eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
13هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 بدترین خیانت 🔹 اگر كسی به خدمت كند یا كسی به نعمت امامت خیانت كند، یكی بهترین خدمت و دیگری بدترین خیانت را كرده است. اول به ما می‌ گویند كه ، نعمت دین است و امامت است و رسالت است و مانند آن، بعد می ‌گویند ، خدمت به امامت است و بدترین خیانت، خیانت امت به امامت است. 🔹امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) نامه ای برای یكی از كارگزاران خود نوشت، در آن نامه فرمود بدترین خیانت، است و مهم ‌ترین خیانت و غش و دغل, خیانت به رهبران مذهبی است؛ چرا؟ زیرا آن‌كه وجودش است، گرامی داشتن او بهترین نعمت است و اهانت به او بدترین خیانت. فرمود هر خیانتی بد است اما , بسیار بدتر است؛ هر خدمتی نافع است ولی بهترین خدمت, خدمت به امامت است، چه اینكه بدترین غش و خیانت, خیانت به رهبران الهی است: «إِنَّ أَعْظَمَ الْخِیانَةِ خِیانَةُ الْأُمَّةِ وَ أَفْظَعَ الْغِشِّ غِشُّ الْأَئِمَّةِ». 🔹در قرآن كریم چند گناه جزء بدترین گناهان شمرده شده است، سرّش آن است كه تعدی به حریم مقدس ‌ترین كارهای دینی است؛ مثلاً نعمتی بالاتر از نیست، ظلمی هم بدتر از نیست: ﴿إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظیمٌ﴾، زیرا شرك، ظلم به توحید خداست. اگر توحید خدا بهترین نعمت است، شرك، بدترین ستم و بدترین گناه خواهد بود؛ اگر مراكز عبادی مثل مسجد, بهترین جا برای احیای مراسم مذهبی و اقامه دین است، بستن مراكز مذهب، بدترین خیانت است: ﴿وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللّهِ﴾ و اگر مسئله نبوت, وحی و رسالت جزء بهترین نعمت ‌هاست، اگر كسی به حریم امن رسالت و نبوت دست درازی كند گناه او جزء خواهد بود كه ﴿وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَری عَلَی اللّهِ كَذِبَاً﴾. به همین بیان در نامه رسمی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) آمده است كه «إِنَّ أَعْظَمَ الْخِیانَةِ خِیانَةُ الْأُمَّةِ وَ أَفْظَعَ الْغِشِّ غِشُّ الْأَئِمَّةِ». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1370/06/07 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کانال دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 👇👇👇👇 1️⃣ تلگرام Telegram: https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 415 🔸 پیشگیری از بیماری ... از موارد پیشگیری از بیماری، ترک آمیزش در زمان‌های خاص است؛ رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در این باره نیز فرمود: ای علی! در شب‌ های نیمه و اول ماه قمری با همسرت آمیزش نکن. مگر نمی‌ بینی که دیوانگان در شب ‌های اول و نیمه ماه بسیار غش می‌ کنند؟[1] [1] . یا عَلِىُّ! لا تُجَامِعْ أَهْلَكَ لَیلَةَ النِّصْفِ وَ لا لَیلَةَ الْهِلالِ أَ مَا رَأَیتَ الْمَجْنُونَ یصْرَعُ فِى لَیلَةِ الْهِلالِ وَ لَیلَةِ النِّصْفِ كَثِیراً (تحف العقول، ص12؛ وسائل الشیعة، ج20، ص131). 📚 مفاتیح الحیات ص 266 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
نهضت امام حسین مکاتب انبیای الهی را احیا کرد ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی : نه تنها مکتب اسلام بلکه سایر آن گونه که قرآن احیا کرده است با خون حسین بن علی احیا شد... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
نهضت امام حسین مکاتب انبیای الهی را احیا کرد ▫️ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در برنامه تلویزیونی شعائر حسینی که از تلویزیون اینترنتی اسراء و دیگر شبکه های رسمی بنیاد اسراء در فضای مجازی قابل مشاهده است ابراز داشتند: خیلی از بزرگان و اصحاب و یاران و همراهان گذشته سالار شهیدان از زمان پیغمبر تا سال شصت هجری اصرار داشتند که حسین بن علی بیعت کند حتی بعضی ها صلح برادرشان امام مجتبی (علیه السلام) را هم به زبان آورده بودند. از جمله ابن عباس که به حضرت می گفت همان طوری که شما در گذشته با معاویه کرده اید اکنون هم نسبت به یزید همراهی کنید و صبوری کنید. ▫️ وی افزود: این سخن بر ابی عبدالله بسیار سخت و دشوار بود. حضرت به او فرمود تو مگر جایگاه مرا نمی دانی؟ وضعیت من و خاندان مرا نمی شناسی؟ و نمی دانی که من در چه جایگاهی هستم؟ آیا این پیشنهاد همراهی و صبر و صلح با دستگاه ظلم به چه معناست؟ آیا تو فکر می کنی که من می توانم با کسی مثل معاویه و یزید کنم؟ ▫️ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به جریان اذعان داشت: جریان صلح امام مجتبی (علیه السلام) به لحاظ مسائل سیاسی و اجتماعی آن روزگار یک ضرورت تاریخی است یک حتمیتی بود که غیر از این، هیچ چاره ای نبود و امام مجتبی (علیه السلام) هیچ راهی غیر از مسئله صلح نداشت، برای اینکه تمام یاران را به شهادت رسانده بودند یا آنها را از تیغ طمع و آز گذرانده بودند و آنها در حقیقت امام مجتبی (علیه السلام) را فروخته بودند و به راحتی می توانست امام مجتبی (علیه السلام) را هم به شهادت برساند و حاکمیت اسلامی را می پذیرفت و طبعاً آنجا هم امام حسین به شهادت می رسید. هیچ موفقیتی برای جهان اسلام وجود نداشت جز این صلح که مدتی مهلتی گرفته بشود و نفسی برای بماند و رمقی برای آن حاصل شود که بتواند بکند. ▫️ وی ادامه داد: اما زمانی که به جریان امام حسین (علیه السلام) رسید این فرصت بود که حضرت بتواند قیام کند و نهضتی بر پا کند و یک سنگینی را ایجاد کند و در جریان کربلا وضعیت مکتب اسلام را دوباره با شهادتش، با خونش دوباره احیا کند و لذا این مهلت بسیار سنگین و مهمی بود و ابی عبدالله (علیه السلام) از این فرصت استفاده کرد. درست است که به انجامید درست است که به اهل بیت منتهی شد، صحیح است که به اسارت و سر بر روی نیزه رفتن یاران و اصحاب بود و سختی های بی حدّ و حصری را بر اهل بیت (علیهم السلام) تحمیل کرد اما این تفکر شد و این اندیشه شد. نه تنها مکتب اسلام بلکه سایر آن گونه که قرآن احیا کرده است با خون حسین بن علی احیا شد. ▫️ حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی تاکید کرد: کسانی که هنوز هم فکر می کنند که ابی عبدالله احیاناً جای بیعت داشت و خواست در یک فرصتی در یک وضعیتی بیعت خودش را با یزید و امثال ذلک داشته باشد، این سخنان را بشنود و بداند که حسین بن علی با قاطعیت تمام هم به خودش یقین و اعتراف داشت و هم به عدم سازش و در مقابل او. منبع: 🌐 news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
دعای مستجاب ✍️ مرحوم شيخ مفيد (رضوان الله تعالي عليه) در کتاب شريف أمالی از معصوم (سلام الله عليه) نقل کرد دعايی مستجاب است که دعا کننده موحّد باشد، بداند فقط از خدا چيزی می‌ خواهد و لاغير! ▫️ اگر کسی بيماری داشته باشد، چشمش به داروی خودش باشد، به رهنمود طبيب باشد، به دستگاه تغذيه و تجزيه و مانند آن باشد و خدا را هم يکی از اين علل و اسباب بداند چنين دعايی موحّدانه نيست؛ يا بی ‌اثر است يا کم‌ اثر. ولی اگر بگويد خدايا همه اينها فيض تو هستند، همه اينها را تو تدبير می ‌کنی، همه اينها دست اندرکاران تو هستند، تو مسبّب اسباب هستی؛ فرمودند اين دعا يقيناً مستجاب است، ممکن نيست رد بشود. مطالعه بیشتر: 🌐 news.esra.ir 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/11/03 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مبانی متزلزل 🔹 این صبغه علمی ندارد كه برای اینكه حقوق مثل فقه مثل قانون، سه مرحله دارد: مواد حقوقی دارد؛ این مواد را از مبانی می‌ گیرند و آن مبانی را از منابع می ‌گیرند. یك فقیه وقتی رساله می ‌نویسد موادّ فقهی ‌اش در رساله است، این مواد فقهی را از یك سری مبانی می ‌گیرد كه در اصول فقه این مبانی برای این فقیه روشن شده است و این مبانی را از منابع استنباط می‌ كند؛ یعنی از قرآن و عترت و عقل. از منابع, مبانی می ‌گیرد و از مبانی, موادّ حقوقی؛ فقه این طور است، اخلاق این طور است، حقوق این طور است در نظام اسلامی. 🔹 الآن این حقوق بشر مبنای علمی ندارد؛ حالا چند ماده است به عنوان حقوق بشر، این مواد را از چه می ‌گیرند؟ از می ‌گیرند از آزادی از استقلال از امنیت از عدالت از امانت از زندگی مسالمت‌آمیز حُسن همجواری تفاهم متقابل؛ اینها یك سری مبانی پذیرفته‌شده است که از این مبانی، آن موادّ حقوقی را استنباط می ‌كنند که می‌ شود . 🔹 مهم‌ترین مبنا در بین اینها مسئله است كه عدل از همه اینها شیرین ‌تر بالاتر و عمیق ‌تر است و معنای عدل هم شفاف و روشن است؛ عدل یعنی «وضع كلّ شیء فی موضعه»؛ اما تمام ابهام از این به بعد است که جای اشیاء كجاست؟ جای اشخاص كجاست؟ شما كه منبع وحیانی ندارید، آن كه اشیاء را آفرید و آن كه اشخاص را آفرید می‌داند جایشان كجاست؛ او جای زن و مرد را مشخص كرده او جای شراب و سركه را مشخص كرده او جای گوسفند و خوك را مشخص كرده است. الآن اینها به این مجاهدان و مدافعان فلسطین و غزّه می‌ گویند ! این كه نمی فهمد یعنی چه این كه نمی فهمد یعنی چه! اگر عدل, مبنای حقوقی است و معنای عدل هم «وضع كلّ شیء فی موضعه» است كه معنای روشنی است، خب جای اشیاء كجاست؟ جای اشخاص كجاست؟ جای جهاد و دفاع كجاست؟ جای ترور كجاست؟ 📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 26 تاریخ: 1390/12/11 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 416 🔸 پیشگیری از بیماری ... امام صادق (علیه السلام) نیز فرمود: با همسرت در آغاز و نیمه و پایان ماه قمری آمیزش نکن، زیرا هرکس چنین کرد باید سقط فرزندش را بپذیرد و شاید فرزندش دیوانه شود.[1] البته برپایه روایتی از امیرموٴمنان (علیه السلام) شب اول ماه رمضان از این نهی استثنا شده است.[2] از موارد پیشگیری از بیماری کودک، ترک سخن گفتن هنگام آمیزش با همسر است؛ رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از سخن گفتن به هنگام آمیزش با همسر نهی فرمود زیرا که موجب گنگی فرزند می‌ شود.[3] [1] . لا تُجَامِعْ فِى أَوَّلِ الشَّهْرِ وَ لا فِى وَسَطِهِ وَ لا فِى آخِرِهِ، فَإِنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ فَلْیسَلِّمْ لِسِقْطِ الْوَلَدِ. ثُمَّ قَالَ: أَوْشَكَ أَنْ یكُونَ مَجْنُوناً؛ أَلا تَرَی أَنَّ الْمَجْنُونَ أَكْثَرَ مَا یصْرَعُ فِى أَوَّلِ الشَّهْرِ وَ وَسَطِهِ وَ آخِرِهِ (وسائل الشیعة، ج20، ص129). [2] . قَالَ عَلِىٌع: یسْتَحَبُّ لِلرَجُلِ أَنْ یأْتِىَ الرَّجُلُ أَهْلَهُ أَوَّلَ لَیلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَان (الكافى، ج4، ص180). [3] . نَهاكُم عن ... الكلام عِنْدَ الْجِمَاعِ و قال: یورِثُ الْخَرَسَ یعنى فِى الوَلَد (كتاب الخصال، ص520). 📚 مفاتیح الحیات ص 266 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
ره توشه ابدی ✍️ چون روح یک موجود جاودانه و ابدی است چاره‌ای جز ندارد، هر چه گذشتنی و گذرا است غذای روح ما نیست و هر چه مانا و پایدار است ما است. اگر ما پایداری و ماندگاری تهیه نکنیم، بعد از مرگ گرسنه ‌ایم و رنج برای همیشه است و هیچ آسایشی نداریم؛ اما اگر یک تهیه کردیم، برای ابد راحت هستیم. مطالعه بیشتر: 🌐 news.esra.ir 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/11/03 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra