28.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #ویژه_برنامه_محرم
#تسنیم_ولایت
▪️ موضوع: #غدیر_خونین_کربلا ــ جلسه 10
▪️ تاریخ: 1387/10/17
آپارات:
https://aparat.com/v/Hr2Zx
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حبل متین
🔹 وجود مبارک پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) فرمود: اگر خواستید خدا با شما حرف بزند قرآن بخوانید، خواستید با خدا حرف بزنید نماز بخوانید. فرمود: قرآن که #ثقل_اکبر است، «أَحَدُ طَرَفَیهِ بِیدِ اللهِ سُبحَانَهُ وَ تَعَالی»،[1] این طناب را خدا آویخت، نه انداخت! درست است که ﴿إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی لَیلَةِ الْقَدْرِ﴾[2] و شاید صدها بار شنیدید که خدا باران را نازل کرد یعنی به زمین انداخت، قرآن را نازل کرد یعنی به زمین آویخت، نه انداخت، یک طرفش به دست اوست! کتابی که یک طرفش به دست اوست و یک طرفش به دست ماست، چرا او را نگیریم؟! این است که فرمود: ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ﴾،[3] حبل انداخته مشکل خودش را حلّ نمی کند، یک حبل آویخته که به جای بلند بسته است اعتصامش سودآور است و مشکل آدم را حلّ می کند، فرمود این طناب را بچسبید، این طناب انداخته شده باشد به جایی که مشکل خودش را حلّ نمی کند، این طناب آویخته است، نه انداخته! این با «انزلنا المطر» خیلی فرق دارد. نازل کردن باران به انداختن این قطرات است، نازل کردن قرآن به آویختن این #حبل_متین است، «أَحَدُ طَرَفَیهِ بِیدِ اللهِ سُبحَانَهُ وَ تَعَالی»؛ شما این را بگیرید و البته محکم! شاید مطلب بیشتری برای آدم حلّ بشود. ما خیال می کنیم او را انداخت. در همان سرزمین هم فرمود: «أَحَدُ طَرَفَیهِ بِیدِ اللهِ سُبحَانَهُ وَ تَعَالی وَ الطَرَفُ الآخَرُ بَأَیدِیکُم»؛[4] لذا اعتصام کنید و این حبل را بگیرید.
[1]. غرر الاخبار، ص62.
[2] . سوره قدر، آیه1.
[3] . سوره آل عمران، آیه103.
[4]. غرر الاخبار، ص62.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/06/16
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره103
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_بیماری
#برخی_از_شیوه_های_درمان
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: با آب سرد استنجاء كنید، زیرا بواسیر را درمان می كند.[1]
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: آب سرد، غذا را در معده هضم می كند.[2]
امام كاظم (علیه السلام) می فرماید: بیماری ها را جز سه چیز درمان نکند: دعا، صدقه و آب خنک.[3]
[1] . اسْتَنْجُوا بالماءِ البارِدِ، فإنَّهُ مَصَحَّةٌ لِلْبَواسِیرِ (الجامع الصغیر، ج1، ص153).
[2] . الْمَاءُ الْبَارِدُ... یذِیبُ الطَّعَامَ فِى الْمَعِدَةِ... (مكارم الاخلاق، ص156).
[3] . لا یذْهَبُ بِالأَدْوَاءِ إِلاَّ الدُّعَاءُ وَ الصَّدَقَةُ وَ الْمَاءُ الْبَارِدُ (مستدرك الوسائل، ج2، ص98).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 116.
🆔 @a_javadiamoli_esra
26.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #ویژه_برنامه_محرم
#تسنیم_ولایت
▪️ موضوع: #غدیر_خونین_کربلا ــ جلسه 11
▪️ تاریخ: 1387/10/18
آپارات:
https://aparat.com/v/CVyxo
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نظریه پردازی
🔹 آنچه که در روایات ما هست که از قرآن گرفته شده است #نظریه_پردازی است هم در علوم انسانی و نقلی هم در علوم تجربی و هم در علوم تجریدی.
به ما نگفتند درس بخوان، به ما گفتند صاحب نظر باش! این مقبوله عمر بن حنظله که معروف است در آن به ما فرمودند: «وَ نَظَرَ فِی حَلالِنا وَ حَرامِنا»، این نظر نگاه چشم نیست، این #نظریه_پردازی است؛ آنکه #نظریه_پرداز است مشمول مقبوله عمر بن حنظله و یا مشهوره ابی خدیجه و یا سایر روایات است.
#آغاز_سال_تحصیلی_حوزه_علمیه_استان_تهران
🔸 تاریخ پخش پیام: 1400/06/09
لینک پیام با کیفیت مناسب در آپارات:
https://aparat.com/v/IQaxV
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
کارگزار دنیاپرست.mp3
1.9M
💠 روز بیست و هشتم ماه #محرم 1443
🔹 کارگزار دنیاپرست
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کارگزار دنیاپرست
🔹 وجود مبارک حضرت امیر برای معاویه مرقوم فرمود؛[1] بعد از رحلت پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) دست ما را بستید و ما را خانه نشین کردید، ما حرفی نزدیم. بی رویه اموال مسلمین را صرف می کرد، من صریحاً گفتم شما بین «نثیل و معتلف»[2] دارید زندگی می کنید، این کار را نکنید!
🔹 فرمود: کسانی که قدرت مالی به دست آنها رسید، ایران و روم فتح شده بود، تمام سرمایه های سنگین ایران زمین به عراق و حجاز رفته؛ همین منطقه خاصی که آنها بودند. فرمودند شما کارتان فقط بین «نثیل و معتلف» است، به حکومت و حاکمان عصر گفت. فرمود شما مثل شتر دارید زندگی می کنید. شتر دو بُعد بیشتر ندارد: شرق و غربش «نثیل و معتلف» است. #معتلف یعنی «مرتع» که علف می خورند. #نثیل ـ جسارت است ـ آنجا که مدفوع می ریزند. الآن هم تمام تلاش یک عده بین آشپزخانه و دستشویی است، که چه غذایی بخورند و کجا تحویل بدهند؛ این را گفته است! فرمود شما #عصاره_زندگی خودتان را بررسی کنید. زندگی شما فقط دو حدّ دارد: یکی «نثیل»؛ دیگری «معتلف». از آشپزخانه چه چیزی در می آید؟ شما چه چیزی تحویل دستشویی می دهید؟ این را در نهج البلاغه گفته است.
🔹 اگر هیأت حاکمه و کارگزاران این چنین باشند، یا سر از #اختلاس در میآورد یا سر از #نجومی درمیآورد، یا سر از روی میز درمی آورد یا سر از زیرمیز در می آورد.
[1]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، نامه 75.
[2]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه 3؛ «...إِلَى أَنْ قَامَ ثَالِثُ الْقَوْمِ نَافِجاً حِضْنَیهِ بَینَ نَثِیلِهِ وَ مُعْتَلَفِهِ...».
#رفتار_کارگزاران
#عصاره_زندگی
#اختلاس
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/10/21
🆔 @a_javadiamoli_esra