گنج الهی
▪️ ایام شهادت و ارتحال بسیاری از ذوات مقدس اسلامی است؛ وجود مبارك پیغمبر اسلام (علیه و علی آله آلاف التحیة و الكرامة) و وجود مبارك امام مجتبی (سلام الله علیه) و وجود مبارك امام رضا (علیهم الصلاة و علیهم السلام) است. جامع بین مقام شامخ نبوت و امامت همان #ولایت_الهی است، همه اینها ولی خدا هستند، ولی خدا كسی است كه كارهای او را خدا به عهده می گیرد، تحت ولایت خداست و به اذن خدا كارهای عالم را در ولایت خود دارد، نسبت به عالم و آدم ولی است و نسبت به خدا مولی علیه است؛ اگر نسبت به خدا مولی علیه است، همه كارهای او را الله به عهده می گیرد، تنها سخن از ﴿وَمَا رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ﴾[1] نیست، بسیاری از كارهاست كه در قرآن كریم به این ذوات مقدس اسناد داده می شود، در عین حال كه به خدا اسناد پیدا می كند، چون مولی علیه خدای سبحان اند، ذات اقدس الهی تدبیر عالم و آدم را هم از راه #افاضه به این ذوات مقدس به عهده دارد و آنها هم كه مدبّرات امرند، باز در تحت اشراف این ذوات مقدس اند. این ایام متعلق به این گونه از اولیای الهی است، این مطلب اول.
▪️ مطلب دوم این است كه همه ما این #شرف را ادعا داریم كه وارثان اینهاییم! [زیرا] كه علما وارثان انبیایند، وارثان اولیایند، وارثان ائمه اند و هیچ مقامی هم برای انسان عادی بهتر از این نیست كه وارث انبیا و اولیا باشد، این مطلب دوم.
▪️ مطلب سوم این است كه این را نه به ارزانی به دست ما می دهند و نه مصلحت است كه ما این را ارزان از دست بدهیم! اگر كسی ـ ان شاء الله ـ طلبه است و در صدد تحصیل علم است، این وارث انبیا و اولیاست «إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیاءِ»[2] و وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) هم فرمود: «اَلْعِلْمُ مِیرَاثِی وَ مِیرَاثُ اَلْأَنْبِیاءِ مِنْ قَبْلِی».[3] هر جا علم است، هر جا سخن حق است و هر جا مطلب صحیحی است از انبیا به مردم رسیده است؛ زیرا قبل از اینكه دیگران بیایند انبیا در این عالم آمدند، اولین انسان پیغمبر بود؛ اینها آمدند معارف را گفتند و القاء كردند و دیگران فهمیدند، حالا بعضی ها همه را پذیرفتند که مسلمان و تابع اهل بیت شدند، بعضی ها گرفتار ﴿نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ﴾[4] شدند، التقاطی شدند و مانند آن. ما در صدد این ارث بردنیم و این بهترین فضیلت است و اگر درباره وجود مبارك سید الشهداء (سلام الله علیه) در زیارت وارث عرض می كنیم شما وارث انبیایید،[5] همان كمالات در مرحله ضعیف و نازل آن برای علمایی است كه راه اینها را ادامه بدهند هست؛ منتها برای آنها صد درصد، برای بعضی ها نیم درصد و برای بعضی ها یك درصد و بعضی دو درصد، ولی بالأخره شیعیان این ذوات مقدس اند و همین راه را ادامه می دهند.
▪️ مطلب بعدی آن است كه این جهان، جهان تلاش و كوشش است كه رنج در آن زیاد است، اما گنج هم در آن زیاد است، چون ویرانه است گنج در آن هست و اگر معمور بود كه گنج در آن نبود، گنج در ویرانه است و چون این جهان یك جای خراب و ویرانه است گنج در آن است، هر كس به هر جا رسید در همین خرابه رسید؛ همه بندگان صالح، همه شهدا، همه علما، همه زهّاد و همه عبّاد همه اینها در این خرابه بالأخره گنج یافتند. اگر [این جهان] جای آبادی بود، فقط آبادی آب و خاك داشت نه آن #گنج_مستور! این گنج مستور همان «دَفَائِنَ الْعُقُولِ»[6] است، دفینه و آن گنج در همین خرابه است. اگر كسی به فكر خوردن و نوشیدن و پوشیدن باشد، یك جای آبادی است که خراب نیست، وقتی ویران نشد آن گنج هم از دست می دهد و اما اگر نه به این فكر نبود كه خوب غذا بخورد، خوب بنوشد و خوب بپوشد، بالاخره یك دل شكسته ای دارد، اگر دل شكسته پیدا شد گنج هم همان جاست! چون هیچ گنجی بالاتر از #لطف_خدا نیست و خودش هم آدرس داد كه من كجایم، فرمود «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُمْ»؛[7] هر جا دل شكسته ای باشد آن جا #گنج_الهی است.
[1] . سوره انفال،آیه17.
[2] . الكافی (ط - الإسلامیة)، ج1، ص32.
[3] . نهج القصاحه، ص582.
[4] . سوره نساء،آیه150.
[5] . کامل الزیارات، ص206.
[6]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), خطبه1؛ «...وَاتَرَ إِلَیهِمْ أَنْبِیاءَهُ لِیسْتَأْدُوهُمْ مِیثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ یذَكِّرُوهُمْ مَنْسِی نِعْمَتِهِ وَ یحْتَجُّوا عَلَیهِمْ بِالتَّبْلِیغِ وَ یثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ وَ...».
[7] . منیة المرید، ص123.
#رحلت_جانگداز_پیامبر_اسلام_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم
#شرف
#وارثان_اولیاء
#گنج_مستور
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1383/12/20
🆔 @a_javadiamoli_esra
#اطلاعیه
به اطلاع می رساند درس خارج فقه آیت الله العظمی جوادی آملی از روز یکشنبه ۱۳۹۹/۷/۲۷ از سر گرفته خواهد شد
🔹ادامه مبحث نکاح: ساعت 9 صبح
🔸سایت وب تی وی :
تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir
🔸کلاس مجازی:
https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 سلوک رضوی
▪️ وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) فرمود شما دشمن های فراوانی دارید و بدترین دشمن در درون شما ذخیره شده است؛ دوستان فراوانی دارید و بهترین دوستان را شما در درون شما ذخیره شده است. این جمله را وقتی بخواهید به یك ادیب بدهید تركیب كند، طبق بیان نورانی امام رضا که فرمود «صَدِیقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُهُ»،[1] این خبر مقدم و آن «عقل» مبتدای مؤخّر است، این برای افادهٴ حصر است. نفرمود عقل هر كسی دوست اوست، فرمود دوست هر كسی عقل اوست؛ این تقدیم خبر كه مفید حصر است، یعنی انسان بیش از #یك_دوست ندارد و آن عقلش است، بیش از #یك_دشمن ندارد و آن هوسش است.
▪️ بدترین دشمن ما #جهل_علمی است، یك؛ #جهالت_عملی است دو؛ اینها دشمنان ما هستند. آنچه را که ما دوست داریم اینها بَدلی آن را جعل می كنند و همان را زیبا نشان می دهند که در مراحل اول به نام «تَسویل» است، وقتی ما را به دام كشیدند، از آن به بعد انسان عالماً و عامداً گناه می كند؛ می گوید نمی توانم خودم را كنترل كنم. این بیچاره كه می گوید من نمی توانم زبانم را كنترل كنم و چشمم را كنترل كنم، راست می گوید چون به دام افتاده! این بَدلی #جعل كردن، اصیل را پشت سر گذاشتن و بَدلی را جلو انداختن كار نفس است و اگر انسان در این محاسبات در مراقبات، «رقیب» و «حسیب» خودش نباشد، گاهی ممكن است بَدلی را به جای اصلی تلقّی كند و آن وقت به دام بیفتد. كار امام رضا، یعنی عالم اهل بیت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) همین بود، فرمود شما درونتان را مواظب باشید. قبل از اینكه بخوابید چند لحظه ای برنامه های روزتان را كنترل كنید که چه چیزی گفتید، چه چیزی شنیدید، چه چیزی نوشتید، چه چیزی خواندید، چه غذایی را فراهم كردید، چه كار می خواهید بكنید؟!
▪️ #مرزداری هر كسی به عهده خود اوست! به ما گفتند این مرزها را حفظ كنید! تنها مرزهای جامعه نیست كه گفتند عالمان دین، مرزداران عقیده و افكار مردم هستند،[2] هر كدام از ماها باید مرزهایمان را حفظ كنیم! این مرزداری را وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) به ما آموخت كه شما هر شب كه می خواهید بخوابید چند لحظه بررسی كنید و ببینید چه كار كردید،[3] چون ماییم و ابدیت ما! بنابراین اینكه فرمود: «صَدِیقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُهُ وَ عَدُوُّهُ جَهْلُهُ»، به ما نشان داد كه دوستی و دشمنی چیست و روح قوی است که می تواند اینها را كنترل كند، از آن به بعد این ﴿إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ﴾[4] به اسارت گرفته می شود، «انّ العقل لامّارٌ بالحُسن» آن وقت چنین چیزی میشود که به ما فرمان كار خوب میدهد. بعضی ها به آسانی كار خوب را انجام می دهند و خیلی برایشان سهل است؛ به آسانی راست می گویند، به آسانی چشم و گوش خود را مواظب هستند، به آسانی غذایشان را مواظب می باشند، خیلی برایشان آسان است! به آسانی راه حلال و تقوا را طی می كنند، چون دیگران اگر گرفتار ﴿إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ﴾ بودند، اینها «انّ العقل لامّارٌ بالحسن» هستند که یك #امیری دارند و این امیر دستور كارهای خوب می دهد و اینها هم به آسانی انجام می دهند.
[1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص11.
[2]. بحارالانوار، ج2، ص5؛ «قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الصَّادِقُ(علیه السلام) عُلَمَاءُ شِیعَتِنَا مُرَابِطُونَ بِالثَّغْرِ الَّذِی یلِی إِبْلِیسُ وَ عَفَارِیتُهُ یمْنَعُونَهُمْ عَنِ الْخُرُوجِ عَلَی ضُعَفَاءِ شِیعَتِنَا وَ عَنْ أَنْ یتَسَلَّطَ عَلَیهِمْ إِبْلِیسُ وَ شِیعَتُهُ النَّوَاصِبُ أَلَا فَمَنِ انْتَصَبَ لِذَلِكَ مِنْ شِیعَتِنَا كَانَ أَفْضَلَ مِمَّنْ جَاهَدَ الرُّومَ وَ التُّرْكَ وَ الْخَزَرَ أَلْفَ أَلْفِ مَرَّةٍ لِأَنَّهُ یدْفَعُ عَنْ أَدْیانِ مُحِبِّینَا وَ ذَلِكَ یدْفَعُ عَنْ أَبْدَانِهِم».
[3]. العدد القویة لدفع المخاوف الیومیة، ص292؛ بحارالانوار، ج75، ص352؛ «مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ رَبِحَ وَ مَنْ غَفَلَ عَنْهَا خَسِر...».
[4]. سوره یوسف، آیه53.
#سالروز_شهادت_امام_رضا_علیه_السلام
#مرزداری_نفس
#تسویل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1394/05/29
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 هجرت
🔸 مستحضرید كه گفتن احكام، تدریس احكام، بیان احكام و سخنرانی كردن اینها همه كارهای تعلیمی است و هیچ كدام #تبلیغ نیست. تبلیغ آن است كه ﴿وَ قُلْ لَهُمْ فی أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَلیغَاً﴾[1] شما بتوانید حرف را به دل مردم برسانید، به آن جاذبه مردم برسانید، نه به آن عاقله یا فاهمه و مانند آن! اگر مردم را فهماندید، احكام را گفتید، با سخنرانی ها و كتاب های خوب كار ﴿وَ یعَلِّمُهُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾[2] را كردید، كار معلم را كردید، كار حوزوی را كردید، نه كار تبلیغی را! تبلیغ آن است كه موعظه باشد ﴿وَ عِظْهُمْ وَ قُلْ لَهُمْ فی أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَلیغَاً﴾[3] حرفتان را ببرید در #جان_مردم كه اینها جانمایه داشته باشند، بپذیرند، نه بفهمند! پس رسالت اصلی شما بزرگواران آن است كه اینها را به باور برسانید، نه به اینها اطلاع بدهید! آگاه كنید و اینها را عالم بكنید؛ اینها با كتاب خواندن و مطالعه كردن و گوش دادن از رادیو و تلویزیون و اینها هم حاصل می شود.
▫️ فرق اساسی این رسانه های گروهی با حسینیه و مسجد آن است كه بخش عظیمی از این كار رسانه های گروهی همان تعلیم است، البته آن بخشی كه ارتباط مستقیم با مسائل مذهب دارد كارشان تعلیم است؛ اما حالا دو تا قطره اشكی از این مخاطبشان بگیرند، او را به باور بنشانند، او را اهل نماز شب بكنند و او را به گرایش نزدیك بكنند این كار بسیار كم است و این كار كار رسمی حسینیه و مسجد است و این كار رسمی عالمانی است كه عهده دار تبلیغ اند.
🔸 [عالمان] این حرف را در سطح گوش اینها می برند که این را به وسیله بلندگو و امثال ذلك تا به گوش مردم می رسانند یا به وسیله نوشتن كتاب ها این نقوش را به باصره خواننده ها می رسانند، از آنجا طبق قراردادهای وضع، این كلمات و این مفاهیم را هم به فاهمه و عاقله این مردم می رسانند، این دو تا كار؛ از یك راه نامرئی خودشان در درون دل ایشان، یعنی از عقل نظر آنجا كه مربوط به اندیشه و دانش و علم است عبور می كنند و به آن منطقه انگیزه می رسند كه این كار هر عالمی هم نیست. هر عالمی هم آن توفیق را ندارد كه در جان مردم راه پیدا كند و حرف او در دل مردم اثر بگذارد، این نصیب هر كس نخواهد شد؛ اما حالا كه شما این توفیق را پیدا كردید سعی كنید ـ ان شاء الله ـ این چنین باشید كه همراه حرفتان بروید در فاهمه مردم تا اینها خوب بفهمند، اگر خوب فهمیدند و شما شدید معلم كتاب و حكمت بدانید كه بین راهید و هنوز به مقصد نرسیدید؛ مرید كاروان اینها را باید به #كعبه برساند! این تازه #میقات است!
🔸 اگر مردم را آشنا كردید به مسائل علمی اعتقادی سیاسی اینها تازه میقات است، اینها تازه #احرام_گاه است، تازه اینها احرام بستند. هدف این نیست كه شما ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾ بشوید که مردم را آگاه كنید، عالم بكنید، فاهمه آنها را تغذیه كنید، عالمه آنها را تزكیه كنید و اندیشه آنها را تأمین كنید. اگر به مرز علم رسیدید و مردم را كاملاً به مسائل شرعی آگاه كردید تازه اینها احرام می بندند و از میقات وقتی احرام اندیشه ای بستند به همراه اینها می روید در آن كعبه ای كه انگیزه پیدا می شود؛ آن مردم وقتی به #كعبه_انگیزه رسیدند دل به خدای سبحان می دهند، آنجا جای ایمان است كه برتر از علم است، آنجا جای #عقیده است كه بالاتر از عقد است، آنجا خودتان را حاضر می یابید، انبیا را حاضر می یابید، در جان مردم متدین همه اینها ظهور و حضور دارند؛ اینجا #منطقه_انگیزه است كه بالاتر از اندیشه است و مرحله ﴿یزَكِّیهِمْ﴾ هست كه بالاتر از ﴿یعَلِّمُهُمُ﴾ است.
[1] . سوره نساء، آیه63.
[2] . سوره آل عمران، آیه48.
[3] . سوره نساء، آیه63.
#سالروز_هجرت_رسول_خدا_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم
#اصول_تبلیغ
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در دومین گردهمایی طرح هجرت بلند مدت
تاریخ: 1382/03/28
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ماه ولایت
🔸 ماه ربیع الاول ماه ولایت است؛ زیرا هم رسول اكرم و هم امام صادق (علیهما آلاف التحیة و الثناء) در این ماه به دنیا آمدند. بزرگان از اهل وِلا از وجود مبارك امام ششم (علیه السلام) نقل كردهاند كه «وَلَایتِی لامِیرَالَمُؤْمِنِینَ عَلَیهِ السَّلاَمُ خَیرٌ مِنْ وِلاَدَتِی مِنْهُ»؛[1] امام ششم طبق این نقل می گوید من فرزند علی هستم و ولی علی، اما این ولایتم برای من پربركت تر از آن ولادت است؛ ماه ربیع الاول ماه ولایت است.
🔸 از رسول اكرم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است: «كَفَى بِالْمَوْتِ وَاعِظاً وَ كَفَى بِالتُّقَى غِنًى وَ كَفَى بِالْعِبَادَةِ شُغُلًا وَ كَفَى بِالْقِیامَةِ مَوْئِلًا وَ بِاللَّهِ مُجَازِیاً»؛[2] اگر كسی محتاج به پند و موعظت است، توجه مرگ عامل خوبی برای موعظت اوست و اگر كسی توانگری طلب می كند، تقوا بهترین وسیله بی نیازی است. #روح_بی_نیاز داشتن بهتر از آن است كه انسان روح نیازمند داشته باشد و بخواهد با مال آن بی نیازی را برطرف كند؛ از چیزی بی نیاز باشی بهتر است تا اینكه با چیزی بی نیاز بشوی! نوع سخنانی كه معصومین دارند از كلمات رسول اكرم (علیهم السلام) هست، فرمود #تقوا عامل بی نیازی است؛ نه انسان را وادار می كند به سوی خلاف قدم بردارد، نه از نداشتن و محرومیت از تجمل رنج می برد.
🔸 رسول اکرم فرمود: «كَفَى بِالتُّقَى غِنًى»؛ تقوا انسان را كریم می كند و «كریم النفس» به جای اینكه به اشیاء مادی بی نیاز بشود، از آنها بی نیاز می شود. «وَ كَفَى بِالْعِبَادَةِ شُغُلًا»؛ عبادت خدا انسان را از معصیت او مشغول كند چیز خوبی است؛ انسان هر كاری كه انجام می دهد طوری باشد كه ﴿لَا تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَیعٌ﴾؛[3] یعنی به جای اینكه در اثر سرگرمی ها از عبادت خدا مشغول بشود، به وسیله عبادت خدا، از غیر عبادت خدا اشتغال بورزد. «وَ كَفَى بِالْقِیامَةِ مَوْئِلًا»؛ بازگشت همه ما قیامت است و توجه به آن برای ما آموزنده است. «وَ بِاللَّهِ مُجَازِیاً»؛ اگر كسی بداند جزا به دست خداست تقوا را ترك نمی كند.
[1] . جامع الأسرار ومنبع الأنوار، ص500.
[2] . تحف العقول، ص 35.
[3] . سوره نور، آیه 37.
#ولایت
#نفس_کریم
#تقوا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1371/06/27
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فخر مؤمن
🔸 یكی از مؤمنانِ رسمی عصر امام صادق (سلام الله علیه) به حضور حضرت شرفیاب شده، عرض كرد به من مسئولیت اداره اهواز را دادند، من چه كنم؟ او #شیعه_خالص بود، آمد به حضور حضرت، حضرت دستورات فراوانی داد كه با مردم چنین باش، با مردم چنان باش، با بیت المال چنین باش، با مال مردم چنان باش، ادب و عقل اینها #عنصر_یك_نظام است، اینها را گفت و گفت، بعد فرمود می دانید با مردم چطور رفتار بكنید؟! ما الآن تمام افتخارات ما این است كه آن سِمتی كه ذات مقدس رسول گرامی و اهلبیت (علیهم السلام) به سلمان دادند، به ما هم بدهند. درباره سلمان گفتند: «سَلْمَانُ مِنَّا أَهْلَ الْبَیت»،[1] این لقب پُر افتخار را به خیلی ها دادند. به خیلی از محدّثان دادند و به بعضی از زن های وارسته علمی دودمان اهل عصمت و طهارت دادند كه آنها «منّا اهل البیت» هستند.[2] بعضی از محدّثان همین شهر، مشمول این مدال شدند، فرمودند به اینکه فلان محدّث «منّا اهل البیت».[3] این یك فخر است؛ اما آنچه در روایت نورانی امام صادق (سلام الله علیه) است به این حاكم فرمود بدان! ذات أقدس الهی فرموده است «فَالْمُؤْمِنُ مِنِّی وَ أَنَا مِنْه»؛[4] این كجا و «سَلْمَانُ مِنَّا» كجا! همه اینگونه از حوادث در «منطقة الفراغ» است؛ یعنی فصل سوم. فصل اول كه ذات الهی است، منطقه ممنوعه است. فصل دوم كه صفات ذات است كه عین ذات است، منطقه ممنوعه است. فصل سوم كه ظهور و تجلّی فیض خداست، منطقه فراغ است.
🔸 فرمود مؤمن از من است من از او هستم. این كجا و «سَلْمَانُ مِنَّا» كجا! پس این راه باز است. اگر یك استعداد راقی در خود پیدا كردی، حتماً باید به حوزه ها پر بكشی، بشوی استاد مسلّم حوزه و اگر آن استعداد را در خود نمی بینی، برابر همان استعداد و نه بیشتر قدم برندارید، در همان شهرتان عالمانه جامعه را هدایت کنید.
🔸 آن نكته اساسی این است كه «الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللَّهِ»،[5] چه كسی پیشرفت دارد و چه كسی پیشرفت ندارد در دنیا روشن نیست. صحنه ای را تلویزیون پخش می كرد، یك روستای محروم دورافتاده ای بود كه از شهر فاصله داشت و یك رودخانه ای وسط بود كه اگر آب آن رودخانه طغیان می كرد، اینها با سیم و بَندی از این طرف به آن طرف می رفتند، پل نداشتند. دیدم یك طلبه با عمامه، عبایش را گرفته، دست به این سیم زده، خود را به آن روستا رسانده، بعد هم بچه ها آنها را جمع كرده، سینه می زند «یا حسین یا حسین»! من این را #باور دارم كه روشن نیست كه ما بیش از او ثواب ببریم! این بیان نورانی علی بن ابیطالب است: «الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللَّهِ». هر كسی وظیفه ای دارد، یك سمتی دارد. خدا هر چه به او داد، در برابر همان مسئول است.
[1]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص64.
[2]. کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج2، ص905.
[3]. الإختصاص، ص68.
[4]. وسائل الشیعه، ج17، ص211.
[5]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، حکمت463.
#احتجاج_سلمان_فارسی_بر_مردم
#ادب_و_عقل
#اهل_بیت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع طلاب
تاریخ: 1397/02/06
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آرامش صادق
🔸 . ﴿إِلاَّ تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِینَ كَفَرُوا ثَانِی اثْنَینِ إِذْ هُمَا فِی الْغَارِ إِذْ یقُولُ لِصَاحِبِهِ لاَتَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا فَأَنْزَلَ اللّهُ سَكِینَتَهُ عَلَیهِ وَأَیدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِینَ كَفَرُوا السُّفْلی وَكَلِمَةُ اللّهِ هِی الْعُلْیا وَاللّهُ عَزِیزٌ حَكِیمٌ (40)﴾
▫️ نصرتی كه در این كریمه مطرح است بازگشتش به دین برمی گردد، چون شخص پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مانند انسان های دیگر محكوم به رحلت است ﴿إِنَّكَ مَیتٌ وَ إِنَّهُم مَیتُونَ﴾،[1] پس منظور دین پیغمبر است. آنجا كه آسیب رساندن به شخص پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) باعث آسیب پذیری دین است، آنجا هم شخصیت حقوقی اش را حفظ می كند و هم شخص حقیقی را؛ آنجا كه رحلت او و درگذشت او به اصل دین آسیب نمی رساند، آنجا حضرت برابر قضا و قدر الهی محكوم ﴿إِنَّكَ مَیتٌ وَإِنَّهُم مَیتُونَ﴾ هست، ﴿وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِن قَبْلِكَ الخُلْدَ أَفَإِن مِّتَّ فَهُمُ الخَالِدُونَ﴾[2] است و مانند آن.
▫️ پس محور نصرت الهی دین خداست نه شخص پیغمبر، اگر این چنین است این مطلب در زمان ائمه (علیهم السلام) هم صادق است. در زمان نایبان خاص او هم صادق است، در زمان نایبان عام هم صادق است. هر كسی برای حفظ دین خدا قیام كرده است منصور الهی است، برای اینكه شخص پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) كه محكوم به رحلت است و دین آن حضرت الی یوم القیامه باید بماند پس اساس، دین پیغمبر است؛ این یك مطلب.
🔸 مطلب دیگر اینكه ذات اقدس الهی فرمود سكینت خود را بر او نازل كرده است؛ سكینه و آرامش گاهی آرامش صادق است و گاهی آرامش كاذب. گاهی انسان در كمال آرامش به سر می برد، این سكینت نیست یك آرامش كاذب است كه فرمود: ﴿فَلاَ یأْمَنُ مَكْرَ اللّهِ إِلاَّ القَوْمُ الخَاسِرُونَ﴾[3] كسانی كه اهل خسارت اند، غافلانه زندگی می كنند خود را در امن می بینند همان هایی كه فكر می كردند ﴿یحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ﴾[4] همان هایی كه فكر می كردند كه ﴿مَا أَظُنُّ أَن تَبِیدَ هذِهِ أَبَداً﴾[5] و مانند آن؛ بعد از یك مدت كوتاهی ﴿فَأَصْبَحُوا خَاسِرِینَ﴾[6] پس برخی ها احساس امنیت می كنند و این امنیتشان امنیت كاذب است؛ اینكه فرمود: ﴿فَلاَ یأْمَنُ مَكْرَ اللّهِ إِلاَّ القَوْمُ الخَاسِرُونَ﴾ یعنی این امن كاذب برای كسی است كه غافلانه به سر می برد و آن كه #عالمانه_و_متذكرانه به سر می برد این #امن_صادق دارد كه ﴿الَّذِینَ آمَنُوا وَلَمْ یلْبِسُوا إِیمَانَهُم بِظُلْمٍ أُوْلئِكَ لَهُمُ الأَمْنُ﴾[7] هم امنیت دنیا و هم امنیت آخرت.
🔸 بنابراین این امنیت گاهی امنیت صادق است؛ همین است كه ﴿فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكِینَتَهُ عَلَیهِ﴾، چرا امنیت صادق است؟ برای اینكه هیچ گونه قلب نمی تپد، یك؛ هیچ خطری هم در بیرون نیست، دو؛ این آرامش با آن نفی خطر بیرون مطابق است، سه؛ می شود #آرامش_صادق. بعضی ها تجرّی دارند؛ همانطور که تجرّی در قول است، در فعل هم هست؛ یعنی خطر هست، او در اثر غفلت آرام و بی خیال است. این گرایش او مطابق با واقع نیست. گاهی هم از آن طرف به عكس است. چه اینكه آن حزن همسفر پیغمبر (صلّی الله علیه و آله وسلّم) یك گرایش كاذب بود، یك غم كاذب بود، یك اندوه كاذب بود. حضرت فرمود وقتی ﴿إِنَّ اللّهَ مَعَنَا﴾ چه هراسی داری تو؟! آخر از چی می ترسی؟! بیگانه كه قدرت نفوذ ندارد، ترس تو از چیست؟! حزن تو از چیست؟! ما که چیزی را از دست نمی دهیم. پس خود حضرت یك امنیت صادق داشت، همسفرش یك حزن كاذب داشت، با این نهی آن حزن دارد برطرف می شود كه ﴿لاَتَحْزَن﴾ چرا كه ﴿إِنَّ اللّهَ مَعَنَا﴾.
[1] ـ سوره زمر، آیه 30.
[2] ـ سوره انبیاء، آیه 34.
[3] ـ سوره اعراف، آیه 99.
[4] ـ سوره همزه، آیه 3.
[5] ـ سوره كهف، آیه 35.
[6] ـ سوره مائده، آیه 53.
[7] ـ سوره انعام، آیه 82.
#خروج_پیامبر_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم_از_غار_ثور_و_حرکت_به_سوی_مدینه
#امنیت_صادق_و_کاذب
#حفظ_دین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه توبه جلسه 57
تاریخ: 1380
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مقام
🔸 مقام های معنوی قابل عزل و نصب نیست و قابل دستبرد نیست و انسان را آرام می كند، اما مقام های ظاهری است كه روزی صعود است و دیگر روز سقوط؛ روزی عزل است و روزی نصب. [امام علی (سلام الله علیه)] فرمود مقام های معنوی از گزند شیطان درون و بیرون مصون است، اما سمت های ظاهری آسیب پذیر است، آبی است بدبو و لقمه ای است گلوگیر: «هَذَا مَاءٌ آجِنٌ وَ لُقْمَةٌ یغَصُ بِهَا آكِلُهَا».[1]
🔸 درك این معارف موج هر فتنه ای را می شكند؛ روزی سمت ها هست و روزی سمت ها نیست، آنچه برای ما مهم است تقویت نظام است و خدمت به اسلام؛ اگر روز نصب و اعطای سِمَت مسرور شدیم روز عزل غمگینیم و هر دو فتنه است و طوفان هلاك كننده؛ ولی اگر روز نصب و روز عزل یكسان بودیم [و] ﴿لِكَیلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ﴾[2] معلم ما بود [و] وقتی مقامی به ما دادند مسرور نشدیم، در روز عزل یا روز تودیع غمگین نخواهیم شد. به هر تقدیر كشتی نجات، مقام را آب بدبو معرفی كرد و لقمه گلوگیر! مقام به گلوی كسی فرو نرفت و نمی رود، چون دنیاست و دنیا مردم را هضم می كند نه اینكه غذای مردم بشود.
[1]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه2.
[2]. سوره حدید، آیه23.
#مقام_های_معنوی
#لقمه_گلوگیر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1371/05/16
🆔 @a_javadiamoli_esra
حجت الاسلام سید محمد شهیدی، مدیر اجرایی و امور استانهای دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی در قم:
تشریح برنامه های دفتر به جهت ارتباط بیشتر مردم /راه اندازی سامانه های جدید / معرفی سامانه های آموزش
🔷 در غیبت کبری دفاع از دین بر عهده مراجع جامعه الشرایط است و مرجعیت شیعه نقش مهمی در دفاع از مبانی دینی و عقیدتی شیعه دارند
🔸 یکی از مراجع تقلید حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی است که در علوم منقول و معقول پیشتاز و در همه علوم کم نظیر بوده و شناخت درستی از اسلام دارد. به همین دلیل باید سعی کرد اسلام اصیل و ناب را از این دست مراجع دریافت کرد.
🔷 فعالیت های دفتر در پی وقوع شیوع کرونا
🔸 مسئله کرونا باعث نشد که ارتباط مردم با دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی قطع شود چرا که مسئولین این دفتر از قبل برای حوادثی مانند کرونا و عدم قطع ارتباط با مردم و طلاب، سامانه های مختلفی پیش بینی کرده و به مرحله اجرا در آورده بودند.
🔷 سامانه های آموزشی و دروس
🔸 طراحی سامانه ها باعث شد ضمن ارتباط بیشتر مردم با دفتر معظم له، مردم کمترین حضور را داشته باشند.
از جمله این سامانه، سایت و تلویزیون اسراء (tv.esra.ir) است. در این سایت و تلویزیون، و همچنین سامانه آموزش https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli درس خارج فقه آن مرجع تقلید و دروس حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی مانند درس اسفار (https://el.esra.ir/ch/falsafe-asfar-jelde9) و خارج فقه (https://el.esra.ir/ch/kharejfegh-ejtehad-taghlid)روزانه و به صورت آنلاین برای استفاده طلاب و روحانیون بارگذاری می شود.
🔷 پاسخ به استفتائات
🔸 در بخش های استفتاء کتبی و شفاهی، تلفنی،سامانه پیامکی 10007233 و یا تلفن های 02537741841 برای ارتباط مردم با مسئولین این دفتر راه اندازی شده است.
🔷 سامانه های جامع وجوهات، عبادات و اجازات
🔸 از دیگر کارهایی که در این دفتر انجام شد، راه اندازی سامانه جامع به نام حضرت آیت الله جوادی آملی متشکل از درگاه پرداخت وجوهات و اجازات است. این سامانه در سایت اسراء (javadi.esra.ir) واقع شده و خصوصیت این سامانه این است، وقتی کسی به این سامانه مراجعه و وجوهات خود را پرداخت می کند، رسید وجوهات هم در همان لحظه به او پرداخت می شود.
در این دفتر سامانه های دیگری به نام شهریه، عبادات و اجازات هم راه اندازی شده که می تواند گام مؤثری در غیر حضوری شدن طلاب به این دفتر باشد.
🔷 پاسخ گویی به شبهات عقیدتی، فلسفی، علمی وتفسیری
🔸 کارشناسانی که در این دفتر حضور دارند همه سعی شان این است با استفاد از مبانی فکری و نظری حضرت آیت الله جوادی آملی پاسخ متقن و محکمی به شبهات و سؤالهای مختلف تفسیر و عقیدتی و... بدهند و به دلیل جایگاه علمی حضرت ایشان غیر از این هم انتظار نمی رود.
news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra