما اگر کسی نسبت به ما بد کرد، دو سه کار می‌توانیم بکنیم: 1️⃣ یکی اینکه به روی او نیاوریم؛ 2️⃣ یکی اینکه در غیاب او هم چیزی نگوییم 3️⃣ و یکی هم اینکه نسبت به او محبّت بکنیم؛ اما هر چه محبت می ‌کنیم، او نزد خودش شرمنده است. 🔹 ما کاری بکنیم که این شَرم از او گرفته بشود، این مقدور ما نیست. ما باید در درون او تصرّف بکنیم و این مطلب را از خاطره‌ او بگیریم؛ اما ما که «مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ» نیستیم، لذا از این قبیل کارها از ما ساخته نیست; اما از خدا ساخته است. 🔹 وقتی او از یاد کسی می ‌برد که بد کرده است، اصلاً یادش نیست! حُر (سلام الله علیه) اصلاً هیچ به یادش نیست که نسبت به وجود مبارک سیدالشهداء (سلام الله علیه) بد کرده است; این خداست! 👈 تنها کسی که می‌ تواند دل را زیر و رو بکند و خاطره ‌ای را از دل بکَند که به هیچ وجه, به یادش نباشد، خداست! 📚 سوره مبارک هطور جلسه 7 تاریخ: 1395/11/20 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
↙️ سایت تلویزیون اینترنتی اسراء: به آدرس tv.esra.ir ↙️ لینک شرکت در درس فقه: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 کانال های رسمی دروس حضرت استاد در پیام‌ رسان‌ ها شامل متن و صوت جلسات درس تفسیر و فقه و اخلاق : 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 30. مشاركت با مؤمنان 🔹
شریك صالح
امام سجاد (ع) فرمود: از سعادت مرد آن است كه تجارتخانه ‌اش در شهر خودش باشد و یاران و شریكانش شایسته باشند. [1] [1]. إِنَّ مِنْ سَعَادَةِ الْمَرْءِ أَنْ یكُونَ مَتْجَرُهُ فِى بِلادِهِ وَ یكُونَ خُلَطَاؤُهُ صَالِحِین (الفقیه، ج3، ص164). 📚 مفاتیح الحیات ص 533 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شهد شهود
🔹 ما هستیم و عقلِ ما! «ای برادر» در قدم اول، «تو همان اندیشه ‌ای»؛ اما اگر جان كَندی و رشد کردی و بالاتر آمدی، «گردن بزن اندیشه را»! 🔹 در اوایل به ما می ‌گویند درس بخوان و بحث بكن كه چیزی بفهمی؛ اما در اواخر به ما می ‌گویند این فهم, مفهوم است، جان بكن و به مصداق برس، چون مفهوم، مشكلی را حل نمی ‌كند. همین كه گفت: «ای برادر تو همان اندیشه ‌ای»، می ‌گوید تا چه وقت می‌ خواهی با مفهوم زندگی كنی، «گردن بزن اندیشه را»! مصداق را پیدا كن، . 👈 اگر ؛ فهمیدن كه هنر نیست. این مفاهیم در پایان عمر رخت بر می ‌بندد: من آنچه خوانده ‌ام همه از یاد من برفت ٭٭٭ الاّ حدیث دوست كه تكرار می ‌كنم مگر این مفهوم و این اصطلاحات می‌ ماند؟! اینها هنر نیست. این از بین رفتنی است، چون این از بین رفتنی است گفتند «گردن بزن اندیشه را»! 🔹 راهی پیدا كن كه ببینی, فهمیدن هنر نیست. هر دو را قرآن به ما گفته است. درباره خلیل حق فرمود ما به او نشان دادیم نه به او فهماندیم, آیات الهی نه فهمیدنی؛ اما این برای مراحل آخر است: ﴿كَذلِكَ نُری إِبْراهیمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ﴾. اگر كسی چیزی را ببیند با او محشور می‌ شود؛ اما اگر چیزی را بفهمد این عاریه است؛ فهم که با ما نمی ‌آید این اصطلاحات كه با ما نمی ‌آیند. 📚 سخنرانی در جمع دانش پژ وهان و اساتید مرکز تخصصی تفسیر تاریخ: 1394/02/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
↙️ سایت تلویزیون اینترنتی اسراء: به آدرس tv.esra.ir ↙️ لینک شرکت در درس فقه: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی: 1️⃣ تلگرام: Telegram 🆔 https://t.me/a_javadiamoli_esra 2️⃣ ایتا: Eitaa 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_esra 3️⃣ سروش: Sorous 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_esra 4️⃣ ویسگون: Wisgoon 🆔 https://wisgoon.com/a_javadiamoli_esra 5️⃣ روبیکا: Rubika 🆔 https://rubika.ir/a_javadiamoli_esra 6️⃣ اینستاگرام: Instagram 🆔 https://www.instagram.com/a_javadiamoli_esra 7️⃣ آپارات: Aparat 🆔 https://www.aparat.com/a_javadiamoli_esra 8️⃣ یوتیوب: youtube 🆔 https://www.youtube.com/@a_javadiamoli_esra 9️⃣ تلگرام انگلیسی: Telegram 🆔 https://t.me/a_javadiamoli_en 🔟 تلگرام عربی: Telegram 🆔 https://t.me/a_javadiamoli_ar 🔸 کانال های رسمی دروس حضرت استاد در پیام‌ رسان‌ ها شامل متن و صوت جلسات درس تفسیر و فقه و اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی : 1️⃣ تلگرام: Telegram 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا: Eitaa 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش: Soroush 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
جامعیت و پویایی شریعت اسلام /غیرقابل‌نسخ بودن احکام اسلامی / پاسخگویی فقه به مسائل نوظهور و تمامی نیازهای بشری 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس خارج فقه امروز خود با اشاره به و اصول کلی ارائه ‌شده از سوی پیامبران و اهل بیت (علیهم السلام)، بر پویایی و توانایی فقه اسلامی در حل مسائل نوظهور تأکید کردند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
جامعیت و پویایی شریعت اسلام /غیرقابل‌نسخ بودن احکام اسلامی / پاسخگویی فقه به مسائل نوظهور و تمامی نیازهای بشری 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس خارج فقه امروز خود با اشاره به و اصول کلی ارائه ‌شده از سوی پیامبران و اهل بیت (علیهم السلام)، بر پویایی و توانایی فقه اسلامی در حل مسائل نوظهور تأکید کردند. ◀️ ایشان با بیان اینکه اسلام تا روز قیامت غیرقابل نسخ و تغییر هستند، افزودند: 1️⃣ خدا هر آنچه برای سعادت لازم بود را بیان کرده، هر موضوعی که در عالم رخ دهد، حکم آن در فقه اسلامی وجود دارد، از زندگی در اعماق دریا تا سکونت در فضا، هیچ حادثه ‌ای خارج از دایره شریعت نیست 2️⃣ و احکام الهی نیز نسخ شدنی نیست، اين دو تا اصل کلي و جامع به حوزه ها اطمينان مي دهد که هيچ موضوعي در عالم اتفاق نمي افتد مگر اينکه حکمش در شريعت هست، منتها بايد استنباط کرد، این دو اصل می گوید که آنچه الان موجود است اصول و قواعد کلی هستند که فقیه باید از آنها، استنباط درستی انجام دهد. 🔹 این دو اصل کلی حوزه را مطمئن می ‌کند که ، اصل نخست اینکه احکام اسلام تا قیامت و ظهور حضرت حجت (عج) پابرجا بوده و هرگز نسخ، تغییر یا تبدیل نخواهد شد. خداوند متعال در قرآن کریم فرموده که نه در گذشته، نه در حال، و نه در آینده هیچ‌گونه شبهه ‌ای نمی ‌تواند به عظمت علمی این کتاب الهی خدشه ‌ای وارد کند: ﴿لا يَأْتيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ﴾... . شریعت را برای تمام زمان ‌ها ارائه کرده‌، به‌ گونه‌ ای که هیچ ‌کس نمی ‌تواند آموزه‌ های آن‌ها را ابطال کند. این اصل کلی است! 🔹 امام صادق (علیه‌السلام) نیز در فرمایش نورانی خود، حوزه‌ های علمیه را به فراخوانده و فرموده‌اند: «عَلَيْنَا إِلْقَاءُ الْأُصُولِ وَ عَلَيْكُمُ التَّفْرِيع»، وظیفه ما بیان اصول کلی است ما هر چه مورد نیاز شماست را گفتیم و بر شماست که از این قوانین کلی، استنباط کنید، را وجود مبارک امام صادق ایجاد کرد، نه مسئله گویی را... . 🔹 بر اساس این که ـ «آنچه بشر تا قیامت به آن نیاز دارد، در دین بیان شده» و ـ «آنچه ارائه شده، کُلیاتی است که وظیفه مجتهدین، استنباط احکام از آن‌هاست»، می ‌توان هم بانک‌ ها را اصلاح کرد، هم اقتصاد را سامان داد و هم روابط بین‌ الملل را بهبود بخشید. 🔹 فقه، به دلیل محدودیت‌های گذشته، آن‌طور که باید عرضه نشده است. به‌عنوان نمونه، درس‌ های فقهی ما معمولاً از شروع می ‌شود و تا ادامه می‌یابد، اما مباحثی مانند که شامل موضوعاتی چون روابط اسلام با سایر کشورها، ، ، ، و است، کمتر مورد بررسی قرار گرفته است... . 👈 ایشان در پایان تاکید داشتند: حوزه‌ های علمیه باید با و ، پایایی خود را در تمامی عرصه‌ ها حفظ کنند. ↙️ لینک خبر: https://esra.ir/fa/web/news/w/5123726 📚 درسی خارج فقه تاریخ: 1403/09/18 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 30. مشاركت با مؤمنان 🔹
حقوق شریك
امام سجاد (ع) می ‌فرماید: اما حق شریك آن است كه در نبودش كفایتش كنی و در بودش مراعاتش كنی و بی ‌رأی او تصمیم نگیری و بی ‌مشورت با او عمل نكنی و مالش را حفظ كنی و در امور جزئی و كلی از خیانت بپرهیزی، زیرا دست [قدرت] خدا با دو شریك است، مادامی كه به یكدیگر خیانت نكنند. [1] [1]. ... أَمَّا حَقُّ الشَّرِیكِ فَإِنْ غَابَ كَافَیتَهُ وَ إِنْ حَضَرَ رَعَیتَهُ وَ لا تَحْكُمُ دُونَ حُكْمِهِ وَ لا تَعْمَلُ بِرَأْیكَ دُونَ مُنَاظَرَتِهِ وَ تَحْفَظُ عَلَیهِ مَالَهُ وَ لا تَخُنْهُ فِیمَا عَزَّ أَوْ هَانَ مِنْ أَمْرِهِ، فَإِنَّ یدَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَی عَلَی الشَّرِیكَینِ مَا لَمْ یتَخَاوَنَا (وسائل الشیعة، ج15، ص177). 📚 مفاتیح الحیات ص 533 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 مکتب جاوید

🔹 فرمود هیچ حکمی از احکام شریعت نیست «إلی یوم القیامة»، الا اینکه ما گفتیم؛ یعنی را گفتیم، را گفتیم، را گفتیم، را گفتیم و از آن طرف هم دین «إلی یوم القیامة» هست... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مکتب جاوید

🔹 فرمود هیچ حکمی از احکام شریعت نیست «إلی یوم القیامة»، الا اینکه ما گفتیم؛ یعنی را گفتیم، را گفتیم، را گفتیم، را گفتیم و از آن طرف هم دین «إلی یوم القیامة» هست. این دو اصل کلی و جامع، به حوزه ها اطمینان می دهد که هیچ موضوعی در عالم اتفاق نمی افتد، مگر اینکه حکمش در شریعت هست؛ منتها است و باید استنباط کرد. آن روزی که این احکام شرعی آمد، مسئله تلقیح صناعی و اجاره کردن رحم و اینها اصلاً در ذهن کسی نبود؛ اما بعد از اینکه مسئله تلقیح صناعی و اجاره رحم و امثال ذلک مطرح شد، فقها به میدان آمدند و فتواهای صریح و روشن هم دادند؛ یا انواع و اقسام بیمه و امثال اینها اصلاً در آن روزها نبود، وقتی که مطرح شدند، فقها به میدان آمدند و فتوا دادند. 