eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
آثار آیت الله العظمی جوادی آملی ارمغان حوزه علمیه به جامعه است 🔹 نشست خبری تولیدات فرهنگی رسانه ای سال 1400 با حضور ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد. در این مراسم ضمن ارائه گزارش فعالیت های اخیر بنیاد، از آیت الله العظمی جوادی آملی رونمایی شد. 🔹 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در این نشست خبری بیان داشت: تمام فعالیت های بنیاد علوم وحیانی اسراء دارد لذا فعالیت های رسانه ای این بنیاد باید مبتنی بر تحقیق باشد. وی با بیان اینکه تحقیق به معنای به حق رسیدن است ابراز داشت: برای رسیدن به حق در امور غیر مادی باید از و و استفاده کرد و این سه هماهنگی کاملی با هم دارند. 🔹 ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء افزود: امور دینی حتی اشک بر اگر از درگاه تحقیق عبور نکند می تواند جامعه را به عوام زدگی مبتلا کند. یکی از بهترین جلوه های انسانی است اما اگر پشتوانه عقلی ودینی نداشته باشد به مردم آسیب می زند. 🔹 وی با اشاره به مراحل تکمیل تفسیر تسنیم اظهار داشت: جلد 77 تفسیر تسنیم اکنون آماده است و جلد پایانی آن سال 1402 ارائه خواهد شد. به همین مناسبت این بنیاد در پی برگزاری این تفسیر به صورت بین المللی و با حضور شخصیت های برجسته جهان اسلام است. استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: محصولات بنیاد اسراء و آثار آیت الله العظمی جوادی آملی وابسته به شخص نیست بلکه و حوزه علمیه به جامعه است. در پایان مراسم رونمایی ازکتب صوتی آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار گردید و کتاب صوتی کربلا در دسترس علاقه مندان به آثار معظم له قرار گرفت. خبر کامل: 🌐 news.esra.ir تاریخ: 1401/06/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حقیقت جاوید ▫️ الآن در این هفت میلیارد بشر چند نفر هستند كه نامشان باقی مانده، همین پنج شش پیامبر هستند كه این هفت هشت میلیارد بشر را دارند اداره می ‌كنند؛ ابراهیم هست و موسی هست و عیسی هست و وجود مبارك پیغمبر (علیهم الصلاة و علیهم السلام)، اینها هستند كه جهان را می‌ گردانند. فرمود اینها می ‌مانند وگرنه در مورد آن سلاطین و آن پادشاهان گذشته فرمود: ﴿جَعَلْناهُمْ أَحادیثَ﴾؛ فرمود شما باید كتاب ‌های تاریخ را ورق بزنید و نبش قبر بكنید تا از لای كتاب تاریخ نام اینها را در بیاورید. فرمود ما اینها را فقط حدیث قرار دادیم؛ روزی در این مملكت ساسانی بودند, سامانی بودند و مانند آنها. اینها كه ریشه‌ های دویست ساله, سیصد ساله، كمتر یا بیشتر داشتند، تعبیر قرآن این است كه ما طرزی اینها را ریشه ‌كن می ‌كنیم كه گویا اصلاً دیروز در این سرزمین نبودند: ﴿كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ﴾. ▫️ می‌ دانید وقتی یك درخت كهنسال كه صد سال سابقه دارد را كَندند، گودالی پیدا می ‌شود و مدت‌ ها این جایش خالی است؛ اما یك علف یك سانتی كه در كنار نهر سبز است، وقتی این علف را شما بكَنید، اگر فردا بیایید معلوم نیست که دیروز در اینجا علفی بود. فرمود اینها كه ریشه كهن داشتند، دویست سال, سیصد سال قدمت داشتند، ما طرزی اینها را ریشه ‌كن می ‌كنیم ـ مثل یك علف یك سانتی ـ كه گویا دیروز در این سرزمین نبودند. این همه آثاری كه برای پهلوی در خیابان و بیابان بود، هر جا می‌ رفتی تبلیغ پهلوی بود، بعد از انقلاب هیچ خبری از اینها نیست ﴿كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ﴾؛ اما نام نام نام هست. هفتاد هشتاد میلیون نفر را اینها در جنگ جهانی اول و دوم كُشتند، در حالی که بسیاری از شماها حتی نمی ‌دانید چقدر كشته دادند؛ اما 72 نفر شهید شدند هنوز هم كه هنوز است شرق و غرب را اینها گرفتند؛ این است! اینها را هر چه خواستند مستور بكنند نشد؛ بنی عباس پانصد سال با قبر مطهر حضرت جنگیدند نشد, اموی جنگید, مروانی جنگید, پنج قرن بنی عباس جنگید نشد. 📚 سوره مبارکه ص جلسه 1 تاریخ: 1393/03/14 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مردان الهی 🚩 شهدای 17 شهریور و شهدای محراب در زمان فتنه به حركت كردند. شهدای 17 شهریور بودند كه به بركت روحانیت به صحنه آمدند و به بركت دین پایداری كردند و خداوند هم آنها را پذیرفت. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1381/06/15 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 430 🔸 گرامی داشتن با نام خوب برای فرزند رسول گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: نخستین هدیه هر پدری به فرزندش نام نیکو بر وی نهادن است[1] و نیز فرمود: هرگاه بر فرزندتان نام «محمد» نهادید او را گرامی بدارید و در مجالس برایش جا باز کنید و بر او چهره درهم نکشید.[2] [1] . إِنَّ أَوَّلَ مَاینْحَلُ بِهِ أَحَدُكُمْ وَلَدَهُ الاسْمُ الْحَسَنُ، فَلْیحْسِنْ أَحَدُكُمْ اسْمَ وَلَدِه(النوادر للراوندی،ص6). [2] . قَالَ رَسُولُ اللَّهِص: إِذَا سَمَّیتُمُ الْوَلَدَ مُحَمَّداً فَأَكْرِمُوه وَ أَوْسِعُوا لَهُ فِى الْمَجَالِسِ وَ لا تُقَبِّحُوا لَهُ وَجْهاً (عیون اخبار الرضا ع، ج2، ص29). 📚 مفاتیح الحیات ص 273 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴طهارت حسینی ▫️ اگر اشکی ريخته می ‌شود برای آن است که جامعه از طهارت محروم شد و جامعه ‌ای که از طهارت بی ‌بهره باشد قهراً آلوده می‌ شود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 طهارت حسینی ▫️ اگر اشکی ريخته می ‌شود برای آن است که جامعه از طهارت محروم شد و جامعه ‌ای که از طهارت بی ‌بهره باشد قهراً آلوده می ‌شود. در زيارت ‌های و غير «اربعين» اين جمله به صورت رسمی درباره وجود مبارک سالار شهيدان (صلوات الله و سلامه عليه) آمده است که «لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجَاهِلِيَّةُ بِأَنْجَاسِهَا». ▫️ جامعه‌ ای که در جاهليت جهل و در جاهليت ظلم به سر می ‌برد آلوده است و حسين ‌بن ‌علی طاهر است طيّب است و برای و تطييب جامعه آمده است و می خواهد جامعه را معطّر و پاک کند. اين «لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجَاهِلِيَّةُ بِأَنْجَاسِهَا» همين است؛ يعنی تمام جاهليت‌ های کهنه و نو نتوانست شما خاندان طيّب و طاهر را آلوده کند. ▫️ کربلا، حسين ‌بن‌ علی و ايّام عاشورا و عزای حسينی برای است؛ اگر ـ خدای ناکرده ـ ما نتوانيم از اين فرصت طلايي و زرّين برای طهارت جامعه استفاده کنيم، نهضت_سالار_شهيدان را به جا نياورديم. اينکه به ما گفتند در زمان هايي معيّن به مزار حضرت برويد يا مطلقا در هر زمانی و در هر زمينی سلام عرض کنيد و بگوييد: «لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجَاهِلِيَّةُ بِأَنْجَاسِهَا» همين است؛ يعنی . آپارات: https://aparat.com/v/zZPxT 📚 ویژه برنامه نهضت سيّدالشهداء در مقام عقل و عدل – جلسه چهارم تاریخ: 1393/08/04 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پيشوای تنها ▫️ فرمود: «وَ لَوْ كَانَ لِی بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ و سلّم عَمِّی حَمْزَةُ وَ أَخِی جَعْفَر لم اُبایع كرْهاً»؛ من اگر این دو نفر را می‌داشتم سقیفه را زیر و رو می ‌کردم. حمزه مثل قمر بنی ‌هاشم بود برای حسین بن علی؛ می بینید پرچمدار رسمی بود، به سیدالشهداء گفت که اجازه می ‌دهید من بروم؟ فرمود ما اصلاً آمدیم برای شهادت ولی می‌ خواهیم عزیزانه شهید بشویم، تو پرچمدار من هستی، تو اگر بروی، «تَفَرَّقَ عَسْكَرِی‏»؛ اینها پراکنده می ‌شوند، ما می‌خواهیم تا آخرین نفس عزیزانه بجنگیم، همین! ما که ابایی نداریم از رفتن و شهادت. ▫️ حضرت فرمود من مگر تسلیم شدنی بودم؟! ولی دستم خالی بود، یک نفر بودم آمدند دستم را بستند. معاویه نوشت من شنیدم دستت را بستند، حضرت جواب داد بله من یک نفر بودم آمدند دستم را بستند، من با دست بسته باید سقیفه را امضا بکنم من که با دست باز امضا نمی‌کردم: «أَرَدْتَ أَنْ تَذُمَّ فَمَدَحْتَ وَ أَنْ تَفْضَحَ فَافْتَضَحْت‏»؛ رفتی آبروی مرا ببری، آبروی خودت را بردی. ریختند دست مرا بستند و بردند، بله! من که انکار نکردم ولی من اگر دستم باز بود امضا نمی ‌کردم. ▫️ وجود مبارک حضرت امیر در یکی از نامه‌ هایی که در نهج البلاغه است افتخار کرد فرمود خیلی‌ها می‌ روند جبهه شهید می‌شوند اما از ما اگر کسی شهید بشود می‌شود سید شهدا؛ خیلی‌ها می‌ روند جانباز می‌ شوند اما از ما اگر کسی جانباز بشود می‌ شود جعفر طیار، اینها که آدم‌های عادی نبودند. اینجا هم فرمود: «وَ لَوْ كَانَ لِی بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ عَمِّی حَمْزَةُ وَ أَخِی جَعْفَر لَمْ أُبَایعْ كرْهاً». 📚 سوره مبارکه جمعه _ جلسه 10 تاریخ: 1397/01/28 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 431 🔸 پاداش نامگذاری به نام پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) رسول گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هیچ سفره ‌ای نیست که بر آن کسی به نام احمد یا محمد حاضر شود، جز اینکه آن منزل دو بار در روز تقدیس می ‌شود.[1] [1] . مَا مِنْ مَائِدَةٍ وُضِعَتْ وَ حَضَرَ عَلَیهَا مَنِ اسْمُهُ أَحْمَدُ أَوْ مُحَمَّدٌ إِلاّ قُدِّسَ ذَلِكَ الْمَنْزِلُ فِى كُلِّ یوْمٍ مَرَّتَین (عیون اخبار الرضا ع، ج2، ص29). 📚 مفاتیح الحیات ص 273 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
36.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ▫️ استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از را شرح می نماید. جلسه: سیزدهم تاریخ: محرم و صفر 1401 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 كلب معلَّم ▫️ در سوره مباركه «اعراف» فرمود: ﴿إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیاطِینَ أَوْلِیاءَ لِلَّذِینَ لاَیؤْمِنُونَ﴾، در سوره مباركه «مریم» هم فرمود: ﴿أَنَّا أَرْسَلْنَا الشَّیاطِینَ عَلَی الْكَافِرِینَ تَؤُزُّهُمْ أَزّاً﴾. شیطان، رسالت ما را دارد، كلب معلَّم است؛ شیطان ولایتی كه ما برای او قرار دادیم را اِعمال می ‌كند. فرمود: ﴿وَمَن یعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَیضْ لَهُ شَیطَاناً فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ﴾؛ این كلب معلَّم را می ‌فرستد اما این كلب معلَّم فقط می ‌تواند گاز بگیرد؛ نه انسان را مسلوب ‌الاختیار می ‌كند نه مسلوب ‌الاراده می ‌كند. ▫️ احتجاج این كلب معلَّم با انسان تبهكار هم در سوره مباركه «ابراهیم» گذشت؛ آیه 22 سوره «ابراهیم» این است: ﴿وَقَالَ الشَّیطَانُ لَمَّا قُضِی الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّكُمْ﴾؛ خدا وعده داد با انبیا با مرسلین با اهل بیت (علیهم السلام) با عقل با فطرت, نامه دعوت نوشت _ این قرآن در حقیقت است، این همه روایات نامه دعوت اند كارت دعوت اند _ من هم كارت دعوت دادم، خب می ‌خواستید نیایید! ﴿إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّكُمْ﴾؛ من وعده خلاف دادم او وعده وِفاق می ‌داد؛ او وعده می ‌داد و عمل می ‌كرد، من وعده می ‌دادم و خلاف می ‌كردم، خب می ‌خواستید آنجا بروید! هر دو را هم شما دیدید؛ یعنی چهار امر را دیدید: وعده خدا را دیدید انجاز وعده او را دیدید, وعده مرا دیدید خلف وعده مرا هم دیدید؛ بارها این چهار امر را آزمودید. ﴿إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ﴾ یعنی «وَعَدَ و أنْجَز», ﴿وَوَعَدتُّكُمْ﴾ (سه) ﴿فَأَخْلَفْتُكُمْ﴾ (چهار)؛ این چهار امر را دیدید، من كه شما را مجبور نكردم, خب می‌خواستید نیایید! ﴿وَمَا كَانَ لِی عَلَیكُم مِن سُلْطَانٍ إِلَّا أَن دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِی﴾؛ من یك سوت كشیدم آمدید ﴿فَلاَ تَلُومُونِی وَلُومُوا أَنفُسَكُم مَّا أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَمَا أَنتمُ بِمُصْرِخِی﴾؛ امروز نه من به داد شما می‌ رسم نه شما به داد من می ‌رسید هر دو گرفتار جهنم هستیم! بنابراین شیطان بیش از اینكه كلب معلَّم باشد در نظام هستی كاری نمی ‌كند. ▫️ اصل وجودش نسبت به كلّ نظام برکت است، برای اینكه هر كس به هر مقامی رسید در اثر رسید؛ یعنی وسوسه بود، این فرد با وسوسه نبرد كرد و ﴿الَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا﴾ شد و پیروز شد، آن گاه ﴿لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنَا﴾ نصیبش شد، وگرنه اگر وسوسه نباشد و مبارزه با نفس نباشد و جهاد نباشد كه كسی به كمال نمی ‌رسد، می ‌شود یك زندگی حیوانی! 📚 سوره مبارکه نور جلسه 12 تاریخ: 1390/08/05 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 432 🔸 ازدواج فرزند ازدواج فرزند : رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) فرمود: حق فرزند بر پدر سه چیز است؛ از جمله اینکه هرگاه بالغ شد برایش همسر برگزیند. [1] 1. «مِنْ حَقِّ الْوَلَدِ عَلَی وَالِدِهِ ثَلاثَةٌ ... یزَوِّجُهُ إِذَا بَلَغ» (روضة الواعظین، ج2، ص369). 📚 مفاتیح الحیات ص 252 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 کمین مرگ ▫️ فرمود: «فَاحْذَرُوا عِبَادَ اللَّهِ الْمَوْتَ وَ قُرْبَهُ»؛ بندگان خدا از مرگ بترسید و از نزدیکی مرگ بترسید، چون روشن نیست مرگ چه وقت به سراغ انسان می ‌آید. مرگ انسان را نمی‌ میراند، انسان مرگ را می ‌میراند و ابدی می‌ شود. مرگ فقط در محدوده دنیا هست، بعد از دنیا یعنی برزخ به بعد دیگر سخن از مرگ نیست. در رویارویی انسان و مرگ، ، مرگ را زیر پای خود له می ‌کند و از مرگ عبور می ‌کند و ابدی می ‌شود، حالا که ابدی شد باید داشته باشد. فرمود: «وَ أَعِدُّوا لَهُ عُدَّتَهُ فَإِنَّهُ یأْتِی بِأَمْرٍ عَظِیمٍ وَ خَطْبٍ جَلِیلٍ»؛ بعد از مرگ به هر حال یا بهشتی است که در آن هیچ رنجی نیست یا دوزخی است که در آن هیچ رحمتی نیست. ▫️ درباره جهنّم فرمود: «دَارٌ لَیسَ فِیهَا رَحْمَةٌ»؛ هیچ اثری از رحمت خاصّه در جهنّم نیست. البته اگر کسی ـ ان شاء الله ـ اهل نجات بود در برزخ مشکلاتی می ‌بیند، در مواقف پنجاه‌ گانه قیامت آسیب‌ هایی می ‌بیند و ـ ان شاء الله ـ طاهر می ‌شود و اگر نشد مقداری ـ معاذ الله ـ در دوزخ عذاب می‌ شود بعد نجات پیدا می ‌کند; لکن . فرمود یا وارد بهشتی می ‌شوند که «لَا یکونُ مَعَهُ شَرٌّ أَبَداً» یا گرفتار دوزخی می ‌شوند گرفتار شری می شوند که «لَا یکونُ مَعَهُ خَیرٌ أَبَداً». ▫️ فرمود: «وَ أَنْتُمْ طُرَدَاءُ الْمَوْتِ»؛ شما طرید و طرد شده مرگ هستید؛ نظیر شکارچی که به دنبال شکار می ‌رود مرگ هم به دنبال شما خواهد بود. «إِنْ أَقَمْتُمْ لَهُ أَخَذَکمْ»؛ اگر بایستید، مرگ شما را می ‌گیرد «وَ إِنْ فَرَرْتُمْ مِنْهُ أَدْرَککمْ»؛ اگر بخواهید به هر وسیله‌ای از مرگ فرار کنید ؛ فرمود: ﴿أَینَما تَکونُوا یدْرِککمُ الْمَوْتُ وَ لَوْ کنتُمْ فِی بُرُوجٍ مُشَیدَةٍ﴾. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1390/03/12 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 بذل خون ▫️ برنامه حیات‌ بخش وجود مبارک پیامبر را ذات أقدس الهی سه اصل مهم قرار داد: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِم‏﴾ که جامعه را با آشنا می ‌کند، جامعه را طاهر و طیب می ‌کند و با حکمت که خیر کثیر است، آشنا می ‌کند. ▫️ در سالار شهیدان هم می‌ خوانیم: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَة»؛ منتها وجود مبارک پیامبر در تمام مدّت عمر با تحمّل «مَا أُوذِی نَبِی مِثْلَ مَا أُوذِیتُ» به آن سه اصل عمل کرد و سالار شهیدان هم با ، جامعه را از جهل علمی، یک و جهالت عملی، دو، نجات داد! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/07/28 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 433 🔸 یاری کردن فرزند رسول خدا(صلی الله علیه و اله و سلم) فرمود: خدا رحمت کند کسی را که فرزندش را بر نیکی یاری کند. گفته شد: چگونه او را بر نیكی یاری کند؟ فرمود: آنچه را در توان اوست از وی بپذیرد و از آنچه برایش دشوار است درگذرد... .[1] 1. رَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَعَانَ وَلَدَهُ عَلَی بِرِّهِ. قَالَ: قُلْتُ: وَ كَیفَ یعِینُهُ عَلَی بِرِّهِ؟ قَالَ: فَقَال: یقْبَلُ مَیسُورَهُ وَ یتَجَاوَزُ عَنْ مَعْسُورِهِ (مستطرفات السرائر، ص595). 📚 مفاتیح الحیات ص 253 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 هنر متعهّد 🔹 فرمود: ﴿وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا﴾؛ اگر كسی شاعر شد و هنر شعر دارد باید بگیرد از بیگانه‌ ها! این همه كه علیه پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) سرودند خب شما هم مثل حسّان باش دفاع بكن! این پیام این آیه است نه اینكه اینها مدح می ‌كنند، بله مدح هم می کنند امّا فرمود ؛ انتصار یعنی انتقام! هنرمند باید انتقام بگیرد فیلم‌ساز باید انتقام بگیرد؛ از چه كسی انتقام بگیرد؟ از باید انتقام بگیرد از باید انتقام بگیرد از باید انتقام بگیرد از باید انتقام بگیرد. 🔹 هنری را كه ذات اقدس الهی به انسان داد، در برابر این هنر، مسئولیتی می ‌خواهد. مگر هر كسی را به صورت یوسف در می ‌آورند؟! این جمال، الهی است؛ مگر هر كسی به صورت سَحبان در می ‌آید؟! شما می‌ بینید هزارها نفر حنجره‌ های شان گویششان این دهانشان طوری است كه به صورت عادی حرف می ‌زنند، در بین هر چند هزار نفر، یک نفر تُن صوتش زیباست، خب این نعمتی است. خدا غریق رحمت كند علامهٴ امینی را و او را با مولایش محشور! خب این اشعاری كه ایشان در الغدیر جمع كرده است این برای کدام یک از شعراست؟ اینها کسانی اند که به برخاستند؛ قسمت مهم الغدیر را ادبیات تامین كرده است. 🔹 در انتصار، سخن از نصرت نیست! یك وقت سخن از این است كه شما ابتدائاً شعر بگویید دین را یاری بكنید، بله این است؛ امّا وقتی آمدند علیه دین شعر گفتند فیلم ساختند تئاتر ساختند نمایشگاه راه انداختند، این هنرمندان وظیفه‌ شان است؛ انتصار یعنی انتقام! خب اینها هم چهارتا فیلم بسازند؛ بیگانه نسبت به وجود مبارك پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) دهن ‌كجی كرده، اینها هم چهارتا فیلم بسازند در مدح پیغمبر جلال پیغمبر جمال پیغمبر. فرمود ما این نعمتی که به دادیم از اینها توقع داریم؛ آن توقعات شخصی كه خب سر جایش محفوظ است که اینها به یاد خدا باشند معصیت نكنند و امثال اینها؛ امّا از اینها هم داریم: ﴿وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا﴾. اگر كسی نویسنده خوبی است اگر كسی سراینده خوبی است اگر كسی خواننده خوبی است، خب حیف نیست انسان این را درباره چیزهایی مصرف كند كه نه خیر دنیا دارد نه خیر آخرت؟! 📚 سوره مبارکه شعراء جلسه 27 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra