eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.4هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 علمِ متعالی ▪️ یکی از برجسته ‌ترین فرازهای زیارت نورانی جامعه کبیر امام هادی (سلام الله علیه) این است که زائر می‌ گوید: «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُمْ»؛ یعنی این علوم حوزوی و دانشگاهی برخی از مشکلات کف زمین را حل می‌ کند؛ اما آن علمی که بتواند را حل کند به دست شماست، من آمدم عرض ارادت کنم، عرض ادب کنم، زیارت کنم، تا از آن علم‌ هایی که فرمودید اوحدی اهل ایمان آنها را می ‌طلبند، به ما مرحمت کنید؛ «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُمْ». ▪️می ‌بینید در بخش‌هایی از این زیارت نورانی، می ‌گوید: «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُم‏»؛ خیلی از مسائل است که برای خیلی از علمای ما تصوّر آن دشوار است، چه رسد به تصدیق آن! کیست که بگوید که من «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُم‏»؟! این حرف برای کسی است که «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُم» شد. اگر آن بار سنگین را حمل کرد، می ‌تواند به بارگاه آنها مشرّف بشود بگوید من «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُم‏». آن ‌که با بنای عقلا و فهم عرف و چهار‌تا کتاب لغت بخواهد این مشکل را حل کند، این همین حرف ‌های عادی است؛ او مُجاز نیست بگوید: «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ »، مگر «بالنیابة»! «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُم»؛ آنچه را که شما تحقیق می ‌کنید من تحقیق می ‌کنم؛ آن باری که باید اوحدی از اهل ایمان بکشند، من می ‌کشم: «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُمْ». این‌ گونه از مطالب مربوط به است، مربوط به «عربی مبین» نیست؛ صدر این قرآن «علی حکیم» است، ذیل آن «عربی مبین» است. تلاش و کوشش ما در حوزه‌ی عربی مبین است، به امید اینکه روزی نَمی از آن «علی حکیم» به ما برسد؛ هم از «علی حکیم» بی ‌بهره نباشیم و هم از «إِنَّ حَدِیثَنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ» است نصیبی بُرده باشیم. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1396/08/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
امام هادی(ع) امامت و ولایت را تفسیر کرده است / زیارت نورانی جامعه کبیره به منزله تفسیر امامت است ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت سوم رجب شهادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با محوریت احادیث نورانی آن امام همام را از نظر می گذرانیم. 👇👇👇👇👇
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت سوم رجب شهادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با محوریت احادیث نورانی آن امام همام را از نظر می گذرانیم. ▫️ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: «الدُّنْیَا سُوقٌ رَبِحَ فِیهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ»؛ فرمود دنیا یک بازاری است، یک عده سود می‌برند و یک عده زیان می‌کنند. یک عده عمر می ‌دهند، در برابر چیزی را می ‌گیرند که با این عمرشان با هم آمیخته است. وقتی ذات اقدس الهی اعلام کرد من بیشتر می ‌خرم، با من معامله کنید سرّش این است که عوض و معوّض هر دو را خدا به انسان بر می‌ گرداند. اگر کسی با دیگری یعنی با شیطان معامله کرد، عوض و معوض هر دو را او می ‌برد. اما اگر با ذات اقدس الهی معامله کردیم این طور نیست که جان ما را بگیرد و چیزی به ما بدهد، اینکه فرمود: ﴿إِنَّ اللّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ﴾، به این معنا نیست که جان ما را می ‌گیرد و در مقابل بهشت به ما می ‌دهد! بهشت را به ما داد ما چه کنیم بی ‌جان!؟ جان و بهشت را؛ یعنی عوض و معوض هر دو را به ما می ‌دهد. ▫️ معظم ‌له ادامه دادند: وجود مبارک ، گذشته از آن مشکلات سیاسی که با آنها روبرو بود یک بار سنگینی روی دوش امام دهم و امام یازدهم بود. آنها می ‌خواستند مردم را، امت اسلامی را، جامعه قرآنی را با یک حقیقت تازه‌ ای آشنا کنند و آنها را آماده کنند، بگویند امام دوازدهمی هست که کسی او را نمی ‌بیند، یک غیبت کوتاه دارد، یک غیبت طولانی دارد، ممکن است هزارها سال طول بکشد. هاضمه بشر برای ادراک این مطلب آماده نبود! الآن به لطف الهی از بس گفته شد وجود مبارک حضرت برای ما حل شده است، وگرنه آن اوایل چه کسی می ‌فهمید یک کسی می ‌آید هزارها سال در پرده غیبت است! تمام تلاش و کوشش امام نهم و دهم و یازدهم در این بخش خلاصه می‌ شد تا مردم را آماده کنند که امام دوازدهم می ‌آید و او را نمی ‌بینید و ممکن است قرن‌ها طول بکشد! این مساله بار سنگینی روی دوش امام هادی و امام عسکری (سلام الله علیهما) بود و این بار را به مقصد رساندند. ▫️ آیت الله العظمی جوادی آملی با استناد به بیانات نورانی آن حضرت به تبیین مسئله ولایت و امامت پرداختند و بیان داشتند: فقط قرآن کریم همسان و عصمت و طهارت (ع) است. قرآن، تفسیری دارد که مفسّران فراوانی به این نعمت نایل شدند اما ولایت، تفسیر می ‌خواهد. آن روایت‌ ها و جمله‌ های کوتاه که امامت و ولایت را شرح می‌ دهد آنها لازم بود ولی کافی نبود. وجود مبارک امام دهم امام هادی (ع) امامت و ولایت را تفسیر کرده است این زیارت نورانی جامعه کبیر به منزله تفسیر امامت است. یعنی همان طوری که قرآن، احتیاج به تفسیر دارد امامت هم احتیاج به تفسیر دارد که هر کدام از ائمه (ع) یک آیه یا چند آیه قرآن را تفسیر کردند، ولی وجود مبارک امام هادی کلّ قرآن را تفسیر کرد، چون همتای هم هستند. منبع: http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/p73199 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به زنان می‌ فرماید: برخی از ناخن ‌هایتان را نگه دارید كه برایتان زینت است.[1] رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: هركس موی سر نگه می‌ دارد باید به خوبی با آن رفتار كند.[2] [1] . قَالَ رَسُولُ اللَّهِص: ... لِلنِّسَاءِ اتْرُكْنَ مِنْ أَظَافِیرِكُنَّ، فَإِنَّهُ أَزْینُ لَكُنَّ (مكارم الاخلاق، ص66). [2] . مَنِ اتَّخَذَ شَعْراً فَلْیحْسِنْ إِلَیهِ... (دعائم الاسلام، ج2، ص158). 📚 مفاتیح الحیات ص 183. 🆔 @a_javadiamoli_esra
سخن سردبیر؛ پاسخ به تحریف مطلبی با موضوع «بازنشستگی در اسلام»! پایگاه اطلاع رسانی اسراء: اخیراً مطلبی به نقل از حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در فضای مجازی به صورت تحریف شده و تقطیع شده، منتشر گردیده که باعث سوء برداشت هایی در جامعه دینی خصوصاً جامعه بازنشستگان محترم کشور شده است. 👇👇👇
سخن سردبیر؛ پاسخ به تحریف مطلبی با موضوع «بازنشستگی در اسلام»! پایگاه اطلاع رسانی اسراء: اخیراً مطلبی به نقل از حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در فضای مجازی به صورت تحریف شده و تقطیع شده، منتشر گردیده که باعث سوء برداشت هایی در جامعه دینی خصوصاً جامعه بازنشستگان محترم کشور شده است. آنچه به صورت تحریف شده از لسان آیت الله العظمی جوادی آملی نقل گردیده، این است که: « در اسلام مسئله ای بنام حقوق باز نشستگی وجود ندارد و آدمی تا زنده است باید کار کند و در مقابل آن کار، حقوق بگیرد.» سپس، نویسنده این برداشت تحریف شده، در مقابل این کلام, در مقام پاسخ برآمده و نتیجه گیری نموده است که: «حقوق باز نشسته نه از بیت المال است نه از بودجه مملکت ونفت وامثال ذلک، بلکه دولت مقداری از حقوق مستخدم را از ابتدای استخدام نگه میدارد ودر صندوقی میریزد تا برای زمان پیری و ناتوانی ویا از کار افتادگی یا اتمام دوره خدمت آن پول را بتدریج به او برگردانند؛ لذا باز نشسته از کسی یا جایی پولی نمیگیرد که براو حرام باشد!» اما قبل از هر نکته ای، اصل سخنان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی را از نظر می گذرانیم: معظم له در دیدار با اعضای بنیاد جانبازان در سال 1377 که کلیپ آن در فضای مجازی نیز منتشر شده است، این مطلب را بیان می فرمایند که: « در اسلام به هیچ وجه پذیرفته نیست! انسان تا نفس می کشد باید کار بکند؛ اگر آن توفیق را پیدا کرد که کارهای فرهنگی بکند, بفهمد و بفهماند، بنگارد و بخواند طوبی له و حسن مآب، این نشد، کار دیگر؛ مگر آدم می شود نفس بکشد و بیکار؟ این که از قبایح در دین است, تا نفس می کشی کار... پس قناعت در مصرف بسیار چیز خوبی است در تولید بسیار چیز بدی است. زهد در تولید چیز بسیار بدی است در مصرف چیز بسیار خوبی است؛ به ما گفتند در مصرف زاهد باش نه در تولید و حل مشکل، خب این حرف را چه کسی گفت؟ حرف کسی است که بیل از دستش جدا نشد تا زمان خلافت، این وجود حضرت امیر بیست و پنج سال بیل می زد، پنج سال هم شمشیر، بالأخره کار است!» همانگونه که مشاهده می نمایید، در کلام حضرت استاد هیچ اشاره ای به حقوق بازنشستگی و یا حلیّت و حرمت آن نشده است و اساساً معظم له در مقام بیان این موضوع نبوده اند. بلکه اصل کلام ایشان در مورد توصیف استقلال طلبی مسلمین از منظر قرآن و اهل بیت علیهم السلام و اهمیت کار و تولید است و لذا بیان می دارند که وظیفه ما سعی در تولید و قناعت در مصرف می باشد و در چنین بستری است که جامعه می تواند روی پای خود بایستد و جامعه ای می تواند به استقلال برسد که فرهنگ کار و تولید در آن نهادینه شود. معظم له بارها در سخنرانی ها و دیدارهای مختلف دیگر نیز این مهم را با استناد به قرآن و نهج البلاغه و سایر فرمایشات ائمه اطهار علیهم السلام مورد اشاره و تاکید قرار داده اند. به عنوان نمونه، ایشان در جلسه سوم از تفسیر آیات سوره مبارکه نور می فرمایند: «هیچ کس نگوید من بازنشسته‌ام آدم دهن باز می کند می گوید من بازنشستم؟! اگر عالِم و روحانی و مُعَمَّم است تا نفس می کشد دستش باید با قلم باشد وگرنه بیکاره‌ است, مگر می شود یک روحانی دهن باز بکند بگوید من فارغ‌التحصیلم! تا نفس هست فهم, قلم, خواندن, نوشتن, گفتن و اگر روحانی نیست, اهل حوزه و دانشگاه نیست, او هم تا نفس می‌کشد کار, حالا قبلاً هشت ساعت کار می کرد الآن یک ساعت کار بکند سعی در تولید, قناعت در مصرف این جامعه را خودکفا می کند.» همچنین در تفسیر آیات سوره اعراف جلسه 64 نیز مجدد این مهم را مورد تاکید قرار می دهند و می فرمایند: «ما بازنشستگی در اسلام نداریم که کسی بازنشسته بشود البته کار در هر عمری و در هر عصری مناسب با توان همان عصر است، با توان همان عمر است کسی که به هشتاد سالگی رسیده است که نمی تواند مثل جوان هجده ساله کار کند ولی بی‌کاری ولو به عنوان یک روز در اسلام قدغن است، ممنوع است هر کسی درهر رشته‌ای باید کار بکند.» لذا در پایان دو نکته قابل بیان و تذکر می باشد: 1. به سبب علمیت و لزوم مستند بودن کلام حضرت استاد، حتما به خوانندگان محترم توصیه می گردد که کلام ایشان را به صورت کامل پیگیری و رصد نمایند و از محتواهای تقطیع شده و گزینشی, نتیجه گیری ننمایند. 2. کلام حضرت استاد را حتما از منابع معتبر دریافت و پیگیری نمایید همانطور که در اطلاعیه دفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی نیز همواره همگان خصوصا اصحاب رسانه به صدق و عدل و رعایت مناسبات صحیح اخلاقی و حقوقی دعوت شده اند و اعلام شده که کلیه اخبار و اطلاعات در مورد محتوای دیدارها، جلسات و سخنرانی های آیت الله العظمی جوادی آملی تنها در صورتی مورد تایید است که از کانال های رسمی بنیاد اسراء منعکس شده باشد. news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حجیّت عقل 🔹 آن روز كه انقلاب به ثمر رسید سخن از مدیریت علمی و فقهی بود. آنها كه جرأت نمی ‌كردند نسبت به امام (رضوان الله علیه) درباره و ولایت امام و اینها سخنی بگویند، گفتند كشور مدیریت لازم دارد، مدیریت هم علمی است فقهی نیست، فقه مربوط به احكام است مدیریت مربوط به علم است، فقه را حوزه بگوید مدیریت را دانشگاه، كشور را ما باید اداره كنیم. اگر مدیریت، فقهی نبود، آن والی هم نمی‌ تواند به فقاهت اكتفا كند [لذا] سخن از ولایت فقیه هم زیرش آب بسته می‌ شد؛ منتها آن را جرأت نمی‌كردند بگویند! آن روز هم همین جواب گفته می ‌شد كه فقه تنها علوم نقلی نیست؛ اگر ما حجتی داشتیم كه را كشف بكند این فقه است؛ اگر با دلیل نقلی مثل ظاهر آیه مثل ظاهر روایت چیزی ثابت شد چه مسلمان چه كافر باید عمل بكند چون كفار هم مثل مسلمان ها مكلف به فروع ‌اند و اگر نكردند عذابشان در قیامت مضاعف خواهد بود و اگر چیزی را با عقل _ نه با نقل_ فهمیدیم که این است، این است، فلان كار برای جامعه مفسده دارد، فلان كار زیانبار است، این «حجة الله علی الخلق» است [لذا] چه مسلمان چه كافر باید به آن عمل كنند. 🔹 معنای حجة الله یعنی چه؟ یعنی در محاكمه در محضر ذات اقدس الهی یوم القیامه كه ﴿فَمَن یعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیراً یرَهُ ٭ وَمَن یعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً یرَهُ﴾، این شخص دولتمرد را به محاكمه می ‌كشند می ‌گویند تو چرا این كار را كردی؟ می ‌گوید من ارزیابی كردم تشخیص دادم كه راه خودكفایی ایران اسلامی در جریان گندم یا جو یا برنج به این وضع است اقدام كردم این مقدار نتیجه گرفتم این مقدار نتیجه نگرفتم چون امكانات نبود، ذات اقدس الهی می‌گوید طوبی لك و هنیئا، این را به بهشت راهنمایی می‌ كند، دیگر نمی‌ گوید كه تو چون به فلان آیه عمل كردی برو به بهشت! دیگر نمی ‌گوید سد خاكی یا بتونی بسازیم این در آیه یا روایت آمده است! اما اگر دیگری با اینكه بر او ثابت شده است كه راه خود كفایی در تولید گندم یا برنج فلان كار است اما این كار را نكرده خب چنین كسی را آیا ذات اقدس الهی در قیامت به جهنم می ‌برد یا نه؟ این كه نمی ‌تواند بگوید شما در قرآن نگفتید در روایت نگفتید! پاسخش این است که این فهمی كه من به تو دادم مثل روایت است، عقل است، مگر می ‌شود چیزی را عقل _ نه خیال و وهم و قیاس _ بگوید آن وقت انسان بتواند به آن بی ‌اعتنایی كند؟! در داروسازی همین ‌طور است، در كشاورزی همین‌ طور است، در دامداری همین‌ طور است كه اینها است؛ در سیاست همین ‌طور است، در علوم جامعه ‌شناسی همین‌ طور است كه اینها است. اگر عقل چیزی را به مصلحت یك نظام و ملت تشخیص داد این می ‌شود حجة الله! 📚 سوره مبارکه ابراهیم جلسه 31 تاریخ: 1384 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام كاظم (علیه السلام) می‌ فرماید: یكی از سنت ‌ها درباره سر، شانه کردن است.[1] امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: اصلاح مو و بوی خوش از اخلاق پیامبران است.[2] راوی می‌ گوید: از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: آیا رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرق باز می ‌كرد؟ فرمود: نه‌، هرگاه موهای آن حضرت بلند می ‌شد تا نرمه گوشش می ‌رسید (نه بیش از آن).[3] [1] . خَمْسٌ مِنَ السُّنَنِ فِى الرَّأْسِ... فَرْقُ الشَّعْرِ... (كتاب الخصال، ص271). [2] . ثَلاثَةٌ مِنَ النُّبُوَّةِ: طَمُّ الشَّعْرِ وَ طِیبُ الرِّیحِ... (مكارم الاخلاق، ص42). [3] . قُلْتُ لَهُ: أَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِص یفْرُقُ شَعْرَهُ؟ قَالَ: لا، إِنَّ رَسُولَ اللَّهِص كَانَ إِذَا طَالَ شَعْرُهُ كَانَ إِلَی شَحْمَةِ أُذُنِهِ (الكافى، ج6، ص485). 📚 مفاتیح الحیات ص 183. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 صلابت مؤمنان 🔹 فرمود: ﴿وَ لْیجِدُوا فِیكُمْ غِلْظَةً﴾؛ چقدر این آیه بوسیدنی است! نفرمود حمله کنید، نفرمود نسبت به دیگران خشن باشید؛ این امر غایب است نه امر حاضر، «اُغلظوا علیهِم» نیست؛ فرمود حتماً بیگانه باید شما را مثل یک کوه ببیند؛ یعنی مثل کوه باشید! یعنی الا و لابد شما باید مثل قله دماوند باشید که هیچ کس طمع به نکند؛ ﴿وَ لْیجِدُوا فِیكُمْ غِلْظَةً﴾. الآن هیچ آدم عاقلی کُلنگ نمی گیرد برود به جنگ قله دماوند یا هیمالیا! سرش به سنگ می خورد، برای اینکه می داند اینجا است. فرمود شما _ دولتتان، ملّتتان، مسئولینتان _ طوری باشید که نفوذناپذیر باشید، همین! نه اینکه حمله کنید به دیگران، به دیگران حمله نکنید. 🔹 اما طرزی باشید که در کلّ جهان، همه در شما بکنند و هیچ کس به خودش اجازه نفوذ ندهد. این است! این هم که فرمود: ﴿أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ﴾، نه یعنی حمله کنید؛ البته اگر بیگانه قصد حمله کرد دفاع ضروری می شود اما فرمود طرزی باشید که هیچ عاقلی به خودش اجازه نفوذ ندهد. این منطق، می آورد، می آورد، می آورد! 📚 سوره مبارکه فتح جلسه نهم تاریخ: 1395/03/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 پیامبر ص هنگام شانه كردن محاسن این دعا را می‌ خواند: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَلْبِسْنِى جَمَالاً فِى خَلْقِكَ وَ زِینَةً فِى عِبَادِكَ وَ حَسِّنْ شَعْرِى وَ بَشَرِى وَ لا تَبْتَلِینِّى بِالنِّفَاقِ وَ ارْزُقْنِى الْمَهَابَةَ بَینَ بَرِیتِكَ وَ الرَّحْمَةَ مِنْ عِبَادِكَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ؛ خدایا! بر محمد و خاندانش درود فرست و در میان آفریدگانت، زیبایی و در بین بندگانت، زینت را پوشش من قرار بده و پوست و مویم را زیبا گردان و به نفاق گرفتارم نساز و هیبت در میان آفریدگانت و رحمت از سوی بندگانت را روزی من فرما. ای مهربان‌ ترین مهربانان![1] [1] . رُوِىَ أَنَّهُ یقُولُ عِنْدَ تَسْرِیحِ لِحْیتِهِ: ... (بحار الانوار، ج73، ص116). 📚 مفاتیح الحیات ص 183. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ضامن اخلاق 🔹 گرچه وجود مبارک حضرت برای تتمیم مکارمِ اخلاقی مبعوث شده است: «بُعِثْتُ‏ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ‏ الْأَخْلَاق‏»، لکن قسمت مهمّ بحث ‌های اخلاقی به وابسته است؛ یعنی اگر معاد نباشد، اخلاق ندارد. کسی که کار بد نمی ‌کند، عادل است و ظالم نیست، این یا برای محبوبیت اجتماعی است یا برای نظم جامعه و مانند آن است؛ اما اگر یک وقت در تنهایی و خلوت باشد، احَدی از کار خلاف او باخبر نیست, به نظم جامعه هم آسیبی نمی ‌رساند, از محبوبیت و شهرت او هم نمی ‌کاهد، چنین انسانی چرا دست به خلاف نزند و از لذت صَرف نظر کند؟! تنها عاملی که جلوی انحراف درونی را می ‌گیرد همان است. هرگز عمل عامل را رها نمی ‌کند؛ فرمود: ﴿لَیسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعی﴾؛ عمل زنده است، یک؛ با عامل رابطه قطعی دارد، دو؛ او را رها نمی ‌کند و در قیامت دامن او را می‌ گیرد، سه؛ این رسوا می شود، چهار. این عقیده آدم را حفظ می ‌کند! حرفی را که زد, کاری را که کرد, مالی را که بُرد، هرگز معدوم نمی‌ شود، این می ‌افتد در ؛ خودش هم ممکن است بعد از مدتی از بین برود; ولی آثارش یکی پس از دیگری همه‌ در خط تولید است! 🔹 قرآن برهان اقامه می ‌کند; اگر کسی حرفی زد، این حرف در همان وقت که موجود است معدوم باشد، اینکه جمع نقیضین است و محال است؛ این حرف را از کلّ دایره هستی بخواهند بیرون بکشند این هم مستلزم آن است که آن را از جای خودش بیرون بکشند، این هم محال است, پس این کار هست. این کار که هست, می ‌افتد در ; مگر می ‌شود چیزی در عالَم موجود باشد و بی ‌اثر باشد؟! می ‌افتد در خط تولید. این عقیده آدم را حفظ می‌ کند و آدم هم با زنده است. اینکه در دعاها به ما آموختند که خدایا! «عَلی رُؤُوسِ‏ الأَشْهادِ» ما را رسوا نکن همین است. این عقیده به معاد است که حرف اوّل را در اخلاق می ‌زند. 📚 سوره مبارکه قاف جلسه 3 تاریخ: 1395/09/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 راوی می ‌گوید‌: از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم‌: آیا زینت كردن و استعمال بوی خوش در روز جمعه و عید فطر و قربان برای زنان نیز همانند مردان لازم است؟ فرمود‌: آری.[1] نكته: این رجحان به لحاظ اصل حكم است نه برای زمان عبور زنان در بین نامحرمان. [1] . وَ سَأَلْتُهُ عَنِ النِّسَاءِ هَلْ عَلَیهِنَّ مِنَ التَّطَیبِ وَ التَّزَینِ فِى الْجُمُعَةِ وَ الْعِیدَینِ مَا عَلَی الرِّجَالِ؟ قَالَ: نَعَمْ (قرب الاسناد، ص100). 📚 مفاتیح الحیات ص 184. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 هویّت انسانی 🔸 انقلاب، مادامی كه مربوط به زمین است یا مربوط به تاریخ است گذراست و آن بخشی كه مربوط به زمینه است یعنی با ما سازگار است با ما همراه است و هرگز از بین نمی رود. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1380/11/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حرمت آبرو 🔹 ما یک مال داریم، یک عضو داریم، یک خون؛ همه اینها حق ماست، مِلک ماست، اگر کسی مال ما را ببرد، دست ما را بشکند، ما را بکُشد، چون خدا مِلک ما کرد ما هم می ‌توانیم در برابر مال، مال بگیریم؛ در برابر لطمه به عضو، قصاص کنیم؛ در برابر قتل نفس، قصاص کنیم: ﴿وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیهِ سُلْطاناً﴾. اینها از آنِ ماست ما می ‌توانیم قصاص کنیم؛ اما عِرض ما و حیثیت ما است نزد ما! 🔹 اگر ـ معاذالله ـ به زنی یا مردی تجاوز به عنف بکنند، این با رضایت حلّ می‌ شود؟ با دیه حلّ می ‌شود؟ با قصاص حلّ می ‌شود؟ با رضایت همه اولیا حلّ می ‌شود؟ نه، هرگز حلّ نمی ‌شود! اگر بستگان این زن بیایند رضایت بدهند، پرونده همچنان باز است، زیرا امانت الهی است، نه مِلک انسان؛ به این امانت نباید خیانت بکنیم. اگر آبروی ما مثل خون ما از آنِ ما بود، با رضایت اولیا پرونده بسته می ‌شد. چرا اگر ـ معاذالله ـ به زنی تجاوز به عنف شد، به هیچ وجه رضایت شُکات اثر ندارد؟ برای اینکه حیثیت زن ناموس زن مالِ زن نیست، ناموس مرد مالِ مرد نیست؛ مرد «امین الله» است زن «امین الله» است. بنابراین اگر قاضی پرونده ‌ای را با رضایت اطراف در مسئله تجاوز به عنف ببندد، این هم ظلم کرده است، چون رضایت اثر ندارد در این گونه از موارد. 📚 سوره مبارکه طلاق جلسه 4 تاریخ: 1397/07/10 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام كاظم (علیه السلام) می‌ فرماید: كوتاه كردن موی سر چشم را جلا می ‌دهد و نورش را می ‌افزاید.[1] امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: گرفتن موی بینی چهره را زیبا می‌ كند.[2] [1] . ... طَمُّ الشَّعْرِ یجْلُو الْبَصَرَ وَ یزِیدُ فِى ضَوْءِ نُورِهِ (وسائل الشیعة، ج2، ص107). [2] . أَخْذُ الشَّعْرِ مِنَ الأَنْفِ یحَسِّنُ الْوَجْهَ (الكافى، ج6، ص488). 📚 مفاتیح الحیات ص 184. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا