eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 جوشش معرفت 🔸 مطلب مهم این نیست كه ما درس بخوانیم، خب ما تا زنده ‌ایم داریم درس می‌ خوانیم! اما از این درس خواندن همین مقدار سوادی كه می‌ بینید، همین پول خُرد گیرمان می ‌آید ﴿ذلِكَ مَبْلَغُهُم مِنَ الْعِلْمِ﴾، اما كسی بخواهد علامه بحر العلوم بشود، علامه حلّی بشود یا امثال این بزرگان بشود اینها یك دارد. 🔸 اینكه گفتند كسی چهل شبانه روز مواظب غذای حلال باشد، مواظب چشم و گوشش باشد، حرف بد نزند، نه حرف بد از دهان او و قلم او و گفتار او صادر بشود و نه حرف بد را بشنود، نه غذای مشكوك بخورد، نه حرف مشكوك بشنود همین است؛ یعنی اگر كسی چهل شبانه روز مواظب خود بود كه به اصطلاح چهله گرفت. هم این نیست كه انسان در خانه بنشید بلکه باید در متن زندگی باشد؛ فاصله گرفتن از مردم كمال نیست، فاصله گرفتن از دنیا است. آدم در متن دنیاست ولی نه كسی را بازی می‌دهد نه بازی كسی در او اثر دارد، نه راه كسی را می ‌بندد نه به بیراهه می ‌رود. خب اگر انسان چهل شبانه روز این‌چنین بود «فَجَّرَ اللَّهُ ینَابِیعَ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِه‌» آن وقت می ‌جوشد. این‌ چنین نیست كه همه علما حرف هایشان را از اساتید یاد بگیرند، اگر این حرف ها را از اساتید یاد می ‌گرفتند كه دیگر علم پیشرفت نمی‌ كرد، پیشرفت علم در این است كه خود اینها بشوند . 🔸 ما اگر بخواهیم از این كوزه ‌ها آب بگیریم وضع ما همین است كه می‌ بینید؛ همین مختصر درس و بحث است كه یاد می ‌گیریم، اما بتوانیم جوششی داشته باشیم و نوآوری ای داشته باشیم نیست. آن راه كه انسان حلال بخورد، حلال بگوید، حلال بپوشد، فكر آلوده نداشته باشد، غذای آلوده نخورد، حرف مشكوك نزند و حرف مشكوك نشنود، این می شود «فَجَّرَ اللَّهُ ینَابِیعَ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِه‌»، این می‌شود بحر و راهش هم راه است. آپارات: https://aparat.com/v/VKoHb سخنرانی عمومی تاریخ: 1390/08/23 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فکر جهانی 🔹 در همان سوره مبارکه «مدّثر» بعد از اشاره به قرآن کریم دو بار کلمه بشر ذکر شده است که ﴿ذِكْری‏ لِلْبَشَرِ﴾، ﴿نَذیراً لِلْبَشَر﴾؛ یعنی این است، این مربوط به عرب و عجم نیست، مربوط به مسلمان و مسیحی و اینها نیست. 🔹 ما که ـ إن ‏شاء الله ـ همیشه و آماده ‏ایم و به این امر موظفیم، اما وقتی حضرت ظهور کرد هم بخش ملی و محلی را زنده می ‏کند هم بخش منطقه ‏ای را زنده می ‏کند هم بخش بین ‏المللی را؛ حوزه ‏های علمیه که شاگردان مستقیم حضرت ‏اند حضرت به اینها دستور می‏ دهد که شما به فلان کشور بروید فلان شهر بروید. این ﴿مَا هِی إِلاّ ذِكْرَی لِلْبَشَرِ﴾ را در آیات دیگر به این صورت بیان فرمود که فرمود: ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ﴾، ﴿وَ كَفی‏ بِاللَّهِ شَهیداً﴾. این ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ﴾ همان بیان نورانی پیغمبراست که «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی عَلَیه»‏. این جمله خبریه ‎ای است که به داعی انشاء القا شده است؛ اینکه فرمود: «الْإِسْلَامُ یعْلُو» خود این آیات قرآن خود به خود که بالا نمی ‎آید، این باید به دست شما بالا بیاید. 🔹 فرمود: «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی عَلَیه»‏ یعنی «یجب علیکم» که بزنید؛ کسی که حضرت است اگر حداکثر فکرش حرم تا جمکران باشد، این دیگر جهانی نیست! کسی که نمی‎داند دکارت چه گفته هایدگر چه گفته کانت چه گفته این چگونه می‎تواند شاگرد حضرت باشد؟! این کجا می ‎خواهد برود، می ‎خواهد بین حرم و جمکران برود یا می‎خواهد جهان را اصلاح کند؟ می خواهد حرف حضرت را به جهان برساند یا نمی خواهد؟ اینکه فرمود: «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی عَلَیه»‏ به دست چه کسی باید احیا بشود؟ 🔹 کسی نداند در غرب چه خبر است کسی نداند در مکتب ‎های غرب چه خبر است کسی نداند در ادیان غرب چه خبر است، او چگونه می‎تواند باشد؟! این فقط جمکرانی فکر می‎کند نه جهانی! 📚 سوره مبارکه نبأ جلسه 1 تاریخ: 1398/08/18 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 358 🔸 موارد صله رحم ... آیات قرآنی بهترین گواه اهمیت نیكی به والدین است: 3. اگر پدر و مادرت تلاش كردند كه چیزی را كه بدان علم نداری ـ از آن روی كه وجود ندارد ـ شریك من سازی، از آنان پیروی مكن. البته در كارهای دنیا با آنان به نیكی معاشرت كن و در حقشان ستم و خشونت روا مدار.[1] منصور بن حازم از امام صادق (علیه السلام) پرسید: با ارزش‌ترین اعمال كدام است؟ آن امام (علیه السلام) فرمود: نماز در وقت خود، نیكی به پدر و مادر و جهاد در راه خدا.[2] [1] . ﴿و اِن جـٰهَداكَ عَلىٰ اَن تُشرِكَ بى ما لَیسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ فَلا تُطِعهُما و صاحِبهُما فِى الدُّنیا مَعروفًا﴾ (سورهٴ لقمان، آیهٴ 15). [2] . عَنْ مَنْصُورِ بْنِ حَازِمٍ عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِA قَالَ: قُلْتُ: أَی الأَعْمَالِ أَفْضَلُ؟ قَالَ: الصَّلاةُ لِوَقْتِهَا وَ بِرُّ الْوَالِدَینِ وَ الْجِهَادُ فِى سَبِیلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ (الكافى، ج2، ص158). 📚 مفاتیح الحیات ص 242 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تسخیر هستی 🔹 فرمود: ﴿خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا﴾؛ هم می ‌توانید ببرید كه اینها آیات الهی اند هم می ‌توانید ببرید كه وسایل رفاهی را از این راه تحصیل كنید. اگر كسی با مشاهده آیات أرضی پی به خدای سبحان برد این در حقیقت بهترین بهره را از زمین برده است؛ ممكن است بهره‌ های مادی از گیاهان و دام ‌ها و امثال ذلك نداشته باشد امّا بهترین بهره را یك انسان موحّد، با می ‌برد. 🔹 این چنین نیست كه ﴿خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ﴾ فقط ناظر به بهره‌ های مادی باشد كه اگر كسی گوسفند نداشت و از دام استفاده نكرد مشمول این آیه نباشد، بلكه از هر چه كه در روی زمین است اگر انسان بهره توحیدی ببرد در حقیقت به مقصد رسیده است و بهره‌مند شده است. این ﴿خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ﴾ هم ناظر به منافع معنوی است هم ناظر به منافع مادی، لذا هم خدای سبحان اینها را به عنوان آیات ذكر می ‌كند هم به عنوان مواد اولیه برای تأمین رفاه انسان‌ ها؛ فرمود: ﴿خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا﴾، بعد می ‌پردازند به آفرینش آسمان ها. 🔹 یك مسئله این است كه آسمان قبل از زمین است یا زمین قبل از آسمان است یا آسمان را خدا قبلاً خلق كرد بعد به پرداخت نه خلق الأرض، چون خلق الأرض قبل از سماء است، اینها جداگانه باید بحث شود. یك بحث در این است كه آفرینش آسمان‌ ها هم برای منفعت انسان است، چون این آیه در سیاق شمارش اموری است كه خدای سبحان برای انسان خلق كرد و كرد؛ آیه در این سیاق نیست كه آیات الهی را شمارش كند، آیه در این سیاق است كه نِعَم الهی را شماره كند كه اینها نعمت‌ هایی هستند که خدا آفرید و برای شما خلق كرد. اینكه فرمود: «ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّماءِ فَسَوَّاهُنَّ» یعنی بعد از اینكه را برای شما خلق كرد را هم باز برای شما خلق كرد، پس آسمان ‌ها هم مسخّر شمایند. 🔹 این آیات تسخیر به این معناست كه شمس و قمر و سایر موجودات سمائی را مسخّر شما قرار داد و شما می ‌توانید بر آنها مسلّط باشید نه اینكه اینها را مسخّر خود قرار داد، مسخّر خدا هستند حرفی در آن نیست چه اینکه انسان هم مسخّر خداست؛ امّا در ردیف نِعَم كه می ‌شمارد، می ‌فرماید آسمان ها و زمین را مسخّر شما قرار داد برای شما مسخّر كرد یعنی در تحت تسخیر شما قرار داد. 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 88 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دحوالارض در کلام آیت الله العظمی جوادی آملی پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی همواره بر اساس آیه شریفه ﴿وَمَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَی الْقُلُوبِ﴾، بر تعظیم شعایر الهی و گرامی داشت آنها، توصیه و تاکید می فرمایند. ایشان روز «دحوالارض» را یکی از پربرکت ترین روزهای ایام سال می دانند... . 👇👇👇👇
دحوالارض در کلام آیت الله العظمی جوادی آملی روز 25 ذیقعده مصادف با «دحو الارض» است که خشکی ها گسترده شده و زمین کعبه از زیر آب ها بیرون آمده است. 🔸به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی همواره بر اساس آیه شریفه ﴿وَمَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَی الْقُلُوبِ﴾، بر تعظیم شعایر الهی و گرامی داشت آنها، توصیه و تاکید می فرمایند. ایشان روز «دحوالارض» را یکی از پربرکت ترین روزهای ایام سال می دانند چرا که طبق برخی روایات زمین کعبه و حرم خدا، در این روز ظاهر گشته و گسترش یافته است. شمّه‏ ای از تاریخ کعبه آیت الله العظمی جوادی آملی در صفحه ۲۶۱ کتاب «صهبای حج» در این باره می نویسند: «کعبه اوّلین معبد مردمی و عبادتگاه توده انسان ها در روی زمین است: «إنّ أول بیت وضع للناس للذی ببکة...» که تعیین محل و نقشه ساختن آن به رهنمود و دستور خدای سبحان بود: «وإذ بوّأنا لإبراهیم مکان البیت...» بنابراین، کعبه اوّلین معبدی (نه اوّلین خانه) است که در روی زمین ساخته شد. گرچه بر اساس گفته شده: «مکان کعبه اولین زمینی بود که از زیر آب بیرون آمد» ، لیکن استفاده این معنا که «اوّلین خانه ساخته شده کعبه است» از آیه، مشکل به نظر می ‏رسد؛ زیرا اولیّت آن را مقید کرده که برای عبادت بوده است. البته آیه شریفه «إن أول بیت وضع للناس... »، معنای مزبور را نفی نیز نمی ‏کند، زیرا قیودی همچون وصف، همانطور که اطلاق ندارد مفهوم نیز ندارد، مگر اینکه جمله مشتمل بر وصف، در مقام تحدید باشد. در این باره و در استفسار از آیه شریفه مزبور، از امیرالمؤمنین (علیه السلام) تصریح به اینکه قبل از بنای کعبه، خانه وجود داشته، نقل شده است.» از امیرالمومنین ـ علیه السلام ـ روایت شده است که فرمودند: «نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست و پنج ذی القعده بود. کسی که در این روز روزه بگیرد و شبش را به عبادت بایستد، عبادت صد سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده است خواهد داشت.» ادامه... 🔸 معنای دحوالارض 🔸 برنامه های معنوی 🔸 دعای روز دحوالأرض مطالعه بیشتر: https://b2n.ir/x98528 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 359 🔸 موارد صله رحم ... امام باقر (علیه السلام) فرمود: خدا در سه چیز برای هیچ‌كس رخصتی قرار نداده است: ادای امانت به نیكوكار و بدكار، وفای به عهد به نیكوكار و بدكار و نیكی با والدین، نیكوكار باشند یا بدكار.[1] این تكلیف درباره والدین حتی پس از مرگ آن دو نیز استمرار دارد. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: سرور نیكوكاران در قیامت مردی است كه به والدین خود پس از مرگشان نیكی كند.[2] [1] . ثَلاثٌ لَمْ یجْعَلِ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لأَحَدٍ فِیهِنَّ رُخْصَةً: أَدَاءُ الأَمَانَةِ إِلی الْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ الْوَفَاءُ بِالْعَهْدِ لِلْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ بِرُّ الْوَالِدَینِ بَرَّینِ كَانَا أَوْ فَاجِرَینِ (الكافى، ج2، ص162). [2] . سَیدُ الأَبْرَارِ یوْمَ الْقِیامَةِ رَجُلٌ بَرَّ وَالِدَیهِ بَعْدَ مَوْتِهِمَا (بحار الانوار، ج71، ص86). 📚 مفاتیح الحیات ص 242 و 243 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کمال 🔸 آب را باید از ریشه درخت به درخت رساند، نه از شاخه به بیرون! را انسان باید از تهیه کند نه از میز نه از پست و نه از مقام! آن انسانی که از درون خود فضیلتی نیاندوخت و منتظر ارزش های بیرونی بود، هر چه زودتر می پوسد؛ زیرا در که باشد گرفتار نیرنگ یک است. 📚 سخنرانی در ساختمان نخست وزیری تاریخ: 1361 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فاعل مطلق 🔹 این خدا که همه جا حضور دارد، گاهی طرزی عطا می ‌کند که احدی نمی ‌بیند؛ اگر او بخواهد رفتار کند و آبروی کسی را حفظ بکند حتی نمی ‌گذارد که انبیا و اولیا که هستندند حضور داشته باشند. 🔹 این روایت معروف است که وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود پروردگارا در قیامت مرا به خود من واگذار کن، پاسخ رسید خودم بررسی می ‌کنم که حتی تو هم نبینی تا نزد تو هم خجالت نکشند! گاهی این طور است و گاهی در قهر است؛ خودش می ‌فرماید شما کنار بروید، من شخصاً کار را انجام می‌دهم: ﴿ذَرْنِی وَ مَنْ خَلَقْتُ وَحِیداً﴾. 📚 سوره مبارکه اخلاص جلسه 2 تاریخ: 1399/01/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار رییس سازمان حج از بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دکتر سید صادق حسینی رییس سازمان حج و حجت الاسلام والمسلمین سید حسین رکن الدینی معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری و برخی دیگر از مسئولین سازمان حج و زیارت با حضور در بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی در مدینه منوره با مسئولین بعثه معظم له دیدار و گفتگو کردند. تاریخ: 1399/04/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 360 🔸 برخی زمان ها برای نیكی به والدین نیكی به والدین زمانی معین ندارد؛ ولی در برخی زمان‌ ها پاداشی مضاعف دارد؛ به فرموده امام باقر (علیه السلام) یكی از بهترین اعمال روز عید قربان، نیكی به والدین است.[1] رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هركس قبر پدر و مادرش را در هر روز جمعه زیارت كند بخشوده می‌ شود و از نیكوكاران به شمار می ‌آید.[2] [1] . مَا مِنْ عَمَلٍ أَفْضَلَ یوْمَ النَّحْرِ مِنْ دَمٍ مَسْفُوكٍ أَوْ مَشْى فِى بِرِّ الْوَالِدَینِ أَوْ ذِى رَحِمٍ قَاطِع (كتاب الخصال، ص298). [2] . مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبَوَیهِ أَوْ أَحَدِهِمَا فِى كُلِّ جُمُعَةٍ غُفِرَ لَهُ وَ كُتِبَ بَرّاً (بحار الانوار، ج86، ص359). 📚 مفاتیح الحیات ص 243 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا