eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
13هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 وجود مبارک رسول خدا (علیه و علی آله آلاف التحیه و الثناء) دید این آیه نازل شد، فرمود: ﴿بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ﴾، معنای این مقدم و تالی این نیست که اگر شما جریان حضرت امیر را ابلاغ نکردی به رسالت ما در خصوص امامت عمل نکردی، این که می شود اتّحاد مقدم و تالی! معنایش این است که اگر جریان حضرت امیر را به مردم ابلاغ نکردی، اصل رسالت را و وظیفه ات را عمل نکردی! ﴿إِنْ لَمْ تَفْعَلْ﴾، نه «إن لم تفعل فما بلّغت رسالته فی هذا الامر»، بلکه «ما بلّغت رسالته فی جمیع الامور»! وجود مبارک پیامبر دید است، خیلی تهدید است، جریان خیلی مهم است! فرمود: آنها که رفتند برگردند و آنها که نیامدند صبر کنید که برگردند، چون یک قافله ای که با مال و شتر حرکت می کند که در یک حدّ نیستند؛ همه در آن جمع شدند، بعد از همان لوازم بار، یک منبر گونه ای تهیه کردند، وجود مبارک پیامبر رفت بالای منبر، طبق آن آیه ای که بر آن حضرت نازل شد، همه مطالب را گفت؛ خودش را معرفی کرد، سوابق سیزده ساله مکه، ده ساله مدینه، به مردم گفت، من چه کار کردم، مسائل را ابلاغ کردم، همه گفتند: «أَللَّهُمَّ بَلَی‏»؛ شهادت می دهیم که انجام دادی. بعد سؤال کرد و فرمود: «مَنْ أَوْلَی النَّاس‏»؛ چه کسی نسبت به مردم اولاست؟ عرض کردند: «اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَوْلَی»، ما نمی ‎دانیم. فرمود: الله «أَوْلَی النَّاس‏» به من و شما، به دستور خدا من «أَوْلَی النَّاس‏» هستم به شما، بعد دست وجود مبارک حضرت امیر را با دست خودش گرفت دست را بلند کرد طوری که همه زیر بغل پیغمبر و حضرت امیر را دیدند، فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاه‏».[4] اگر خدا در قرآن فرمود: ﴿مَنْ یطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّه‏﴾،[5] وجود مبارک حضرت هم فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاه‏». خدا در قرآن فرمود: اطاعت از پیغمبر اطاعت از خداست ﴿مَنْ یطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّه‏﴾، رسول فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاه‏». این مراسم که گذشت، فوراً آیه نازل شد: ﴿الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دینا﴾؛[6] این دین امروز کامل شد، به ولایت حضرت امیر است که در روز می گوییم: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِینَ بِوَلَایةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِین‏»؛[7] بعد هم اکمال نعمت و اتمام نعمت این است. فرمود اکمال دین به این است، اتمام نعمت به این است، دین خداپسند است؛ این سه اصل در همین آیه «الْیوْمَ» که در سوره مبارکه «مائده» آمده است نازل شده است: ﴿الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دینا﴾، ، اسلام علی و اولاد علی است! [1] . سوره فتح، آیه1. [2] . سوره مائده، آیه67. [3] . الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص201. [4] . كشف الغمّة فی معرفة الأئمة(ط ـ القدیمة)، ج‏1، ص50. [5] . سوره نساء، آیه80. [6] . سوره مائده، آیه3. [7] . إقبال الأعمال (ط ـ القدیمة)، ج‏1، ص464. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/06/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
34.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 عید غدیر 🔸فرا رسیدن عید ولایت و غدیر را به پیشگاه ولی عصر (ارواحنا فداه) و عموم علاقه‌مندان قرآن و عترت و شما فرهیخته عالمان حوزوی و دانشگاهی و و سایر اقشار ایمانی تهنیت عرض می‌ كنیم. ..... 👇👇👇👇👇
💠 عید غدیر 🔸فرا رسیدن عید ولایت و غدیر را به پیشگاه ولی عصر (ارواحنا فداه) و عموم علاقه‌مندان قرآن و عترت و شما فرهیخته عالمان حوزوی و دانشگاهی و و سایر اقشار ایمانی تهنیت عرض می‌ كنیم. از ذات اقدس الهی مسئلت می‌كنیم به بركت ولایت آن امام همام و امامت ذوات قدسی اهل بیت عصمت و طهارت و به بركت فیض الهی شامل حال جهانیان بشود. 🔸 وجود مبارك امیر بیان (صلوات الله و سلامه علیه) سعی می ‌كرد امت اسلامی را به برساند و كرامت آنها را در سایه خلافت آنها تأمین كند و خلافت آنها را در سایه آزاد بودن دین تثبیت كند. اول دین را آزاد كرد، بعد متدین پروراند، بعد متدین را خلیفة الله كرد، بعد خلیفة الله را از كرامت برخوردار كرد؛ زیرا خلیفة الله با تقواست و انسان متقی بر اساس ﴿إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقاكُمْ﴾[1] كریم است. 🔸 مطلب بعدی آن است كه خود علی ‌بن ‌ابی‌طالب(سلام الله علیه) دین آزادی داشت و سعی كرد دین جامعه و امت اسلامی را كند. آزاد بودن دین علوی در بخش اندیشه از گزند وهم و خیال بود و در بخش انگیزه از آسیب شهوت و غضب, سعی كرد همین دین را با همین وضع آزادانه به جامعه معرفی كند. در عهدنامه ‌ای كه برای مالك هنگام اعزام به مصر مرقوم فرمود چنین نوشت كه «فَإِنَّ هذا الدِّینَ قَدْ كَانَ أَسِیراً فِی أَیدِی الْأَشْرَارِ یعْمَلُ فِیهِ بِالْهَوی وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْیا».[2] انسان در سایه دین كریم می‌شود و در سایه دین خلیفه خدا می ‌شود، در سایه دین از 3عزت بهره دارد و مانند آن. 🔸 این دین پیش از تصدّی خلافت توسط وجود مبارك امیرالمومنین به اسارت رفته بود، برخی‌ ها نگذاشتند دین در جامعه گسترش پیدا كند، برخی ‌ها دین را كردند و دین محرَّف را در جامعه منتشر كردند. حضرت فرمود: «فَإِنَّ هذا الدِّینَ قَدْ كَانَ أَسِیراً فِی أَیدِی الْأَشْرَارِ یعْمَلُ فِیهِ بِالْهَوی وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْیا»، همان وضعی كه خاورمیانه كنونی مبتلاست که برخی‌ ها دین را مصادره كردند یعنی مسلمان اند اهل نمازند اهل روزه ‌اند ولی قرآن و سنت معصومین (علیهم السلام) را آن طوری كه مایل اند تفسیر می ‌كنند آن طوری كه حق است تفسیر نمی ‌كنند آن طوری كه مایل اند اجرا می‌كنند آن طوری كه حق است اجرا نمی ‌كنند گروه دیگر اصلاً نمی ‌گذارند دین در جامعه رواج پیدا كند دین را فسون و فسانه می ‌دانند از دین به عنوان افیون یاد می ‌كنند و مانند آن این دو خطر هر كدام به نوبه خود دین را به اسارت گرفته است. [1] . سوره حجرات, آیه13. [2] . نهج‌البلاغه, ناغمه 53. 📚 پیام غدیر تاریخ: 1391/08/03 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) می ‌فرماید: هر كس غذای پاكیزه بخورد و به خوبی آن را بجود و پیش از سیر شدن از غذا دست بكشد و به موقع تخلی خودداری نكند، جز به مرض مرگ، بیمار نگردد.[1] [1] . مَنْ أَكَلَ الطَّعَامَ عَلَی النَّقَاءِ وَ أَجَادَ الطَّعَامَ تَمَضُّغاً وَ تَرَكَ الطَّعَامَ وَ هُوَ یشْتَهِیهِ وَ لَمْ یحْبِسِ الْغَائِطَ إِذَا أَتَی لَمْ یمْرَضْ إِلاَّ مَرَضَ الْمَوْتِ (مكارم الاخلاق، 146). 📚 مفاتیح الحیات ص 102 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ولی الله 🔸 خدا سیدنا الاستاد مرحوم علامه طباطبایی را غریق رحمت کند! اصرار ایشان این بود اوّل کسی که بعد از پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) در جهان اسلام را باز کرده است علی بن ابیطالب است که انسان بشود . 🔸 «ولی الله» آن است که «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّةِ»[1] عبادت نکند. 🔸 «ولی الله» کسی است که در وَلی، قُرب و جانب خدا حرکت کند، دوست دارد خدا را. 🔸 خود حضرت هم فرمود که من «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّةِ» عبادت نمی‌ کنم[2] و اگر در دعای «کمیل» قرائت می ‌کنید، بلکه تلاوت می ‌کنید، می‌ گویید: «صَبَرْتُ عَلَی حَرِّ نَارِكَ»[3] همین است. 🔸 این بیانات را شما در غیر از سخنان نورانی حضرت امیر بعد هم اهل بیت نمی ‌بینید. راه ولایت را که انسان بشود . «ولی الله» یک انسان خائف نیست، یک انسان طمّاع نیست؛ آنکه «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّةِ» عبادت می ‌کند، او مؤمن به خدا هست؛ اما ولی او نیست. [1]. علل الشرائع، ج1، ص57. [2]. نهج البلاغه، حکمت 237؛ «إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِیدِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الاَْحْرَارِ». [3]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص847. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/08/04 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 (علیه السلام) به امام حسن (علیه السلام) می‌ فرماید: می‌ خواهی چهار خصلت به تو بیاموزم تا از [زحمت] درمان بی‌ نیاز گردی؟ عرض كرد: آری. فرمود: بر سر سفره منشین مگر آن ‌گاه که گرسنه ‌ای و از كنار سفره بر نخیز مگر وقتی كه هنوز اشتها داری و جویدن غذا را به نیكی انجام ده، و پیش از خوابیدن به دستشویی برو. هرگاه این‌ ها را رعایت كردی از درمان بی ‌نیاز می‌ شوی.[1] [1] . قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) لِلْحَسَن (علیه السلام) أَ لا أُعَلِّمُكَ أَرْبَعَ خِصَالٍ تَسْتَغْنِى بِهَا عَنِ الطِّبِّ؟ قَالَ: بَلَی. قَالَ: لا تَجْلِسْ عَلَی الطَّعَامِ إِلاَّ وَ أَنْتَ جَائِعٌ وَ لا تَقُمْ عَنِ الطَّعَامِ إِلاَّ وَ أَنْتَ تَشْتَهِیهِ وَ جَوِّدِ الْمَضْغَ وَ إِذَا نِمْتَ فَاعْرِضْ نَفْسَكَ عَلَی الْخَلاءِ، فَإِذَا اسْتَعْمَلْتَ هَذَا اسْتَغْنَیتَ عَنِ الطِّبِّ (كتاب الخصال، ص229؛ وسائل الشیعة، ج24، ص245). 📚 مفاتیح الحیات ص 102 و 103 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 پیروزی قلب 🔸 امام کاظم (علیه السلام) می‌ فرمایند: «یا هِشَامُ لاَ تَجْتَمِعُ هَذِهِ اَلْخِصَالُ إِلاَّ لِنَبِی أَوْ وَصِی نَبِی أَوْ مُؤْمِنٍ اِمْتَحَنَ اَللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِیمَانِ»؛[1] وقتی را مطرح می ‌كند می ‌فرماید این معارف بلند و این فضایل فراوان، از آنِ انبیاست و از آنِ ائمه است و ازآنِ مؤمنی كه در قلبش پیروز شد (نه زبانش)! بنابراین این برای ما هست، اگر این راه باز است چرا خود را ارزان بفروشیم؟! [1]. تحف العقول، ج1، ص402. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1389/04/17 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا