eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
13هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
2.2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
در مقطع سطح 3؛ موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء در دو رشته «تفسیر و علوم قرآن» و «فلسفه اسلامی» دانش پژوه می پذیرد پایگاه اطلاع رسانی اسراء: موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء تحت اشراف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، در دو رشته «تفسیر و علوم قرآن» و «فلسفه اسلامی» در مقطع سطح 3 برای سال تحصیلی 99-1400از بین دانش پژوهان واجد شرایط پذیرش می نماید. از جمله مزایای آن می توان به اعطای مدرک تخصصی سطح 3 از حوزه علمیه، اولویت در ثبت نام سطح 4 رشته های موسسه، بهره مندی از کمک هزینه تحصیلی، بهره مندی از کلاس های ویژه مهارتی، معافیت از برخی از دروس عمومی حوزه علمیه و معرفی به مراکز علمی اشاره کرد. علاقه مندان جهت اطلاع از شرایط پذیرش و ثبت نام از 12 اردیبهشت ماه تا 25 خرداد ماه به سايت معاونت آموزش حوزه هاي علميه به نشاني WWW.Howzeh-Qom.IR مراجعه نمايند. منبع: news.esra.ir @a_javadiamoli_esra
دعای روز ششم : اللَّهُمَّ لا تَخْذُلْنِي فِيهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِيَتِكَ، وَ لا تَضْرِبْنِي بِسِيَاطِ نَقِمَتِكَ، وَ زَحْزِحْنِي فِيهِ مِنْ مُوجِبَاتِ سَخَطِكَ، بِمَنِّكَ وَ أَيَادِيكَ، يَا مُنْتَهَى رَغْبَةِ الرَّاغِبِينَ. خدایا مرا در این ماه به خاطر نزدیک شدن به نافرمانی ات وامگذار، و با تازیانه های انتقامت عذاب مکن، و از موجبات خشمت دورم بدار، به فضل و عطاهایت، ای نهایت دلبستگی دل شدگان. News.esra.ir @a_javadiamoli_esra
💠 عزّت انسان 🔸 همه ما باید بدانیم كه روزی ما در صحنه طبیعت و در سفره هستی، خام و نپخته آماده نیست. روزی حوزه ‌های علمیه در پرتو اجتهاد عمیق و دقیق است, روزی دانشگاه ‌ها در سایه ابتكار و استادی عمیق و دقیق است، حرفِ خام زدن روزی خام خوردن است, حرفِ تقلیدی زدن روزی خام خوردن است, اگر حرف از تقلید به اجتهاد آمد, از نابالغی به بلوغ علمی اجتهاد حوزوی یا استاد دانشگاهی بار یافت، این شایسته است كه در هاضمهٴ انسان هضم شود, بنابراین اصلِ كار به معنای پخته كردنِ خام است؛ هم ابتكاری است در كشف موادّ اوّلیه و هم افتخاری است در سامان دادن این مواد. بنابراین اگر كسی در جامعه ‌ای بخواهد از نفت ‌فروشی یا گازفروشی ارتزاق كند، این دارد خام‌ خوری می‌ كند؛ اما كسی كه این موادّ اولیه را با ابتكارهای علمی از صنعت‌ های دقیق طرْفی بسته است و با فناوری ‌های دقیق بهره‌ های فراوانی از آنها برد، او دارد ارتزاق صحیح می ‌كند, او دارد اجتهاد می ‌كند, او دارد استادی نشان می‌ دهد, او دارد فناوری را به جامعه منتقل می ‌كند. 🔸 اگر در برخی از كشورها عدّه‌ای هستند كه از این توفیق الهی طرْفی بستند، برای آن است كه پیام وحی را به خوبی گوش دادند و قرآن كریم این آیات را نازل كرده است كه به ما بفهماند آن هوشی كه ما به شما دادیم برای آن است كه هر خامی را شما می ‌توانید پخته كنید، خود را تنزّل ندهید, خود را زمینی نكنید, غذای خود را آسمانی كنید: ﴿فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ﴾[1] آنچه می ‌ماند بر اساس سوره «نحل» «عنداللّه»ی است كه ﴿ما عِنْدَكُمْ ینْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ﴾.[2] 🔸 ما باور كنیم كه مزدوری در شأن انسان نیست و نظام ما باید به سَمتی حركت كند كه هر انسانی برای خود كار كند نه برای دیگری! درآمد و منافع خود را به دیگری واگذار نكند! این یك استعداد برتر می ‌طلبد كه دین به ما داد, یك فروغ بیشتری می ‌طلبد كه دین به ما داد, یك ارزش‌ گذاری والایی می‌ طلبد كه دین به ما داد. تمام اصرار قرآن و سنّت این است كه ما به كیان خود پی ببریم, عظمت و هستی‌ خود را مشاهده كنیم و از آن‌ جا تنزّل نكنیم؛ اینكه دین ما را به عزّت فرا می‌ خواند برای همین است, اینكه از كرامت ما نام می‌ برد برای همین است, اینكه ما را از مزدوری باز می ‌دارد برای همین است, اینكه ما را از خام‌ خوری باز می ‌دارد برای همین است, اینكه نام فرشته‌ ها را با انسان‌ های برجسته یك جا ذكر می ‌كند برای همین است، اینكه انسان را فرشته‌ خوی می ‌سازد برای همین است، اینكه فرمود اگر شما مستقیم باشید، فرشتگان بر شما نازل می‌ شوند برای همین است: ﴿الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ الْمَلائِكَةُ﴾.[3] [1]. سوره عنکبوت، آیه17. [2]. سوره نحل، آیه96 . [3]. سوره فصلّت، آیه30 . 📚 پیام به همایش کار و کارگر تاریخ: 1394/02/22 🆔 @a_javadiamoli_esra
دلها در ماه رمضان، نرم و رقیق می شود! آب زلال وقتی از چشمه می‏ جوشد، راه خود را باز می‏ كند و راه كسی را هم نمی ‏بندد و همهٴ درختان و گیاهان تشنهٴ سر راه را هم سیراب می ‏كند. این خاصیت آب زلال است كه به دنبال تشنه می ‏رود. امّا اگر این آب، دارای املاح و رسوبی باشد، همین كه می ‏جوشد، راه خود را می‏ بندد. بعد از چند سال در آن مزرع، تلّی از سنگ پیدا شده و همهٴ آن سرزمین های سبز، خشك می‏ شود و چیزی در آن نمی‏ روید. افكار و اندیشه‏ ها هم چنین است. اگر زلال باشد از جان می‏ جوشد، با زبان و قلم منتشر می‏ شود، به گوش و چشم می‏ رسد و از آنجا در دلهای دیگران جاری می‏ گردد. لذا امام سجّاد (علیه‏ السلام) فرمود: دلها در ماه رمضان، نرم و رقیق و گناهان در این ماه كم است. منبع: news.esra.ir @a_javadiamoli_esra
💠 الگوی مکتوبات 🔸 ما در تألیف و تصنیف و در كتاب ‌نویسی الگویی داریم، همان‌ طوری كه در سیرت و سنّت برای ما الگو معین كردند که فرمودند: ﴿لَقَدْ كانَ لَكُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾،[1] عصاره رسالت آن حضرت قرآ‌ن كریم است «لقد كان لكم فی القرآن اُسوة حسنة». برای همه ما از نظر عمل وجود مبارك حضرت اسوه است، برای محقّقان و ارباب قلم و اصحاب تصنیف و صحابه تألیف قرآن الگوست; ما چطور حرف بزنیم؟ چطور كتاب بنویسیم؟ ما كه آن توان را نداریم رسول خدا را درك كنیم یا مثل او باشیم، ولی او می‌ت واند برای ما اسوه باشد. ما آن توان را نداریم مثل قرآن كتاب بنویسیم و مثل قرآن مطلب بیاوریم، ولی آن می ‌تواند برای ما الگو باشد. اگر مسلمانی روش و منش او به وجود مبارك رسول اكرم نخورد، او به حضرت ائتسا، اقتدا و تأسّی نكرد، اگر نویسنده ‌ای در راستای قرآن كریم چیزی ننوشت، او به این كتاب ائتسا، اقتدا و تأسّی نكرد و قرآن برای او اسوه نشد. ما وقتی دست به قلم می ‌بریم «لقد كان لكم فی القرآن اُسوة حسنة»، وقتی دهان باز می ‌كنیم، حرف می ‌زنیم، قیام و قعودی داریم، سیره و سنّتی داریم ﴿لَقَدْ كانَ لَكُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾، آن حضرت كه از قرآن جدا نیست! 🔸 قرآن چه كتابی است و چطور نوشته شده است؟ اسوه بودن غیر از آن است كه انسان بتواند مثل آن بیاورد، این جن و انس مقدورشان نیست كه مثل آن بیاورند. قرآن كریم چند ویژگی دارد كه ذات اقدس الهی به این ویژگی‌ ها عنایت كرد. دو عنصر محوری آن این است كه محتوای وزین دارد، یك; قابل فهم است، دو; سنگین است، یك; آسان است، دو. این ثقیل بودن و یسیر و با یسر و آسان بودن این دو ویژگی رسمی قرآن كریم است ﴿سَنُلْقی‏ عَلَیكَ قَوْلاً ثَقیلاً﴾[2] وزین است، بامحتواست و روی برهان ایستاده است ﴿لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ﴾[3] دل پذیر است، فطرت ‌پذیر است، قابل فهم و عمل است هم وزین و سنگین است هم در دسترس است ﴿لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ﴾، از آن طرف ﴿سَنُلْقی‏ عَلَیكَ قَوْلاً ثَقیلاً﴾. سنگین بودن غیر از دشوار بودن است، آسان بودن غیر از سُست بودن است. فرمود سُست نیست آسان است، سخیف نیست، خفیف نیست، ثقیل است ولی سخت نیست. [1] . سوره احزاب، آیه 21. [2] . سوره مزمل، آیه 5. [3] . سوره قمر، آیات 17 و 22. 📚 سخنرانی در همایش کتاب سال حوزه تاریخ: 1392/12/10 منبع: news.esra.ir @a_javadiamoli_esra