💠 مفاتیح الحیات
#شماره37
#آداب_تعلیم_و_تعلم
🔸 امام رضا (علیه السلام) می فرماید: کسی كه علم ندارد نباید از یادگیری شرم کند.[1]
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: تملّق از اخلاق مؤمنان نیست، مگر در یادگیری دانش.[2]
[1] . لا یسْتَحْیى أَحَدُهُم إِذَا لَمْ یعْلَمْ أَنْ یتَعَلَّمَ (عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص44).
[2] . لَیسَ مِنْ أَخْلاقِ الْمُؤْمِنِ الْمَلَقُ إِلاَّ فِى طَلَبِ الْعِلْمِ (عدة الداعی، ص81).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 87
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نقشه جامع جهانی
🔹 نقشه جامع جهانی دین درباره مسائل نظامی و سلاح كشتار جمعی و غیرمتعارف چیست؟
انبیا عموماً و وجود مبارك حضرت ختمی نبوّت (علیهم آلاف التحیة و الثناء) خصوصاً، برای اصلاح سه منطقه محلّی و منطقه ای و بین المللی آمدند و هر كدام به نوبه خود #نقشه_جامع_جهانی را ترسیم كردند تا هر گونه برنامه ریزی كه در حوزه رسالت و نبوّت خود انجام می دهند، به صورت یك بافت فرسوده در نیاید. خدای سبحان وجود مبارك رسول گرامی را به عنوان ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾[1] معرفی كرد و ﴿كَافَّةً لِلنَّاسِ﴾[2] نامید اگر عنصری رحمت جهانی بود اوّلین رسالت او ترسیم هندسه جهانی است. وجود مبارك حضرت كه آمد دو اصل همگانی و همیشگی را به همراه خود داشت؛ یعنی كلیت و دوام. چیزی كه همگانی و همیشگی است اصلِ حیات است، عقل و عدل است، رفاه و آزادی و آسایش و مواسات و مساوات و مانند آن از زیربنای حقوقی بشر است.
🔹 اصل اول آن است خدایی كه مدبّر و مدیر نظام هستی است بر تخت رحمانیت مطلقه مستقر است ﴿الرَّحْمنُ عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوی﴾[3] و بر اساس #رحمانیت_مطلقه كار میكند; اصل دوم آن است كه رحمانیت مطلقه، مقابل ندارد و اگر غضبی هست، قهری هست، انتقامی هست در مقابل #رحمت_رحیمیه است و چون فرمانروای مطلق رحمت رحمانیه است، پس قهر و غضب و ظلم و مانند آن در عالَم نیست.
🔹 مجموعه سخنان و رهاورد و ره توشه های انبیا این است كه جهان بر #عقل و #عدل و #صلح و #آسایش و #رفاه اداره می شود. تخریب، كشتن، كشتار مخصوصاً كشتار غیر متعارف این مرضی هیچ پیامبری نبود. نمونه هایی كه قرآن كریم ذكر میكند نمونه دو رهبر از رهبران مقتدر و قدر الهی است یكی داود است یكی فرزندش سلیمان هر دوی اینها حكومت داشتند رهبری انقلاب را داود به عهده داشت و وجود مبارك سلیمان هم #سلطنت_بیكران داشت. این دو قدرت را قرآن كریم ترسیم می كند می فرماید در جریان داود كه رهبری انقلاب را به عهده داشت ما آهن سرد را برای او مثل موم نرم كردیم، بیان قرآن این است كه او از این آهنِ نرم كه می توانست شمشیر، دشنه، خنجر و مانند آن بسازد استفاده نكرد از این آهن زره بافی را به دیگران آموخت یعنی #اسلحه_دفاعی را نه كشتار را، نه كشتار فردی نه كشتار جمعی، مسئله دفاع و ضرورت، حكم دیگر است. بعد از داود، سلیمان (سلام الله علیه) بود كه سلیمان بن داود آن سلطنت را داشت درباره او ذات اقدس الهی كرامت های فراوانی را مطرح كرد كه یكی از برجسته ترین #كرامت_های_حسی_و_تجربی این است ﴿وَ أَسَلْنا لَهُ عَینَ الْقِطْرِ﴾[4] ما معدن مس را مثل چشمه روان برای سلیمان آسان قرار دادیم، سیلگونه معدن مس برای او روان بود و می جوشید. كاسه درست میكرد، ظرفهای بزرگ درست می كرد و بهره های فراوانی از این مس می برد هیچ كدام از اینها از این آهنی كه مثل موم در دستشان نرم بود سلاح كشتار نساختند از آن معدن مسی كه مثل آب چشمه روان بود سلاح كشتار نساختند، بلکه سلاح #حفظ_و_صیانت_و_حراست_جامعه را ساختند و به دیگران آئین بهره برداری از این مواد را آموختند. بنابراین این دین، #دین_حفظ_جامعه است، حقوق جامعه است، حیات جامعه است دین كشتار نیست مخصوصاً #كشتار_جمعی.
[1]. سوره انبیاء، آیه107.
[2]. سوره سبأ، آیه28.
[3]. سوره طه، آیه5.
[4]. سوره سبأ، آیه12.
#روز_مبارزه_با_سلاح_های_شیمیایی_و_میكروبی
#رحمانیت_مطلقه
#دین_حفظ_جامعه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سلاحهای غیر متعارف
تاریخ: 1391/11/21
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره38
#آداب_تعلیم_و_تعلم
🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) می فرماید: تملّق و حسد از خوی مؤمنان نیستند، مگر در یادگیری دانش.[1]
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: علم را با انگیزه مباهات بر دانشمندان و جدال با بی خردان و ریا در مجالس و جلب توجه مردم به سوی خود جهت ریاست طلبی نیاموزید، چون هر کس چنین کند در آتش است و روز قیامت علم او حجتی بر ضدّ او خواهد بود؛ لیکن آن را فرا بگیرید و به دیگران یاد بدهید.[2]
[1] . لَیسَ مِنْ أَخْلاقِ الْمُؤْمِنِ الْمَلَقُ وَ لاَ الْحَسَدُ إِلاَّ فِى طَلَبِ الْعِلْمِ (تحف العقول، ص207).
[2] . لا تَطْلُبُوا الْعِلْمَ لِتُبَاهُوا بِهِ الْعُلَمَاءَ وَ لا لِتُمَارُوا بِهِ السُّفَهَاءَ وَ لا لِتُرَاءُوا بِهِ فِى الْمَجَالِسِ وَ لا لِتَصْرِفُوا وُجُوهَ النَّاسِ إِلَیكُمْ لِلتَّرَاؤُسِ، فَمَنْ فَعَلَ ذَلِكَ كَانَ فِى النَّارِ وَ كَانَ عِلْمُهُ حُجَّةً عَلَیهِ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ لَكِنْ تَعَلَّمُوهُ وَ عَلِّمُوهُ (ارشاد القلوب، ص16).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 87
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 هَجرِ جمیل
🔹 اگر گفتیم هَجر كنید، #هجر_جمیل كنید، نه هَجری كه با آن جامعه را ترك كنید، رها كنید و قهر كنید. یك عاقل وقتی بخواهد از یك سفیه مهاجرت كند، اینچنین نیست كه او را رها كند، بلكه از سفاهتِ او هجرت می كند، حرف بد او را تحمل می كند و می گوید به من نگفت، او اصلاً نمی داند كه ما داریم چه می گوییم، این #هجر_جمیل می شود. حضرت با اینكه در متن مردم بودند، اتهام این سِحر و شعبده و جادو و كهانت و مجنون بودن را ـ معاذ الله ـ می شنیدند؛ امّا به حساب نمی آوردند. اگر انسان از سفاهت هجرت كند #هجر_جمیل می شود؛ از جهل علمی و جهالت عملی جامعه فاصله بگیرد، #هجر_جمیل می شود، وگرنه قهر كردن كه كار آسانی است؛ فرمود: ﴿وَ اصْبِرْ عَلی ما یقُولُونَ وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمیلاً﴾.[1] این كار یك كار دشواری است، همان كه وجود مبارك حضرت امیر در آن خطبه های اوّلیه نهج البلاغه فرمود: «فَصَبَرْتُ وَ فِی الْعَینِ قَذًی وَ فِی الْحَلْقِ شَجًا»[2] كذا و كذا، این #هجر_جمیل می شود، چون از جامعه جدا نشد.
🔹 اگر انسان از جهل جامعه، از جهالت جامعه، از سفاهت جامعه هجرت كند جانگیر است، دشوار است، فرمود: ﴿وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمیلاً﴾. یك وقت است آدم قهر می كند می رود در خانه اش می نشیند، این دیگر هر روز بدی و بی ادبی را نمی شنود؛ امّا #در_متن_جامعه باشد بدی و بی ادبی را هر روز تحمل كند #هجر_جمیل می شود. فرمود ما به انبیا گفتیم این طور باشید و در بسیاری از حالات فرمود: ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ﴾ كذا و كذا، اینها را به یادشان بیاورد: ﴿وَ لا تَكُنْ كَصاحِبِ الْحُوتِ﴾؛[3] جریان حضرت نوح و انبیای دیگر را ذكر می كند و می فرماید مثل اینها باش؛ اما وقتی به یونس می رسد، فرمود: ﴿وَ لا تَكُنْ كَصاحِبِ الْحُوتِ﴾؛ مبادا قهر كنی به دریا بروی، ما تو را در دل ماهی حفظ می كنیم؛ ولی این كار را نكن! این ﴿وَ لا تَكُنْ كَصاحِبِ الْحُوتِ﴾؛ یعنی آن وقت #هجر_جمیل نداری. هجر جمیل یعنی اینكه با جاهل باشی، یك؛ از جهل و سفاهت او هجرت بكنی، دو؛ نرنجی و صحنه را رها نكنی، سه؛ با این سه شرط «فَصَبَرْتُ وَ فِی الْعَینِ قَذًی وَ فِی الْحَلْقِ شَجًا» که حضرت علی به دست می آید؛ البته همه انبیا اینطور بودند.
[1]. سوره مزمل، آیه10.
[2]. نهج البلاغه، خطبه3.
[3]. سوره قلم، آیه48.
#حضور_انبیاء_در_اجتماع
#صبر_ائمه_علیهم_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 18
تاریخ: 1394/02/07
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 #قرض_الحسنه
🔸 ا گر كسی قرض بگیرد و از دیگری درخواست قرض بكند مادامیكه به #حد_ضرورت نرسد چنین كاری شرعاً مكروه است؛ برای اینكه یك ذلّتی را به همراه دارد و در نصوص باب قرض هم آمده گرچه مقرض #ثواب می برد ولی مقترض مهموم است «إِیاكُمْ وَ الدَّینَ فَإِنَّهُ هَمٌ بِاللَّیلِ وَ ذُلٌ بِالنَّهَارِ»[1] كسی عمداً زیر بار دین برود ننگ روز است و غصّه شب «هَمٌ بِاللَّیلِ وَ ذُلٌ بِالنَّهَارِ» كه این فراتر از #قرض مصطلح هم می تواند باشد كسی عمداً خود را مدیون كند.
🔸 برای اینكه این ننگ در جامعه پیدا نشود انسان بالاتر از #قرض_الحسنه شروع می كند به #تولید، اگر مالی دارد آن را در تولید و ایجاد اشتغال به كار برد همه سرفرازند؛ یعنی هم آن كسی كه كار می كند، هم آن كسی كه می خرد، هم آن كسی كه حمل و نقل را به عهده دارد و ده ها شغل تولید می شود. اگر مثلاً یك كارخانه ای یا كشاورزی یا دامداری رشد پیدا كند و اگر جامعه ای عاقل باشند، همه اینها #عزیزانه زندگی می كنند.
[1] . من لا یحضره الفقیه، ج3، ص182.
🌐 صندوق #قرض_الحسنه اسراء:
http://sq.esra.ir
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 تسنیم، جلد 11 - صفحه 603
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره39
#آداب_تعلیم_و_تعلم
🔸 راوی گوید: از امام صادق (علیه السلام) شنیدم که می فرمود: هرکس جیره خوار علمش باشد تهیدست شود. به آن حضرت عرض کردم: فدایت شوم! در میان شیعیان و دوستان شما گروهی هستند که علوم شما را فرا می گیرند و در میان شیعیانتان ترویج می کنند و مردم هم نسبت به آنان احسان و اهداء و اکرام دارند. آن حضرت فرمود: اینان جیره خوار علم نیستند، بلکه جیره خوار علم کسی است که بدون علم و هدایت الهی به طمع كالای بی بها و زودگذر دنیا فتوا می دهد تا حقوق دیگران را زیر پا نهد.[1]
[1] . مَنِ اسْتَأْكَلَ بِعِلْمِهِ افْتَقَرَ. فَقُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ فِى شِیعَتِكَ وَ مَوَالِیكَ قَوْماً یتَحَمَّلُونَ عُلُومَكُمْ وَ یبُثُّونَهَا فِی شِیعَتِكُمْ فَلاَ یعْدَمُونَ عَلَی ذَلِكَ مِنْهُمُ الْبِرَّ وَ الصِّلَةَ وَ الإِكْرَامَ، فَقَالَ علیه السلام لَیسَ أُولَئِكَ بِمُسْتَأْكِلِینَ، إِنَّمَا الْمُسْتَأْكِلُ بِعِلْمِهِ الَّذِى یفْتِى بِغَیرِ عِلْمٍ وَ لا هُدًی مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لِیبْطِلَ بِهِ الْحُقُوقَ طَمَعاً فِى حُطَامِ الدُّنْیا (معانی الاخبار، ص181).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 88
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 زندگی دینی
🔹 فرشتگان الهی، انبیا و اولیای الهی كه ﴿عِنْدِ اللَّهِ﴾ به سر می برند، اینها دائماً در حال #سجده هستند. در سوره مباركه «اعراف» آیه 206 كه آخرین آیه سوره مباركه «اعراف» هست این است: ﴿إِنَّ الَّذینَ عِنْدَ رَبِّكَ لا یسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِهِ﴾؛ آنها كه عنداللّهی هستند، هیچ استكباری ندارند و همیشه در خضوع اند: ﴿وَ یسَبِّحُونَهُ﴾ نه «یسبّحون له»، ﴿یسَبِّحُونَهُ﴾ مفید حصر هم هست ﴿وَ لَهُ یسْجُدُونَ﴾.
🔹 برای ما طلبه ها این كار یك ادب دینی است مُهری كنار آن اتاق مطالعه ما باشد هر وقت مطالعه مان تمام شد یك #سجده_شكر كنیم، بعد بیاییم بیرون، اینها را جزء برنامه ها بدانیم، اینها نعمت است، اینها یك چیز عادی نیست؛ خدا را شكر كه بدن سالم به ما داد، فكر سالم به ما داد، عقیده سالم داد كه آمدیم در طریق اهل بیت، تا حرف اینها را یاد بگیریم، این چنین نباشد كه ما وقتی مطالعه می كنیم و بیرون می آییم مثل دیگری باشیم كه مطالعه می كند؛ اینها را عبادت بدانیم چه اینكه هست، سجده شکر کنیم، خیلی هم طول نمی كشد، یك سر روی مُهر می گذاریم ولو ذكر هم نگوییم، چون در سجده شكر، ذكر لازم نیست، آن سجده تلاوت است كه بعضی برای آن ذكر گفتند، حالا اگر خواستیم ذكر بگوییم «حمداً حمداً حمداً، شكراً لله» خیلی مایه ندارد؛ ولی آدم #دینی زندگی بكند غیر از #تكلیفی زندگی كردن است؛ تكلیفی گفتند موقع ظهر نماز بخوانید برای ما واجب است، موقع عصر نماز بخوانید نماز عصر بر ما واجب است؛ اما این #حضور_دائم است. آدم بالأخره یك حساب و كتابی هم با ولی نعمت خود داشته باشد، خیلیها خواستند به حوزه بیایند نشد، خیلیها آمدند و نتوانستند ادامه بدهند، چون مرگ هست، مرض هست، ده ها مشكلات هست، اگر خدا توفیق داد آدم با این خاندان مأنوس بود، چه بهتر كه این را رایگان از دست ندهد، فرمود: ﴿لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزیدَنَّكُمْ﴾.[1]
[1]. سوره ابراهیم، آیه7.
#سجده_شکر
#حضور_دائم
#خضوع
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 17
تاریخ: 1394/02/01
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره40
#آداب_تعلیم_و_تعلم
🔸 امام حسن (علیه السلام) پسران خود و پسران برادرش را خواست و به آنان فرمود: شما اکنون نوباوگان خانواده هستید و روزی فرا رسد که بزرگسالان خانواده های دیگری باشید، پس علم بیاموزید و هر یک از شما نمی تواند علم را حفظ کند، آن را بنویسد و در منزل نگه دارد [تا موقع لزوم از آن بهرهمند شود].[1]
[1] . أَنَّهُ دَعَا بَنِیهِ وَ بَنِی أَخِیهِ، فَقَالَ: إِنَّكُمْ صِغَارُ قَوْمٍ وَ یوشِكُ أَنْ تَكُونُوا كِبَارَ قَوْمٍ آخَرِینَ، فَتَعَلَّمُوا الْعِلْمَ، فَمَنْ لم یسْتَطِعْ مِنْكُمْ أَنْ یحْفَظَهُ فَلْیكْتُبْهُ وَ لْیضَعْهُ فِی بَیتِهِ (منیة المرید، ص340).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 88
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مراسم آئین تکریم و معارفه مدیر دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی مد ظله العالی مازندران، شهرستان آمل در روز چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۴/۰۹ برگزار گردید.
🔸 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی مسئول دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنانی ضمن تبیین جایگاه دفاتر مرجعیت و وظایف مدیران و مسئولان دفاتر، از زحمات حجت الاسلام محمودی مدیر سابق دفتر تقدیر و برای جناب حجت الاسلام مهدی کریمی در ادامه راه آرزوی موفقیت نمود.
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
15.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 زندگی توحیدی
🔸 توحیدی زندگی كردن و موحّدانه به سر بردن ریشه قرآنی دارد؛ ...
👇👇👇👇👇
💠 زندگی توحیدی
🔸 توحیدی زندگی كردن و موحّدانه به سر بردن ریشه قرآنی دارد؛ می بینید اصرار قرآن كریم این است كه بر فرض اگر كسی بخواهد آلوده شود این آلودگی اش به جان او راه پیدا نكند، چون اگر ـ خدای ناكرده ـ این آلودگی به درون جان آمد، درمانش بسیار سخت است. تعبیر قرآن این است كه «وَلِیجَه»[1] نگیرید, تعبیر قرآن این است كه «بِطَانَه»[2] نگیرید. «بِطَانَه»؛ یعنی كسی كه وارد درون زندگی آدم می شود، این اختصاصی به مسائل فردی ندارد؛ جمعی، سیاسی و اجتماعی هم همین طور است. بیگانه را به اسرار كشورتان راه ندهید، بیگانه را به درون خانه تان راه ندهید، بیگانه را به درون جانتان راه ندهید؛ زر و زور, بیگانه است؛ دنیا بیگانه است و فرق نمی كند. یك وقت مسائل سیاسی است که می شود استكبار و صهیونیسم, یك وقت مسائل اخلاقی است که می شود زن و فرزند، فرق نمی كند. فرمود «وَلِیجَه»؛ یعنی چیزی كه به درون نفوذ می کند و آسیب می رساند، ﴿یولِجُ اللَّیلَ فِی النَّهارِ﴾[3] همین است؛ فرمود: «لا تتخذوا من دونه ولیجة» و «لا تتخذوا من دونه بطانة»؛ «بِطَانَه» آن آستر را می گویند.
🔸 در نصاب الصبیان خواندید «الظهاره ابره دان و البطانه آستر» این لباس آن قسمت بیرونی آن را می گویند «ابره» و آنكه به بدن وصل است را می گویند «بِطَانَه». فرمود آستری زندگی خود را بیگانه قرار ندهید، حالا «ابره» هر چه شد, شد; بیگانه اگر «بِطَانَه» و آستر شود و به درون زندگی شما راه پیدا كند، مشكل پیدا می كنید؛ ولو زن و بچهتان باشد. «من دون الله» هیچ كس را آستر زندگی و «بِطَانَه» خود قرار ندهید، اگر مسائل سیاسی باشد و نظامی باشد, بیگانه را به اسرار كشورتان آگاهی ندهید؛ مسائل اخلاقی باشد زن و بچه را به درون خودتان راه ندهید؛ این درون را بگذارید برای درون آفرین.
[1]. سوره توبه, آیه16؛ ﴿أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تُتْرَكُوا وَ لَمَّا یعْلَمِ اللَّهُ الَّذِینَ جَاهَدُوا مِنْكُمْ وَ لَمْ یتَّخِذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ لاَ رَسُولِهِ وَ لاَ الْمُؤْمِنِینَ وَلِیجَةً وَ اللَّهُ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ﴾.
[2]. سوره آل عمران, آیه118؛ ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ لاَ یأْلُونَكُمْ خَبَالاً وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَ مَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَینَّا لَكُمُ الْآیاتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ﴾.
[3]. سوره حج, آیه61.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1393/01/14
🆔 @a_javadiamoli_esra
وارثان زمین.mp3
1.78M
💠 روز بیست و یکم ماه #ذی_القعده 1442
🔹 وارثان زمین
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 وارثان زمین
🔹 فرمود ما در تورات گفتیم در زبور گفتیم در كتاب های انبیا گفتیم بالأخره زمین صاحبی دارد ﴿وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ﴾ این اصل كلی را كه چه؟ ﴿أَنَّ الْأَرْضَ یرِثُهَا عِبَادِی الصَّالِحُونَ﴾ در سوره مباركه «قصص» هم گذشت ﴿وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ﴾[1] این ﴿نُرِیدُ﴾ را به صورت فعل متكلّم مع الغیر با فعل مضارع یاد كرده كه مفید استمرار است؛ یعنی ما همیشه این كار را می كنیم یك چند صباحی به یك عدّه #مهلت می دهیم بعد بساط آنها را جمع می كنیم در سوره مباركه «اعراف» نمونه هایی از این گذشت در سوره «اعراف» آیه 137 به این صورت است ﴿وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِینَ كَانُوا یسْتَضْعَفُونَ﴾ سالیان متمادی اینها مستضعف بودند یعنی #مستضعف_فی_الأرض بودند آنجا كه دارد ﴿وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ﴾[2] گفتند اینجا مفهوم دارد، برای اینكه اینها جزء عظیم های سماوات و ملكوت بودند منتها فی الأرض مستضعف بودند؛ نظیر آن روایت نورانی كه مرحوم كلینی نقل كرد كه اگر كسی برای #رضای_خدا عالِم بشود، برای رضای خدا به علمش عمل بكند، برای رضای خدا علمِ آموخته را به دیگری منتقل كند «مَن تَعَلَّمَ العِلمَ و عَمِلَ بِهِ و عَلَّمَ للّه» این «لله» به عنوان مفعول واسطه به نحو تنازع به هر سه میخورد یعنی «تعلّم لله، عَمِل لله، علّم لله» چنین كسی «دُعِی فی مَلَكوتِ السَّماواتِ عَظیما»[3] این می شود #آیت_الله_العظما، بقیه دیگر حرف است!
🔹 فرمود میخواهی آیت الله عظما بشوی برای #رضای_خدا درس بخوان، برای رضای خدا عمل بكن، برای رضای خدا به مستمعینت در مسجد برسان آیت الله عظمای نزد فرشتگانی، این است كه ارزش دارد، در ادامه دیگر بقیه است. فرمود: ﴿كَانُوا یسْتَضْعَفُونَ﴾ سالیان متمادی اینها مستضعف بودند ما چه كار كردیم ﴿وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِینَ كَانُوا یسْتَضْعَفُونَ﴾ چه كار كردیم چه به آنها ارث دادیم؟ آنها از ما ارث بردند، چه چیزی را؟ ﴿مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا﴾، حالا مشرق و مغرب كلّ زمین این درباره وقایع گوناگون تاریخ است یا مشارق و مغارب همان منطقه خاورمیانه یا بخش خاصّی از مصر اگر مربوط به خصوص بنی اسرائیل باشد ﴿وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنَی عَلَی بَنِی إِسْرَائِیلَ بِمَا صَبَرُوا وَدَمَّرْنَا مَا كَانَ یصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَقَوْمُهُ وَمَا كَانُوا یعْرِشُونَ﴾[4] آنها را تَدمیر كردیم به هلاكت رساندیم. بنابراین ﴿وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ﴾[5] معنایش این نیست كه در پایان جمعبندی كه بخواهیم بكنیم در قیامت ﴿وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ﴾ عالم دنیا هم حسابی دارد، نظمی دارد، كتابی دارد در هر مقطع تاریخی پایانش به سود مردان باتقواست. در اینجا هم فرمود برای #امت_اسلامی ما این را رقم زدیم ﴿وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یرِثُهَا عِبَادِی الصَّالِحُونَ﴾.
🔹 به مناسبت های فراوانی در ذیل آیات آمده در سوره مباركه «حدید» كه ﴿اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یحْیی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا﴾[6] گفتند این زمین مُرده است زمینی كه #عدل_مهدوی در آن نیست مُرده است، فرمود ما این زمین را زنده می كنیم فرمود: ﴿اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یحْیی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا﴾ یعنی به ظهور حضرت[7] ﴿أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا﴾ آنجا روایت است[8] یكی دوتا و دهتا نیست البته معنایش تطبیقِ مصداقی است نه تفسیرِ مفهومی كه منحصر باشد تطبیقِ مصداقی اش این است كه بارزترین مصداق با #ظهور حضرت زمین روشن می شود با #عدل_و_داد مردم روشن می شود با علم و عمل اینجا هم فرمود ما نوشتیم و تنظیم كردیم و این كار شدنی است كه زمین را وجود مبارك حضرت از ما ارث می برد نه از دیگری ﴿أَنَّ الْأَرْضَ یرِثُهَا عِبَادِی الصَّالِحُونَ﴾ و این نوشته ماست یعنی تنها اینچنین نیست كه ما به شما بگوییم در قرآن بگوییم این طور نیست در تورات همین حرف بود در زبور همین حرف بود.
[1]. سوره قصص، آیه 5.
[2]. سوره قصص، آیه 5.
[3]. الکافی، ج 1، ص 35.
[4]. سوره اعراف، آیه 137.
[5]. سوره اعراف، آیه 128؛ سوره هود، آیه 49؛ سوره قصص، آیه 83.
[6]. سوره حدید، آیه 17.
[7]. کمال الدین، ج 2، ص 668.
[8]. الارشاد (شیخ مفید)، ج 2، ص 381.
#عدل_مهدوی
#مستضعف_در_زمین
#حیات_زمین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه انبیاء جلسه 61
تاریخ: 1389/10/15
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره41
#آداب_تعلیم_و_تعلم
🔸 امام باقر (علیه السلام) مي فرمايد: دانش گنجينه هايي است و کليدهاي آن پرسش است، پس بپرسيد ـ خدايتان رحمت كند ـ، چرا که درباره دانش به چهار نفر پاداش داده مي شود: پرسنده، پاسخ دهنده، شنونده و دوستدار آنان.[1]
[1] . الْعِلْمُ خَزَائِنُ وَ الْمَفَاتِيحُ السُّؤَالُ، فَاسْأَلُوا يَرْحَمُكُمُ اللَّهُ، فَإِنَّهُ يُؤْجَرُ فِي الْعِلْمِ أَرْبَعَةٌ السَّائِلُ وَ الْمُتَكَلِّمُ وَ الْمُسْتَمِعُ وَ الْمُحِبُّ لَهُمْ (كتاب الخصال، ص245).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 88 و 89
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
#حلقه_های_قرآنی
مجمع انجمن های اسلامی دانشجویان منطقه بریتانیا با همکاری انجمن های اسلامی دانشجویان لندن، لیدز و گلاسگو برگزار میکند:
دهمین جلسه از سلسله جلسات «حلقه های قرآنی» شامل ۳۰ دقیقه سخنرانی و ۳۰ دقیقه پرسش و پاسخ
🎙با سخنرانی:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی
🎤با قرائت قرآن کریم:
استاد محمود بیژنی
🗒تاریخ برنامه:
یکشنبه ۴ جولای ۲۰۲۱ (۱۳ تیر ۱۴۰۰)
🕒 ساعت آغاز برنامه:
۳ عصر لندن
۴ اروپای مرکزی / ۵ مسکو / ۱۸:۳۰ تهران
🌐 لینک شرکت در جلسه:
🔗
https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi
https://us02web.zoom.us/j/3131103333
Zoom Meeting ID: 313 110 3333
شرکت برای علاقه مندان آزاد است.
————————————————
مجمع انجمن های اسلامی دانشجویان منطقه بریتانیا
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
@m_vaezjavadi
💠 ستبر بودن
🔹 فرمود: ﴿خُذُوا مَا آتَینَاكُمْ بِقُوَّةٍ﴾. فرمود این #قدرت را من به شما دادم که این وحی سترگ را بگیرید. بعد هم فرمود دشمن از هر طرف حمله می کند: ﴿وَ أَعِدُّوا لَهُم مَا استَطَعْتُم مِن قُوَّةٍ﴾،[1] درست است نسبت به خدا ضعیف هستیم؛ اما در بحث های نظامی، مبارزه با استکبار، مبارزه با صهیونیسم #قدرت_دارید و من به شما این قدرت را دادم: ﴿وَ أَعِدُّوا لَهُم مَا استَطَعْتُم مِن قُوَّةٍ﴾. بعد در بخش پایانی سوره مبارکه «توبه» هم فرمود شما که حق حمله به دیگری را ندارید، حمله هم نمی کنید و اصلاً نظام ما نظامی نیست که به کشورهای ضعیف حمله کنیم؛ ولی آن قدر #ستبر باشید که تمام قدرت ها از شما بترسند. این یعنی چه؟ این قدرت های استکباری که همه چشم دوخته اند به منابع ما و منافع ما، ما چه وظیفه ای داریم؟ یعنی باید بی عُرضه باشیم و بی تدبیر؟ یا به ما گفت آن قدر مرد باشید که از شما بترسند، همین! هیچ جای قرآن ندارد که شما به کشورها حمله کنید. فرمود جای خودتان آن قدر #مستحکم_باشید که کسی طمع نکند! بخش پایانی سوره مبارکه «توبه» آیه 123 این است: ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا قاتِلُوا الَّذینَ یلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ وَ لْیجِدُوا فیكُمْ غِلْظَةً﴾، این را دقّت کنید! این ﴿وَ لْیجِدُوا﴾ امر غایب است. مأمور این امر غایب هم کفّار هستند. کفّار به امر حاضر گوش نمی دهند حالا چه رسد به امر غایب! خدا می فرماید حتماً باید بترسند! چه کسی باید بترسد؟ کفّار که امر حاضر را گوش نمی دهد، چه رسد به امر غایب؛ یعنی شما باید مرد باشید، همین! شما باید طوری باشید که در شما غلظت احساس بکنند.
🔹 الآن سلسله جبال البرز، تمام وجودش خیر و برکت است، تمام این برف ها را به سینه می گیرد، در درونش جای می دهد، چشمه می شود، چاه می شود، آب جاری می شود، رودخانه می شود، سرتاپای این سلسله جبال برکت است؛ اما همه اینها که در دامنه قله دماوند هستند، هیچ کسی جرأت نمی کند به قله دماوند نزدیک بشود و با آن بجنگد، می فرماید اینطور باشید؛ یعنی خیر شما به داخل برسد، یک؛ به خارج برسد، دو؛ جلوی خیر را هم نگیرید، سه؛ اما ﴿وَ لْیجِدُوا﴾، ﴿وَ لْیجِدُوا﴾؛ یعنی ﴿وَ لْیجِدُوا﴾! حتماً باید از شما بترسند. این معلوم است که یعنی شما باید مستقیم باشید، پس ما قدرتی داریم که جهان از ما می ترسد، همین! می ترسد یعنی چه؟ یعنی به ما نمی تواند حمله بکند. ما که قصد حمله نداریم. نمونه اقتدار وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آن روز در کلّ این منطقه حرف اوّل را مکه می زد. به دلیل اینکه همین ها توانستند ایران را #فتح کنند، ایران که یک کشور سلطنتی نبود، کشور شاهنشاهی بود. کشوری را می گفتند شاهنشاهی که از کشورهای مجاور باج بگیرد، قطب یک بخش وسیعی از جهان باشد. اگر کشوری سلطنتی بود، داخل خود را اداره می کرد؛ اما ایران کشور سلطنتی نبود، کشور شاهی نبود، تا ما یاد داریم کشور شاهنشاهی بود، همه کشورهای کوچک به او باج میدادند. این را بعد از مدتی به هر حال همین حجاز آمده گرفته است، پس معلوم می شود این قدرت هست. این قدرت را ذات مقدس حضرت برای مردم به عنوان #هدیه_الهی آورد. بعد خود که وارد مکه شد چه کار کرد؟ فرمود: «إذهَبُوا فَأَنْتُمُ الطُّلَقَاء»،[2] بنا بر این نیست که انسان با قهر و آدم کشی کسی را تربیت کند. ما سر جای خودمان مستقل هستیم. این ﴿وَ لْیجِدُوا﴾ از بهترین نمونههاست که شما باید سر جایتان باشید، مستقر باشید، کسی طمع نکند، همین!
[1]. سوره انفال, آیه60.
[2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج3، ص513.
#سقوط_هواپیمای_مسافربری_ایران_توسط_آمریكا
#مستحکم_بودن
#قدرت_هدیه_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه معارج جلسه 10
تاریخ: 1397/11/08
🆔 @a_javadiamoli_esra