eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 امام قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف 🔹 حوزه باید بشود بشود و بداند كه امامت غیبت پذیر نیست، امامت تعطیل پذیر نیست، است، امامت همیشه حاضر است، وقتی امامت همیشه حاضر بود همه شئون او همیشه حاضر است، نواب او وكلای او همه دارند آن وقت ما منتظر حضور فیزیكی او هستیم كه او را ببینیم بله او یك فضلی است كمالی است اما عمده آن است كه او ما را ببیند! مگر نبودند این همه مسلمان ها كه بالاتر از امام را دیدند یعنی خود پیغمبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) را دیدند! آن مشكل را حل نمی ‌كند. 🔹 بنابراین اگر برای خود حوزه این مطلب تثبیت شد امامت غیبت پذیر نیست، امامت تعطیل پذیر نیست، امامت حی است و حاضر حی و حاضر اثر دارد! اگر امامت یك است دستور دارد و تعطیل بردار نیست! 🔹 پس ما قبل از اینكه به دل ببندیم، به دل می ‌بندیم، قیام معنایش همین است! اگر یك موجودی معطل باشد دیگر قائم نیست. منظور از قیام در برابر قعود نیست اینكه فرمود ﴿أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلّهِ﴾ قیام یعنی ایستادگی نه ایستادن ﴿إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثْنی وَ فُرادی﴾.[1] خب اگر قیام به معنای ایستادگی است، ایستادگی با عُطله سازگار نیست، یك آدم معطل كه ایستاده نیست، یك آدم بیكار كه ایستاده نیست. او است، است، است، همه كارها را دارد انجام می‌ دهد و همه كارها را هم می ‌بیند، عمده این است كه او ما را ببیند، ما هم اگر به دستورش عمل بكنیم ما را می ‌بیند. [1]. سوره سبأ، آیه46. ! 📚 دیدار مسئولین بنیاد مهدویت با حضرت استاد تاریخ: 1387/05/10 🆔 @a_javadiamoli_esra
حادثه تخريب قبور ائمه بقيع مخالف مباني ديني, اسلامي و توحيدي بوده است/ احياء قبور اهل بيت عليهم السلام احياي توحيد است حجت الاسلام والمسلمين مرتضی جوادي آملي در جمع مديران و اساتيد مراكز تخصصي و علما و فضلاي شهرستان آمل به مناسبت سالروز تخريب قبور ائمه در هشتم شوال به رسالت امروز حوزه هاي علمي و مراكز تخصصي در مقابل اين حوادث اسفناك در جهان اسلام اشاره كرد و بيان داشت: در جهان اسلام حوادث سنگيني در طول اين سالها اتفاق افتاد ولي يکي از سنگينترين آنها همين حرکت جاهلانه اي بود که بر مبناي جهل از جريانهاي فکري انحرافي و افراطي اتفاق افتاد در سال 1344 هجري قمري که مصادف بود با 1305 هجري شمسي دست جهل از آستين جهالت بيرون آمد و حرکتي را انجام داد که مخالف با صد درصد مباني ديني و اسلامي و توحيدي بوده است و اين همان پايه گذاري جهالتي است که بعضاً در فضاي ديني اتفاق مي افتد، مبناي اين حرکت يک مبناي جهل است ناداني است عدم درک درست از حقائق ديني است که بايد اين مسئله را ما امروز با يک مرور جديدي به عالم اسلام و به جهانيان معرفي کنيم. امروز اگر بخواهيم يک حرکت معاصرانه داشته باشيم نسبت به جريان آلوده هشتم شوال که از ناحيه وهابيت به جهان اسلام و امت اسلام تحميل شده است بايد بگوييم که امروز حوزه هاي علميه نهضتي دارند قيامي دارند و آن قيام قيام علمي است قيام فرهنگي است قيام ديني است و دين اصيل است و افکار و انديشه هاي آلوده که منشعب از جهل و جهالت است را به کنار خواهد زد و نگرشهاي جهاني را در اين رابطه به هر حال به همراه خواهد داشت و جهان را روشن ميکند! يعني چه که ما هشت شوال هر سال درس را تعطيل بکنيم و گريه بکنيم و اشک بريزيم و اين حرفها؟ اينها اصلاً معاصرانه نيست، شأن همراهي با امروز جهاني شدن را ندارد! البته ما در غم هستيم در اندوه هستيم در اينکه جايگاه و بارگاه شريف اين امامان بزرگوار ما مورد اهانت قرار گرفته است واقعاً دلشکسته ايم اما سخن اين است که بايد با وضعيت امروز جهاني که امکانات و شرايطي براي اين امر پيدا شده با بروز و ظهور جريانهاي توحيدي که از اين بزرگواران چه به لحاظ مسائل علمي و چه به لحاظ سنت و سيره اي که از آنها به يادگار مانده است ما ميتوانيم اين را به جهانيان ارائه کنيم که هرگز اينگونه نبوده است آيات قرآني در شأن اينها از يکسو بيان سنت پيامبر و سنت پيامبر از سوي ديگر و سيره اي که خودشان داشتند و اگر اين جريان در انديشه ديني ما راسخ نشود و نافذ نشود جريانهاي انحرافي شکل ميگيرد حوزه هاي علميه بايد امروز يک حرکت علمي داشته باشند اين را مطابق با استانداردهاي جهاني ارائه بکنند تا اين تفکر, خباثتش, آلودگي اش, جهالتش, همگاني بشود و آل سعود يا هر حاکمي که در آنجا هست وادار بشود به اينکه دست بردارد از اين خباثت و اين جريان را اصلاح بکند و احياء قبور اهل بيت عليهم السلام احياي توحيد است. @m_vaezjavadi
💠 امام حکمت 🔸 اینكه چهار قرن حكیمانی را به دنبال خود بكشد، برای آن است كه او شد! 🔸 خواستید ببینند كه مرحوم صدرالمتألّهین در حكمت چه كرد؛ گفتند نقدترین و واضح ترین مثَل برای تقریر ممثّل به این است؛ همان كاری كه امام راحل (رضوان الله علیه) در محدوده فقاهت با فقه كرد و شد امام، صدرالمتألّهین است نه حكیم، او است و نه حكیم. 📚 سخنرانی در همایش علمی جهانی مرحوم صدرالمتألّهین تاریخ: 1378/03/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 آزادی عقل و علم 🔹 مستحضرید که مرحوم صدر المتألهین گذشته از آن بحث ‌های عقلی که در اسفار و سایر نوشته ‌ها دارند، اصول کافی مرحوم کلینی را شرح کردند. سرّ انتخاب اصول کافی آن است که مرحوم کلینی در خطبه پُر برکتی که در جلد اول اصول کافی چاپ شده است، در آخرین سطر این خطبه دارد: «إِذْ كَانَ الْعَقْلُ هُوَ الْقُطْبَ الَّذِی عَلَیهِ الْمَدَارُ وَ بِهِ یحْتَجُّ وَ لَهُ الثَّوَابُ وَ عَلیهِ الْعِقَابُ»؛[1] یعنی عقل است. قطب خردورزی و دانش ‌ورزی و دانشمندی اسلام است. 🔹 اگر در زیارت «جامعه کبیره» ائمه (علیهم السلام) به ما آموختند، وجود مبارک دستور داد وقتی به بارگاه ائمه (علیهم السلام) رسیدید بعد از عرض حاجت‌ های عمومی در بارگاه آنها عرض کنید: «أَنِّی ...‏ مُحَقِّقٌ‏ لِمَا حَقَّقْتُمْ‏ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُمْ»[2] که من محققانه با شما سخن می ‌گویم، من با ابطال هر سخن باطل با شما سخن می ‌گویم، این را افراد عادی نیاموختند و نیندوختند، این را شاگردان ویژه ائمه (علیهم السلام) مثل کلینی که می ‌گوید یک ملت آن ملت است آموخت و مرحوم صدر المتألهین که این را باز کرد. 🔹 اگر قطب به اسارت برود و به بند کشیده شود نه آن ملت طعم آزادی را دارد و نه آن مملکت از فیض و فوز آزادی طَرْفی می ‌بندد. مرحوم صدر المتألهین# قطب_بودن_عقل_و_علم را با تلاش و کوشش، از یک سو؛ با پذیرش تبعید، از سوی دیگر؛ با تحمل ناملایمات از دوست و آشنا، از سوی سوم؛ دست و پای را باز کرد دست و پای را باز کرد. [1]. الکافی(ط ـ الاسلامیة)، ج1، ص9. [2]. من لا یحضره الفقیه، ج‏2، ص614 . 📚 . پیام به همایش حکیم صدر المتألهین تاریخ: 1399/02/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
به اطلاع می رساند با توجه به ارتقاء مجوز موسسه آموزش عالی اسرا از سطح سه به سطح چهار (دکترا) علاقمندان برای ثبت نام در سطح ۴ در رشته تفسیر و علوم قرآنی با گرایش تفسیر اعتقادی به سایت پذیرش حوزه‌های علمیه به آدرس: http://paziresh.ismc.ir/ مراجعه نمایند. 🆔 @a_javadiamoli_esra
هم اکنون 💠 نشست علمی حکمت سیاسی متعالیه و آیین رونمایی اثر جدید استاد حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی با عنوان . ⬅️لینک ورورد به جلسه: 🌐http://dte.bz/danaee 🆔 @m_vaezjavadi
نشست علمی حکمت سیاسی متعالیه و آیین رونمایی اثر جدید استاد حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی با عنوان «سیاست الهیه در حکمت متعالیه: شرح مشهد پنجم الشواهد الربوبیه» صبح امروز همزمان با سالروز بزرگداشت ملاصدرا در محل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با حضور اساتید حوزه و دانشگاه برگزار گردید. در این نشست علمی که دکتر شریف لک زایی دبیر علمی آن را بر عهده داشتند، حجج اسلام والمسلمین منصور میراحمدی، حسن رمضانی، احمدرضا یزدانی، احمد واعظی، مرتضی جوادی آملی و دکتر علیرضا صدرا سخنرانی نمودند. 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 احیای حق 🔹 فرمود: «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ وَ لَا یدْرَكُ الْحَقُّ إِلَّا بِالْجِدِّ»؛[1] فرمود ظلم را یك ملت فرومایه برطرف نمی‌ كند، یك ملت عزیز است كه است و اگر كسی ذلیل و فرومایه بود این ستم ‌پذیر است؛ «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ». از آن طرف كه فرمودند: «فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ‏ وَ لِرَسُولِهِ‏ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ»،[2] پس اگر گروهی ستم ‌پذیر شدند معلوم می ‌شود مؤمن نیستند چون مؤمن عزیز است. طبق این بیان نورانی، حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمود جز افراد یا ملت ذلیل و فرومایه، احدی ظلم‌ پذیر نیست: «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ»؛ این یك اصل کلی است. 🔹 دوم: «وَ لَا یدْرَكُ الْحَقُّ إِلَّا بِالْجِدِّ»؛ شما اگر بخواهید به حقیقتی برسید ـ یا حق فردی یا حق اجتماعی ـ بخواهید عالم بشوید، زاهد بشوید، این بدون ممكن نیست؛ بخواهید مشكل سیاسی یا اقتصادی یا نظامی ‌تان حل بشود این بدون تلاش حاصل نیست. این خیال را از سرتان بیرون کنید كه «الباطِلُ‏ یمُوت‏ بِتَرك‏ ذِكرِه»، این را هم بدانید که «الحقُّ» هم «یمُوت‏ بِتَرك‏ ذِكرِه»! این‌‌چنین نیست كه حق خود به ‌خود بشود وگرنه ﴿وَ قَتْلِهِمُ اْلأَنْبِیاءَ بِغَیرِ حَقِّ﴾[3] نبود ﴿یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ حَقٍّ﴾[4] نبود. این همه خون های پاك انبیا و اولیا بود که به زمین ریخته شد برای آن است كه همان طوری كه «الباطِلُ‏ یمُوت‏ بِتَرك‏ ذِكرِه»، «الحقُّ» هم «یمُوت‏ بِتَرك‏ ذِكرِه». فرمود حق گرفتنی است، بنشینی دم نزنی كه حق به تو برسد، حق هم «یمُوت‏ بِتَرك‏ ذِكرِه»: «وَ لَا یدْرَكُ الْحَقُّ إِلَّا بِالْجِدِّ»؛ با تلاش و كوشش [به حق می ‌رسی]. [1] . نهج البلاغه، خطبه29. [2] . الکافی (ط ـ الاسلامیه)، ج 8، ص 37. [3] . سوره نساء، آیه 155. [4] . سوره آل‌عمران، آیه 21. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1373/02/16 🆔 @a_javadiamoli_esra