eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.4هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 امیر عقل 🔹 حالا سفارشی از مرحوم بوعلی بخوانیم كه حدیثی را ایشان در آن آورده _كتابی دارد به نام معراج ‌نامه_ كه وجود مبارك پیغمبر به حضرت امیر (سلام الله علیهما) دستوری می ‌دهد. وقتی مرحوم بوعلی می‌ خواهد از پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) تعریف بكند حكیمانه پیغمبر را معرفی می ‌كند، وقتی می‌خواهد علی بن ابی طالب را معرف بكند حكیمانه معرفی می ‌كند. من هیچ تعبیری از هیچ كسی ندیدم كه به عظمت تعبیر مرحوم بوعلی از وجود مبارك حضرت امیر باشد! وقتی می‌ خواهد نقل كند كه حدیث را چه كسی به چه كسی گفته است، می گوید پیغمبری كه اشرف انسان ها و اعزّ انبیاست، به علی بن ابی طالب كه علی بن ابی طالب در بین خلق «كالمعقول بین المحسوس» است این چنین می گوید! یعنی الآن كه هفت میلیارد بشر روی زمین زندگی می ‌كنند علی است این هفت میلیارد دست و پا و چشم و گوش, با اینكه خود مرحوم بوعلی و فارابی و ابوریحان جزء برجسته‌ ترین افرادند. فرمود دیگران به منزله چشم و گوش ‌اند كه عقل، اینها را می‌ كند؛ چشم كه قدرت تصدیق ندارد گوش كه قدرت تصدیق ندارد همه اینها را عقل می ‌كند. 🔹 فرمود او در بین خلق مثل عقل است در بین حواس؛ او است. به حضرت امیر چه گفت؟ گفت اگر مردم به عبادت ها مشغول‌ هستند تو به مشغول باش، از دیگران سبقت می گیری. 📚 سوره مبارکه نور جلسه 2 تاریخ: 1390/07/19 🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 دیدار اساتید علوم عقلی با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: بیست و یکمین گر
💠 آیت الله العظمی جوادی آملی: 🔸 ، علوم مرده را زنده می ‌کند و آن علم زنده را به حرکت در مسیر حق وا می دارد ▫️ آیت الله العظمی جوادی آملی در دوازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی بیان داشتند: حکمت و فلسفه به دو قسم تقسیم شده است؛ فلسفه «نظری» و فلسفه «عملی». این تقسیم، به علم ربط دارد نه به عامل! هیچ شخصی نیست که فلسفه عملی با او کار نداشته باشد، همه شئون جامعه با فلسفه عملی سروکار دارد، اما وظیفه ای که فلسفه نظری به ویژه به عهده دارد و رسالت اصلی و اساسی آن محسوب می شود این است که علوم را هدایت، تکمیل و رهبری کند و علوم را از کفر نجات دهد. ▫️ معظم له اظهار داشتند: تأسیس فلسفه الهی برای تربیت و هدایت علوم است تا علوم را اسلامی کند چراکه فلسفه الهی ثابت می کند این نظام سپهری، مبدأ، غایت، نظم و نظام دارد؛ می ‌گوید کل موجودات است و نه کلام الهی؛ کلام قابل ضبط است و می تواند جدا از متکلم باشد اما تکلم وابسته مطلق به متکلم است و بدون متلکم تکلمی هم قابل تصور نیست. مشروح بیانات: http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/j09774 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در همایش به همت خانه حکمت اصفهان 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همایش به همت خانه حکمت با عنوان « فلسفه و زندگی» در روز شنبه 29/8/1400 در محل کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار گردید. 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات 🔸 عوامل بيماري و مرگ دل لهو و لعب: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: سه چيز موجب قساوت دل مي ‌شود. گوش سپردن به لهو، در پي شكار [تفريحي] رفتن و رفت و آمد به دربار سلطان.[1] زيادي ثروت: اميرمؤمنان فرمود: زيادي ثروت موجب تباهي دين و قساوت دل مي ‌شود.[2] [1] . ثَلاثة يُقْسِينَ الْقَلْبَ: اسْتِمَاعُ اللَّهْوِ وَ طَلَبُ الصَّيْدِ وَ إِتْيَانُ بَابِ السُّلْطَانِ (الفقيه، ج4، ص366). [2] . كَثْرَةَ الْمَالِ مَفْسَدَةٌ لِلدِّينِ مَقْسَاةٌ لِلْقُلُوب (تحف العقول، ص199). 📚 مفاتیح الحیات ص 146. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 از علم تا عقل 🔹 علم هدف نیست، كه ما به عقل برسیم. فرمود این امثال را كه ما می‌ زنیم ﴿تِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ﴾، اما ﴿وَمَا یعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ﴾ فرمود دانشمندان نردبان به دست ‌هستند هنوز به مقصد نرسیدند. عالِم حوزوی و دانشگاهی مادامی كه عالِم و دانشمند است و درس خوانده است به مقصد نرسیده است، بلکه نردبانی در دست اوست؛ اگر این نردبان را گرفت و بالا رفت و شد به مقصد رسیده است. 🔹 فرمود ما عالِم نمی‌ خواهیم ما می ‌خواهیم ﴿وَمَا یعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ﴾؛ این ‌چنین نیست كه علم هدف باشد. 📚 سوره مبارکه روم جلسه 7 تاریخ: 1391/11/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مقاله علمی پژوهشی 🔸 چگونگی امتداد یافتن فلسفه به علوم در فلسفه اسلامی با تأکید بر تقریر آیت‌الله جوادی آملی پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت روز جهانی فلسفه، به بازنشر مقاله ای با عنوان «چگونگی امتداد یافتن فلسفه به علوم در فلسفه اسلامی با تأکید بر تقریر که در نشریه علمی پژوهشی حکمت اسراء به چاپ رسیده است می پردازیم: در چکیده این مقاله علمی پژوهشی آمده است: ▫️ مسئله اساسی پژوهش حاضر پاسخ‌ گویی به این پرسش است که ازنظر فلسفه اسلامی، امتداد و بسط فلسفه به علومِ ناظر به زندگی چگونه رخ می ‌دهد و فلسفه چگونه در تولید و تولد نظریه‌ های علمی نقش ‌آفرینی می ‌کند. این مقاله می ‌کوشد با روش توصیفی ـ تحلیلی،‌ ضمن بازخوانی آن دسته از مباحث فلسفۀ اسلامی (با توجه ویژه به تقریر ) درباره رابطه فلسفه و علوم، ابتدا مهم ‌ترین ابعادِ دیدگاه را دربارۀ رابطۀ فلسفه و علوم توصیف کند و سپس با تحلیل منطقی نکته‌های این دیدگاه، دلالت‌ ها، ظرفیت‌ ها و افق‌ گشایی ‌های آن را دربارۀ چگونگی امتداد فلسفه به علوم آورده ‌ایم. متن کامل: http://news.esra.ir https://b2n.ir/h91861 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 عوامل بیماری و مرگ دل نگاه به بخیل: امیرمؤمنان فرمود: نگاه به بخیل قلب را سخت می‌ كند.[1] گفت‌ و گوی بی ‌حاصل: امیرموٴمنان (علیه السلام) فرمود: از گفت ‌و گوی بی‌ حاصل و دشمنی برحذر باشید كه آن دو قلب‌ ها را بیمار می ‌كنند.[2] عشق غیر الهی: امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: هركس به چیزی عشق [زمینی] بورزد چشمش كور و دلش بیمار گردد.[3] [1] . النَّظَرُ إِلَی الْبَخِیلِ یقْسِى الْقَلْب (تحف العقول، ص214). [2] . إِیاكُمْ وَ الْمِرَاءَ وَ الْخُصُومَةَ؛ فَإِنَّهُمَا یمْرِضَانِ الْقُلُوبَ عَلَی الإِخْوَانِ (الكافى، ج2، ص300). [3] . مَنْ عَشِقَ شَیئاً أَعْشَی بَصَرَهُ وَ أَمْرَضَ قَلْبَهُ (نهج البلاغة، خطبهٴ 109). 📚 مفاتیح الحیات ص 146. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 جلد سی و پنجم کتاب آماده انتشار شد 🔸 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد 35 کتاب ارزشمند «رحیق مختوم»؛ شرح حکمت متعالیه، اثر گرانقدر ، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، آماده انتشار شد. جلد سی و پنجم از مجموعه مجلدات کتاب ، به شرح بخش پنجم از جلد هشتم کتاب شریف اسفار اربعه می پردازد. در این مجلد به «ﺍﺣﻮﺍﻝ ﻣﺨﺘﺺ ﺑﻪ ﻧﻔﻮﺱ ﺣﻴﻮﺍﻧﻲ» پرداخته شده است. علاقه‌مندان به تهیه آثار آیت‌الله العظمی جوادی آملی می‌توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عهد با قادر مطلق 🔹 كار به دست یك نفر است! اگر خدا بخواهد خیری به شما برساند كسی نمی ‌تواند جلویش را بگیرد، بخواهد شما را به عذابی تأدیب كند كسی نمی‌ تواند جلویش را بگیرد؛ خیر و شرّ به دست خداست! 🔹 خداوند سبحان فرمود: ﴿أَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِكُمْ﴾؛ در صورتی كه شما به وفا كنید من هم به عهدم وفا می ‌كنم. شما به عهدتان وفادار باشید؛ شما تعهد كردید كه صحنه را ترك نكنید، صحنه را رها نكنید، از پیغمبر رو برنگردانید! این عهد خداست، عهد خدا مورد سؤال است. كسی كه عهد خدا را بشكند لعنت خدا نصیب اوست؛ خدای سبحان كسانی را كه ﴿ینقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ﴾ لعنت کرده است؛ اینها عهد الهی است، هم واجب است، هم ناقض عهد الهی مورد لعن خداست. 📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 7 تاریخ: 1392/01/28 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 عوامل بیماری و مرگ دل تكرار گناه و همنشینی با ثروتمندان خوشگذران: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: چهار چیز دل را می ‌میراند: گناه روی گناه و زیادی گفت‌ و گو با زنان و در افتادن با احمق، بدین ‌گونه كه تو بگویی و او بگوید، در حالی كه به خیر تن ندهد و همنشینی با مردگان. پرسیدند: ای رسول خدا! مردگان كیان ‌اند؟ فرمود: هر توانگر خوشگذران.[1] [1] . أَرْبَعٌ یمِتْنَ الْقَلْبَ: الذَّنْبُ عَلَی الذَّنْبِ وَ كَثْرَةُ مُنَاقَشَةِ النِّسَاءِ یعْنِی مُحَادَثَتَهُنَّ وَ مُمَارَاةُ الأَحْمَقِ، تَقُولُ وَ یقُولُ وَ لا یرْجِعُ إِلَی خَیرٍ أَبَداً وَ مُجَالَسَةُ الْمَوْتَی. فَقِیلَ لَهُ: یا رَسُولَ اللَّهِ! وَ مَا الْمَوْتَی؟ قَالَ: كُلُّ غَنِىٍّ مُتْرَف (كتاب الخصال، ص228). 📚 مفاتیح الحیات ص 147. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کانال دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیام رسان های اجتماعی: 1️⃣ تلگرام Telegram: https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: https://splus.ir/a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سرای آزمون 🔹 سلامت است، بیماری امتحان است؛ منتها ما عادت کردیم بیماری را ابتلا می ‌دانیم ولی سلامت را ابتلا نمی ‌دانیم؛ ولی در مطابق با آیات سوره «فجر» آن ‎که در بیمارستان بستری است او مبتلا به مرض است، آن ‎که در کارگاه خود مشغول کار است یا در پژوهشکده مشغول تحقیق است یا در مدرس مشغول درس و بحث است او مبتلا به سلامت است؛ «مبتلا» یعنی ممتحَن. بیان سوره مبارکه «فجر» این است که فرمود: ﴿فَأَمَّا الْإِنْسانُ‏ إِذَا مَا ابْتَلاَهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَیقُولُ رَبِّی أَكْرَمَنِ﴾؛ ما بعضی ‌ها را سالم قرار می‌ دهیم، این است یعنی ممتحَن به سلامت است، در کلاس امتحان نشسته است، این می ‌گوید خدا مرا گرامی داشت یا مالی به او می‌ دهیم، قدرتی به او می ‌دهیم، منزلتی به او می ‌دهیم، تمکّنی به او می ‌دهیم، او می ‌گوید خدا مرا گرامی داشت و اگر کسی را به جهت مقابل او امتحان کردیم، می‌ گوید خدا مرا اهانت کرد: ﴿ وَ أَمَّا إِذَا مَا ابْتَلاَهُ فَقَدَرَ عَلَیهِ رِزْقَهُ فَیقُولُ رَبِّی أَهَانَن﴾ این دو تا فرضیه را ذکر می ‌کند، بعد هر دو را نفی می‌ کند، می ‌فرماید: ﴿كَلَّا﴾. 🔹 ما اگر به کسی نعمت دادیم، او را تکریم نکردیم، او را کردیم! تکریم در قیامت است، برای اینکه معلوم نیست که او از این نعمت چگونه استفاده می ‌کند، او از این قدرت چگونه استفاده می ‌کند! پس هر چه را خدا به ما داد آزمون است و هر چه را هم که به ما نداد آزمون است تا یکی را به شکر بیازماید و دیگری را به صبر بیازماید. 📚 سوره مبارکه قمر جلسه 14 تاریخ: 1396/02/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دعاهای نورانی صحیفه سجادیه قسمت مهمّش برهان است/ اراده شیطان این است که مانع یادگیری علوم ربّانی شود 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در جلسه درس خارج فقه روز چهارشنبه خود، به روال سابق بخشی از درس را به مباحث اخلاقی پرداختند و با اشاره به دعای هفدهم بیان داشتند: دعای هفدهم صحیفه سجادیه این است که شیطان به سراغ هر کسی خواهد رفت، یک، و هر کسی را از راه باز می دارد، دو، و بازدارندگی او این است که تا می تواند جلوی کار اهم را می گیرد، اگر نتوانست جلوی کار مهم را می گیرد. این کار اساسی شیطان است... . متن کامل بیانات حضرت استاد: http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/q84765 🆔 @a_javadiamoli_esra