تاکید بر تخلّق به اخلاق الهی در ماه مبارک رمضان
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب ارشمند حکمت عبادات در خصوص عظمت ماه مبارک رمضان اظهار داشتند: تا انسان مقدماتی را طی نکند، نمی تواند به عظمت ماه مبارک رمضان راه یابد. شهر رمضان در حقیقت «شهر الله» است. اگر انسان در شهر الله، به لقاء الله نرسد، به باطن روزه نرسیده است.
👇👇👇👇
💠 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب ارشمند حکمت عبادات در خصوص عظمت ماه مبارک رمضان اظهار داشتند: تا انسان مقدماتی را طی نکند، نمی تواند به عظمت ماه مبارک رمضان راه یابد. شهر رمضان در حقیقت «شهر الله» است. اگر انسان در شهر الله، به لقاء الله نرسد، به باطن روزه نرسیده است.
🔸 معظم له با تاکید بر تخلّق به اخلاق الهی در ماه مبارک رمضان ابراز داشتند: فرمود: «هو شهرٌ دُعیتم فیه إلی ضیافة الله» در این ماه شما مهمان خدا هستید. میهمان باید کاری کند که صاحبخانه می کند. روزه دار، میهمان خدایی است که «یُطعِمُ ولا یُطعَم» اطعام می کند ولی خود اطعام نمی شود؛ پس او هم می تواند «یُطعِمُ ولا یُطعَم» باشد. اگر خدای سبحان می بخشد و نمی گیرد، انسان هم بایستی در این ماه خویی پیدا کند که ببخشد و نگیرد؛ چون هیچ دستی بهتر از دست بخشنده و هیچ دستی هم بدتر از دست بگیر نیست. خوی گدامنشی را خداوند ناپسند دارد و خوی بخشش را می پذیرد. اگر کسی تلاش و کوشش کرد که دیگران در کنار سفرهٴ او به بهشت بروند، دست او دست بخشنده است و اگر کسی تلاش کرد که به برکت دیگران به بهشت برود، او دست گیرنده دارد.
🔸 ایشان ادامه دادند: در ضمن دعاهای شبهای ماه مبارک رمضان، داشتن چنین روحی بلند را به انسان توصیه می کنند که به خدا عرض کنید: «خدایا تو که دینت را حفظ می کنی و ممکن نیست دست از آن برداری، توفیق بده تا دین تو به دست من زنده شود» نه اینکه دیگران دین تو را زنده کنند و من کنار سفرهٴ دین بنشینم. بگذار، نماز و روزه به دست من و با خون من زنده شود که دیگران میهمان من باشند؛ نه اینکه دیگران بجنگند و خون بدهند و دین را احیا کنند و من نماز بخوانم و روزه بگیرم. «واجْعلنی ممّن تنْتصر به لدینک ولا تسْتبدل بی غیری».
مطالعه بیشتر:
https://b2n.ir/e60055
http://news.esra.ir/
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ضیافت الهی 15
🔸 دانشگاهیان و حوزویان ظرف علم و چراغ هدایت باشند.
🔸 امام مجتبی (علیه السلام) به ما فرمود؛ «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ ومَصَابِیحَ الْهُدى»؛ مهمترین وظیفه #حوزوی و #دانشگاهی خصوصاً و توده مردم عموماً، عمل به وصیت امام مجتبی (علیه السلام) است. ایشان فرمود «ظرف دانش باشید و چراغ هدایت»؛ وقتی #ظرف_علم شدید از بنان و بیان شما علم نشأت می گیرد، آنگاه وقتی حرف می زنید عالمانه است، چیزی می نویسد عالمانه است، قیام و قعودتان عالمانه است.
🔸 یك ظرف عطر وقتی درش باز میشود جز بوی خوب چیز دیگر ندارد، وقتی یك فرد دانشگاهی و حوزوی حرف می زند یا كاری انجام می دهد یا چیزی می نویسد، نباید جز علم، اثر دیگری داشته باشد.
🔸 امام مجتبی (علیه السلام) می فرماید تا نفس می كِشی یا درس بده یا درس بخوان، یا بحث كن، یا مطالعه كن، یا كتاب بنویس، تا بشوی #چراغ_هدایت، آن درسی كه راه را به دیگران نشان بدهد! وجود مبارك امام صادق (علیه السلام) به مفضّل فرمود تو شاگرد مایی، تو شیعه مایی، تو وقتی مُردی باید بچههایت از تو كتاب های تو را ارث ببرند نه نوشته های دیگران را بگیری در كتابخانه ات بگذاری. همین تفکر است که باعث شده امثال ابوریحان ها بعد از هزار سال همچنان با عظمت بمانند. اینها گذشته از اینكه #حرف_های_تازه آوردند عمر را در راه علم صرف كردند، اینها را اهل بیت (علیهم السلام) تربیت كردند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/08/04
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل دوم جلسه 5
🔹 تاكنون روشن شد كه فنّ شریف «اخلاق» از نفس میكوشد تا به نزاهت تهذیب نفس برسد، ابزار و مسیرشان هم مشخص است؛ یعنی مبدأ فاعلی، مبدأ غایی، مسیر و ابزار، این عناصر چهارگانه در فنّ «اخلاق» مشخص است. در فنّ شریف «عرفان» هم مبدأ فاعلی و مبدأ غایی و مسیر و ابزار هم مشخص است. در فنّ اخلاق، شخص خود را گوینده میبیند... .
👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل دوم جلسه 5
🔹 تاكنون روشن شد كه فنّ شریف «اخلاق» از نفس میكوشد تا به نزاهت تهذیب نفس برسد، ابزار و مسیرشان هم مشخص است؛ یعنی مبدأ فاعلی، مبدأ غایی، مسیر و ابزار، این عناصر چهارگانه در فنّ «اخلاق» مشخص است. در فنّ شریف «عرفان» هم مبدأ فاعلی و مبدأ غایی و مسیر و ابزار هم مشخص است. در فنّ اخلاق، شخص خود را گوینده میبیند، شنونده میبیند، چه اینكه زبان هم زبان اوست، با زبان خود سخن میگوید، با گوش خود میشنود، با چشم خود میبیند؛ چه با گوش و چشم ظاهر، چه با گوش و چشم باطن؛ ولی در عرفان وقتی شخص به مقام منیع قُرب نوافل بار یافت یا منتظر است كه خدا در مقام سوم ـ كه بارها به عرضتان رسید ـ آن دو مقام، مقام منطقه ممنوعه است؛ یعنی هویت محض، یك؛ اكتناه صفات ذات كه عین ذات است، دو؛ آنجا بساطت مطلقه است از یك سو و عدم تناهی است از سوی دیگر. حقیقت عینی كه مفهوم ذهنی نیست، یك؛ بسیط تجزیهناپذیر است، دو و نامحدود است و اجتنابناپذیر نیست، سه؛ لذا مفهوم هیچ كسی، مشهود هیچ كسی، مقصود هیچ كسی، معقود احدی نخواهد بود.
🔹 آنچه به آن نظر دارد برهان است، برهان همان را ثابت میكند در مقام مفهوم. طبق بیان نورانی امام صادق(سلام الله علیه) كه مرحوم صدوق در توحید نقل كرد ما بیش از این مقدورمان نیست: «لَكانَ التَّوحِیدُ عَنّا مُرتَفِعا». در اخلاق، شخص همه امور را به خود اِسناد میدهد و حق هم با اوست، چون بیش از این نمیبیند. در عرفان، شخص به جایی میرسد كه بر اساس قرب نوافل ذات اقدس الهی در مقام سوم، در فصل سوم؛ یعنی مقام ظهور؛ یعنی مقام وجه اللّهی؛ یعنی مقام فعل؛ یعنی مقام فیض، برابر حدیث معروف قُرب نوافل، سمع و بصر و اعضای ادراكی و تحریكی او میشود. وقتی عارف این مطلب را مشاهده كرد با زبان حق سخن میگوید، با چشم حق میبیند، هرگز خود را صاحب كار نمیبیند و خود را طلبكار نمیبیند، هر كار خیری كه انجام داد خود را بدهكارتر میبیند; زیرا مییابد كه با زبان دیگری حرف زد، با چشم دیگری دید، با گوش دیگری شنید، با دست دیگری رمی كرد كه دیگری فرمود: ﴿وَ ما رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمی﴾... .
📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
سال تولید: 1393
آپارات:
https://aparat.com/v/ecUXk
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 گزیده ای از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در سلسله برنامه: "قرآن و دریای وصال" در شب دوم
🔸 بیان لطیف حضرت استاد #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی پیرامون جلسات "قرآن و دریای وصال"
«... خدای عالم به رسولش فرمود: ﴿وَ عَلَّمَکَ ما لَمْ تَکُنْ تَعْلَمُ﴾؛ خداوند مطالبی را به تو آموخته است که تو قادر نبودی به آنها راه پیدا کنی!
و هم به جامعه اسلامی فرموده است که ﴿عَلَّمَكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾ نه «ما لا تعلمون»! یعنی انسان ها در مداری نبودند که این حد از معارف را بیابند...» .
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
🔸 دعای #روز_شانزدهم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللَّهُمَّ وَفِّقْنِي فِيهِ لِمُوَافَقَةِ الْأَبْرَارِ، وَ جَنِّبْنِي فِيهِ مُرَافَقَةَ الْأَشْرَارِ، وَ آوِنِي فِيهِ بِرَحْمَتِكَ إِلَى [فِي ] دَارِ الْقَرَارِ، بِإِلَهِيَّتِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ.
خدایا مرا در این ماه به همراهی و همسویی با نیکان توفیق ده، و از همنشینی با بدان دور بدار، و به حق رحمتت به خانه آرامش جایم ده، به پرستیدگی ات ای پرستیده جهانیان.
#رمضان
#دعای_روز
🔷🔸💠🔸🔷
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 منتظر ظهور
🔹 مطلب دیگر درباره #انتظار حضرت است كه اگر كسی عارفاً به شأن ولی عصر و «منتظراً لأمره» بمیرد، این #پاداش_شهید را دارد.
امام ششم (سلام الله علیه) فرمود منتظر ظهور كسی است كه تیر به دست آماده باشد؛ نه اینکه منتظر ظهور، کسی است که مفاتیح به دست و دعاخوان باشد! آن كسی كه كتاب دعا در دست اوست و می گوید خدایا ظهور حضرت را برسان، او منتظر حضرت نیست، كسی كه تفنگ در دست گرفته، او منتظر حضرت است. حضرت در آنجا فرمود: «لِیعِدَّنَّ أَحَدُكُمْ لِخُرُوجِ القَائِمِ وَلَوْ سَهْماً».
🔹 معنای #انتظار این است كه قبل از آمدن حضرت حداقل یك تیر تهیه بكند؛ نیروی رزمی است كه می تواند منتظر حضرت باشد، دعاخوان چگونه می تواند منتظر حضرت باشد؟! این تماشاچی كه بگوید كه خدایا كاری به من نداشته باش، امام خود را بیاور و دنیا را اصلاح كن، چنین کسی كه منتظر حضرت نیست.
🔹 فرمود ولو با یك تیر شده آماده باشد؛ تیراندازی یاد بگیرد، دشمنش را بشناسد، دوستش را بشناسد، شاید حضرت فردا ظهور كرد؛ این معنی #انتظار است. این شخص اگر هم در بسترش به موت حَتف انف بمیرد «مات شهیدا»، وگرنه آن كسی كه بگوید خدایا كاری به من نداشته باش تو می دانی و دینت و ولی ات، همان حرفی است كه می گوید: ﴿فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا هاهُنا قاعِدُونَ﴾؛ ما اینجا هستیم تو به كمك خدا دینتان یاری كنید، كاری به ما نداشته باشید! همراهان امیر المؤمنین (علیه السلام) نظیر #عمار_یاسر این گونه حرف می زنند می گویند یا علی حرفی كه بنی اسرائیل به موسای كلیم گفتند كه ﴿فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا هاهُنا قاعِدُونَ﴾ ما این طور نمی گوییم، ما می گوییم «إذهب نحن معكَ» هر جا كه تو رفتی ما می آییم؛ این معنی #انتظار است.
#روز_ارتش_جمهوری_اسلامی_ایران
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه حدید جلسه 13
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هلال عشق؛ شرح دعای افتتاح
🔸 سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه مبارک رمضان 1443 هـ
🔹 جلسه: 15
🔹 آپارات:
https://aparat.com/v/2Cctb
لینک ویژه نامه ماه مبارک رمضان:
http://news.esra.ir/v-ramezan
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 ضیافت الهی 16
🔸 بهترین زاد و توشه، ارائه جدی و علاقه شدید.
🔸 وجود مبارک امام هفتم عرض کرد خدایا از تو نزدیکتر احدی نیست «أَنَّ الرَّاحِلَ إِلَیكَ قَرِیبُ الْمَسَافَة»، هیچ فاصلهای نیست!
اگر او بسیار نزدیک است از او نزدیکتر کسی نیست، پس چرا ما او را نمی بینیم؟ «وَ أَنَّک لَا تَحْجُبُ عَنْ خَلْقِک إِلَّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ [تحتجب] الْأَعْمَالُ [الآمال] دُونَک» اگر کسی خیلی به یک انسان نابینا نزدیک باشد اصلاً به او چسبیده باشد، ولی او نابینا باشد، مشکل در #دوری_محبوب نیست، مشکل در #کوری_حبیب است، او چون نابیناست نمیبیند.
🔸 «وَ أَنَّک لَا تَحْجُبُ عَنْ خَلْقِک إِلَّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ [تحتجب] الْأَعْمَالُ [الآمال] دُونَک» مگر اینکه عمل نگذارد تو را ببینم، وگرنه تو محجوب نیستی! خدایا من می دانم بخواهم این راه را طی کنم، این #سیر_و_سلوک را داشته باشم، رحلت کنم، این راه نزدیک را طی کنم باید پرده بردارم تا تو را ببینم، فاصله که نیست، باید بینا بشوم تا تو را ببینم همین! می دانم که بهترین زاد و توشه ای که سالک را به تو نزدیک می کند همان #ارائه_جدی و #علاقه_شدید به توست!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1384/06/10
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل دوم جلسه 6
🔹 همانطوری كه بین عرفان نظری و حكمت نظری از یك سو, بین عرفان نظری و اخلاق نظری از سوی دیگر فرقهای فراوان علمی است... .
👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل دوم جلسه 6
🔹 همانطوری كه بین عرفان نظری و حكمت نظری از یك سو, بین عرفان نظری و اخلاق نظری از سوی دیگر فرقهای فراوان علمی است، بین عرفان عملی و اخلاق عملی فرقهای فراوانی است كه به برخی از این فروق در نوبتهای قبل اشاره شد.
🔹 در فنّ اخلاق, شخص میكوشد كه از جهان به عنوان آیت و علامت استفاده كند و از این علامت به صاحب علامت, از این آیات به صاحب آیات پی ببرد كه مسئله ﴿سَنُریهِمْ آیاتِنا فِی الْآفاقِ وَ فی أَنْفُسِهِمْ﴾ این برای اینها راهگشاست. توحید سالك در این مرحله در فضای اخلاق است، جزء فضایل اخلاقی او مطرح است؛ اما در عرفان, شخص میكوشد اول خدا را ببیند و در سایه خدا خَلق را ببیند، اینچنین نیست كه از خَلق بخواهد به خالق پی ببرد, بلكه از خالق به خلق متوجّه میشود، چون خالق را میبیند خالق در صورت خَلقهای خود در فصل سوم; یعنی مقام فیض و وجه و ظهور تجلّی كرده است، برابر سخن نورانی امیر مؤمنان(سلام الله علیه) كه در نهجالبلاغه فرمود: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِهِ» از متجلّی به جلوه پی میبرد، نه از جلوه به متجلّی. در پایان همه آیاتی كه از آیات آفاقی و انفسی سخن به میان آمده، این جمله نورانی میتابد ﴿أَ وَ لَمْ یكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلی كُلِّ شَیءٍ شَهیدٌ﴾; یعنی... .
📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
سال تولید: 1393
آپارات:
https://aparat.com/v/9PojL
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
بیان لطیف آیت الله العظمی جوادی آملی از تعبیر قرآن کریم درباره معراج پیامبر گرامی اسلام!
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر سوره مبارکه نجم: در جریان معراج پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از همان آغاز فرمود خدا او را برد، نه اینکه او آمد؛ این ﴿سُبْحانَ الَّذی أَسْری﴾، سرفصل قصّه معراج است، از همان اوّل فرمود خدا او را برد؛ ولی در جریان مناجات موسای کلیم این طور نبود که از اوّل موسای کلیم را برده باشد... .
👇👇👇👇
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر سوره مبارکه نجم ، با بیان اینکه تعبیرات خود قرآن کریم نسبت به سیر انبیا (علیهم السلام) یکسان نیست، بیان می دارند:
🔸 تعبیرات خود قرآن کریم نسبت به سیر انبیا (علیهم السلام) یکسان نیست، متفاوت است. در سوره مبارکه «اعراف» از وجود مبارک موسای کلیم (سلام الله علیه) که به میقات الهی طبق وعده الهی رفت، در آیه 143 دارد که ﴿وَ لَمَّا جاءَ مُوسی لِمیقاتِنا﴾، آغاز آن با سیر و سلوک خود موسای کلیم شروع میشود، فرمود موسی آمد! از آن به بعد ﴿وَ قَرَّبْناهُ نَجِیا﴾؛ اما در جریان معراج پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از همان آغاز فرمود خدا او را برد، نه اینکه او آمد؛ این ﴿سُبْحانَ الَّذی أَسْری﴾، سرفصل قصّه معراج است، از همان اوّل فرمود خدا او را برد؛ ولی در جریان مناجات موسای کلیم این طور نبود که از اوّل موسای کلیم را برده باشد، از اوّل موسای کلیم، طبق قرارداد و وعده ها و اذن الهی آمد! این گروه را می گویند اینها سالک مجذوب هستند؛ یعنی اوّل یک مقدار راه را باید بروند، بعداً فیض الهی شامل حال ایشان بشود. اینها سالکی هستند که بعداً جذبه الهی نصیب آنها می شود، اینها مشکلی ندارند، برای اینکه آن مقداری که مربوط به خودشان بود به طور عادی راه را رفتند، بعد فیض و جذبه الهی نصیب آنها شد؛ گرچه همه توفیقات با فیض الهی است.
🔸 معظم له در ادامه اظهار داشتند: آن مقداری که ﴿ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأی﴾ است، آن قسمت مربوط به روح انسان است؛ مثل الآن! در اینجا درس و بحث که روحانی نیست، ما بدنی داریم که از راه دور و نزدیک به این مسجد می آییم، جایی هم می نشینیم، با وسیله ای هم می آییم، حرف می زنیم، حرف می شنویم، اینها بدنی است؛ اما آن مطالبی که می فهمیم که در مسجد نیست، مربوط به بدن نیست. اینکه ما از آن مرحله ای که ﴿ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأی﴾، بپرسیم آنجا بُراق حضور داشت یا نه؟ اصلاً آنجا جای بدن نیست تا جای بُراق باشد! الآن صحیح است که از ما سؤال بکنند که شما از منزل تا مسجد با چه وسیلهای آمدید؟ می گوییم یا پیاده آمدیم یا با فلان وسیله آمدیم. این جا هم که می نشینیم، یک مکان معینی است که می نشینیم، یک زمان معینی است می نشینیم، حرف می زنیم، حرف می شنویم، اینها بدنی است، اینها درست است؛ اما این مطلبی که می فهمیم، این کجاست؟! این مربوط به بدن نیست.
🔸 ایشان ادامه دادند: جریان معراجِ حضرت، تا آن جا که مربوط به بدن بود، رفتن بود، امثال آن حالا یا با بُراق بود یا با غیر بُراق بود، امر بدنی و امثال آن است؛ اما از آن بخشی که مربوط به قلب مطهّر حضرت است، فرمود: ﴿ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأی﴾، آنجا دیگر جا برای بُراق نیست، جا برای بدن نیست، اصلاً سؤال راه ندارد؛ مثل اینکه درباره خود ما هم این جا سؤال راه ندارد. در عین حال که ما بدن داریم، حرف می زنیم، حرف می شنویم، این مطالب بدنی نیست. در عین حال که حضرت بدن داشت، سیر بدنی و مکانی داشت؛ اما آن مطالب فرمود: ﴿ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأی﴾، آن جا دیگر جا برای بُراق و بدن و امثال آن نیست.
منبع: درس تفسیر سوره مبارکه نجم ـ جلسه 12
https://b2n.ir/j83243
http://news.esra.ir/home
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 دعای #روز_هفدهم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللَّهُمَّ اهْدِنِي فِيهِ لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ، وَ اقْضِ لِي فِيهِ الْحَوَائِجَ وَ الْآمَالَ، يَا مَنْ لا يَحْتَاجُ إِلَى التَّفْسِيرِ وَ السُّؤَالِ، يَا عَالِماً بِمَا فِي صُدُورِ الْعَالَمِينَ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ.
خدایا مرا در این ماه به سوی کارهای شایسته هدایت فرما، و حاجتها و آرزوهایم را برآور، ای آن که نیاز به روشنگری و پرسش ندارد، ای آگاه به آنچه در سینه جهانیان است، بر محمّد و خاندان پاکش درود فرست.
#رمضان
#دعای_روز
🔷🔸💠🔸🔷
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 صلای محبوب
🔹 سید علی خان مدنی (رضوان الله تعالی علیه) در همان مقدمه شرح صحیفه می گوید وقتی وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به #معراج رفت و برگشت، از حضرت سؤال کردند شما که به معراج مشرّف شدید سخنانی گفتید سخنانی شنیدید، آن سخنانی که شنیدید به لهجه چه کسی بود؟ به هر حال شما صوتی شنیدید کلامی شنیدید حرفی شنیدید، می گویید خدا این طور گفت، اینها را شما شنیدید که نقل می کنید، این سخنان به لهجه چه کسی بود؟
🔹 گفت ذات اقدس الهی می دانست که #علی_محبوب_من_است به لهجه علی با من حرف می زد. کفی بذلک فخرا! خدا ـ معاذالله ـ حنجره که ندارد، این حرف را باید ایجاد کند، این حرف را به لهجه چه کسی ایجاد می کند؟ فرمود چون علی محبوب من بود و خدا می دانست، به لهجه علی این کلمات را ایجاد کرد. این مطلب را این سید بزرگوار در اوّل همان شرح صحیفه سجادیه نقل می کند که حشر او و همه علما با قرآن و عترت باشد!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 14
تاریخ: 1396/11/18
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
34.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هلال عشق؛ شرح دعای افتتاح
🔸 سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه مبارک رمضان 1443 هـ
🔹 جلسه: 16
🔹 آپارات:
https://aparat.com/v/KBGmt
لینک ویژه نامه ماه مبارک رمضان:
http://news.esra.ir/v-ramezan
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 ضیافت الهی 17
🔸 نماز شب، پله صعود انسان به سوی کمال است.
🔸 رحمت رحیمیه كه برای مومنان است مقابل دارد و آن غضب برای كفار است ولی #رحمت_رحمانیه، مقابل ندارد و اصل بر رحمانیت برای همه بشر است.
چون رحمت خداوند عام و وسیع است جایی برای غضب وجود ندارد؛ به همین دلیل امام سجاد فرمودند ای كسی كه رحمتت بر غضبت سبقت دارد.
امام این جهان، رحمت و غضب كه بگیر و ببندد است ماموم است؛ پس در كل جهان اگر با خدا بخواهیم سخن بگوییم در دستگاه خدا ظلمی نیست و عذاب یا تنبیه و یا مقدمه عذاب و ... است.
🔸 انذار بیش از تبشیر در جامعه و مردم اثر دارد؛ غالب مردم از روی #خوف خدا نماز صبح را میخوانند اما این همه #بشارت برای نماز شب وجود دارد و افراد كمتری آن را میخوانند در حالی كه نماز شب مركب است و انسان بدون مركب نمیتواند آسمانی شود.
پیامبر برای #معراج، براق داشت و ما هم مركبمان برای بالارفتن، #نماز_شب است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 تفسیر سوره الرحمن جلسه 20
تاریخ: 1396/09/08
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل دوم جلسه 7
🔹 مرز بین اخلاق و عرفان همان مرز بین جهاد اوسط و جهاد اكبر است. در جهاد اوسط بین عقل و نفس مبارزه است؛ طبق بیان نورانی امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) فرمود: «قَاتِلْ هَوَاكَ بِعَقْلِكَ»؛... .
👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل دوم جلسه 7
🔹 مرز بین اخلاق و عرفان همان مرز بین جهاد اوسط و جهاد اكبر است. در جهاد اوسط بین عقل و نفس مبارزه است؛ طبق بیان نورانی امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) فرمود: «قَاتِلْ هَوَاكَ بِعَقْلِكَ»؛ هواخواهی؛ خواه در بخش وهم و خیال كه اندیشه را آسیب میرساند و خواه در بخش عقل عملی كه شهوت و غضب را سركش میكند، باید با عقل نظر و عقل عمل در بخش اندیشه و انگیزه تعدیل شود؛ این همان جهاد اوسط است كه بین عقل و نفس مبارزه هست.
🔹 در عرفان, جنگ و مبارزه بین عقل و قلب است؛ عقل میخواهد بفهمد و قلب میخواهد ببیند، آن حقیقت فهمیدنی نیست. قلب به عقل میگوید با مفهوم نمیشود به حقیقت بار یافت و عقل میگوید من «راجل» هستم و بیش از مفهوم، ابزاری ندارم. این «لَیسَ الْخَبَرُ كَالْمُعَاینَةِ» ناظر به همین تمایز اساسی بین علم حصولی و علم حضوری است. ابزار عقل, مفهوم است و علم حضوری; اما مركب راهوار عقل عملی و قلب, شهود است. گذشته از اینكه تفاوت اساسی بین جهاد اوسط و اكبر هست که در جهاد اوسط بین عقل و نفس مبارزه است و در جهاد اكبر بین عقل و قلب مبارزه است، بین حكمت و عرفان مبارزه است و بین حصول و حضور جنگ است... .
📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
سال تولید: 1393
آپارات:
https://aparat.com/v/LHjno
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 دعای #روز_هجدهم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللَّهُمَّ نَبِّهْنِي فِيهِ لِبَرَكَاتِ أَسْحَارِهِ، وَ نَوِّرْ فِيهِ قَلْبِي بِضِيَاءِ أَنْوَارِهِ، وَ خُذْ بِكُلِّ أَعْضَائِي إِلَى اتِّبَاعِ آثَارِهِ، بِنُورِكَ يَا مُنَوِّرَ قُلُوبِ الْعَارِفِينَ.
خدایا مرا در این ماه به برکتهای سحرهایش آگاه کن، و دلم را با روشنایی انوارش روشنی بخش، و تمام اعضایم را به پیروی آثارش بگمار، به نورت ای نوربخش دلهای عارفان.
#رمضان
#دعای_روز
🔷🔸💠🔸🔷
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra