eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.9هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
15.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 فاعل بالعشق 🔸 وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ وَ بَاشَرَهَا بِجَسَدِهِ»،[1] با تمام وجود نماز را گرامی بداریم، روزه را گرامی بداریم، به نماز ، نماز برای ما تشریف باشد و نه تکلیف! روزه تشریف باشد و نه تکلیف! 🔸 این بیان نورانی امام صادق (سلام الله علیه) است که در جلد دوم کافی کلینی آمده است باعث شده است که استاد محیی الدین الهی قمشه ای (رضوان الله تعالی علیه) بگوید که خدا است، زیرا مستحضرید که برتر از محبت عادی مودّت است و برتر از مودّت عشق است. در قرآن کریم خدای سبحان اول ، بعد در بخش دیگر ما را با و در بخش سوم برابر روایات، سخن از ، تعلیم و تربیت دادن و تعلیم و تربیت کردن است. [1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏2، ص83. 📚 پیام به همایش سیره علمی و عملی حکیم محیی الدین الهی قمشه ای تاریخ: 1399/11/13 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عدل پروری 🔹 چگونه وجود مبارك حضرت مردم را عاقل می‌ كند كه اكثری قاطع مردم ‌هستند، این واقع محیر است؛ یعنی هر وقت من درباره آن حدیث نورانی فكر می ‌كنم می‌ گیریم. اول این‌چنین نیست كه «یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا»[1] اول «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ کَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُم‏»؛[2] بعد چنین می ‌شود، آن وقت چنین جامعه‌ ای می‌ شود، با زنده كار كردن آسان است. 🔹 وجود مبارك حضرت امیر فرمود مشكل من این است كه من با مرده ‌ها روبرو هستم، تا یك گوشه را جمع می ‌كنم «كُلَّمَا حِیصَتْ مِنْ جَانِبٍ تَهَتَّكَتْ مِنْ آخَرَ»[3] فرمود من چند نفر را اینجا جمع می ‌كنم، مثل لباس كهنه كه چند جایش رفو شده است، یك جا را من رفو می ‌كنم می‌ بینم یك جای دیگر باز شده است، این طور نمی‌ شود! باید كاری كرد كه خود ما اولاً مزه عدل را بچشیم و جامعه را بكنیم آن‌گاه اوائل ممكن است چند روزی یا چند ماهی سخت باشد، بعد به قدری عدل شیرین است! 🔹 وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود آن ظلم و گناه زباله است بد بوست حالا یا شما مزكومی سرما خورده ‌اید بینی‌ شما گرفته است یا علل و عواملی دارد، وگرنه آن خوش بو نیست «تَعَطّروا بِالاِستغفارِ وَلا تَفضَحَنَّكُم رَوائِحُ الذُّنوبِ».[4] دیدید آدم هایی كه شامه ‌شان بسته است از كنار سطل زباله هم رد می‌ شوند بینی را نمی ‌گیرند، از كنار یك لاشه و مردار هم رد بشوند بینی را نمی ‌گیرند، فرمود این كار بد بوست! این از بیانات نورانی وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) است که مرحوم صاحب وسائل (رضوان الله علیه) هم در مكاسب محرمه این را نقل كرده فرمود: «كَسْبُ الْحَرَامِ یبِینُ فِی الذُّرِّیةِ»؛[5] غذای حرام در ذریه هم اثر می‌ گذارد، بالأخره شیر می‌ شود، نمی‌ گذارد اصلاً درست بفهمی! نماز می ‌خواند حضور قلب ندارد، می‌ خواهد چهار تا مطلب را تحقیق كند چهار تا مغالطه به جای برهان می ‌نشاند، اینها كه تصادف نیست، همه چیز نظم دارد! كدام خاطره كجا بیاید، همه نظم دارد. فرمود این مال حرام آدم را بدبو می ‌كند كه در آن روایات هم هست كه عالم بی‌ عمل جهنمی ها از بویشان متأذی می ‌شوند.[6] اگر یك مقداری انسان خودش عدل را بچشد، لذت عدل در كام او شیرین است، آن وقت جامعه را به طرف عدل می ‌برد؛ آن وقت این است. یك وقتی است انسان می ‌گوید كه ﴿اذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا هاهُنا قَاعِدُونَ﴾ این یك طور هم هست كه خیال می‌ كنند حضرت باید بیاید تا مشكل اینها را حل بكند. یك وقتی كسی كه دوست عدل است و است منتظر ظهور است، دیگر او چون زنده است زنده به دنبال آب حیات می ‌گردد، چون می‌ داند رابطش این است و می ‌داند كه حیاتش به همین است. [1] . الغیبة(شیخ طوسی)، ص50 . [2]. الکافی(ط – الاسلامیه)، ج1، ص 25. [3]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، خطبه69. [4]. وسائل الشیعة، ج‏16، ص70. [5]. وسائل الشیعة، ج‌17، ص82. [6]. الکافی(ط ـ اسلامیه)، ج1، ص44؛ «...وَ إِنَ‏ أَهْلَ‏ النَّارِ لَیتَأَذَّوْنَ‏ مِنْ‏ رِیحِ‏ الْعَالِمِ‏ التَّارِكِ لِعِلْمِهِ». 📚 سخنرانی در جمع اعضای بنیاد مهدویت تاریخ: 1389/03/21 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: ای شیعیان! به فرزندانتان عبدی را بیاموزید، چرا كه او بر دین خداست.[1] رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: به فرزندانتان بیاموزید.[2] در حدیثی دیگر می ‌فرماید: به فرزندانتان بیاموزید.[3] [1] . یا مَعْشَرَ الشِّیعَةِ! عَلِّمُوا أَوْلادَكُمْ شِعْرَ الْعَبْدِىِّ فَإِنَّهُ عَلَی دِینِ اللَّهِ (رجال الكشی، ص401). درباره اشعار عبدی ر.ك: الغدیر، ج2، ص429. [2] . عَلِّمُوا أَبْنَاءَكُمُ الرَّمْىَ... (نوادر راوندی، ص49). [3] . عَلِّمُوا أَوْلادَكُمُ السِّبَاحَةَ (الكافى، ج6، ص47). 📚 مفاتیح الحیات ص 86 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 متقیان جامعه 🔹 وجود مبارك حضرت امیر فرمود كسانی ‌اند كه «خَالَطَهُمْ أَمْرٌ عَظِیمٌ»؛ آن ملكوت الهی كه «عَظُمَ الْخالِقُ فى اَنْفُسِهِمْ»[1] اینها را جذب كرده است. مگر مسافر نیستند؟! بسیاری از شما سفر مكه (حج یا عمره) رفتید، وقتی به شما گفتند آماده باشید می ‌بینید همه مضطربید كه مبادا جا بمانید، مبادا در راه مشكلی داشته باشید؛ به ما كه همیشه گفتند آماده باشید! این بیان نورانی حضرت امیر است كه هر شب بعد از نماز عشا داد می ‌زد می‌ گفت مردم! : «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ»؛[2] آقایان بارهایتان را ببندید! این را دیگر آنها نمی‌ گفتند شما چرا تكرار می ‌كنید، ما خسته شدیم از بس كه هر شب گفتید بارها را ببندید. وجود مبارك حضرت امیر هر شب بعد از نماز عشا در مسجد وقتی نمازگزارها می ‌خواستند متفرق بشوند می ‌فرمود بارها را ببندید: «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ». 🔹 اینكه می ‌بینید ما خسته می ‌شویم از تكرار، چرا از غیبت خسته نمی‌ شویم؟ چون لذت می ‌بریم! در طرف لذت صادق، خب كسی كه شصت سال زندگی كرده، شصت سال شب و روز دارد آب می ‌خورد، شصت سال شب و روز دارد نان می‌ خورد، چرا نمی ‌گوید این تكرار است برای من؟ چون حاجت دارد، خب شصت سال شما هر شب غذا خوردی هر روز غذا خوردی خسته نشدی؟ می‌ گوید نه، چرا؟ می ‌گوید چون من گرسنه‌ ام من تشنه ‌ام، این گرسنگی درد است این تشنگی درد است و «درد درمانِ كهن را نو كند»،[3] چون درد نیست درمان برای آدم تكراری است؛ اگر كسی در پایش زخمی از كودكی بود، یك پماد و یك مرهم تجربه شده‌ ای هم برای درمان این زخم اثر كرده [و او] شصت سال هم است مرتب دارد این پماد و مرهم را می‌ مالد، او هرگز می ‌گوید این تكرار شده و من خسته‌ شدم یا چون درد دارد، این پماد و مرهم شصت‌ ساله برای او تازه است؟ «درد درمان كهن را نو كند». 🔹 این حرف ها است؛ اگر می ‌بینید بخش های جهانی، شخصیت اینها را گرامی می ‌دارند به سبب همین حرف هاست. اگر «ای خواجه درد نیست وگرنه طبیب هست»؛[4] این همه فرمایشات حضرت طبیبِ ماست! ما چون داریم و احساس درد نمی ‌كنیم می ‌گوییم این حرف ها تكراری است. خیر! این حرف ها مرهم است [ولی] ما چون ‌ایم احساس نداریم درد را حس نمی ‌كنیم (یك)، این حرف ها برای ما تكراری است و لذت ‌بخش نیست (دو). اگر به هوش بیاییم، اگر از تخدیر بودن به در بیاییم [دیگر برای ما تكراری نیست]. بیان نورانی حضرت در نهج ‌البلاغه این است كه «یا ایها الانسان ... مَا أَنَّسَكَ بِهَلَكَةِ نَفْسِكَ أما مِنْ رائك بُلولٌ أمْ أ لَیسَ مِنْ نَوْمَتِكَ یقَظَةٌ»[5] نه یقْظَة؛ یقَظَة یعنی بیداری، فرمود تا چه زمانی می ‌خواهی بخوابی؟ بلند شو! فرمود: «أمْ لَیسَ مِنْ نَوْمَتِكَ یقَظَةٌ»؛ مگر نباید بیدار بشوید؟ آدم كه بیدار شد می ‌بیند این پایش درد می‌ كند فوراً این مرهم را می ‌زند. 🔹 وجود مبارك حضرت امیر می‌ فرماید اینها با امر مهمی در كارند: «خَالَطَهُمْ أَمْرٌ عَظِیمٌ». اینها به دنبال كسب حلال ‌اند، نشاط دارند، وضع مالی‌ شان اگر خوب شد از اقتصاد و اعتدال و عدل بیرون نمی ‌آیند، اگر یك وقت وضع مالی‌ شان خوب نبود، «تَجَمُّلاً فِی فَاقَةٍ» هستند؛ «ما آبروی فقر و قناعت نمی ‌بریم»،[6] اگر وضع مالی ‌شان خوب نیست، و در كمال جمال و شكوه به سر می ‌برند، اگر كشوری هم در اثر قطعنامه مشكل مالی داشت، متجملانه به سر می ‌برد. این حرف ها مربوط به است مخصوص به یك شخص نیست، مخصوص به یك جامعه نیست. اگر در اثر یك سلسله سرمای پیش ‌بینی نشده مشكلی پیش آمد، بالأخره قدرت تحمل دارند؛ این ﴿وَلْیجِدُوا فِیكُمْ غِلْظَةً﴾[7] هم درباره دشمنان بشری است و هم درباره آفت های طبیعی؛ فرمود شما مثل سلسله جبال البرز باشید، وقتی ستبر بودید نه حوادث طبیعی می ‌تواند به شما آسیب برساند، نه استكبار و صهیونیسم. فرمود این ‌‌چنین باشید! مگر مسافر نیستید؟ مگر بعد از چند روز به ابد سفر نمی ‌كنید؟ خب الآن «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ». فرمود اینها تجملی در حال فقر دارند؛ اگر نیازمند بودند چیزی وادارشان نمی ‌كند كه از جلال و شكوهشان كم كنند؛ همان بیان آیه نورانی ﴿یحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِیاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ﴾[8] است كه در این خطبه ظهور كرده است. [1] . نهج البلاغه، خطبه193. [2] . الامالی(للصدوق)، ص498. [3] . مثنوی معنوی، دفتر ششم، بخش122؛ «درد داروی کهن را نو کند ٭٭٭ درد هر شاخ ملولی خو کند». [4] . دیوان حافظ، غزل 63. [5] . نهج‌البلاغه، خطبه 223. [6] . دیوان حافظ، غزل 39. [7] . سوره بقره، آیه 123. [8] . سوره بقره، آیهٴ 273. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1386/11/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
✅ تازه های نشر ✅ 📚ادب فنای مقربان جلد 12 📚 🖋شرح زیارت جامعه کبیره 📚خرید کتاب: b2n.ir/t24486 💠 هم اکنون در دسترس علاقه مندان 📞دفتر فروش آثار: 02537842461 🌐 Nashresra.ir 📱 @nashresrair
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: دانش آموزی بر هر مسلمانی است، پس دانش را از جایگاه آن و اهلش بخواهید.[1] رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌ فرماید: یكی از وصیت ‌های ذوالقرنین این است: علم را از کسی که از دانش خود نبرده است یاد مگیر، زیرا کسی که علمش برای خودش سود نداشته به تو سود نرساند.[2] [1] . طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَی كُلِّ مُسْلِمٍ فَاطْلُبُوا الْعِلْمَ مِنْ مَظَانِّهِ وَ اقْتَبِسُوهُ مِنْ أَهْلِهِ... (الامالی، طوسی، ص569). [2] . مِنْ وَصِیةِ ذِى الْقَرْنَینِ: لا تَتَعَلَّمِ الْعِلْمَ مِمَّنْ لَمْ ینْتَفِعْ بِهِ، فَإِنَّ مَنْ لَمْ ینْفَعْهُ عِلْمُهُ لا ینْفَعُكَ (الدعوات، ص63). 📚 مفاتیح الحیات ص 86 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا