#ویژه_غدیر؛
ویژگی های خاص منتخب غدیر از منظر آیت الله العظمی جوادی آملی
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء- سرویس دین و اندیشه: امیرالمؤمنین (ع) در بین امّت اسلامی نخستین مسلمانی است که معارف الهی و عقاید حقّه را تبیین و تعلیل کرد و از آن دفاع و حمایت نمود؛ لذا نزد محققان علوم الهی، رسول اکرم (ص) #معلم_اول و علی بن ابیطالب (ع) #معلم_ثانی معروفند و هیچ فرد دیگری توان تحریر مسائل عمیق توحید و سایر اسما و اوصاف خداوند را نداشت....
#ادامه_مطلب:
https://b2n.ir/u44907
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 غدیر تا عاشورا
🔸 تحلیل عمیق #مآثر_قرآنی خراباتیان استعمار، استثمار و استبداد را بیدار می كند و تعلیل لطیف #معارف_عترت، به ویژه آثار علوی (علیهالسلام) و حسینی (علیهالسلام) از #غدیر_تا_عاشور، خرافاتیان استعباد و استحمار را هشیار می نماید و امّت حی بن یقظان را علیه نظام سلطه و طغیان می شوراند و كاخ نشینان استكبار را به دست كوخ نشینان استضعاف طرد می كند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش از غدیر تا عاشورا
تاریخ: اسفند 1381
🆔 @a_javadiamoli_esra
#اطلاعیه
مراسم جشن سعید غدیر خم در دفاتر مرجعیت علمی و دینی آیت الله العظمى جوادی آملی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
#خبر
رئیس قوه قضاییه حجتالاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژهای در سفر یک روزه به شهرستان احمدآباد دماوند، عصر دیروز چهارشنبه با آیت الله العظمى جوادی آملی دیدار و گفتوگو کرد.
#دیدار #خبر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
🌺🌺 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المَعصُومِین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ 🌺🌺
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اسلام خدا پسند
🌺 در جریان #غدیر وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) آن سیزده سالش را در مکه گذرانده و ده سالش را در مدینه به پایان رسانده، دیگر حالا یکی دو ماه به آخر عمر حضرت که رحلت کند. کلّ این جزیرة العرب را اسلام [فرا] گرفته، همه کفار و مشرکان و منافقان همه اسلحه را گذاشتند زمین، ﴿إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ﴾؛[1] پس هیچ هراسی در جزیرة العرب نبود، دستور «حجة الوداع» آمد وجود مبارک حضرت اعلام عمومی کرد عده زیادی از مدینه تا آنها که مقدورشان بود به طرف «بیت الله» حرکت کردند و مسئله عمره تمتع را انجام دادند، مسئله حج را انجام دادند، جریان عرفات و مشعر و منا و همه این مراسم را انجام دادند، برگشتند از مکه به سرزمینی رسیدند که این آیه نازل شد ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ﴾؛[2] یعنی دوران پایان عمرت رسیده باید جانشین تعیین کنی و جانشین را خدا باید تعیین کند.
🌺 مسئله نبوت، مسئله رسالت، مسئله امامت اینها کسبی نیست. یک بیان نورانی #امام_رضا_سلام_الله_علیه دارد که مرحوم کلینی در جلد اوّل کافی این را نقل کرد. وقتی حضرت وارد در سرزمین خراسان شد آن جا نه تنها حوزه علمیه شد، بلکه #منطقه_بین_المللی_فرهنگی شد، همه مردم و رؤسای ادیان از نقاط دور و نزدیک به بارگاه امام رضا (سلام الله علیه) در خراسان مشرف شدند؛ نه تنها مثل امام صادق بود که آن جا حوزه علمیه شد، بلکه صبغه بین المللی پیدا کرد. حضرت آن طوری که مرحوم کلینی نقل می کند فرمود مسئله روز در خراسان چیست؟ عرض کردند که #مسئله_امامت است که آیا سقیفه حق است یا غدیر حق است، آیا امام را مردم انتخاب میکنند یا خدا تعیین می کند؛ حضرت شروع کرد آن بیان نورانی آسمانی را بیان کردن، فرمود امام کسی است که «وَاحِدُ دَهْرِهِ لَا یدَانِیهِ أَحَد ... وَ هُوَ بِحَیثُ النَّجْمُ مِنْ یدِ الْمُتَنَاوِلِینَ وَ وَصْفِ الْوَاصِفِینَ فَأَینَ الِاخْتِیارُ مِنْ هَذَا وَ أَینَ الْعُقُولُ عَنْ هَذَا»؛[3] امام مثل آفتاب است، امام مثل ماه است، در دسترس کسی نیست، عصمت لازم است، عصمت را هیچ کس تشخیص نمی دهد مگر ذات اقدس الهی، علم غیب لازم است و هیچ کس نمی داند مگر خدا و مگر می شود امام را بشر تعیین کند؟! این بیان نورانی مفصّلی است که مرحوم کلینی در همین جلد اوّل کافی که نقل کرده است آمده است. فرمود: در تمام روزگار او یک تن است «وَاحِدُ دَهْرِهِ لَا یدَانِیهِ أَحَد... وَ هُوَ بِحَیثُ النَّجْمُ مِنْ یدِ الْمُتَنَاوِلِینَ وَ وَصْفِ الْوَاصِفِینَ فَأَینَ الِاخْتِیارُ مِنْ هَذَا وَ أَینَ الْعُقُولُ عَنْ هَذَا»، امام این است.
👇👇👇👇👇
🌺 وجود مبارک رسول خدا (علیه و علی آله آلاف التحیه و الثناء) دید این آیه نازل شد، فرمود: ﴿بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ﴾، معنای این مقدم و تالی این نیست که اگر شما جریان حضرت امیر را ابلاغ نکردی به رسالت ما در خصوص امامت عمل نکردی، این که می شود اتّحاد مقدم و تالی! معنایش این است که اگر جریان حضرت امیر را به مردم ابلاغ نکردی، اصل رسالت را و وظیفه ات را عمل نکردی! ﴿إِنْ لَمْ تَفْعَلْ﴾، نه «إن لم تفعل فما بلّغت رسالته فی هذا الامر»، بلکه «ما بلّغت رسالته فی جمیع الامور»! وجود مبارک پیامبر دید #خیلی_مهم است، خیلی تهدید است، جریان خیلی مهم است! فرمود: آنها که رفتند برگردند و آنها که نیامدند صبر کنید که برگردند، چون یک قافله ای که با مال و شتر حرکت می کند که در یک حدّ نیستند؛ همه در آن #سرزمین_غدیر جمع شدند، بعد از همان لوازم بار، یک منبر گونه ای تهیه کردند، وجود مبارک پیامبر رفت بالای منبر، طبق آن آیه ای که بر آن حضرت نازل شد، همه مطالب را گفت؛ خودش را معرفی کرد، سوابق سیزده ساله مکه، ده ساله مدینه، به مردم گفت، من چه کار کردم، مسائل را ابلاغ کردم، همه گفتند: «أَللَّهُمَّ بَلَی»؛ شهادت می دهیم که انجام دادی. بعد سؤال کرد و فرمود: «مَنْ أَوْلَی النَّاس»؛ چه کسی نسبت به مردم اولاست؟ عرض کردند: «اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَوْلَی»، ما نمی دانیم. فرمود: الله «أَوْلَی النَّاس» به من و شما، به دستور خدا من «أَوْلَی النَّاس» هستم به شما، بعد دست وجود مبارک حضرت امیر را با دست خودش گرفت دست را بلند کرد طوری که همه زیر بغل پیغمبر و حضرت امیر را دیدند، فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاه».[4]
اگر خدا در قرآن فرمود: ﴿مَنْ یطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّه﴾،[5] وجود مبارک حضرت هم فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاه». خدا در قرآن فرمود: اطاعت از پیغمبر اطاعت از خداست ﴿مَنْ یطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّه﴾، رسول فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاه». این مراسم که گذشت، فوراً آیه نازل شد: ﴿الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دینا﴾؛[6] این دین امروز کامل شد، #کمال_دین به ولایت حضرت امیر است که در روز #هجده_ذی_الحجه می گوییم: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِینَ بِوَلَایةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِین»؛[7] بعد هم اکمال نعمت و اتمام نعمت این است. فرمود اکمال دین به این است، اتمام نعمت به این است، دین خداپسند #دین_علوی است؛ این سه اصل در همین آیه «الْیوْمَ» که در سوره مبارکه «مائده» آمده است نازل شده است: ﴿الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دینا﴾، #اسلام_خداپسند، اسلام علی و اولاد علی است!
[1] . سوره فتح، آیه1.
[2] . سوره مائده، آیه67.
[3] . الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص201.
[4] . كشف الغمّة فی معرفة الأئمة(ط ـ القدیمة)، ج1، ص50.
[5] . سوره نساء، آیه80.
[6] . سوره مائده، آیه3.
[7] . إقبال الأعمال (ط ـ القدیمة)، ج1، ص464.
#عید_سعید_غدیر_خم
#روایت_غدیر
#کمال_دین
#وصف_امامت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/06/16
🆔 @a_javadiamoli_esra
34.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 عید غدیر
🔸فرا رسیدن عید ولایت و غدیر را به پیشگاه ولی عصر (ارواحنا فداه) و عموم علاقهمندان قرآن و عترت و شما فرهیخته عالمان حوزوی و دانشگاهی و و سایر اقشار ایمانی تهنیت عرض می كنیم. .....
👇👇👇👇👇
💠 عید غدیر
🔸فرا رسیدن عید ولایت و غدیر را به پیشگاه ولی عصر (ارواحنا فداه) و عموم علاقهمندان قرآن و عترت و شما فرهیخته عالمان حوزوی و دانشگاهی و و سایر اقشار ایمانی تهنیت عرض می كنیم. از ذات اقدس الهی مسئلت میكنیم به بركت ولایت آن امام همام و امامت ذوات قدسی اهل بیت عصمت و طهارت و به بركت #عید_سعید_غدیر فیض الهی شامل حال جهانیان بشود.
🔸 وجود مبارك امیر بیان (صلوات الله و سلامه علیه) سعی می كرد امت اسلامی را به #كرامت برساند و كرامت آنها را در سایه خلافت آنها تأمین كند و خلافت آنها را در سایه آزاد بودن دین تثبیت كند. اول دین را آزاد كرد، بعد متدین پروراند، بعد متدین را خلیفة الله كرد، بعد خلیفة الله را از كرامت برخوردار كرد؛ زیرا خلیفة الله با تقواست و انسان متقی بر اساس ﴿إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقاكُمْ﴾[1] كریم است.
🔸 مطلب بعدی آن است كه خود علی بن ابیطالب(سلام الله علیه) دین آزادی داشت و سعی كرد دین جامعه و امت اسلامی را #آزاد كند. آزاد بودن دین علوی در بخش اندیشه از گزند وهم و خیال بود و در بخش انگیزه از آسیب شهوت و غضب, سعی كرد همین دین را با همین وضع آزادانه به جامعه معرفی كند. در عهدنامه ای كه برای مالك هنگام اعزام به مصر مرقوم فرمود چنین نوشت كه «فَإِنَّ هذا الدِّینَ قَدْ كَانَ أَسِیراً فِی أَیدِی الْأَشْرَارِ یعْمَلُ فِیهِ بِالْهَوی وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْیا».[2] انسان در سایه دین كریم میشود و در سایه دین خلیفه خدا می شود، در سایه دین از 3عزت بهره دارد و مانند آن.
🔸 این دین پیش از تصدّی خلافت توسط وجود مبارك امیرالمومنین به اسارت رفته بود، برخی ها نگذاشتند دین در جامعه گسترش پیدا كند، برخی ها دین را #تحریف كردند و دین محرَّف را در جامعه منتشر كردند. حضرت فرمود: «فَإِنَّ هذا الدِّینَ قَدْ كَانَ أَسِیراً فِی أَیدِی الْأَشْرَارِ یعْمَلُ فِیهِ بِالْهَوی وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْیا»، همان وضعی كه خاورمیانه كنونی مبتلاست که برخی ها دین را مصادره كردند یعنی مسلمان اند اهل نمازند اهل روزه اند ولی قرآن و سنت معصومین (علیهم السلام) را آن طوری كه مایل اند تفسیر می كنند آن طوری كه حق است تفسیر نمی كنند آن طوری كه مایل اند اجرا میكنند آن طوری كه حق است اجرا نمی كنند گروه دیگر اصلاً نمی گذارند دین در جامعه رواج پیدا كند دین را فسون و فسانه می دانند از دین به عنوان افیون یاد می كنند و مانند آن این دو خطر هر كدام به نوبه خود دین را به اسارت گرفته است.
[1] . سوره حجرات, آیه13.
[2] . نهجالبلاغه, ناغمه 53.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام غدیر
تاریخ: 1391/08/03
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #شمیم_ولایت
🔸 پرچمدار اسلام
#باز_نشر
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره68
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_سلامت
🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) می فرماید: هر كس غذای پاكیزه بخورد و به خوبی آن را بجود و پیش از سیر شدن از غذا دست بكشد و به موقع تخلی خودداری نكند، جز به مرض مرگ، بیمار نگردد.[1]
[1] . مَنْ أَكَلَ الطَّعَامَ عَلَی النَّقَاءِ وَ أَجَادَ الطَّعَامَ تَمَضُّغاً وَ تَرَكَ الطَّعَامَ وَ هُوَ یشْتَهِیهِ وَ لَمْ یحْبِسِ الْغَائِطَ إِذَا أَتَی لَمْ یمْرَضْ إِلاَّ مَرَضَ الْمَوْتِ (مكارم الاخلاق، 146).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 102
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ولی الله
🔸 خدا سیدنا الاستاد مرحوم علامه طباطبایی را غریق رحمت کند! اصرار ایشان این بود اوّل کسی که بعد از پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) در جهان اسلام #طریق_ولایت را باز کرده است علی بن ابیطالب است که انسان بشود #ولی_الله.
🔸 «ولی الله» آن است که «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّةِ»[1] عبادت نکند.
🔸 «ولی الله» کسی است که در وَلی، قُرب و جانب خدا حرکت کند، دوست دارد خدا را.
🔸 خود حضرت هم فرمود که من «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّةِ» عبادت نمی کنم[2] و اگر در دعای «کمیل» قرائت می کنید، بلکه تلاوت می کنید، می گویید: «صَبَرْتُ عَلَی حَرِّ نَارِكَ»[3] همین است.
🔸 این بیانات را شما در غیر از سخنان نورانی حضرت امیر بعد هم اهل بیت نمی بینید. راه ولایت را که انسان بشود #ولی_الله. «ولی الله» یک انسان خائف نیست، یک انسان طمّاع نیست؛ آنکه «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّةِ» عبادت می کند، او مؤمن به خدا هست؛ اما ولی او نیست.
[1]. علل الشرائع، ج1، ص57.
[2]. نهج البلاغه، حکمت 237؛ «إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِیدِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الاَْحْرَارِ».
[3]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص847.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/08/04
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره69
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_سلامت
🔸 #امیر_مؤمنان (علیه السلام) به امام حسن (علیه السلام) می فرماید: می خواهی چهار خصلت به تو بیاموزم تا از [زحمت] درمان بی نیاز گردی؟ عرض كرد: آری. فرمود: بر سر سفره منشین مگر آن گاه که گرسنه ای و از كنار سفره بر نخیز مگر وقتی كه هنوز اشتها داری و جویدن غذا را به نیكی انجام ده، و پیش از خوابیدن به دستشویی برو. هرگاه این ها را رعایت كردی از درمان بی نیاز می شوی.[1]
[1] . قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) لِلْحَسَن (علیه السلام) أَ لا أُعَلِّمُكَ أَرْبَعَ خِصَالٍ تَسْتَغْنِى بِهَا عَنِ الطِّبِّ؟ قَالَ: بَلَی. قَالَ: لا تَجْلِسْ عَلَی الطَّعَامِ إِلاَّ وَ أَنْتَ جَائِعٌ وَ لا تَقُمْ عَنِ الطَّعَامِ إِلاَّ وَ أَنْتَ تَشْتَهِیهِ وَ جَوِّدِ الْمَضْغَ وَ إِذَا نِمْتَ فَاعْرِضْ نَفْسَكَ عَلَی الْخَلاءِ، فَإِذَا اسْتَعْمَلْتَ هَذَا اسْتَغْنَیتَ عَنِ الطِّبِّ (كتاب الخصال، ص229؛ وسائل الشیعة، ج24، ص245).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 102 و 103
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 پیروزی قلب
🔸 امام کاظم (علیه السلام) می فرمایند: «یا هِشَامُ لاَ تَجْتَمِعُ هَذِهِ اَلْخِصَالُ إِلاَّ لِنَبِی أَوْ وَصِی نَبِی أَوْ مُؤْمِنٍ اِمْتَحَنَ اَللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِیمَانِ»؛[1] وقتی #معارف_عقلی را مطرح می كند می فرماید این معارف بلند و این فضایل فراوان، از آنِ انبیاست و از آنِ ائمه است و ازآنِ مؤمنی كه در #آزمون_الهی قلبش پیروز شد (نه زبانش)! بنابراین این #مقام برای ما هست، اگر این راه باز است چرا خود را ارزان بفروشیم؟!
[1]. تحف العقول، ج1، ص402.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1389/04/17
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فایده خلقت
🔸 هر فاعلی فعلی انجام می دهد برای اینکه نقصی از نقصهای خود را بر طرف کند یا کمالی بر کمالات خود بیفزاید. اگر فاعل کمال نامتناهی داشت و هیچ نقصی نداشت, این فاعل نه خلق می کند که سودی ببرد, [1] نه خلق می کند که جودی بکند! کار خدا «تا» بر نمی دارد, نه خلق کردم تا سودی ببرم, صحیح است; نه خلق کردم تا جودی کنم, صحیح است; برای اینکه او #جواد_بالذات است.
🔸 مرحوم صدوق (رضوان الله علیه) این بیان نورانی را در توحید از #امام_کاظم_سلام_الله_علیه نقل می کند سؤال کردند خدا جواد است یعنی چه؟ فرمود: «فَهُوَ الْجَوَادُ إِنْ أَعْطَی وَ هُوَ الْجَوَادُ إِنْ مَنَعَ»;[2] این جود یک وصف بیرونی نیست که خدای سبحان فاقد این وصف باشد که به وسیله آفرینش می خواهد جواد بشود, بلکه جود فعل اوست و او منبع جود است. اگر یک موجودی #حقیقت_نامتناهی بود که هست, #کمال_نامتناهی بود که هست, خلق نکرد عالم را تا سودی ببرد, خلق نکرد عالم را تا جودی بکند, چون «فَهُوَ الْجَوَادُ إِنْ أَعْطَی وَ هُوَ الْجَوَادُ إِنْ مَنَعَ».
🔸 بنابراین او چون مبدأ خیر است «یترشح منه الخلق», نه اینکه خلق کرد تا ما عابد بشویم یا زاهد بشویم; لذا در سوره مبارکه «ابراهیم» مشخص کرد و فرمود: اگر همه شما کافر بشوید برای من فرقی ندارد,[3] برای اینکه من کار خود را انجام دادم; خدا چون کمال محض است, #فیض از او صادر می شود, نه اینکه فیض می کند تا به کمالی برسد. پس این نفع به فعل بر می گردد, نه به فاعل, چون #کمال_محض است می آفریند, چون حکیم محض است این کار او باید حکیمانه باشد. اگر سؤال کنید که #فایده_خلقت_انسان چیست؟ می فرماید من این خاک را می خواهم به عالم پاک ببرم, این حکمت است! من می خواهم این ناقص را کامل کنم, این حکمت است! جاهل را عالم کنم, این حکمت است! چون حکیم است, خلقت او روی مصالح است, چون غنی است مصالح به مخلوق برمی گردد, نه به خالق! نه اینکه خلق کردم که سودی ببرم, نه اینکه خلق کردم که جودی ببرم. بیان بزرگان حکمت این است که خدا نه مستعیض است,[4] نه مستغرض; نه غرض دارد, نه عوض می طلبد, چون غنی محض است, هیچ غرض و عوضی نمی خواهد, چون #کمال_صرف است همه این امور از او نشأت می گیرد.
[1]. اشاره به مثنوی معنوی دفتر دوم، بخش36؛ «من نکردم امر تا سودی کنم ٭٭٭ بلک تا بر بندگان جودی کنم».
[2]. التوحید (للصدوق)، ص373.
[3]. سوره ابراهیم، آیه8.
[4]. الحاشیة على الإلهیات (الملا صدرا)، ج1، ص262؛ «فهو مستعیض لیس بجواد و هذا التعریف أحسن مما ذكره فی الإشارات من قوله الجود...».
#میلاد_امام_کاظم_علیه_السلام
#صدور_فیض
#حقیقت_نامتناهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه ذاریات جلسه 20
تاریخ: 1395/11/06
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره70
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_سلامت
🔸 امام رضا (علیه السلام) می فرماید: اگر مردم كم غذا بخورند بدن هایشان اعتدال و استواری یابد[1] و از معصوم (علیه السلام) نقل شده است: هر كس كم غذا بخورد بدنش سالم ماند و قلبش صفا یابد.[2]
[1] . لَوْ أَنَّ النَّاسَ قَصَّرُوا فى الطَّعَامِ لاسْتَقَامَتْ أَبْدَانُهُمْ (مكارم الاخلاق، ص362).
[2] . مَنْ قَلَّ طَعَامُهُ صَحَّ بَدَنُهُ وَ صَفَا قَلْبُهُ... (الدعوات، ص77).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 103
🆔 @a_javadiamoli_esra