🔹 این دو اصل کلی، حوزه را مطمئن می کند که ؛ الف ـ یکی اش این است که «إلی یوم القیامة»، این احکام و حِکَم ادامه دارد و _ معاذ الله _ نسخی نخواهد شد عوض نخواهد شد تبدیل نخواهد شد. فرمود: ﴿لا یأْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَینِ یدَیهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ﴾؛ آن که این کتاب را فرستاد، فرمود نه از گذشته، ادله ای می توانید پیدا کنید که رخنه ای به جلال و شکوه و عظمت این کتاب وارد کند و نه در آینده، شبهه ای پیدا می شود که به جلال و شکوه قرآن آسیبی برساند. قرآن ناطق هم که اهل بیت اند، آنها هم همین طورند؛ تا ابد کسی نمی تواند بیاید حرفی که امام صادق فرمود را _ معاذ الله _ باطل کند. این یک اصل کلی است. ب ـ از آن طرف هم فرمودند هر چه مورد نیاز شماست را ما گفتیم و شما . این بیان نورانی صریحاً حوزه را به دعوت می کند که «عَلَینَا إِلْقَاءُ الْأُصُولِ وَ عَلَیكُمُ التَّفْرِیع»؛ ما قوانین کلی را می گوییم و شما باید استنباط کنید. نگفت شما مسئله بگویید، فرمود آنچه ما گفتیم کلیاتی است، شما باید استنباط بکنید. 👈 طبق این بیان، هم بانک ها را می شود اصلاح کرد هم اقتصاد را می شود اصلاح کرد هم روابط بین الملل را می شود اصلاح کرد. این دو اصل کلی، حوزه را پایا می کند؛ 1️⃣ یک: دین «إلی یوم القیامه» هست؛ 2️⃣ دو: هر چه لازم بود را گفتند. هر چه لازم بود را گفتند، این نه یعنی اینکه رساله عملیه نوشتند، بلکه قواعدش را گفتند. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/mfind61 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/z5QG8btjvBg 📚 درسی خارج فقه تاریخ: 1403/09/18 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
قوانین بی پایه
🔹 بعد از جنگ های جهانی، بشر به این فكر افتاد كه داشته باشد. در جریان حقوق بشر دو مشكل جدّی هست: 1️⃣ یكی اینكه تدوین حقوق بشر، راه علمی ندارد 2️⃣ و دوم اینكه همین ناقصی كه راه علمی ندارد، در اسارت نظام سلطه است. 🔹 چرا راه علمی ندارد؟ برای اینكه قوانین حقوقی، قوانین فقهی، قوانین اخلاقی، اینها سه مرحله را باید پشت سر بگذارند تا به دست مردم قرار گیرند. موادّ حقوقی، به وسیله قانون‌شناسان وضع می‌ شود (این یك)، این موادّ حقوقی، از یك سری مبانی گرفته می ‌شود (دو) یعنی به استناد این مبانی، این مواد را استخراج می ‌كنند. 🔹 تا اینجا حقوق بشر سامان دارد یعنی موادّ حقوقی را قانون ‌شناسان بین ‌الملل وضع کردند، این درست است؛ این مواد را از یك سری مبانی گرفتند، مبانی ای مثل عدالت، آزادی، تساوی، این هم درست است؛ اما این مبانی را، ما از یك سری منابع باید بگیریم كه چیست، چیست، چیست، چیست و مانند اینها. 🔹 اگر كسی بگوید ما طبق كه مبنای ماست، حقوق وضع می‌ كنیم، این سخن، حق است؛ اما این عدالت را از كجا می ‌گیرید، منبع استنباط عدالت چیست؟ جای اشیاء كجاست؟ جای اشخاص كجاست؟ شما كه قبول ندارید كسی اشیاء و اشخاص را آفریده، شما می‌ گویید این اشیاء و اشخاص مثل علف هرز خودشان در آمدند! 🔹 آن‌كه زن را آفرید باید بگوید جایش كجاست، آن‌كه مرد را آفرید باید بگوید جایش كجاست، آن‌كه مال را آفرید باید بگوید جایش كجاست، آن‌كه جمال را آفرید باید بگوید جایش كجاست، شما که آن را ندارید! 👈 پس هیچ مبنای علمی برای نیست. بله، هر كدام از اینها مطابق فرهنگ و عادات و آداب و رسوبات و رسومات محلّی، عدالت را معنا می ‌كنند، خب این تازه اول اختلاف است! ◀️ حقوق بشری كه منهای باشد، هیچ مبنای علمی ندارد. 📚 سوره مبارکه انبیاء جلسه 56 تاریخ: 1389/10/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
↙️ سایت تلویزیون اینترنتی اسراء: به آدرس tv.esra.ir ↙️ لینک شرکت در درس فقه: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 کانال های رسمی دروس حضرت استاد در پیام‌ رسان‌ ها شامل متن و صوت جلسات درس تفسیر و فقه و اخلاق : 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 30. مشاركت با مؤمنان 🔹
حقوق همنشین
امام سجاد (ع) می ‌فرماید: حق كسی كه با تو همنشینی و معاشرت دارد آن است كه او را نفریبی و به او خیانت نكنی و سخنش را انكار نكرده اغفالش نكنی و مانند دشمنان با او برخورد نكنی. اگر به تو اعتماد كرد او را بر خود مقدم بداری و بدانی كه خیانت كردن برای منفعت ‌طلبی به آن كه به تو اعتماد كرده، رباست. [1] [1]. ... وَ أَمَّا حَقُّ الْخَلِیطِ فَأَنْ لا تَغُرَّهُ وَ لا تَغُشَّهُ وَ لا تَكْذِبَهُ وَ لا تُغْفِلَهُ وَ لا تَخْدَعَهُ وَ لا تَعْمَلَ فِى انْتِقَاضِهِ عَمَلَ الْعَدُوِّ الَّذِى لا یبْقَی عَلَی صَاحِبِهِ وَ إِنِ اطْمَأَنَّ إِلَیكَ اسْتَقْصَیتَ لَهُ عَلَی نَفْسِكَ وَ عَلِمْتَ أَنَّ غَبْنَ الْمُسْتَرْسِلِ رِبًا (تحف العقول، ص268). 📚 مفاتیح الحیات ص 533 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
ضامن سلامت

🔸 خدای سبحان ما را از ﴿مِن نَفْسٍ وَاحِدَةٍ﴾ خلق کرده است؛ یعنی از یک گوهر و همه ما را با علوم میزبان مجهّز کرد... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ضامن سلامت

🔸 خدای سبحان ما را از ﴿مِن نَفْسٍ وَاحِدَةٍ﴾ خلق کرده است؛ یعنی از یک گوهر و همه ما را با علوم میزبان مجهّز کرد. 🔸 خدا ما را بدون علم نیافرید. خدا ما را همانند لوح نانوشته خلق نکرد. بسیاری از اسرار درونی و رازهای بیرونی را به عنوان در درون ما نهادینه کرد که فرمود: ﴿وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها ٭ فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾. 🔸 آن‌گاه به آسمان و شمس و قمر آسمان، به زمین و فراز و فرود زمین، به سازنده آسمان و سازنده زمین، به جان آدمی و بنیان‌ گزار جان آدمی، یازده بار سوگند خورد؛ یعنی به کل اسرار نظام قسم خورد، این خدای اسرارآفرین به همه این اسرار یازده‌ گانه قسم خورد که انسان، او، او، اوست. 👈 فطرتش را سالم نگه می ‌دارد، در معاد به بهترین وجه پیش پروردگار بر می‌ گردد. 📚 پیام موضوعی تاریخ: 1396/09/15 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
طریق تقرّب
🔹 یا آن ‌قدر طیّب و طاهر و خالص و متوكّل هستیم كه او ما را می ‌برد یا خودمان تلاش و كوشش می ‌كنیم و می‌ رویم. آن اوّلی اگر نصیب كسی بشود، او می ‌برد؛ دومی هم باز به فیض اوست ولی بالأخره تلاش و كوششی هست. 👈 بالأخره انسان یا با می‌ رود یا با او را می ‌برند. 🔹 اگر كسی بخواهد پشت پرده ‌ای را ببیند دو راه دارد: یا با دست و پای خود تلاش و كوشش می‌ كند و این پرده را كنار می ‌زند که این همین و درس ‌های حوزه و امثال حوزه است؛ یا آن‌ قدر است كه می ‌فهمد چه وقت نسیم می ‌وزد و این پرده كنار می ‌رود. این هم پشت پرده را می ‌بیند اما بدون دست یازیدن و پای كوبیدن! 🔹 جمع هر دو هم ممكن است؛ یكی راه است یكی راه . برخی از اصحاب مثل اُویس از همین قِسم دوم بودند. خیلی‌ ها بودند كه درس نخواندند و فیض نصیبشان شد؛ اینها می ‌دانستند كه چه وقت نسیم می ‌وزد و پرده كنار می ‌رود. 📚 سخنرانی در جمع دانش پژ وهان و اساتید مرکز تخصصی تفسیر تاریخ: 1394/02/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
↙️ سایت تلویزیون اینترنتی اسراء: به آدرس tv.esra.ir ↙️ لینک شرکت در درس فقه: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 کانال های رسمی دروس حضرت استاد در پیام‌ رسان‌ ها شامل متن و صوت جلسات درس تفسیر و فقه و اخلاق : 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 30. مشاركت با مؤمنان 🔹
حقوق طلبكار
امام سجاد (ع) درباره حقوق طلبكار فرمود: حق طلبكاری كه حق خود را از تو درخواست می ‌كند آن است كه اگر داشته باشی به موقع طلب او را بپردازی و كارسازی و بی ‌نیازش كنی و پاسخ رد به او ندهی و تأخیر نیندازی؛ چرا كه پیامبر (ص) فرمود: تأخیر بدهی از شخص بی ‌نیاز ظلم است و اگر نداری با خوشرفتاری او را راضی كنی و به نیكی مهلت بطلبی و با لطافت او را بازگردانی. [1] [1]. ... وَ أَمَّا حَقُّ الْغَرِیمِ الطَّالِبِ لَكَ فَإِنْ كُنْتَ مُوسِراً أَوْفَیتَهُ وَ كَفَیتَهُ وَ أَغْنَیتَهُ وَ لَمْ تَرُدَّهُ وَ تَمْطُلْهُ، فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ: مَطْلُ الْغَنِىِّ ظُلْمٌ وَ إِنْ كُنْتَ مُعْسِراً أَرْضَیتَهُ بِحُسْنِ الْقَوْلِ وَ طَلَبْتَ إِلَیهِ طَلَباً جَمِیلاً وَ رَدَدْتَهُ عَنْ نَفْسِكَ رَدّاً لَطِیفاً (تحف العقول، ص267). 📚 مفاتیح الحیات ص 534 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
مؤمن 

🔸 خدا فرمود من مؤمن‌ هستم... . «مؤمن» معنایش این نیست كه کسی بگوید من به خدا و قیامت اعتقاد دارم، وگرنه یعنی چه؟ 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مؤمن 

🔸 خدا فرمود من مؤمن‌ هستم؛ بخش پایانی سوره مباركه «حشر» همین است؛ فرمود خدا است و است و است و و و . 🔸 «مؤمن» معنایش این نیست كه کسی بگوید من به خدا و قیامت اعتقاد دارم، وگرنه «خدا مؤمن است» یعنی چه؟ «مؤمن» یعنی ؛ یعنی ، ، كسی كه امنیت می ‌بخشد. 🔸 ما یك وقت به دیگری امان می ‌دهیم یك وقت خودمان را در امان نگاه می ‌داریم. اگر خودمان بخواهیم در امان باشیم و به خودمان امنیت بدهیم، باید برویم در ، پناه گاه را هم خدا فرمود: «كَلِمَةُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی». «مؤمن» كسی است كه به خودش امنیت بدهد، ایمنی بدهد، خب ایمنی به چیست؟ به این است: ـ اصول دین را معتقد باشد ـ به فروع دین عمل كند. 🔸 «آمَنَ»؛ یعنی خودش را حفظ كرد؛ اگر از ما سؤال كنند كه حفظ او به چیست، می ‌گوییم به اصول دین، و به فروع دین، باشد. آن وقت آن وصفی كه ذات اقدس الهی دارد ما هم پیدا می ‌كنیم؛ خدا ایمنی بخش است نسبت به دیگران، ما ایمنی بخش هستیم نسبت به خودمان. 🔸 آن كسی كه امنیت می ‌بخشد، ایمنی می ‌آورد، امان می ‌دهد و از عذاب می ‌رهاند، «مؤمن» است. ما نباید بگذاریم این بدن، این جان، این خواص ما بسوزند، اگر نگذاشتیم اینها بسوزد، شدیم ؛ یعنی ایمنی بخشیدیم و اگر رها كردیم، «مؤمن» نیستیم. 🔸 اگر كسی «مؤمن» باشد، حتماً به این فكر است كه ، چون اصلاً «مؤمن» یعنی ایمنی بخش، امنیت بخش، امان بخش! در درجه اول، خودش را از امنیت برخوردار می ‌كند و در درجه دوم، جامعه را از امنیت برخوردار می‌ كند. اگر كسی «مؤمن» باشد، حتماً به این فكر است كه مشكل جامعه را حل كند! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/fmk6ai4 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/dk3spTd7yfA 📚 درس خارج فقه نقد و نسیه ـ جلسه 35 تاریخ: 1392/09/20 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra