eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 وارث مسیح ▫️ در بعضی از زیارت‌ ها وقتی ما به حرم مطهّر مشرّف شدیم، به آن حضرت عرض می ‌كنیم: «لَبَّیكَ‏ ... إِنْ كَانَ لَمْ یجِبْكَ بَدَنِی عِنْدَ اسْتِغَاثَتِكَ وَ لِسَانِی‏ عِنْدَ اسْتِنْصَارِكَ»؛ یابن رسول الله! آن وقتی كه شما فرمودید: «هَل مِن ناصِر» اگر من نبودم تا شما را یاری كنم، هم ‌اكنون قلب من، سمع من و بصر من تابع شماست و اجابت می ‌كند. حسین ‌بن‌ علی (سلام الله علیه) وارث عیسای مسیح است كه می ‌گوییم: «السَّلَامُ‏ عَلَیكَ‏ یا وَارِثَ‏ عِیسَی‏ رُوحِ‏ اللَّهِ‏»؛ عیسای مسیح فرمود: ﴿مَنْ أَنْصاری إِلَی اللَّهِ﴾ و حسین ‌بن‌ علی فرمود: «هَل مِن ناصِر ینْصُرُنی». نصرت عیسی در مسیر بود، لذا وجود مبارك عیسای مسیح گفت: ﴿مَنْ أَنْصاری إِلَی اللَّهِ﴾. ▫️ عیسای مسیح فرمود: ﴿مَنْ أَنْصاری إِلَی اللَّهِ﴾ و حسین ‌بن‌ علی (سلام الله علیهما) كه وارث عیسی (علیه السلام) است می ‌گوید: «هَل مِن ناصِر ینْصُرُنی»؛ یعنی من در راه قدم بر می ‌دارم، تكاثری ‌ها توفیق یاری كوثر را ندارند؛ من به و دعوت كردم، كسانی كه اهل حكمت و موعظه نیستند یار و یاور من نیستند؛ این «وَجْهُ‏ اللَّه» را كسی یاری می ‌كند كه «وَجِیه عِنْدَ اللَّه» باشد. ▫️ هر چه ما و را در جهان بیشتر گسترش دهیم، سالار شهیدان حسین‌ بن ‌علی (صلوات الله و سلامه علیه) را بهتر اجابت كردیم. 📚 .ویژه برنامه نهضت سید الشهدا در مقام عقل و عدل تاریخ: محرم 1393 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 شاخصه زندگی حسینی ▫️ وجود مبارك سیدالشهداء، سخن از تمثیل است نه تعیین، نفرمود من با یزید بیعت نمی ‌كنم فرمود: «مِثْلِی لا یبَایعُ مِثْلَهُ»؛ پس حق در برابر باطل خضوع نمی ‌كند. اگر شخص بود دیگر «إلی یوم القیامة» نبود! است؛ یعنی امامت، ولایت، رسالت، دین و خلاصه یعنی در برابر باطل (خاضع) نیست. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/07/30 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 401 🔸 تقدّم خانواده بر دیگران امام سجاد (علیه السلام) می ‌فرماید: اینكه وارد بازار شوم و پولی داشته باشم كه برای خانواده‌ ام گوشتی بخرم كه بدان نیاز دارند، نزد من از آزادسازی برده ‌ای محبوب‌ تر است.[1] [1] . لأَنْ أَدْخُلَ السُّوقَ وَ مَعِى دَرَاهِمُ أَبْتَاعُ بِهِ لِعِیالِى لَحْماً وَ قَدْ قَرِمُوا أَحَبُّ إِلَىَّ مِنْ أَنْ أُعْتِقَ نَسَمَة (الكافى، ج4، ص12). 📚 مفاتیح الحیات ص 246 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
32.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه تلویزیونی «شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی» 🔹 با حضور کارشناسان حوزوی و دانشگاهی برنامه تلویزیونی «شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی» حول محور کتاب شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی اثر گران سنگ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی تولید گردیده است. ◀️ جلسه: ششم تاریخ: محرم 1401 علاقمندان می توانند این برنامه را از تلویزیون اینترنتی اسراء و دیگر شبکه های رسمی بنیاد اسرء در فضای مجازی مشاهده نمایند. 🆔 @a_javadiamoli_esra
امام حسین (ع) شهادت را زینت خود می دانست! 🔻 گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی : امام حسین علیه السلام شهادت را زینت خود می دانست نه عامل نیستی و نابودی! 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
امام حسین (ع) شهادت را زینت خود می دانست! 🔻 گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی : امام حسین علیه السلام شهادت را زینت خود می دانست نه عامل نیستی و نابودی! ▫️ ... اگر کسی مرگ را گردنگیر دانست، نابود می‌ شود یا خود را نابود شده می ‌پندارد؛ ولی اگر کسی مرگ را گردنبند بداند، و اینها مرگ را از بین بردند و مرگ به سراغ آنها نرفت، اگر به سراغ آنها می‌ رفت که اینها را فراموش می‌ کرد، چطور خودش مُرد و اینها زنده شدند. پس مرگ برای یک عده گردنگیر است و برای یک عده گردنبند. ▫️ آغاز خطبه حضرت در مکه این است که «خُطَّ المَوتُ عَلى وُلدِ آدَمَ مَخَطَّ القِلادَةِ عَلى جیدِ الفَتاةِ» اگر جوانی بخواهد مزین شود، خود را با گردنبند زینت می‌ دهد، فرمود مرگ گردنبند و زیور انسان است، انسان که از زینت نمی ‌هراسد لذا را زینت خود می دانست نه عامل نیستی و نابودی! مطالعه بیشتر: 🌐 news.esra.ir 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1379 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 مکتب زیارت ▫️ همیشه دعا مستجاب است، هیچ وقت دعا بر نمی ‌گردد، زیرا او «دائم الفیض علی البریة» است، «دائمَ الفَضلِ عَلَی البَرِیة» است، در رحمت او باز است؛ منتها در بعضی از موارد بازتر... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 مکتب زیارت ▫️ همیشه دعا مستجاب است، هیچ وقت دعا بر نمی ‌گردد، زیرا او «دائم الفیض علی البریة» است، «دائمَ الفَضلِ عَلَی البَرِیة» است، در رحمت او باز است؛ منتها در بعضی از موارد بازتر و گشوده‌ تر است. بخش ‌هایی كه مربوط به زمان و زمین است بخش‌ های بیرونی است، آن بخش‌ ها را همه می ‌توانند، درك كنند؛ شب‌ های جمعه است, روز عرفه است, روزهای مناسب دیگری است كه دعا مستجاب است؛ همیشه دعا مستجاب است، مخصوصاً در این ازمنه یا در كنار مشاهد مشرّفه در مساجد و مانند آن. ▫️ شما آقایان طلبه‌ ها این را به عنوان مطالعه كنید؛ اگر كفایه, مكاسب و رسائل را مطالعه می ‌كنید، مباحثه می ‌كنید، این زیارت های چندگانه وجود مبارك سید الشهداء را مخصوصاً در ماه های که ماه های زیارت این ذوات قدسی است، مطالعه كنید. یك وقت آدم زیارت می ‌خواند، ثواب می ‌برد؛ امّا وقتی شما زیارت نامه را یك دور مطالعه كردید و بعد مباحثه كردید، معلوم می‌ شود كه چیست و چگونه از قلب مطهّر امام به ما می‌ رسد، آن‌ گاه اگر به حرم رفتید و زیارت كوتاهی هم كردید عارفانه خواهد بود. ▫️ یكی از بهترین راه های حقّ آنها، درس و بحث زیارت نامه ‌هایی است كه در این مزارها آمده است. آن كف بحث‌ ها همین است كه مرحوم آقا شیخ عباس (رضوان الله علیه) آورده، این كف است! اگر دسترسی به منابع اولیه داشته باشید و با آن اسناد مطالعه كنید كه «طوبی لکم و حسن مآب»، نشد، این كف درس و بحث امام ‌شناسی است! ▫️ این زیارت‌ ها, این بیانات نورانی كه درباره زیارت ائمه مخصوصاً سید الشهداء است و در حرم ‌های اینها خوانده می ‌شود، گاهی از دور خوانده می ‌شود و گاهی هم از نزدیك, بخشی هم مربوط به حرم آنهاست دارد كه به این تعلّق گرفته است که از مجاری شما به عالَم برسد كه «بِكُم فَتَحَ الله بِكُم یختِم». اینها می ‌شوند حق‌ تعالی؛ كاری كه فرشته‌ ها می ‌كنند، اینها هم به طریق اُولی می ‌توانند بكنند، چون انسان كامل و معصوم كسی است كه می ‌تواند برتر از فرشته ‌ها باشد؛ اینها برتر از مدبّرات امر هستند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/09/06 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 گستره قیام ▫️ سالار شهیدان (سلام الله علیه) گرچه به عنوان و نهی از منكر قیام كرد؛ لكن معروف ها، برخی اعتقادی ‌اند و برخی فرعی، چه اینكه منكرها هم برخی اعتقادی ‌اند و برخی فرعی... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 گستره قیام ▫️ سالار شهیدان (سلام الله علیه) گرچه به عنوان و نهی از منكر قیام كرد؛ لكن معروف ها، برخی اعتقادی ‌اند و برخی فرعی، چه اینكه منكرها هم برخی اعتقادی ‌اند و برخی فرعی. ▫️ گناه دو قسم است: برخی از گناهان ‌اند كه كفرند و برخی از گناهان ‌اند كه كفر نیستند ولی معصیت اند با ؛ معروف هم دو قسم است: برخی از معروف ها جزء اصول دین ‌اند مثل و برخی از معروف ها جزء فروع دین ‌اند مثل نماز. یك وقت انسان نماز نمی ‌خواند، این مسلمانی است كه معصیت كرده است؛ اما یك وقت _ معاذ الله _ می‌ گوید نماز را كه خدا در قرآن كریم فرمود، من قبول ندارم؛ این منكری است كه كفر است و آن یكی منكری است كه معصیت است. ▫️ در عصر سالار شهیدان حسین ‌بن‌ علی بن‌ ابی ‌طالب (سلام الله علیهما) جریان منكر كه ابی ‌عبدالله فرمود: «من برای نهی از منكر قیام كردم»، تنها منكر فرعی و عملی نبود تنها معصیت نبود تنها بد اخلاقی نبود، بلكه آن منكر ریشه‌ ای و اعتقادی بود؛ یعنی به جای توحید بود، جاهلیت به جای عقلانیت بود، به جای اسلام بود. وقتی شرك به جای توحید برگشت، جاهلیت به جای عقلانیت برگشت و كفر به جای اسلام برگشت، قهراً معاصی مناسب خود را هم به همراه دارد. در جریان معروف هم همین طور است ▫️ اینكه سالار شهیدان (سلام الله علیه) فرمود: «من به قصد معروف قیام كرده ‌ام» تنها معروف فرعی و اخلاقی و عملی نبود، بلکه هم بود هم بود و هم ؛ یعنی شرك به جای توحید نشست، توحید، معروف است؛ تواضع رخت بربست و تكبر به جای تواضع نشست، تواضع، اخلاق است؛ صدق رخت بربست و دروغ به جای صدق نشست، صدق، یك واجب فرعی است. ▫️ سالار شهیدان هم برای آن قیام كرد هم برای قیام كرد و هم برای تا جامعه موحّد بشود در بخش اعتقاد، متخلّق به اخلاق الهی بشود در بخش صفات نفس، عامل به دستورهای دینی بشود در بخش فروع دین. آپارات: https://aparat.com/v/odPpI 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1385/11/20 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حقیقت فائق ▫️ حق با باطل كنار نمی ‌آید و حق همیشه در مصاف با باطل پیروز است. اگر زینب كبرا (صلوات الله و سلامه علیها) سوگند یاد كرد و فرمود قسم به خدا، كه نام ما، برنامه ما و هدف ما را محو كنید به همین جهت است؛ برای اینكه اینها در قیام كردند كه عقل و عدل در محور حق می ‌گردد و حق همیشه پیروز است. ▫️ نظام عالَم بر و با مصالح ساختمانی حق خلق شده است. در همین جهت زیارت ‌هایی كه درباره سالار شهیدان (صلوات الله و سلامه علیه) آمده است، این جمله ‌ها در آنها هست كه به وجود مبارك حضرت عرض می ‌كنیم: «غَذَّتْكَ یدُ الرَّحْمَةِ وَ رُضِعْتَ مِنْ ثَدْی الإِیمانِ وَ رُبِّیتَ فِی‏ حِجْرِ الإِسْلامِ»؛ یعنی دست رحمت غذای شما را تأمین كرد، شما رحمت نوشیدید و از پستان ایمان شیر مكیدید و در دامن اسلام تربیت شدید. این جمله ‌ها در زیارت‌ های آن حضرت، شناسنامه و سیره آن حضرت را تبیین می ‌كند تا زائر وقتی وارد حرم آن ذات مقدس می ‌شود، بداند كه نهضت حضرت، است و جاودانه است و باید بگوید من هم آمدم «أنَا أَسِیرَ بِسِیرَةِ مَولای حسین ‌بن‌ علی ‌بن ‌ابی طالب»، البته به اندازه توان خود. ▫️ این زیارتنامه‌ ها دستوری است به زائران كه شما اینها را بخوانید اولاً، معانی اینها را بفهمید ثانیاً، مطالب اینها را باور كنید ثالثاً، شوید رابعاً و در گفتار و رفتار و نوشتارتان اینها را رعایت كنید خامساً؛ این است. 📚 ویژه برنامه نهضت سید الشهدا در مقام عقل و عدل تاریخ: محرم 1393 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 کربلایی باش ▫️ حضرت سید الشهدا (علیه السلام) در خطبه ‌های نورانی مكه این چنین فرمود: «مَن كان باذلاً فینا مُهْجَته و مُوطّناً علی لقاء الله نفسه فَلْیرْحَل مَعنا»؛ یعنی كسی كه (بخواهد) خود را به برگرداند و اشتیاق به وطن را در خود احیا كند؛ باید بشود! ▫️ وطن مألوف همه ما هم است. اگر خدای سبحان فرمود: ﴿نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی﴾ و اگر روح انسان منسوب به ذات اقدس الهی است و اگر از طرف خدای سبحان آمده وطنش است؛ بازگشت به لقاءالله بازگشت به وطن اصلی است. 📚 پیام به همایش ملی شعر عاشورایی تاریخ: 1391/10/13 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
28.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه تلویزیونی «شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی» 🔹 با حضور کارشناسان حوزوی و دانشگاهی برنامه تلویزیونی «شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی» حول محور کتاب شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی اثر گران سنگ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی تولید گردیده است. ◀️ جلسه: هفتم تاریخ: محرم 1401 علاقمندان می توانند این برنامه را از تلویزیون اینترنتی اسراء و دیگر شبکه های رسمی بنیاد اسرء در فضای مجازی مشاهده نمایند. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 عبد صالح ▪️ در مدینه نوحه سرایی می کند می گوید گزارشگران کربلا به من گفتند که عباس تو مشک را به دندان گرفت، دستان پسرم چه شد؟ دستان عباس چه شد که او مشک را به دندان گرفت؟ وجود مبارک دید دست چپش هم قطع شد، اینجا که مشک را به دندان گرفت با بقیه دو تا دست این علم را نگه داشت، آن وقت طولی نکشید که تیری به چشمان مطهّرش فرود آمد. ▪️ همه اینها را به چشیدند؛ چقدر برای اینها شیرین بود، چقدر برای اینها شیرین بود چقدر برای اینها شیرین بودند که آن آخرین لحظه وجود مبارک ابی عبدالله را به عنوان برادر صدا زد عرض کرد: «یا أخا أدرک أخا»؛ لذا امام صادق (سلام الله علیه) در زیارت نامه مخصوص وجود مبارک قمر بنی هاشم فرمود: «السَّلَامُ عَلَیكَ أَیهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِیعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِه‏». 📚 سخنرانی تاسوعا تاریخ: 1399/06/06 🆔 @a_javadiamoli_esra
37.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ▫️ به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت معاونت رسانه بنیاد اسراء، همزمان با دهه اول ماه محرم ۱۴۰۱، برنامه تلویزیونی با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی تولید و آماده پخش می گردد. ▫️ استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از را شرح می نماید. ⏪ جلسه: سوم تاریخ: محرم 1401 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 الگوی جهاد ▫️ سالار شهیدان حسین بن علی(صلوات الله و سلامه علیه) قیام كرد و به جوامع بشری عموماً و به امّت اسلامی خصوصاً فرمود: «خُذُوا عَنِّی دِفَاعَكُمْ وَ جِهَادَكُمْ»... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 الگوی جهاد ▫️ سالار شهیدان حسین بن علی(صلوات الله و سلامه علیه) قیام كرد و به عموماً و به امّت اسلامی خصوصاً فرمود: «خُذُوا عَنِّی دِفَاعَكُمْ وَ جِهَادَكُمْ»؛ مردم! اگر شنیدید دین جهادی دارد و دفاعی دارد دفاع این‌ گونه است، این ‌گونه است. ▫️ حضرت در آن بحبوحه صبر كرد تا ظهر بشود، نماز ظهر را بخواند و بعد دست به شمشیر ببرد؛ این «لأحدی الأمرین» است: یا شروع جنگ قبل از نماز، مكروه است و یا شروع جنگ بعد از نماز مستحب است كه خلاصه ظهر باید بگذرد كه زودتر شب بشود و جنگ خاتمه پیدا كند. این «خُذُوا عَنِّی دِفَاعَكُمْ وَ جِهَادَكُمْ» اینهاست كه آیین را, آیین را, آیین را یاد بگیرید. ▫️ حضرت چندین بار هم اتمام حجّت فرمود؛ به پیروان خود فرمود این سرزمین, است احدی زنده نمی ‌مان،د هیچ كس را زنده نمی‌گذارند، من هم كه امام زمان شما هستم بیعت را از عهده شما برداشتم برای اینكه حكومت اموی با شما كار ندارد با من كار دارد، دست زن و بچه ‌هایتان را بگیرید و بروید و اگر هم می ‌رفتند اهل جهنم نبودند چون به اذن امام زمانشان بود. حسین بن علی (صلوات الله و سلامه علیهما) فرمود مردم! كردن را از ما یاد بگیرید؛ هرگز اظهار ذلّت نكرد با اینكه همه توان را از او گرفتند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/09/02 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 صراط رستگاری ▫️ اگر كسی حق‌ مدار بود, عقل‌ مدار بود و عدل ‌محور بود، سعی می ‌كند جهانی را عاقل و عادل كند. وجود مبارك در تمام سخنرانی ‌های خود جز چیزی نگفته بود جز و چیزی نگفته بود. ▫️ این زیارتنامه ‌هایی كه می‌ خوانیم ما را مأمور و موظف می ‌كند كه به این عمل كنیم. در زیارتنامه ‌های حضرت می خوانیم: «وَ دَعَوْتَ‏ ﴿إِلى‏ سَبِیلِ‏ رَبِّكَ‏ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ﴾» و در بخشی از زیارت‌ ها می‌ خوانیم: «لَبَّیكَ‏ دَاعِی اللَّهِ إِنْ كَانَ لَمْ یجِبْكَ بَدَنِی عِنْدَ اسْتِغَاثَتِكَ»؛ وقتی كه شما گفتی «هَل مِن ناصِر ینْصُرُنی» من نبودم كه با بدنم شما را یاری كنم، هم ‌اكنون با عقلم, با درایتم, با هوشم, با «سمع» و «بصر» و «فؤاد» خود شما را یاری می ‌كنم؛ یعنی مكتب شما را می ‌فهمم, مكتب شما را می ‌فهمم و عمل می ‌كنم. اگر به ما گفتند دعا در كنار قبّه آن حضرت مستجاب است و اگر گفتند شفا در تربت اوست و اگر گفتند صدها بركت به وسیله حسین ‌بن ‌علی نصیب جامعه اسلامی شده است، همه اینها تفسیر عملی این دو عنصر محوری است. ▫️ شما روایات عقل را نگاه كنید, روایات عدل را نگاه كنید، بعد آنچه درباره زیارت حضرت و برنامه‌ های حسین ‌بن‌ علی(سلام الله علیهما) هست را بررسی كنید، می ‌بینید همه اینها تفسیر عقل و عدل است. اگر بركات فراوانی در عقلانیت جامعه هست آن بركات را در زیارت حضرت سیدالشهداء می ‌بینید; یعنی راه عاقل شدن جامعه, است؛ راه عادل شدن جامعه, حسینی شدن است؛ آ‌ن‌كه است از مسیر حسین ‌بن ‌علی دارد به كمال می‌ رسد و آن‌كه می ‌شود از مسیر حسین ‌بن‌ علی است. 📚 ویژه برنامه نهضت سید الشهدا در مقام عقل و عدل تاریخ: محرم 1393 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra