eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.8هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نظریه پردازی 🔹 آنچه که در روایات ما هست که از قرآن گرفته شده است است هم در علوم انسانی و نقلی هم در علوم تجربی و هم در علوم تجریدی. به ما نگفتند درس بخوان، به ما گفتند صاحب نظر باش! این مقبوله عمر بن حنظله که معروف است در آن به ما فرمودند: «وَ نَظَرَ فِی حَلالِنا وَ حَرامِنا»، این نظر نگاه چشم نیست، این است؛ آنکه است مشمول مقبوله عمر بن حنظله و یا مشهوره ابی خدیجه و یا سایر روایات است. 🔸 تاریخ پخش پیام: 1400/06/09 لینک پیام با کیفیت مناسب در آپارات: https://aparat.com/v/IQaxV 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 کارگزار دنیاپرست 🔹 وجود مبارک حضرت امیر برای معاویه مرقوم فرمود؛[1] بعد از رحلت پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) دست ما را بستید و ما را خانه ‌نشین کردید، ما حرفی نزدیم. بی ‌رویه اموال مسلمین را صرف می ‌کرد، من صریحاً گفتم شما بین «نثیل و معتلف»[2] دارید زندگی می‌ کنید، این کار را نکنید! 🔹 فرمود: کسانی که قدرت مالی به دست آنها رسید، ایران و روم فتح شده بود، تمام سرمایه ‌های سنگین ایران ‌زمین به عراق و حجاز رفته؛ همین منطقه خاصی که آنها بودند. فرمودند شما کارتان فقط بین «نثیل و معتلف» است، به حکومت و حاکمان عصر گفت. فرمود شما مثل شتر دارید زندگی می ‌کنید. شتر دو بُعد بیشتر ندارد: شرق و غربش «نثیل و معتلف» است. یعنی «مرتع» که علف می ‌خورند. ـ جسارت است ـ آن‎جا که مدفوع می ‌ریزند. الآن هم تمام تلاش یک عده بین آشپزخانه و دستشویی است، که چه غذایی بخورند و کجا تحویل بدهند؛ این را گفته است! فرمود شما خودتان را بررسی کنید. زندگی شما فقط دو حدّ دارد: یکی «نثیل»؛ دیگری «معتلف». از آشپزخانه چه چیزی در می ‌آید؟ شما چه چیزی تحویل دستشویی می ‌دهید؟ این را در نهج البلاغه گفته است. 🔹 اگر هیأت حاکمه و کارگزاران این چنین باشند، یا سر از در می‌آورد یا سر از درمی‌آورد، یا سر از روی میز درمی ‌آورد یا سر از زیرمیز در می ‌آورد. [1]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، نامه 75. [2]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه 3؛ «...إِلَى أَنْ قَامَ ثَالِثُ الْقَوْمِ نَافِجاً حِضْنَیهِ بَینَ نَثِیلِهِ وَ مُعْتَلَفِهِ...». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/10/21 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام رضا (علیه السلام) می ‌فرماید: آب جوشانده برای هر چیزی مفید است و هیچ زیانی ندارد.[1] روزی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بر امیرمؤمنان (علیه السلام) وارد شد و چون او را تب ‌دار یافت، به او فرمود تا سنجد [عناب، سپستان] بخورد.[2] [1] . الْمَاءُ الْمَغْلِىُّ ینْفَعُ مِنْ كُلِّ شَىْ‏ءٍ وَ لا یضُرُّ مِنْ شَىْ‏ءٍ (مكارم الاخلاق، ص157). [2] . دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ عَلَی أمیرالمؤمنین وَ هُوَ مَحْمُومٌ، فَأَمَرَهُ أَنْ یأْكُلَ الْغُبَیرَاءَ (الدعوات، ص157). 📚 مفاتیح الحیات ص 116. 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 تسبیح ▪️ در ماه مبارك رمضان فرمودند شما مهمان خدا هستید، «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیح‏ و نومكم فیه عبادة»؛ گذشته از آن دستورهای خاصی كه دارید اما همین كه بخوابید برای اینكه خوب بگیرید و خوب بخوانید، این خواب شما عبادت است. نَفَسی كه در ماه مبارك رمضان می‌كشید عبادت است: «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیح‏ و نومكم فیه عبادة». این برای ماه مبارك رمضان است. ▪️ اما در ; فرمود: «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ»؛ فرمود این كسی كه در ماه محرّم، یك آه می‌كشد این عبادت است! این چه ماهی است؟! این دین می‌خواهد ماه محرم را مثل ماه مبارك رمضان، ماه عبادت قرار دهد. این شخص در محفل عزای حسینی نشسته یا در كوی و برزن مشغول حركت است، ناله‌ای، آهی از دلش برمی‌خیزد، فرمود این ناله عبادت است، این آه عبادت است. برای ، كسی آه بكشد عبادت است: «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة». ▪️ انسان می‌تواند ماه محرّم خود را ماه مبارك رمضان كند، «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ»؛ اگر مهموم شد غمگین شد برای ، عبادت است؛ اگر اهتمام ورزید كه نام حسین‌بن‌علی(سلام الله علیهما) را احیا كند، عبادت است؛ اگر همّتش بود، عبادت است. آن ماه مبارك رمضان است كه «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیح‏ و نومكم فیه عبادة»، این ماه محرّم است كه «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة». آپارات: https://aparat.com/v/dEQiX 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/04/06 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 کرامت و عدالت ▪️ نامه ای معاویه برای علی بن ‌ابی ‌طالب نوشت و خواست به وجود مبارك علی بن ابی‌ طالب توهین كند ـ چه مقامی دارد حالا بازوهایشان بسته است و عده زیادی را هم فقط با یك طناب بسته ‌اند ـ ببینید معاویه درباره بستن گردن علی چه گفت، یزید درباره بستن بازوان دختر علی چه گفت و علی در جواب معاویه چه نوشت و دختر علی در برابر یزید چه فرمود. نامه رسمی معاویه برای وجود مبارك حضرت امیر این است [كه] علی [علیه السلام] یادت هست كه آن روز طناب به گردنت گذاشتند «أُقَادُ كَمَا یقَادُ الْجَمَلُ‏» ـ معاذ الله ـ مثل یك شتر سركش تو را آوردند و از تو بیعت گرفتند ـ این كار را كردند! طناب به گردن علی ‌بن ‌ابی ‌طالب انداختند صاحب غدیر را بُردند گرفتار سقیفه كردند ـ این نامه رسمی بود از دربار معاویه برای علی ‌بن ‌ابی‌ طالب و وجود مبارك حضرت امیر حالا دارد جواب می‌ دهد. فرمود: معاویه! «وَ قُلْتَ إِنِّی كُنْتُ أُقَادُ كَمَا یقَادُ الْجَمَلُ‏ الْمَخْشُوشُ‏ حَتَّى أُبَایعَ‏ وَ لَعَمْرُ اللَّهِ لَقَدْ أَرَدْتَ أَنْ تَذُمَّ فَمَدَحْتَ وَ أَنْ تَفْضَحَ فَافْتَضَحْتَ»؛[1] فرمود معاویه راست می ‌گویی با گردن بسته من را بردند، ولی خواستی من را كوچك كنی [اما] این نشان عظمت من است. من زیر بار ظلم نمی ‌روم مگر اینكه مرا ببندند و ببرند. تو خواستی مرا رسوا كنی، خودت رسوا شدی. تو خواستی مرا تحقیر كنی، ولی به جلال من شهادت دادی. تو ثابت كردی كه من سقیفه را با گردن بسته قبول كردم، نه با گردن باز، با دست بسته قبول كردم نه با دست باز. ▪️ همین بیان را به پسر معاویه می ‌گوید؛ فرمود تو خیال كردی بازوهای ما را بستی ما را اسیر كردی؟! ما عزیزیم و شما ذلیلید: «أَ ظَنَنْتَ‏ یا یزِیدُ حَیثُ‏ أَخَذْتَ‏ عَلَینَا أَقْطَارَ الْأَرْضِ وَ آفَاقَ السَّمَاءِ فَأَصْبَحْنَا نُسَاقُ كَمَا تُسَاقُ الْأُسَرَاءُ أَنَّ بِنَا هَوَاناً عَلَیهِ وَ بِكَ عَلَیهِ كَرَامَةً ... فَمَهْلًا مَهْلًا»[2] همان حرف علی است! اینجا می‌ گوید تو با بازوهای بسته ما را آوردی، خیال كردی ما حقیریم و تو عزیزی؟! خیر، در تمام روی زمین زن و مردی به عزت ما نیست. همه سخن از است، سخن از است. این حرف ها، است، حرف های است، حرف هایی است كه ندارد، حرف هایی است كه دارد؛ گویا الآن همین حرف را می ‌زند. [1] . نهج‌البلاغه، نامه 28. [2] . اللهوف على قتلى الطفوف، ص 181. شام 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/17 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) می‌ فرماید: سوز تب را با بنفشه و آب سرد بشكنید.[1] امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: ما اهل بیت تب را فقط با پاشیدن آب سرد بر خود و خوردن سیب درمان می ‌كنیم[2] همچنین می ‌فرماید: سیب بخورید كه حرارت بدن را خاموش و درون را خنک می‌ كند و تب را می‌ زداید[3] و نیز می ‌فرماید: برای درمان تب شكر را بكوب در آب حل كن و صبح به ناشتا و هنگام غروب بنوش[4] و باز می ‌فرماید: شانه به سر زدن تب را می‌ برد.[5] [1] . اكْسِرُوا حَرَّ الْحُمَّی بِالْبَنَفْسَجِ وَ الْمَاءِ الْبَارِدِ (تحف العقول، ص110). [2] . عَنْ أَبِى عَبْدِاللَّهِ قَالَ: ذُكِرَ لَهُ الْحُمَّی، قَالَ: إِنَّا أَهْلُ بَیتٍ لا نَتَدَاوَی إِلاَّ بِإِفَاضَةِ الْمَاءِ الْبَارِدِ یصَبُّ عَلَینَا وَ أَكْلِ التُّفَّاحِ (الكافى، ج6، ص356). [3] . كُلِ التُّفَّاحَ، فَإِنَّهُ یطْفِئُ الْحَرَارَةَ وَ یبَرِّدُ الْجَوْفَ وَ یذْهَبُ بِالْحُمَّی... (المحاسن، ج2، ص551). [4] . اسْحَقِ السُّكَّرَ ثُمَّ امْخُضْهُ بِالْمَاءِ وَ اشْرَبْهُ عَلَی الرِّیقِ وَ عِنْدَ الْمَسَاءِ... (الكافى، ج8، ص265). [5] . ... وَ الْمَشْطُ لِلرَّأْسِ یذْهَبُ بِالْوَبَاءِ. قَالَ: قُلْتُ: وَ مَا الْوَبَاءُ؟ قَالَ: الْحُمَّی... (الكافى، ج6، ص488). 📚 مفاتیح الحیات ص 117. 🆔 @a_javadiamoli_esra