eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.7هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
محبوب الهی

🔸 پیغمبر فرمود که خدا می گوید «یقول الله عزّ و جل»، این می شود : «ما يَتَقَرَّبُ إلَيَّ عَبدٌ مِن عِبادِي بشيءٍ أحَبّ إلَيَّ ممّا افتَرَضتُ علَيهِ»؛ بنده اگر بخواهد نزدیک بشود با و به خدا نزدیک می شود... . ... اما این بیان نورانی چیزی دیگر است! می فرماید... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
محبوب الهی

🔸 پیغمبر فرمود که خدا می گوید «یقول الله عزّ و جل»، این می شود : «ما يَتَقَرَّبُ إلَيَّ عَبدٌ مِن عِبادِي بشيءٍ أحَبّ إلَيَّ ممّا افتَرَضتُ علَيهِ»؛ بنده اگر بخواهد نزدیک بشود با و به خدا نزدیک می شود. 🔸 ما در هر عمل تقرّبی می گوییم این کار را انجام می دهیم ، اگر واقعاً واجبات خودمان را واجد جمیع شرایط اجزاء، خوب و «قربة الی الله» انجام بدهیم این قُربت حاصل می شود ما به خدا نزدیک می شویم، این یک. 🔸 حالا پاداش عبدی که مقرّب الهی شد چیست؟ ما آنها را شنیدیم که در برزخ راحت است، در قیامت راحت است، بهشت دارد و درجات بهشت دارد اینها را شنیدیم؛ اما این بیان نورانی چیزی دیگر است! می فرماید که «ما يَتَقَرَّبُ إلَيَّ عَبدٌ مِن عِبادِي بشيءٍ أحَبّ إلَيَّ ممّا افتَرَضتُ علَيهِ و إنّهُ لَيَتقرَّبُ إلَيَّ بالنافِلَةِ حتّى اُحِبَّهُ»؛ اگر نمازهای واجب را خواند کارهای واجب را انجام داد به وسیله هم می تواند متقرب بشود به خدا نزدیک بشود. 🔸 در آن جاها که با مقرّب می شود یک حکمی دارد ولی وقتی با مقرّب شد می شود . ما اگر دوست خداییم، هنر نیست! برای اینکه تمام نیازهای ما را خدا برطرف می کند. اگر به جایی رسیدیم که ﴿إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‏ یحْبِبْكُمُ اللَّهُ﴾. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/05/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
تسبیح شاکرانه
🔹 ممکن نیست کسی به خدا مراجعه کند و دست خالی برگردد! هیچ ممکن نیست کسی بگوید خدا و جواب نشنود؛ حالا یا همان شیء مصلحت است یا جای دیگر جواب می ‌دهد یا چیز دیگر عطا می ‌کند. هیچ ممکن نیست کسی بگوید خدا و جواب نشنود! 🔹 حالا که جواب شنیدیم، وظیفه ما چیست؟ اوست؛ لذا تسبیح ما با تحمید ما آمیخته است. این است که در سوره مبارکه «اسراء» فرمود: ﴿إِنْ مِنْ شَی‏ءٍ إِلاَّ یسَبِّحُ بِحَمْدِهِ﴾. 🔹 چرا سبحان؟ برای اینکه نیاز محتاج را سبّوح برطرف می ‌کند؛ یعنی بی ‌نیاز! او منزّه از حاجت است، چون اگر منزّه از حاجت نباشد که نمی ‌تواند نیاز محتاج را برطرف کند. حالا که نیاز ما را برطرف کرد، ما موظف هستیم این لطف را رعایت بکنیم. 👈 او را می ‌کنیم، چون او بی ‌نیاز است و چون نیاز ما را برطرف می ‌کند، می ‌کنیم. 📚 سوره مبارکه واقعه جلسه 14 تاریخ: 1396/10/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
تبیین اهمیت تهذیب نفس و علم‌آموزی در مسیر ربانی شدن / علمای ربانی، وارثان انبیا و راهنمایان معنوی جامعه‌اند 🔹
 پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء
: جلسه هفتگی درس اخلاق آیت‌الله العظمی جوادی آملی امروز (چهارشنبه) در مسجد اعظم قم به‌صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد. .. . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
تبیین اهمیت تهذیب نفس و علم‌آموزی در مسیر ربانی شدن / علمای ربانی، وارثان انبیا و راهنمایان معنوی جامعه‌اند 🔹
پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء: 
جلسه هفتگی درس اخلاق آیت‌الله العظمی جوادی آملی امروز (چهارشنبه) در مسجد اعظم قم به‌صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد. 👈 در این جلسه، آیت‌الله العظمی جوادی آملی به ادامه شرح حکمت ۱۴۷ نهج‌البلاغه پرداختند. آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: کلمات نورانی ائمه علیهم السلام به ویژه کلمات نورانی امیرالمومنین، به منزله تفسیر آیات قرآن کریم است. 🔹 حضرت در این حکمت می فرماید مردم سه دسته اند: «فَعَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ»؛ این تقسیم بندی سه گانه مردم، برگرفته از تقسیم بندی قرآن کریم به «سابقون و مقربان»، «اصحاب یمین»، «اصحاب شمال» است، عصاره این سه قسمت همین است که یا مردم پیشرو هستند حالا یا به نبوت و امامت، یا همراهان او هستند که علمای ربانی اند و دسته سوم کسانی که با انبیاء و رسول کاری ندارند. 🔹 علمای ربانی هستند، انبیا آمدند تا عالمان ربانی پرورش دهند و این عالمان رابط میان مردم و اولیای الهی هستند. اگر در روایات ما هست که انبیاء فرموده اند علما به منزله فرزندان ما هستند این تبیین این است که «علماء ورثة الانبیاء»، چون گاهی انسان به ربط، وارث شخصی است و گاهی با کسب. 🔹 ارتباط با ائمه اطهار (علیهم السلام) هم دو گونه است، یک ارتباط همین است که انسان ‏درس بخواند، تلاش و کوشش کند تا فرمایشات اینها را یاد گرفته و علم را فرا بگیرد و گاهی است، نماز شب و ‏دعای سحر است، با طهارت روح می توان علوم الهی را کسب کرد!‏ 🔹 باید انسان به حیقیت ابدی بیاندیشد، انسان هست که هست که هست و هیچگاه از بین نخواهد رفت؛ حقیقت انسان ازلی و ابدی است و هرگز از بین نمی رود. ◀️ عالم ربانی شدن مستلزم تلاش در مسیر علم و تقواست. ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/5142182 📚 درس اخلاق تاریخ: 1403/09/21 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
آیین رونمایی از کتاب «تحریر مقدمه مقنعه» برگزار می گردد 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: همزمان با هفته پژوهش، آیین رونمایی از کتاب «تحریر مقدمه مقنعه» تالیف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با سخنرانی آیت الله علیدوست و همچنین استاد مرتضی جوادی آملی برگزار می گردد. این مراسم روز دوشنبه 26 آذر ماه ساعت 9:30 در سالن همایش بنیاد اسراء برگزار خواهد شد. 🔹 سخنرانان: آیت الله علیدوست (زيد عزه) استاد مرتضی جوادی آملی (زید عزه) ▫️ زمان : دوشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۰ ▫️ مکان : بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ، سالن همایش ↙️ لینک سامانه مجازی https://el.esra.ir/ch/haftepajohesh 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مروری بر اخبار و فعالیت های ماهانه بنیاد اسراء؛ آبان 1403 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
به همت اداره روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد اسراء، ماهنامه اسراء که مروری است بر اخبار و فعالیت های ماهانه بنیاد اسراء (شماره 29، آبان ماه 1403) آماده و منتشر شد. ↙️ برای مشاهده این شماره اینجا را کلیک نمایید. http://mp3.esra.ir/pdf/mahnameh2/sh29.pdf ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/sh29 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار اعضای موسسه ریحانة النبی با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: اعضای موسسه ریحانة النبی امروز پنج شنبه 22 آذر 1403 با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 31. اهمیت سودرسانی 🔹
 آثار سودرسانی
محبوب و برگزیده خدا شدن: امیرمؤمنان (ع) می ‌فرماید: خدا بندگانی دارد كه برای سودرسانی به بندگان خدا نعمت ‌ها را به آن‌ها اختصاص می‌ دهد، پس مادامی كه آن را به دیگران می ‌بخشند نعمت ‌ها را در دستشان باقی می ‌گذارد [و از آن‌ها سلب نمی‌ كند] و هرگاه آن را از دیگران بازدارند از آنان می ‌ستاند و به دیگران می‌ دهد. [1] [1]. إِنَّ لِلَّهِ تَعَالَی عِبَاداً یخُصُّهُمْ بِالنِّعَمِ لِمَنَافِعِ الْعِبَادِ فَیقِرُّهَا فِى أَیدِیهِمْ مَا بَذَلُوهَا، فَإِذَا مَنَعُوهَا نَزَعَهَا مِنْهُمْ ثُمَّ حَوَّلَهَا إِلَی غَیرِهِ (بحار الانوار، ج69، ص28). 📚 مفاتیح الحیات ص 534 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
زدودن پلیدی ها 

🔹 مرض را که با مرض معالجه نمی کنند، مرض را با دارو معالجه می کنند! 🔹 فرمود هر کس با شما اختلاف دارد، نه اینکه مخالف را از پا در بیاور! ﴿ادْفَعْ بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ السَّیئَةَ﴾؛ بدی را با نیکی درمان کن. 👈 این پیام قرآن است؛ فرمود شما می دانید که یعنی چه و می دانید که یعنی چه، مبادا بدی را رها کنید و بد را از پا در بیاورید! 🔹 در برابر هر مخالفی سعی کن که را برداری نه را. فرمود: ﴿ادْفَعْ بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ السَّیئَةَ﴾ نه «السّیء»؛ نه بد را بردار، بلکه بدی را بردار. 🔹 این فکر، است؛ غرب هم باید بداند که اگر بخواهد زندگی کند، باید اختلاف خود را با دیگران حل کند؛ ـ نه اینکه مخالف را تحریم کند، ـ نه اینکه به مخالف فشار بیاورد، ـ نه اینکه مخالف را زیر پای خود له کند. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/nuy6u8l ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/Meg33R55Gxw 📚 همایش ملی تربیت در نیروهای مسلح تاریخ: 1401/04/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ولیّ مطلق 🔹 ولایت الهی هم مثل رحمت الهی به دو قسم تقسیم می‌ شود. همان طور که داریم که ﴿وَسِعَتْ كُلَّ شَی‌ء﴾ و است که فرمود: ﴿فَسَأَكْتُبُها لِلَّذینَ یتَّقُون﴾، هم ‌این‌چنین است؛ 1️⃣ یک ولایت است که او ولی «کل شیء» است 2️⃣ و یک ولایت خاصه است که ﴿اللَّهُ وَلِی الَّذینَ آمَنُوا﴾. آن ولایت که به معنای تدبیر و سرپرستی است، مطلق است و این ولایت به معنای ﴿یخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّور﴾، خاص است. ــ چرا او است؟ برای اینکه به دست اوست: ﴿هُوَ یحْی الْمَوْتی﴾ و هر موجودی که حیات بخش است، ولی است. ــ چرا او ولی است؟ برای اینکه او ﴿عَلی كُلِّ شَی‌ءٍ قَدیر﴾ است و هر کس که است، ولی است، پس او ولی است. ــ چرا او ولی است؟ برای اینکه او حاکم مطلق است و هر کس باشد، ولی است، پس او ولی است. 🔹 چرا او ولی است؟ برای اینکه او حَکَم مطلق است و هر کس باشد، ولی است، پس او ولیّ است؛ یعنی هم به عهده اوست و هم . 📚 سوره مبارکه شوری جلسه 9 تاریخ: 1394/02/30 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 31. اهمیت سودرسانی 🔹
 آثار سودرسانی
محبوب و برگزیده خدا شدن: ... رسول خدا (ص) فرمود: محبوب ‌ترین مردم نزد خدا كسی است كه به خانواده‌ اش سود رساند. [1] [1]. أَحَبُّهُمْ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْفَعُهُمْ لِعِیالِه (قرب الاسناد، ص57). 📚 مفاتیح الحیات ص 534 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
فقر بصیرت
🔹 در نهج البلاغه دارد که ذات اقدس الهی، در کتاب خود برای بندگانش تجلّی کرده است، آنها می خوانند اما نمی ‌بینند؛ مثل اینکه در بخش هایی از قرآن کریم [به وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلّم)] فرمود: ﴿وَ تَرَاهُمْ ینظُرُونَ إِلَیكَ وَ هُمْ لاَ یبْصِرُونَ﴾؛ فرمود اینها تو را نگاه می‌ کنند، پدرت را هم می شناسند مادرت را هم می شناسند؛ اما تو را نمی بینند. 🔹 ما در فارسی بین و فرق می ‌گذاریم و در عربی بین و فرق می ‌گذارند. اینها که استهلال می ‌کنند ببینند که آیا اوّل ماه مبارک رمضان است یا نه، می‌ گویند: «نظرتُ الی القمر و لم أره»؛ من نگاه کردم ولی ندیدم؛ نگاه غیر از دیدن است. آن یکی که چشمش تیزتر است و جای قمر را می ‌داند می ‌گوید: «نظرتُ الیه و رأیته» که می ‌شود رؤیت هلال؛ آن یکی می ‌گوید: «نظرتُ و لم أره». 👈 نظر غیر از رؤیت است، نگاه غیر از دیدن است، لذا در قرآن فرمود اینها تو را نگاه می ‌کنند ولی نمی ‌بینند. 📚 سوره واقعه جلسه 14 تاریخ: 1396/10/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
↙️ سایت تلویزیون اینترنتی اسراء: به آدرس tv.esra.ir ↙️ لینک شرکت در درس فقه: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
آیین رونمایی از کتاب «تحریر مقدمه مقنعه» برگزار می گردد 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: همزمان با هفته پژوهش، آیین رونمایی از کتاب «تحریر مقدمه مقنعه» تالیف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با سخنرانی آیت الله علیدوست و همچنین استاد مرتضی جوادی آملی برگزار می گردد. این مراسم روز دوشنبه 26 آذر ماه ساعت 9:30 در سالن همایش بنیاد اسراء برگزار خواهد شد. 🔹 سخنرانان: آیت الله علیدوست (زيد عزه) استاد مرتضی جوادی آملی (زید عزه) ▫️ زمان : دوشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۰ ▫️ مکان : بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ، سالن همایش ↙️ لینک سامانه مجازی https://el.esra.ir/ch/haftepajohesh 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
13.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
 سلوک پژوهش

🔹 چند نكته است كه برای و محقق لازم است كه اگر آن نكات ملحوظ باشد، وقتی پژوهشگر و محقق ساخته شد، آن‌گاه پژوهش و تحقیق هم خود به خود ساخته می شود... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 سلوک پژوهش

🔹 چند نكته است كه برای و محقق لازم است كه اگر آن نكات ملحوظ باشد، وقتی پژوهشگر و محقق ساخته شد، آن‌گاه پژوهش و تحقیق هم خود به خود ساخته می شود. 1️⃣ نكته اول این است كه همه ما یك داریم. آن انسان كامل است كه می‌ تواند مظهر اسمای حسنای الهی باشد و همه چیز را به اذن خدا بداند، وگرنه ما بر اساس ﴿وَقَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارًا﴾، هر كدام با ظرفیت خاصی خلق شدیم (این مطلب اول). 2️⃣ مطلب دوم آن است كه این جریان «رَحِمَ اللّه ُ امرَءً عَرَفَ قَدرَهُ»، گذشته از اینكه صبغه انشایی و دعا دارد، صبغه اخباری هم دارد؛ خدا كسی را رحمت می ‌كند و عنایت خاص الهی شامل كسی می‌ شود كه بفهمد ! نه آن هدف كلی كه ﴿مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَاْلإِنْسَ الا لِیعبُدون﴾؛ نه! بلکه این آقا اصلاً برای چه خلق شده، برای كار علمی خلق شده یا برای كار عملی و اگر كار علمی است، رشته ‌اش چه است و تا چه حد است؛ «رَحِمَ اللّه ُ امرَءً عَرَفَ قَدرَهُ». حالا كه ذات اقدس الهی به شما آقایان این توفیق را داد كه بر اساس آن گرایش و بینشی كه خدا به شما مرحمت كرده است در خدمت قرآن و عترت باشید، باید این ظرفیت را حفظ بكنید. 3️⃣ مطلب سوم همان است كه اگر كسی ظرفیت خود را با چیزها و كالاهای بی خود پر كند، از آن كالای اصلی می ‌ماند. اگر درختی را شما با آب شور تغذیه كردید، بعد بخواهید با آب شیرین این را بپرورانید نمی ‌شود؛ این یك مقدار آب می خواست، به آن دادید و خشك هم شد! 🔹 حرف های باطل گوش دادن، حرف های غیر علمی زدن، حرف های غیر علمی گوش دادن، حرف های غیر علمی را تحویل مردم دادن، این مثل كودكی است كه با پفك معده ‌اش را پر كرده، این دیگر در موقع غذا، غذا نمی ‌خورد. آدمی كه دهان باز می ‌كند حرف غیر علمی می ‌زند یا گوشش را باز می ‌كند حرف غیر علمی گوش می ‌دهد، این با پفك مغزش را پر كرده است، این دیگر عالم نمی شود! این مادامی كه در مؤسسه تحقیقاتی است، با حرف های علمی آشناست؛ ولی همین كه از اینجا رفته بیرون و به سراغ امور دیگر رفته، این مغز، مغز محقق و پژوهشگر نیست. 🔹 مطلب بعدی آن است كه گاهی ممكن است انسان در مؤسساتی كار بكند که محصول كارش را برای صاحب مؤسسه بگذارد و حق الزحمه‌ای دریافت بكند و برود؛ اما مراكز علمی این ‌چنین نیست، چون فرد، محصول كار را به همراه می ‌برد و آن پوسته‌ اش را برای مؤسسه می‌ گذارد. یك وقت است كه انسان در مؤسسات فرش‌ بافی، ظرف سازی، صنایع و مانند اینها كار می ‌كند، كل كارها را برای مؤسسه می گذارد و پوسته ‌اش نصیب او می‌ شود؛ یك وقت است كه در مراكز تحقیقی دارد كار می كند، در مراكز تحقیقی، عصاره مطلب كه علم است را به همراه می ‌برد و چند صفحه نوشته شده و نگارش شده و قلم زده را می‌ دهد برای مؤسسه! اینكه علم نیست، این بعد باید بیاید بالا و علم بشود، آنكه علم است را به همراه می ‌برد. 🔹 برای اینكه آنچه را به همراه می‌ برد بارور بشود، آن بیان لطیف مرحوم در طلیعه سرائر باید ملحوظ باشد؛ در مقدمه سرائر در همان جلد اولش هست كه بزرگانی این چنین بودند كه می گفتند: «ما قِلتُ و لا بِتُّ الا و الكتاب موضوع علی صَدری»! این «ما قِلتُ و لا بِتُّ» یعنی هیچ وقت من خواب قیلوله نكردم مگر اینكه یعنی كتاب روی سینه ‌ام بود مطالعه كردم و خوابم برد، شب هم كه می‌ خواستم بیتوته كنم، به بسترم نرفتم مگر اینكه كتاب روی سینه‌ من بود و . «ما قِلتُ» یعنی خواب قیلوله نكردم «و لا بِتُّ» بیتوته نكردم «الا و الكتاب موضوع علی صدری». این چنین شدن سخت نیست، برای اینكه اینها نه امام بودند نه پیغمبر بودند! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/qZO6b ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/DVfNicApsbA 📚 دیدار پژوهشگران قرآن و عترت با حضرت استاد تاریخ: 1384 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra