eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 روز معلم ◽️ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله العالی) 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ تازه های نشر ✅ 📚 « تفسیر تسنیم جلد 58 » 📗آیه 38 تا 78 سوره مبارکه حج 📗آیه 1 تا 49 سوره مبارکه مؤمنون ♦️ منتشر شد. 🏷خرید اینترنتی: b2n.ir/t45110 📞دفتر فروش آثار: 02537842461 🌐 Nashresra.ir 📱 @nashresrair ◀️ ارتباط با ما: @nashresra_ir_admin
✅ تازه های نشر ✅ 📚جلد سی و چهارم کتاب رحیق مختوم 📚 🖋شرح حکمت متعالیه 📚خرید کتاب: b2n.ir/a37418 💠 هم اکنون در دسترس علاقه مندان 📞دفتر فروش آثار: 02537842461 🌐 Nashresra.ir 📱 @nashresrair
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سرّ ولایی ولایت 🔹 جریان علی بن ابی طالب (صلوات الله و سلامه علیه) را غیر از خود آن حضرت و خاندان گرامی و کرام او مقدور کسی نیست تا تبیین کند. بعد از جریان نهروان یک خطبه و سخنرانی تقریباً چهل یا پنجاه صفحه ‌ای ایراد کردند[1] که ترجیع ‌بند آن خطبه نورانی، «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی» است. همان طوری که ذات أقدس الهی در وصف قرآن گاهی جهانی سخن می ‌گوید، گاهی مقطعی، گاهی کل قرآن را محور تحدی قرار می‌ دهد که ﴿لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلی‏ أَنْ یأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا یأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهیراً﴾؛[2] گاهی ده آیه [3] و گاهی یک سوره،[4] بیان نورانی علی بن ابی طالب (صلوات الله و سلامه علیه) هم به شرح ایضاً است؛ گاهی می ‌فرماید: «أَنَا أَسْمَاءُ اللَّهِ الْحُسْنَی‏»[5] نه تنها من هستم، نه تنها خدایم، من جامع همه ‌ام. امیر المؤمنین (سلام الله علیه) فرمود: «مَا لِلَّهِ آیةٌ أَكْبَرُ مِنِّی»[6] از علی بزرگ ‌تر در عالم کسی نیست! نه اینکه علی جزء بزرگ ‌ترین مرد عالم است؛ زیرا وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) در آن بهال یعنی خدای سبحان فرمود: ﴿وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ﴾،[7] غیر از وجود مبارک پیامبر کسی نمی ‌تواند افضل از علی بن ابی طالب باشد. آن ‌گاه خود حضرت به عنوان ترجیع ‌بند، این خطبه تقریباً چهل صفحه ‌ای را بازگو می ‌کند می ‌فرماید: «أَنَا الَّذی فَقَأْتُ عَینَ الْفِتْنَةِ شَرْقِیهَا وَ غَرْبِیهَا وَ مُنَافِقِهَا وَ مَارِقِهَا»؛[8] من چشم فتنه را کَندم چه شرقی و چه غربی، چه منافق و چه مارق، چه قاسط و چه ناکس، همه اینها را کور کردم، چشم فتنه را کور کردم و غیر از من احدی توان چنین کاری را نداشت. 🔹 آن‌گاه اسرار ولایی خود را بازگو می ‌کند که می‌ فرماید سرّ ولایی ما را غیر از فرشتگان و غیر از انبیای مُرسل و غیر از عبد صالحی که خدا قلب او را به ایمان و آزمود کسی به آن نمی‌ رسد که «لَا یحْتَمِلُهُ إِلَّا مَلَكٌ مُقَرَّبٌ أَوْ نَبِی مُرْسَلٌ أَوْ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِیمَان‏‏».[9] مستحضرید که این گرچه دشوار است ولی رسیدن به این مقام میسور و ممکن است، معسور یا متعذّر نیست؛ البته بخشی از عسر را به همراه دارد. حضرت فرمود بنده مؤمنی که نه بیراهه برود و نه راه کسی را ببندد او می‌ تواند در مسیر فرشته‌ ها حرکت کند و همتای فرشته به ما بار یابد. [1]. تمام نهج البلاغه، ص259 ـ 298. [2]. سوره إسراء، آیه88. [3]. سوره هود، آیه13؛ ﴿أَمْ یقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَیاتٍ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقین﴾.‏ [4]. سوره بقره، آیه23؛ ﴿وَ إِنْ كُنْتُمْ فی‏ رَیبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقین﴾‏؛ سوره یونس، آیه38؛ ﴿أَمْ یقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقین﴾.‏ [5]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج53، ص47. [6]. بصائر الدرجات، ج‏1، ص77. [7]. سوره آل عمران, آیه61. [8]. تمام نهج البلاغه، ص260. [9]. بصائر الدرجات، ج‏1، ص26. 📚 . کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) تاریخ: 1398/10/21 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شب بیست و یکم.mp3
4.76M
💠 پیام موردی ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔸 شب بیست و یکم تاریخ: 1390 🆔 @a_javadiamoli_esra
شب بیست و یکم.pdf
138.2K
💠 پیام موردی ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔸 شب بیست و یکم تاریخ: 1390 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شب بیست و یکم رمضان ◽️ 🔹 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله العالی) 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 شب بیست و یکم رمضان ◽️ 🔹 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله العالی) 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 جان رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) ▪️ در فضیلت ماه مبارک رمضان ائمه به ما فرمودند که «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِیهِ عِبَادَة»؛ یک انسان صائم که نفس می ‌کشد، او دارد عبادت می ‌کند؛ می‌ خوابد، دارد عبادت می ‌کند. بعد در این قسمت‌های آخر فرمود به اینکه درهای بهشت باز است، بکوشید که به روی شما نبندند! درهای جهنم بسته است، بکوشید که باز نکنند! این خیلی است! آن ‌گاه وجود مبارک امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در پایان خطبه گفت که «فَقُمْتُ وَ قُلْتُ یا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْر»؛ به حضرت عرض کردم این دستورات نماز و روزه و مانند آن که مشخص است، به نظر شریف شما بهترین عمل و در ماه مبارک رمضان چیست؟ «فَقَالَ یا أَبَا الْحَسَنِ أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»؛ ، قول حرام، فکر حرام، از حرام انسان جدا بشود بهترین کار است، چون بقیه راه باز است، این حرام است که راه را می ‌بندد. حضرت امیر آن سؤال را کرد و حضرت این جواب را داد. ▫️ بعد وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) گریه کرد. حضرت امیر می‌ گوید: «فَقُلْتُ یا رَسُولَ اللَّهِ مَا یبْكِیكَ» چرا گریه می ‌کنید؟ «فَقَالَ یا عَلِی لِمَا یسْتَحَلُّ مِنْكَ فِی هَذَا الشَّهْرِ كَأَنِّی بِكَ» آنچه که برای تو حلال می ‌شمرند یا حلول می ‌کند، من برای آن گریه می ‌کنم، چرا؟ «وَ أَنْتَ تُصَلِّی لِرَبِّكَ وَ قَدِ انْبَعَثَ أَشْقَی الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ شَقِیقُ عَاقِرِ نَاقَةِ ثَمُودَ فَیضْرِبُكَ ضَرْبَةً عَلَی قَرْنِكَ تَخْضِبُ مِنْهَا [بِهَا] لِحْیتُكَ»؛ من برای این گریه می ‌کنم که تو داری نماز می‌خوانی، أشقی الأولین و الآخرین با شمشیرش سر مطهر تو را می ‌شکافد و محاسن شما رنگین می ‌شود. ▪️ مثل إبن ملجم کسی نیامده است، حتی شمر به شقاوت إبن ملجم هم نیست؛ برای اینکه شمر با یک خطر روبرو بود، ولی إبن ملجم با دو خطر روبرو بود. آن کسی که امام (سلام الله علیه) او را به هلاکت برساند، یقیناً اهل جهنم است و هیچ شفاعتی شامل او نمی ‌شود؛ آن کسی که خودش امامی را شهید کند، یقیناً اهل جهنم است. إبن ملجم با شمشیرش امامی را شهید کرد و با شمشیر امام دوم یعنی امام حسن کشته شد، این امر بین الإمامین بود. آن شمر و امثال شمر را مختار کشت. هیچ کسی اگر با شمشیر امام کشته بشود اهل نجات نیست. بنابراین شقاوت إبن ملجم بیش از شقاوت شمر است؛ لذا فرمود به اینکه او «أَشْقَی الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ» است. از نظر عاطفه جریان شمر حساب دیگری دارد؛ اما محروم ‌ترین انسان کسی است که با شمشیر امام کشته بشود و با شمشیر او امامی کشته بشود. ▪️ «قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع فَقُلْتُ یا رَسُولَ اللَّه»؛ من بلند شدم عرض کردم آن وقتی که مرا شهید می ‌کنند «فِی سَلَامَةٍ مِنْ دِینِی فَقَالَ ص» بله «فِی سَلَامَةٍ مِنْ دِینِكَ». «ثُمَّ قَالَ یا عَلِی مَنْ قَتَلَكَ فَقَدْ قَتَلَنِی وَ مَنْ أَبْغَضَكَ فَقَدْ أَبْغَضَنِی وَ مَنْ سَبَّكَ فَقَدْ سَبَّنِی لِأَنَّكَ مِنِّی كَنَفْسِی رُوحُكَ مِنْ رُوحِی وَ طِینَتُكَ مِنْ طِینَتِی».[1] [1]. إقبال الأعمال(ط ـ القدیمة)، ج1، ص2. 📚 درس خارج فقه نکاح ـ جلسه 444 تاریخ: 1398/02/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا