eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.8هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
قوانین بی پایه
🔹 بعد از جنگ های جهانی، بشر به این فكر افتاد كه داشته باشد. در جریان حقوق بشر دو مشكل جدّی هست: 1️⃣ یكی اینكه تدوین حقوق بشر، راه علمی ندارد 2️⃣ و دوم اینكه همین ناقصی كه راه علمی ندارد، در اسارت نظام سلطه است. 🔹 چرا راه علمی ندارد؟ برای اینكه قوانین حقوقی، قوانین فقهی، قوانین اخلاقی، اینها سه مرحله را باید پشت سر بگذارند تا به دست مردم قرار گیرند. موادّ حقوقی، به وسیله قانون‌شناسان وضع می‌ شود (این یك)، این موادّ حقوقی، از یك سری مبانی گرفته می ‌شود (دو) یعنی به استناد این مبانی، این مواد را استخراج می ‌كنند. 🔹 تا اینجا حقوق بشر سامان دارد یعنی موادّ حقوقی را قانون ‌شناسان بین ‌الملل وضع کردند، این درست است؛ این مواد را از یك سری مبانی گرفتند، مبانی ای مثل عدالت، آزادی، تساوی، این هم درست است؛ اما این مبانی را، ما از یك سری منابع باید بگیریم كه چیست، چیست، چیست، چیست و مانند اینها. 🔹 اگر كسی بگوید ما طبق كه مبنای ماست، حقوق وضع می‌ كنیم، این سخن، حق است؛ اما این عدالت را از كجا می ‌گیرید، منبع استنباط عدالت چیست؟ جای اشیاء كجاست؟ جای اشخاص كجاست؟ شما كه قبول ندارید كسی اشیاء و اشخاص را آفریده، شما می‌ گویید این اشیاء و اشخاص مثل علف هرز خودشان در آمدند! 🔹 آن‌كه زن را آفرید باید بگوید جایش كجاست، آن‌كه مرد را آفرید باید بگوید جایش كجاست، آن‌كه مال را آفرید باید بگوید جایش كجاست، آن‌كه جمال را آفرید باید بگوید جایش كجاست، شما که آن را ندارید! 👈 پس هیچ مبنای علمی برای نیست. بله، هر كدام از اینها مطابق فرهنگ و عادات و آداب و رسوبات و رسومات محلّی، عدالت را معنا می ‌كنند، خب این تازه اول اختلاف است! ◀️ حقوق بشری كه منهای باشد، هیچ مبنای علمی ندارد. 📚 سوره مبارکه انبیاء جلسه 56 تاریخ: 1389/10/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
↙️ سایت تلویزیون اینترنتی اسراء: به آدرس tv.esra.ir ↙️ لینک شرکت در درس فقه: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 کانال های رسمی دروس حضرت استاد در پیام‌ رسان‌ ها شامل متن و صوت جلسات درس تفسیر و فقه و اخلاق : 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 30. مشاركت با مؤمنان 🔹
حقوق همنشین
امام سجاد (ع) می ‌فرماید: حق كسی كه با تو همنشینی و معاشرت دارد آن است كه او را نفریبی و به او خیانت نكنی و سخنش را انكار نكرده اغفالش نكنی و مانند دشمنان با او برخورد نكنی. اگر به تو اعتماد كرد او را بر خود مقدم بداری و بدانی كه خیانت كردن برای منفعت ‌طلبی به آن كه به تو اعتماد كرده، رباست. [1] [1]. ... وَ أَمَّا حَقُّ الْخَلِیطِ فَأَنْ لا تَغُرَّهُ وَ لا تَغُشَّهُ وَ لا تَكْذِبَهُ وَ لا تُغْفِلَهُ وَ لا تَخْدَعَهُ وَ لا تَعْمَلَ فِى انْتِقَاضِهِ عَمَلَ الْعَدُوِّ الَّذِى لا یبْقَی عَلَی صَاحِبِهِ وَ إِنِ اطْمَأَنَّ إِلَیكَ اسْتَقْصَیتَ لَهُ عَلَی نَفْسِكَ وَ عَلِمْتَ أَنَّ غَبْنَ الْمُسْتَرْسِلِ رِبًا (تحف العقول، ص268). 📚 مفاتیح الحیات ص 533 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
8.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
ضامن سلامت

🔸 خدای سبحان ما را از ﴿مِن نَفْسٍ وَاحِدَةٍ﴾ خلق کرده است؛ یعنی از یک گوهر و همه ما را با علوم میزبان مجهّز کرد... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ضامن سلامت

🔸 خدای سبحان ما را از ﴿مِن نَفْسٍ وَاحِدَةٍ﴾ خلق کرده است؛ یعنی از یک گوهر و همه ما را با علوم میزبان مجهّز کرد. 🔸 خدا ما را بدون علم نیافرید. خدا ما را همانند لوح نانوشته خلق نکرد. بسیاری از اسرار درونی و رازهای بیرونی را به عنوان در درون ما نهادینه کرد که فرمود: ﴿وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها ٭ فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾. 🔸 آن‌گاه به آسمان و شمس و قمر آسمان، به زمین و فراز و فرود زمین، به سازنده آسمان و سازنده زمین، به جان آدمی و بنیان‌ گزار جان آدمی، یازده بار سوگند خورد؛ یعنی به کل اسرار نظام قسم خورد، این خدای اسرارآفرین به همه این اسرار یازده‌ گانه قسم خورد که انسان، او، او، اوست. 👈 فطرتش را سالم نگه می ‌دارد، در معاد به بهترین وجه پیش پروردگار بر می‌ گردد. 📚 پیام موضوعی تاریخ: 1396/09/15 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
طریق تقرّب
🔹 یا آن ‌قدر طیّب و طاهر و خالص و متوكّل هستیم كه او ما را می ‌برد یا خودمان تلاش و كوشش می ‌كنیم و می‌ رویم. آن اوّلی اگر نصیب كسی بشود، او می ‌برد؛ دومی هم باز به فیض اوست ولی بالأخره تلاش و كوششی هست. 👈 بالأخره انسان یا با می‌ رود یا با او را می ‌برند. 🔹 اگر كسی بخواهد پشت پرده ‌ای را ببیند دو راه دارد: یا با دست و پای خود تلاش و كوشش می‌ كند و این پرده را كنار می ‌زند که این همین و درس ‌های حوزه و امثال حوزه است؛ یا آن‌ قدر است كه می ‌فهمد چه وقت نسیم می ‌وزد و این پرده كنار می ‌رود. این هم پشت پرده را می ‌بیند اما بدون دست یازیدن و پای كوبیدن! 🔹 جمع هر دو هم ممكن است؛ یكی راه است یكی راه . برخی از اصحاب مثل اُویس از همین قِسم دوم بودند. خیلی‌ ها بودند كه درس نخواندند و فیض نصیبشان شد؛ اینها می ‌دانستند كه چه وقت نسیم می ‌وزد و پرده كنار می ‌رود. 📚 سخنرانی در جمع دانش پژ وهان و اساتید مرکز تخصصی تفسیر تاریخ: 1394/02/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
↙️ سایت تلویزیون اینترنتی اسراء: به آدرس tv.esra.ir ↙️ لینک شرکت در درس فقه: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 کانال های رسمی دروس حضرت استاد در پیام‌ رسان‌ ها شامل متن و صوت جلسات درس تفسیر و فقه و اخلاق : 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 30. مشاركت با مؤمنان 🔹
حقوق طلبكار
امام سجاد (ع) درباره حقوق طلبكار فرمود: حق طلبكاری كه حق خود را از تو درخواست می ‌كند آن است كه اگر داشته باشی به موقع طلب او را بپردازی و كارسازی و بی ‌نیازش كنی و پاسخ رد به او ندهی و تأخیر نیندازی؛ چرا كه پیامبر (ص) فرمود: تأخیر بدهی از شخص بی ‌نیاز ظلم است و اگر نداری با خوشرفتاری او را راضی كنی و به نیكی مهلت بطلبی و با لطافت او را بازگردانی. [1] [1]. ... وَ أَمَّا حَقُّ الْغَرِیمِ الطَّالِبِ لَكَ فَإِنْ كُنْتَ مُوسِراً أَوْفَیتَهُ وَ كَفَیتَهُ وَ أَغْنَیتَهُ وَ لَمْ تَرُدَّهُ وَ تَمْطُلْهُ، فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ: مَطْلُ الْغَنِىِّ ظُلْمٌ وَ إِنْ كُنْتَ مُعْسِراً أَرْضَیتَهُ بِحُسْنِ الْقَوْلِ وَ طَلَبْتَ إِلَیهِ طَلَباً جَمِیلاً وَ رَدَدْتَهُ عَنْ نَفْسِكَ رَدّاً لَطِیفاً (تحف العقول، ص267). 📚 مفاتیح الحیات ص 534 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra