eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.8هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
46.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به دومین کنگره حکمت سیاسی متعالیه 🔸 دومین کنگره ملی صبح امروز با پخش پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار گردید. آپارات: https://aparat.com/v/VvTZp 🔸 زمان پخش: سه شنبه 17 اسفند ماه 1400 🆔 @a_javadiamoli_esra
آزادی، عدالت، استقلال و حقوق جامعه اصول خدشه ناپذیر شریعت هستند/ حکمت سیاسی متعالیه نباید اجازه دهد که شریعت مصادره شود 🔸 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء حجت الاسلام والمسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در افتتاحیه دومین کنگره ملی حکمت سیاسی متعالیه که به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد بیان داشت: نظام و جامعه اسلامی باید قدر فعالیت های علمی صورت گرفته را بداند و بر اساس این فعالیت ها کاری کند که نورانیت جامعه اتفاق بیفتد. 👇👇👇👇
جامعه‌ای که تکلیف‌گرا نباشد نمی‌تواند ارزش‌گرا باشد 🔸حجت الاسلام والمسلمین استاد مرتضی جوادی آملی افزود: امروز جهان در مسیری حرکت می کند که اینگونه مباحث به درستی مورد توجه قرار نمی گیرند اما این تالیفات و تحقیقات زمینه را برای شناخت فلسفه سیاسی فراهم می کند و غایت حرکت سیاسی این است که جامعه از ظلم به عدل و از تاریکی به نور برسد. 🔸 رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا با اشاره به وضع کنونی کشور گفت: هرگز فکر نمی کردیم که بعد از چهل سال ایثار و شهادت، شاهد چنین وضعی در نظام سیاسی و اجتماعی باشیم. این هرگز قابل تصور نبود. 🔸 وی خاطرنشان کرد: در اندیشه حکمت متعالیه با صراحت اعلام شده که هدف این حکمت، ساختن جامعه نورانی است. بستری که حکمت متعالیه فراهم کرده یک بستر جامع است که هم حکمت نظری را دربر میگرد هم حکمت عملی. 🔸 حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی بیان کرد: صدرالمتالهین در اسفار اربعه در هر سفر هر آنچه در این زمینه نیاز بود را گفته به عنوان مثال در سفر چهارم می بینیم که حکمت عملی هم مطرح می شود اما در هر صورت حکمت نظری اینها را راهبری می کند. 🔸 وی ادامه داد: حکمت سیاسی اگر پشتوانه اش رسالت و نبوت نباشد نمی تواند حکمت عملی را حمایت کند. 🔸 این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش شریعت در سیاست گفت: شریعت برای سیاست مثل نبوت برای شریعت است و این امر بیان موقعیت شریعت در حکمت متعالیه است. 🔸 ایشان اظهار داشت: دو محور اساسی وجود دارد که نظام سیاسی باید راجع به آنها بیاندیشد، محور اول اینکه شریعت و اراده تشریعی خداوند خوب شناخته شود و محور دوم مردم هستند که اگر از جامعه توقع داریم تا فوق العاده شود، در کنار رعایت حقوق مردم، آنها را نیز باید با تکالیفشان آشنا کرد و نخبگان جامعه نسبت به آشنا کردن مردم با تکالیفشان نیز وظایف دارند. 🔸 این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در اندیشه سیاسی عنوانی بالاتر از حکمت سیاسی متعالیه نداریم، بیان داشت: دین اگر در اسارت باشد، جامعه نیز اسیر است، آسیب حکومت های دینی این است که دین توسط افرادی که لباس دین دارند، مصادره شود و این وظیفه حکمت سیاسی متعالیه است که از دین صیانت کند که مصادره نشود و همانطور که حکمت سیاسی متعالیه نباید اجازه دهد که شریعت مصادره شود و فهم نادرستی از شریعت به جامعه داده شود، همینطور باید در بابت مردم نیز باید صیانت کند تا مردم را مصادر نکنند. 🔸 حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی با اشاره به وارونه سازی شریعت گفت: برخی از حکومتهای به ظاهر اسلامی مثل امویان، کارشان وارونه سازی شریعت بود. 🔸 وی خاطرنشان کرد: آزادی، عدالت، استقلال و حقوق جامعه اصول خدشه ناپذیر شریعت هستند. 🔸 رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا با تاکید بر سخنان علامه طباطبایی گفت: ایشان معتقد بود جامعه باید به قدری با فرهنگ دین آشنا شود که فریب حرف های ضد دینی را نخورد. 🔸 وی با اشاره به مسئله امر به معروف اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر نباید محدود به اموری همچون پرهیز از غیبت و تهمت شود بلکه تعالی جامعه باید مد نظر قرار بگیرد بنابراین اگر ما بخواهیم در سطح بین الملل حرف برای گفتن داشته باشیم نباید به لایه های ظاهری دین بسنده کنیم. 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 گستره رحمت 🔹 خیلی از افراد هستند که به بهشت می‌ روند اما تحصیل کرده نیستند؛ این مطابق با همان که می ‌داند چه چیزی خوب است و چه چیزی بد است عمل می‌ کند. بیش از این هم که نیست، هم همین هستند. 🔹 فرمود: «أَكْثَرُ أَهْلِ الْجَنَّةِ الْبُلْه‏» _ نه «بُلَهاء» ـ فرمود اکثر اهل بهشت همین افراد ساده هستند. اینها هر چه که مراجعشان گفتند ؛ حالا مطالب علمی را نمی ‌داند اما نه بیراهه می‌ رود نه راه کسی را می‌ بندد. «اَبله» یعنی «سلیم الصدر»؛ یعنی نقشه بکشد، حیله بزند، امروز این طور، فردا آن طور، این طور نیست؛ یا کشاورز است یا دامدار است یا پیشه ‌ور است یا کاسب است، همین کار خودش را انجام می ‌دهد. 🔹 اینها هستند؛ وجوهات شرعی خود را می ‌دهد، خود را هم می‌ خواند، خود را هم می ‌گیرد، حالا ممکن است چهار تا گناه صغیره هم بکند. در این باره هم فرمود که کسانی که گناه کبیره ندارند، اگر مختصر لغزشی کردند ما می ‌بخشیم: ﴿إِن تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنكُمْ سَیئَاتِكُم﴾؛ اینجا سیئات یعنی سیئات صغیره؛ یا فرمود: ﴿الَّذینَ یجْتَنِبُونَ كَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ إِلاَّ اللَّمَمَ﴾؛ یعنی کسانی که دارند، ما می ‌بخشیم_ این است _ آن هم ، چون با توبه که گناهان کبیره را هم می ‌بخشد؛ این خداست! آن وقت با این آدم جهنم برود جای تعجب است! استدلال وجود مبارک امام سجاد در بیان نورانی شان این است که وای به حال کسی که یکی‌ های او از دَه ‌تاهای او بیشتر باشد! سیئات، هر یک گناه، یک کیفر دارد اما حسنات، هر یک حسنه، دَه تا پاداش دارد؛ فرمود چگونه می‌ شود که یکی‌ ها بر دَه تاها پیروز می ‌شود؟! چون اگر یکی‌ ها بر دَه تاها پیروز نشود که شخص جهنم نمی ‌رود. 📚 سوره مبارکه نجم جلسه 12 تاریخ: 1395/12/24 🆔 @a_javadiamoli_esra
17.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 حکمت متعالیه 📚 فرازی از پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به دومین کنگره حکمت سیاسی متعالیه تاریخ: 1400/12/17 آدرس پیام به طور کامل در آپارات: https://aparat.com/v/VvTZp 🆔 @a_javadiamoli_esra
رهبری علوم بر عهده حکمت متعالیه است آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه رهبری علوم بر عهده حکمت متعالیه است، بیان داشتند: رهبری علوم به عهده حکمت متعالیه است یعنی حکمت نظری. موضوع حکمت نظری، خدا و جهان است و کاری به مردم و حکومت و سیاست ندارد ،این دون شأن آن است، حکمت نظری کار به علوم دارد، می خواهد علم را تربیت کند؛ علوم اسلامی از اینجا شروع می شود یعنی تدبیر علمی علوم به عهده حکمت نظری است و اما تدبیر مردم که مردم بشوند عمود الدین، کار حکمت عملی است، آن حکمت عملی است که چندین رشته دارد از تربیت منزل و نهاد خانواده تا سیاست مدن. پس در فلسفه نظری اصل اول این است که به نحو سالبه کلیه، هیچ کاری بلاواسطه با جامعه ندارد، بلکه حکمت عملی را تربیت می کند که جزء علوم است و حکمت عملی جامعه را تربیت می کند. 👇👇👇👇