eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.4هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ملت مقدس 🔹 شما نهج البلاغه را كه تورّق می‌ كنید می ‌بینید در یكی از نامه‌ های پر فراز و پر فروغ علوی وجود مبارك امیر المؤمنین می ‌فرماید: من مكرر از پیغمبر شنیدم «فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ‏ (صلی الله علیه و آله و سلم) یقُولُ فِی غَیرِ مَوْطِنٍ» این حرف علی است! فرمود مردم من مكرر شنیدم كه پیغمبر در چندین جا فرمود: «لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّةٌ لاَ یؤْخَذُ لِلضَّعِیفِ فِیهَا حَقَّهَ مِنَ الْقَوِی غَیرَ مُتَتَعْتِعٍ»؛[1] آن ملتی كه حق ضعیف در آن ملت گرفته نمی‌ شود آن ملت هرگز به نمی ‌رسد، آن مظلومی كه با لكنت حرف می ‌زند و حق ندارد كه حرف خود را بگوید یا قدرت ندارد كه صریح انتقاد كند چنین ملتی از قداست سهمی ندارد «لَنْ تُقَدَّسَ»؛ فرمود ملتی كه یقیناً و قطعاً در آن ملت به سر می ‌برد و نمی ‌تواند با زبان باز كند خود را استیفا كند و بگیرد و دیگران او را كمك كنند چنین ملتی مقدس نیست، قداست ندارد، طهارت ندارد که می ‌شود ملت آلوده! اگر طهارت نداشت می‌ شود غیر طاهر! پس اگر نهج البلاغه علوی است از پیغمبر این ‌چنین نقل می ‌كند. 🔹 در اولین خطبه نهج البلاغه آمده انبیا آمدند «وَ یثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ»؛ انبیا آمدند كه عقل را «اثاره» كنند بگویند ایران حرف اول را بزند، اما در ماهواره، شما هم در ره یافته و ره ‌یاب مریخ سفر كنید اگر این را روزی به شما دادند شما چرا تماشاگر دیگرانید؟! این كار را می ‌گویند كه به عهده انبیا بود «وَ یثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ». بعد همین علی (علیه آلاف التحیة و الثناء) فرمود انقلاب كردن، مبارزه كردن كه با جمع نمی ‌شود همه باید حضور پیدا كنند، وقتی همه حضور پیدا كردند باید در جمع شوند، میدان انقلاب كجاست؟ خدا رحمت كند استاد ما الهی قمشه ‌ای را این حكیم الهی و متألهه نامور فرمود بعضی از ما آدرس منزل خواستند ما در جواب آنها این شعر را گفتیم، گفتیم آدرس منزل ما این است: یار اگر پرسد نشانه منزل ما گو بیا ٭٭٭ كوچه مهر و خیابان وفا و میدان عشق ▫️ حالا اگر كسی اهل انقلاب شد آدرس انقلاب كجاست؟ وجود مبارك امیرالمؤمنین را در نهج البلاغه ترسیم كرد فرمود خاندان پیغمبر «مُسْتَثَارِ الْعِلْمِ»[2] ‌هستند؛ یعنی میدان انقلاب آنجا كه «ثوره» می‌ شود، «اثاره» می‌ كنند، آنجا كه «دَفَائِنَ الْعُقُولِ» را بالا می‌آورد آنجا كه حسّ تعدیل شده را پایین می ‌برند، خیال تعدیل شده را پایین می ‌برند، وهم تعدیل شده را پایین می ‌برند بدون اینكه ورزش را تعطیل كنند می ‌كنند، بدون اینكه آن لذت خیالی را تعطیل كنند تعدیل می‌ كنند، فرمود «مستثار»؛ یعنی میدان «ثوره» میدان انقلاب خاندان پیغمبر هستند. [1]. نهج البلاغه، نامه53. [2]. نهج البلاغه، خطبه105. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1377/02/20 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️ (سلام الله علیها) در عصر جاهلیت كه استدلال و منطق جایگاهی نداشت، با اندیشه های باطل مقابله و برای مردم به سمت تلاش كرد. 📚 سخنرانی در همایش ملی ام المؤمنین خدیجه کبری (سلام الله علیها) تاریخ: 1395/10/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فرهنگ عقلانی ▫️ این عصر، است که فرهنگ، است، دلالی است، نه تحقیق و نه استدلال. در چنین عصری خدیجه کبریٰ عالمه، عابده، زاهده، موحده ‌ای بود، مادرمان این است. ما فخر می ‌کنیم که چنین مادری داریم! درست است او دوازده معصوم و معصومه به بار آورد؛ اما مادر ما هم هست، فرمود ﴿وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُم‏﴾، قدر این مادرها را بدانیم! چه کسی آن روز او را موحّد کرد؟ در کدام مکتب درس خواند؟ این «حنفاء» قبلاً این طور بودند، این بخش فرهنگی که وجود مبارک مادر ما خدیجه کبریٰ(عَلَیها آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) آمده، را در فضای جاهلی پیاده کرد. چون آن فرهنگ فرهنگ جاهلی بود، اقتصاد جاهلی هم داشتند و اقتصاد جاهلی در محدوده ربا دور می ‌زند. ▫️ در جاهلیت کهن که دین در سوره «احزاب» به ما گفت، نه جاهلیت کهنه، نه جاهلیت تازه ﴿لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیةِ الْأُولى‏﴾،[1] در آن جاهلیت که ربا یک پیمان تجاری و اقتصادی رسمی بود، از یک سو؛ دامن‌فروشی یک تجارت رسمی بود که فرمود: ﴿لا تُكْرِهُوا فَتَیاتِكُمْ عَلَی الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنا﴾،[2] از سوی دیگر؛ هر دو را خدیجه خط بطلان بست، مال فراوان داشت، هم ربا را تحریم کرده بود، هم بغاء را. این کار مادر ماست. آن ثروت کلان، نیازی نداشت که انسان کالای مال التجاره را در آن راه ناامن از شام به مکه و از حجاز به مکه ببرد، این با می ‌توانست آسوده زندگی کند، هم جلوی ربا را گرفت که تجارتِ رسمی عده ‌ای بود، امروز هم در فضای مجازی یک عده است، همان جاهلیت کهن است، جلوی آن را گرفته است، این کار مادر ماست، پس را عوض کرده، را عوض کرده، را عوض کرده، را تحریم کرده و عمل کرده، این کار مادر ما بوده است. ▫️ بنابراین ما اگر بخواهیم ببینیم آن ره ‌آوردش در اسلام چیست؟ الآن امروز ما باید همین کار را بکنیم، [یعنی] تبدیل فرهنگ جاهلیت به فرهنگ عقلانی، یک؛ تحریم بانک‌های ربوی، دو؛ تحریم مراکز فساد، در فضای مجازی و غیر مجازی، سه. [1]. سوره احزاب، آیه33. [2]. سوره نور، آیه33. 📚 سخنرانی در همایش ملی ام المؤمنین خدیجه کبری (سلام الله علیها) تاریخ: 1395/10/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دعوت به اتفاق و اتحاد 🔹 این حرف، حرفِ همه انبیاست، فرمود ما به همه گفتیم، به ابراهیم گفتیم، به موسی گفتیم، به عیسی گفتیم، به نوح گفتیم (علیهم الصلاة و علیهم السلام) كه امّت خود را به دعوت كنید، به دعوت كنید. 🔹 در هر عصر و مصری هم اتفاق در اصول و هم اتفاق در فروع باید باشد، نه اینكه وقتی به زمان خاتم رسیدید اتفاق در اصول و اختلاف در فروع داشته باشید تا [1] دینی شود که هر كسی «كلٌّ عَلی نِحْلَتِه»، این‌ چنین نیست! چون دینی را ذات اقدس الهی امضا می‌ كند كه ایمان به مبدأ و منتها و وحی و نبوّت داشته باشد، یك؛ ﴿آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً﴾،[2] دو و سه؛ این سه مطلب را خدای سبحان در چند جای قرآن فرمود که اینها است؛ ایمان به خدا و مبدأ و معاد و عمل صالح. مستحضرید در عملی صالح است كه مطابق با حجّت عصر باشد، اگر عمل مطابق با حجّت عصر نبود، عمل صالح نیست. نماز با اینكه جزء بهترین مظاهر عبادت است، امروز اگر كسی بخواهد به طرف قدس نماز بخواند، این دیگر عمل صالح نیست؛ با اینكه «جُنَّةٌ مِنَ النَّار»،[3] اگر كسی امروز بخواهد به جای ماه مبارك رمضان یك ماه دیگری را انتخاب كند، دیگر «جُنَّةٌ مِنَ النَّار» نیست؛ عملی صالح است كه مطابق با حجّت عصر باشد. 🔹 امروز دستور تورات نیست، امروز عمل به انجیل عمل صالح نیست، امروز كریم عمل صالح است؛ زیرا حجّت عصر این است! در هر عصر و مصری به مردم آن عصر و به رهبران آن عصر فرمود که در اصول و شریعت متّحد باشید، تا می ‌رسید به حضرت خاتم (علیهم الصلاة و علیهم السلام) که فرمود در اصول و در فروع با هم متحد باشید، نه اینكه در اصول متّحد باشید و در فروع هر كسی بر مذهب خودش؛ حالا كسی بی راهه می ‌رود و جِزیه می‌دهد در دنیا ممكن است مشكل خودش را حل كرده باشد و در امان باشد ولی در قیامت مشكل او حل نخواهد شد، چون عمل او عمل صالح نیست. بنابراین این سخن جزء است كه اختلاف یك تیغ تیزی است، كاری به خانه و زندگی آدم ندارد، بلکه به دین كار دارد كه «فَإِنَّهَا الْحَالِقَةُ لِلدِّینِ».[4] [1]. پلورالیسم (Pluralism) از واژه پلورال (Plural) كه در زبان انگلیسی به معنای جمع است برگرفته شده و معنای آن در لغت، تعدد و تكثر است. در كلیسای مسیحی برای افرادی كه چند شغل هم زمان داشته اند، پلورالیست گفته می شده است. پلورالیسم در اصطلاح معانی متعدد و گوناگونی دارد كه یافتن قدر مشترك برای جملگی آنها را دشوار می سازد؛ با این حال شایع ترین معنای پلورالیسم، تعدد و تكثر ادیان حق است. [2]. سوره بقره, آیه62؛ سوره مائده, آیه69. [3]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص19. [4]. دعائم الإسلام، ج‏2، ص352. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه شوری ـ جلسه 14 تاریخ: 1394/03/06 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا