💠 اصلاح فرهنگ
🔸 #ولید_كعبه وجود مبارك امیر مؤمنان (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِهِ آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) قرآن ناطق است و برای امت اسلامی همانند قرآن #منشأ_بركت است. میلاد آن حضرت را به پیشگاه ولی عصر (أَرْوَاحَنَا فِداه) و عموم علاقه مندان قرآن و عترت تهنیت عرض می كنیم!
🔸 وجود مبارك پیامبر (عَلَیهِ وَ عَلَی آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) فرمودند: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ».[1] اگر وجود مبارك امیر مؤمنان حاضر شد ما را به فرزندی بپذیرد، یقیناً مادر ما هم صدیقه كبرا خواهد بود، این فخری است! همه شیعیان، مخصوصاً این عزیزانی كه در این عید خجسته این جامه پُر افتخار روحانیت را در بَر كردند به این ندا پاسخ دادند، «لَبَّیكَ یا رَسُولَ اللَّه»، ما آمدیم فرزند شما بشویم «لَبَّیكَ یا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِین» ما آمدیم فرزند شما بشویم، فرمود: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»؛ بنابراین وقتی این جامه را در بَر كردیم، این #شناسنامه ای برای ما است.
🔸 مطلب دوم آن است كه وجود مبارك حضرت امیر مثل سیزده معصوم دیگر، #قرآن_ناطق هستند, #عدل_قرآن كریم هستند، «لَنْ یفْتَرِقَا حَتَّی یرِدَا عَلَی الْحَوْضَ»؛[2] اما آنچه در این نوبت برای همه، مخصوصاً فضلایی كه به این جامه پُر افتخار درآمدند لازم است، آن است كه یك رژیم #ارباب_رعیتی_فرهنگی را ما الغا كنیم. رژیم ارباب و رعیتی گاهی به صورت اقتصاد است, گاهی به صورت سیاست است, گاهی به صورت حزبی است، در ایران ـ متأسفانه ـ قبلاً این طور بود ـ به لطف الهی ـ به بركت امام راحل كه حشر او با انبیا و اولیای الهی باشد! به بركت شهادت شهدا كه حشر آنها با شهدای كربلا باشد! این را الغا كردند ـ به لطف الهی ـ رژیم ارباب و رعیتی رخت بربست.
🔸 اما وجود مبارك حضرت امیر بیانی دارد كه مربوط به آیه سوره مباركه «آلعمران» است؛ اگر بخواهیم حرف ما در منبر، در سخنرانی, در تدریس اثر كند، باید كه این رژیم #ارباب_رعیتی_فرهنگی_فكری را الغا كنیم و بر روی آن خط بكشیم. تنها مشكل ما این است كه می گوییم، ما حرفی كه زدیم، باید عمل شود. نظر ما باید عمل شود، این مشكل ماست! چه در درس, چه در بحث, چه در سخنرانی, چه در منبر! ما یكی از افرادیم!
🔸 در سوره مباركه «آل عمران» فرمود: ما هیچ پیامبری را نفرستادیم, به هیچ كسی كتاب ندادیم, به هیچ كسی تورات و اِنجیل و زَبور و صُحف ابراهیمی ندادیم كه مردم را به خود دعوت كند! ﴿أَنْ یؤْتِیهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ یقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِباداً لی مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ لكِنْ كُونُوا رَبَّانِیینَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتابَ وَ بِما كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ﴾،[3] شما بكوشید #عالم _ربانی بشوید، عالم ربّانی شدن ممكن است؛ اما ما به هیچ پیامبری, به هیچ وصی و نبی ای هیچ سمتی ندادیم كه مردم را به خودشان دعوت كنند: ﴿ثُمَّ یقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِباداً لی مِنْ دُونِ اللَّهِ﴾، و لکن راه این است به همه آنها گفتیم: ﴿كُونُوا رَبَّانِیینَ﴾.
[1]. علل الشرائع, ج1, ص127.
[2]. دعائم الاسلام، ج1، ص28.
[3]. سوره آل عمران، آیه79.
#عمل_به_معلومات
#منشأ_برکت
#عالم_ربانی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1395/02/02
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 اسوه صبر
▪️ #زینب_كبری (سلام الله علیها) كسی است كه طبق بیان امام سجاد (سلام الله علیه) ظاهراً به مقام شامخ ولایت بار یافته است، برای اینكه كسی كه بدون تعلیم #عالم بشود معلمش بلا واسطه خداست؛ كسی كه بدون تفهیم #اهل_فهم باشد معلمش و مفَهِمش ذات اقدس الهی است كه وجود مبارك امام سجاد به #زینب_كبری (سلام الله علیهما) فرمود: «أنتِ بِحَمدِ الله عالِمَةٌ غَیرُ معلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیرُ مُفهَّمَةٍ».
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1378/05/22
🆔 @a_javadiamoli_esra
#آثار_جدید
#تسنیم_فی_تفسیر_القرآن
✅ تازه های نشر ✅
📚 « تسنيم في تفسير القرآن، الجزء العشرون »
♦️ منتشر شد.
🏷خرید اینترنتی: b2n.ir/y62760
📞دفتر فروش آثار: 02537842461
🌐 Nashresra.ir
📱 @nashresrair
◀️ ارتباط با ما:
@nashresra_ir_admin
🏴 عقیله بنی هاشم
▪️ سالروز ارتحال عقیله بنی هاشم زینب كبری (سلام الله علیها) را به ذخیره عالم و عموم علاقمندان عترت طاهرین تسلیت عرض می كنیم. هر روزی كه مربوط به یكی از ذوات قدسی اهل بیت عصمت و طهارت (سلام الله علیهم اجمعین) باشد خواه میلاد آنها خواه ارتحال آنها، وسیله ای است كه ما را به سیره و سنت آن بزرگواران آشنا كند، این مطلب اول.
▪️ مطلب دوم آن است كه آشنایی با سیره و سنت این ذوات قدسی، یك #حلقه_ارتباطی بین ما و قرآن كریم است؛ زیرا اینها برابر حدیث نورانی ثقلین عِدل قرآن كریم اند «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَینِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی».[1] معنای #عدل_قرآن بودن هم این است هر حقیقتی را كه ذات اقدس الهی در قرآن كریم بیان فرمود اینها فهمیدند، معتقد شدند، مُتخلق شدند، عمل كردند و به ما دستور دادند. هر فضیلتی كه در ذوات قدسی اینها باشد #ریشه_قرآنی دارد. نه اینها كاری را بدون قرآن انجام می دهند نه در قرآن مطلبی است كه اینها ندانند، این هم اصل دوم.
▪️ مطلب سوم آن است كه ارتباط ما با قرآن #هویت ما را تأمین می كند. ما اگر بخواهیم انسان زندگی كنیم، انسان بمیریم و انسان محشور بشویم تنها راه همین است. وگرنه یك عده زنده اند و حیات گیاهی دارند؛ یعنی خوب تغذیه می كنند خوب لباس می پوشند خوب تولید می كنند و دیگر هیچ، كاری كه یك گیاه انجام می دهد. از این بالاتر كسانی اند كه به شهوت و غضب و عاطفه و وهم و خیال و مقام و جاه و ریاست می اندیشند، اینها وارد حوزه حیوانیت شدند! چون شما در هر جنگلی هم كه بروید مسئله ریاست و مقام و جاه و اینها هست. اگر كسی بی نظم بود حیوان بدی است، اگر كسی منظم بود حیوان خوبی است؛ اینها زندگیشان با مرگ از بین میرود دیگر حیوان بعد از مرگ حساب و كتابی ندارد كه چرا ستم كردی؟ دریدی؟ بریدی؟ شكستی و بستی؟ اینها نیست كسی كه در همین محدوده فكر می كند او یك حیوان متوسطی است نه حیوان خوب! اگر كسی در اثر تربیت ندزدید اهل رانت خواری نبود اهل ارتشاء و رشوه نبود تازه حیوان تربیت شده است. اینكه ما در برابر #عقیله_بنی_هاشم این همه خضوع می كنیم در برابر انسان خضوع میكنیم انسانیت روی قلّه است. اگر كسی ندزدید خیانت نكرد هنوز انسان نشده انسان چیز دیگر است.
▪️ بزرگان حكمت می گویند اگر كسی از زیر مجموعه خود دفاع كرده است حیوان تربیت شده است،[2] انسانیت چیز دیگر است! اینكه خدا در قرآن فرمود یك عده از حیوانات پست ترند برای اینكه حیوان تربیت شده نمی دزدد اما این خیانت می كند، این اهل رانت و رشوه است! انسانیت پس مرزش كجاست؟ انسانیت آن است كه درباره آغاز عالم، انجام عالم، ازلیت عالم، ابدیت عالم اینها می اندیشد، اهل نثار و ایثار است، خضوع می كند، تسبیح دارد، سجده دارد معرفت دارد این نه تنها از حرام می گذرد از حلال هم می گذرد! این نه تنها روزه های واجب را می گیرد، روزههای مستحب را می گیرد! آن كه به ابدیت می اندیشد می گوید من وقتی رحلت كردم ابدی می شوم من مرغ باغ ملكوتم از عالم خاك نیستم، چند روزی قفسی ساخته اند از بدنم؛ من با انبیا محشور می شوم، اولیا محشور می شوم، صدیقین محشور می شوم، شهدا محشور می شوم، این مرز انسانیت است! این ذوات قدسی یعنی اهل بیت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) #عقیله_بنی_هاشم و سایر ذوات مقدس (علیهم الصلاة و علیهم السلام) #انسان_های_نمونه بودند یك، سرپل ارتباطی ما با قرآنند كه انسان شدن را به ما یاد می دهد دو، ما حالا باید از اینها یاد بگیریم و عمل بكنیم سه.
[1]. دعائمالاسلام، ج1، ص28.
[2]. الاشارات و التنبیهات، ص342.
#سالروز_ارتحال_حضرت_زینب_سلام_الله_علیها
#کمال_انسانیت
#هویت_قرآنی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1384/05/30
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آیت الله العظمی جوادی در دیدار با دکتر نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هیئت همراه، فرمودند #پیروی_از_دستورات_علمی از مسائل اساسی دین است.
🔹باید از تلاش های یک ساله تیم درمان و جامعه پزشکی برای مهار و درمان ویروس کرونا #تقدیر کرد. این تلاش ها قطعاً در نزد خداوند مأجور هست و اجر بزرگ و #اجر_عظیم برای آنها در نظر گرفته می شود.
🔹همه ما #موظفیم در خصوص مسائلی که از سوی جامعه علمی کشور مطرح میشود توجه داشته و دیگران را نیز به رعایت این مسائل تشویق کنیم.
🔹وجود ویروس کرونا جامعه پزشکی و جامعه علمی ما را پویاتر و فعال تر کرده و دانشمندان ما امروز توانستند در زمینه درمان این بیماری موثر بوده و برای تولید واکسن جزو #اولین_ها در دنیا باشند.
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 امتحان الهی
🔹 در سوره مبارکه «فجر» فرمود بعضیها مبتلا به سلامت و بعضی ها هم مبتلا به بیماری هستند؛ منتها اینها خیال می کنند که وقتی مریض شدند مبتلا هستند، دیگر نمی دانند که آن وقتی هم که سالم می باشند مبتلا هستند.[1] بعضی ها مبتلا به ثروت اند، مبتلا به مال اند و مبتلا به جوانی اند؛ بعضی مبتلا به پیری اند، مبتلا به بیماری اند و مبتلا به فقرند. «مبتلا» یعنی ممتحَن، «ابتلاء» یعنی امتحان. فرمود ما کسی را #رایگان در این عالم چیزی نمی دهیم. هر چه می دهیم امتحان است و در برابرش #مسئولیت است. درباره هر دو گروه تعبیر به ابتلا کرده است؛ بعضی ها مبتلا به ثروت هستند، مبتلا به مال اند، مبتلا به قدرت اند. ما کسی را #اکرام نکردیم، «دار الکرامة» بهشت است. ما کسی را #اهانت نکردیم، کسی را هم گرامی نداشتیم؛ البته طبع انسان را یک #گوهر_گرانبها آفریدیم: ﴿وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَم﴾[2] ما این گوهر را ارزشمند خلق کردیم، حفظ آن به دست خودش است. هر حادثه تلخ یا شیرینی که رخ می دهد #آزمون است. این مطلب قرآنی را وجود مبارک حضرت امیر در بسیاری از خطبه ها، نامه ها و کلماتش آورده است.
🔹 نامه هفتاد و دوم نهج البلاغه این است: «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّكَ لَسْتَ بِسَابِقٍ أَجَلَكَ»؛ عبدالله بن عباس! یک سلسله اموری است به دست ذات اقدس الهی، خدا با نظم کار می کند هیچ چیزی بدون نظم نیست: ﴿كُلُّ شَیءٍ عِندَهُ بِمِقْدَارٍ﴾. فرمود: عبد الله بن عباس! به قدری عالم منظم است که لحظه مرگ نه قبل از زمان مناسب می رسد و نه بعد از زمان مناسب: «لَسْتَ بِسَابِقٍ أَجَلَكَ»؛ جلو بیفتی این طور نیست، بر اجلت مقدم بیفتی این طور نیست؛ این برای عمر است. «وَ لَا مَرْزُوقٍ مَا لَیسَ لَكَ»؛ آنچه برای تو نیست به او نمی رسی! اگر کار کردی #حلال بود در آن شرایط به این حدّ می رسی. «کژ روی جف القلم کژ آیدت»،[3] به قول حکیم فردوسی:
اگر بار خار است خود کِشته ای ٭٭٭ وگر پرنیان است خود رشته ای[4]
🔹 فرمود اگر راه درست رفتی، یک رزق خاص داری؛ بیراهه رفتی یک #رزق_مخصوص داری. نه رزق تو کم و زیاد می شود، شرایط خاص را اگر رعایت کردی؛ نه عمر تو کم و زیاد می شود اگر شرایط مخصوص را رعایت کردی. اگر با صله رحم و بهداشت زندگی کردی، عمر مشخص داری. بدون #صله_رحم و #بهداشت زندگی کردی، عمر محدود داری، همه مشخص است. ما یک أجل مقضی داریم یک أجل مسمّیٰ ﴿أَجَلٌ مُسَمّی عِندَهُ﴾،[5] آن که تقدیرپذیر و تغییرپذیر است همین أجل مقضی است که به دست خود آدم است، ولی کلّ این جریان که «ففی نظام الكلّ كلٌ منتظم». گاهی می بینید در بعضی از این اعلامیه ها می گویند «مرگ نابهنگام»! خدا مرحوم حکیم سبزواری را رحمت کند! فرمود ما چیز نابهنگام در عالم نداریم، هر چیزی به هنگام است، ولی این شخص چون حساب نمی کرد خیال می کرد که نابهنگام است؛ وقتی علل و عواملش را در نظر بگیرد معلوم می شود به هنگام است.
ما لیس موزوناً لبعض من نغم ٭٭٭ ففی نظام الكلّ كلّ منتظم
موتاً طبیعیا غدا اخترامی ٭٭٭ قیس إلی کلّیة النظام[6]
🔹 «وَ اعْلَمْ بِأَنَّ الدَّهْرَ یوْمَانِ»؛ آن به دست ما نیست، ذات اقدس الهی این فراز و فرود را برای همه دارد، امتحان می کند. گاهی قدرت و ثروت را به دست زید میدهد، گاهی به دست عمرو می دهد. فرمود: ﴿تِلْكَ الأیامُ نُدَاوِلُهَا بَینَ النَّاسِ﴾،[7] فرمود: این فراز و فرود روزگار را ما دست به دست می گردانیم همه را می آزماییم!
[1]. سوره فجر، آیات15 ـ 17.
[2]. سوره اسراء، آیه70.
[3]. مثنوی معنوی، مولوی، دفتر پنجم، بخش135. «کژ روی جف القلم کژ آیدت ٭٭٭ راستی آری سعادت زایدت».
[4]. شاهنامه فردوسی, فریدون, بخش20.
[5]. سوره انعام, آیه2.
[6]. شرح المنظومة، ج2، ص422.
[7]. سوره آل عمران، آیه140.
#گوهر_گرانبها
#رزق_مخصوص
#به_هنگام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/09/30
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دعوت انبیاء
🔹 آرزوی انبیا این است كه امت #اصلاح شوند، جامعه مصون از #افراط_و_تفریط شوند. اما مسئله دعوتی كه طبق چهار ـ پنج طایفه آیات گذشت كه اینها ﴿یدْعُوا إِلی دارِ السَّلامِ﴾؛[1] عده ای كه #بیراهه اند در اثر دعوت انبیا به راه می آیند، عده ای كه #در_راه هستند در اثر دعوت انبیا ترقّی می كنند، سرعت پیدا میكنند نه عجله؛ عجله یعنی قبل از وقت انسان خودش را حاضر كند، این درست نیست؛ سرعت این است كه وقتی زمان فرا رسید راه درست شد، انسان دیگر كوتاهی نكند، هم ﴿سارِعُوا﴾[2] است، هم ﴿فَاسْتَبَقُوا﴾[3] است، پرهیز از عجله كه «وَ الْعَجَلَةُ مِنَ الشَّیطَانِ»[4] است؛ یعنی قبل از وقت، مثل اینكه قبل از وقت كسی نماز بخواند. فرق عجله و سرعت در چند چیز است: یكی اینكه عجله برای قبل از وقت است، چیزی كه وقت آن نرسید آدم چرا شتاب كند، سرعت برای این است كه چیزی كه وقت آن رسیده، نوبت آن هست، آدم چرا كُندی كند، تنبلی كند!
از باده مغز تر كن و آن یار نغز جو ٭٭٭ تا سر رود به سر رو و تا پا به پا بپو[5]
تا نفس می كشید درس و بحث! این معنای سرعت است كه فرمود ﴿سارِعُوا﴾؛ اما عجله این است كه انسان قبل از اذان ظهر نماز ظهر را بخواند; ولی اگر وقت داخل شد آن گاه طبق قرینه خاصی كه داریم گفتند: «عَجِّلُوا بِالصَّلاةِ قَبْلَ الْفَوْتِ»[6] یعنی نگذارید وقت بگذرد، نگذارید اول وقت بگذرد، یا نگذارید وقت فضیلت بگذرد، یا نگذارید وقت إجزا بگذرد كه سه مرحله از این «عجّلوا» به دست میآید.
بنابراین آنها كه در راه هستند دعوت انبیا اینها را #تسریع می كند، یك؛ به #درجات بالاتر می رسند، دو؛ آنها كه بیراهه هستند آنها را به راه دعوت می كند دفعاً و رفعاً؛ دعوت این، اثر مثبت را دارد؛ لذا هم #تشویق درست است و هم #ترغیب درست است و مانند آن.
[1]. سوره یونس، آیه25.
[2]. سوره آل عمران، آیه133.
[3]. سوره بقره، آیه148.
[4]. المحاسن، ج1، ص215.
[5]. دیوان ملا هادی سبزواری، غزل150.
[6]. الموضوعات(للصغانی)، ج1، ص37.
#تشویق
#ترغیب
#تسریع
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه صافات ـ جلسه 17
تاریخ: 1394/02/01
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 طرح زمستانه کتاب 1399 از 9 اسفند آغاز و تا 16 اسفند ماه 1399 ادامه خواهد داشت.
هر نفر با ارائه کارت ملی تا سقف 200 هزار تومان خرید با تخفیف 25درصد از یارانه دولتی استفاده خواهد کرد.
📞دفتر فروش آثار: 02537842461
#عکس_متن
#تخفیف_ویژه
🌐 Nashresra.ir
📱 @nashresrair
◀️ ارتباط با ما:
@nashresra_ir_admin
💠 عمل به آزمون
🔹 یک مطلب در سوره مبارکه «حدید» هست که همان مطلب نورانی را وجود مبارک امیر مؤمنان(سلام الله علیه) در نهج البلاغه ثبت شده است[1] و آن این است که ﴿لِكَیلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ﴾؛[2] یعنی شما تلاش و کوشش خود را باید بکنید برابر آن راهی را که خدا به شما نشان داد. اگر این کوشش شما به جایی نرسید نگران نباشید، چون شما نمیدانید آینده این کار چیست! اگر چیزی از دستتان رفت #غصه نخورید، چون نمی دانید آینده این کار چیست! اگر چیزی به دست آمد #مسرور نباشید، چون نمی دانید پایان این کار چیست! فرمود: اگر کاری انجام دادید که #رضای_خدا_و_پیامبر در آن بود، این فرح دارد؛ ﴿بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْیفْرَحُوا﴾[3] این درست است؛ امّا اگر یک مال، یک سمت، یک شغل، یک منصب، یک پست به دست آوردی، این را به عنوان #وظیفه داشته باشید و برابر این هم کار بکنید؛ امّا مسرور باشید که اگر یک وقت از دست شما رفت غمگین تان بکند و در اثر اندوهگین شدن از کار بمانید این درست نیست. فرمود: ﴿لِكَیلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ﴾؛ آنچه را که داد شما مسرور نباشید، چون همه اینها #وسیله_آزمون است و آنچه را از شما گرفت اندوهگین نباشید، چون این یک #آزمایش است. انسان وقتی در کلاس آزمایش است در هر دو حال به وظیفه آزمون #عمل می کند. مشکل ما در این گونه از مسائل این است که خود را کارشناس می دانیم، یک؛ به جای اینکه #سراج_باشیم صراط هستیم، دو؛ خیال می کنیم راه را خود ما تعیین می کنیم؛ لذا اگر پستی به ما دادند نهایت سرور و نشاط در آن است، به یکدیگر تبریک می گوییم و خیال می کنیم این یک فضیلت است. یک وقت که از ما گرفتند دیگر هر چه از دستمان بر می آید یا از زبانمان بر میآید کوتاهی نمی کنیم، در حالی که هر دو #امتحان است! فرمود: ﴿لِكَیلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ﴾؛ آنگاه رضا و تاسّف ما مشرکانه می شود و موحّدانه نیست.
[1]. نهج البلاغه، حکمت439.
[2]. سوره حدید، آیه23.
[3]. سوره یونس، آیه58.
#رضا_و_تأسف_موحدانه
#وظیفه
#فضیلت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1389/02/01
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
💠 سلسله مباحث اخلاقی
با موضوع : اهمیت فریضه بودن معرفت نفس از منظر پیامبر اعظم صلی الله علیه
میزبان : موسسه آموزش عالی حضرت زینب کبری سلام الله علیها رفسنجان و حوزه علمیه خواهران سیرجان
پنج شنبه 1399/12/14 ساعت 10 صبح
لینک سامانه مجازی 👇👇👇👇
https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 فیض الهی
🔹 [ذات اقدس الهی] فرمود: ﴿وَ اللَّهُ یهْدِی مَن یشَاءُ﴾ اگر خطاب بود، این هدایت هم به مخاطبین توجّه می كرد؛ در حالی كه این یك اصل عام است و اختصاصی به مخاطبین ندارد تا روز قیامت اصل كلّی این است كه ﴿وَ اللَّهُ یهْدِی مَن یشَاءُ إِلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾. این هدایت هم #هدایت_پاداشی است و هدایت به معنی ارائه طریق نیست. هدایت به ارائه طریق ﴿هُدی لِلنَّاسِ﴾ است، خدای سبحان همگان را هدایت كرده است كه ﴿شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدی لِلنَّاسِ﴾[1] این برای همه مردم #هدایت است؛ اما فرمود: ﴿وَ مَن یؤْمِن بِاللَّهِ یهْدِ قَلْبَهُ﴾؛[2] اگر كسی #اهل_ایمان بود، #اهل_اعتقاد بود و #عمل_صالح داشت از هدایت پاداشی طَرْفی می بندد، آن وقت قلبش شوق عبادت دارد، این شوق بالأخره #عطیه_الهی است!
🔹 بعضی ها از گناه منزجرند، این عطیه الهی است؛ این پاداش است! این پاداش را خدا به هر كس نمی دهد. فرمود: ﴿إِن تُطِیعُوهُ تَهْتَدُوا﴾،[3] اگر هدایت ابتدایی باشد كه این اتحاد مقدم و تالی است، این ضرورت بشرط المحمول است، خب معلوم است اگر كسی مطیع خدا باشد در هدایت است! اما اینكه شرط و جزا دارد فرمود: ﴿إِن تُطِیعُوهُ تَهْتَدُوا﴾ معلوم می شود که #هدایت_پاداشی است و هدایت ابتدایی نیست. یا ﴿مَن یؤْمِن بِاللَّهِ یهْدِ قَلْبَهُ﴾ خب اگر هدایت ابتدایی باشد كه با ایمان همراه است، فرمود اگر كسی بخواهد خدا قلبش را هدایت كند باید مؤمن باشد؛ یعنی آن هدایت ابتدایی را باید تحصیل بكند تا از هدایت پاداشی طَرْفی ببندد. این جا هم فرمود: ﴿وَاللَّهُ یهْدِی مَن یشَاءُ إِلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾ این هدایت پاداشی است آن گرایش ها آن علاقه ها آن میل هایی كه هست #فیض_خداست، آن انزجار از معصیتی كه در افراد پیدا می شود هم فیض خداست.
[1] . سوره بقره، آیه 185.
[2] . سوره تغابن، آیه 11.
[3] . سوره نور، آیه 54.
#عطیه_الهی
#هدایت_پاداشی
#شوق_عبادت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه نور ـ جلسه 30
تاریخ: 1390/09/22
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اولین همایش ملی مطالعات تطبیقی قرآن پژوهشی با محوریت بررسی اندیشه تفسیری مفسر بزرگ جهان اسلام آیت الله العظمی جوادی آملی ( حفظه الله تعالی) از سوی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و با مشارکت بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، دانشگاه ها و حوزه های علمیه سراسر کشور برگزار می گردد.
دانش پژوهان می توانند مقالات خود را حد اکثر تا 15 فروردین به آدرس همایش ارسال کنند.
مقالات برگزیده علاوه بر معرفی و تقدیر در همایش، در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام؛ ISC ثبت و منتشر خواهد شد.
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra