eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
جریان امامت عامل حیات جامعه انسانی است / اگر حیات انسان عاقلانه باشد، ‏مرگ عاقلانه خواهد داشت 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
همزمان با نیمه شعبان سالروز میلاد امام زمان ‏‏(عجل الله تعالی فرجه الشریف) مراسم عمامه ‏گذاری جمعی از طلاب حوزه های ‏علمیه به دست حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در ‏محل بیت معظم له ‏برگزار شد‎.‎‏ 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنرانی خود ضمن تبریک و تهنیت میلاد امام ‏زمان (علیه الصلاه و السلام)، بیان داشتند‎:‎‏ جریان امامت انسانی است، امامت بشر را زنده می کند و ‏حیات می دهد، از پیامبر گرامی اسلام رسیده است که «مَنْ ماتَ‎ ‎وَ‎ ‎لَمْ يَعْرِفْ‎ ‎إمامَ ‏زَمانِهِ‎ ‎مَاتَ‎ ‎مِيتَةً جَاهِلِيَّة» اگر کسی بمیرد و امام زمانش را نشناسد و به او معتقد ‏نباشد و به دستور او عمل نکند، مرگ او مرگ جاهلیت است. منظور از این ‏جاهلیت هم است، حالا یا کفر است یا ضلالت! 🔸 مرگ، عصاره زندگی است، اگر مرگ کسی مرگ جاهلی ‏بود، معلوم می شود در مدت عمر حیات جاهلی داشته است، این چنین شخصی ‏در زمان حیاتش نیز درخت جاهلیت را آبیاری می کرده و نتیجه آن در زمان ‏مرگ ظهور کرده است؛ و اگر نه، مرگ، نه جاهلیت دارد و نه عاقلیت! بلکه ‏هدایت و ضلالت مرگ در اثر ارتباط با است. لذا مرگ کسی که ‏امام زمان خودش را نشناسند جاهلی است، یعنی حیاتش حیات جاهلیت است.‏ 🔸 منظور از «امام» در این حدیث، امام در مقابل پیامبر نیست، ‏بلکه منظور یعنی است که در هر عصری در میان مردم بوده است ‏اعم از پیامبران و یا امامان معصوم، که در زمان حاضر منظور امام زمان ‏ می باشد که مردم موظف هستند آن حضرت را بشناسند، ‏معتقد بشوند و دستوراتش را اطاعت نمایند. ‏ # ‏عقل بشر چراغ خوبی است نه صراط، ، انبیای الهی و ‏ائمه اطهار آن را از خدا دریافت می کنند و به جامعه بشر می گویند؛ و عقل تنها ‏می فهمد که آنها چه گفته اند، عقل این قدرت را ندارد که خودش به تنهایی از کل ‏عالم نقشه برداری کند و راه را ترسیم کند، بلکه راه را انبیاء و امامان طراحی ‏می کنند و لذا در زیارت ائمه عرض می کنیم «السلام علیک یا میزان الاعمال» و یا ‏«صراط المستقیم»! ‏‏صراط و مهندسی کردن صراط، به وسیله انبیا و اولیاست و علما و دانشمندان نیز ‏چراغ در دست دارند و با این چراغ، صراط را می فهمند، اینها شارع نیستند ‏بلکه و هستند. 🔸 این اختصاص به گروه مخصوص مسلمانان و شیعیان هم ‏ندارد، بلکه برای است، بنابراین هر جا انسان هست، اگر ‏بخواهد زندگی انسانی داشته باشد، راهنما می خواهد و پیامبران الهی و امامان ‏معصوم، ائمه مردم و ائمه جامعه بشری هستند که باید شناخته شده و اطاعت ‏شوند و اگر نه، نصیب جامعه بشری همین زندگی حیوانی است که ظاهرشان ‏انسان است و باطنشان حیوان! نصیبشان همین جنگ های جهانی اول و دوم و ‏جنگ های نیابتی و کشت و کشتارهاست، اگر زندگی بدون امامت باشد، همین ‏است! ‏ ‏ 🔸 هرچند همه ما در مقابل پیغمبر و امام هستیم اما یک وظیفه دیگری ‏برای خواص نیز آمده و آن این است که خوب ائمه را بشناسند، کتاب های الهی و ‏سنت الهی را بشناسند و کند و کنند تا آنها هم امام جامعه شوند. ‏ 🔸 کسانی هستند که از خدای سبحان می خواهند ‏امام جامعه باشند، اهل تقوا کسانی هستند که هم خودشان را نجات دهند و هم ‏دیگران را تا جایی که به خدا عرض می کنند ﴿وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ‎ ‎إِماماً﴾؛ خدایا آن توفیق ‏را بده که ما رهبر متقیان شویم و مردم خوب جامعه به ما اقتدا کنند، پای منبر و درس ‏ما بنشینند، این دنیا نیست، این آخرت است، انسان نباید تنها به فکر این باشد که ‏خودش را نجات دهد، باید به شرط اینکه راه ‏اهلبیت را خوب بفهمید، خوب عمل کنید، نه بیراهه بروید و نه راه کسی را ببندید. ‏ 🔸 این خواسته حوزه است، به دنبال بازی رفتن و به دنبال من و ما ‏رفتن هیچ کس را به جایی نمی رساند، این است که این احکام الهی را خوب ‏بفهمیم، خوب تفسیر و تأویل و تبیین کنیم و خودمان هم به آنها عمل کنیم، طرزی ‏زندگی کنیم که این به دست ما باشد! دنباله رو رفتن هنر نیست، رهبری ‏کردن دیگران هنر است؛ لذا اگر کسی استعداد خوبی دارد بین خود و خدا خود، ‏حتما موظف است آن را شکوفا کند و جزء ارکان حوزه شود. ‏ 📚 آیین عمامه گذاری در عید نیمه شعبان تاریخ: 1401/12/17 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
منشور منتظران

🔸 وجود مبارك حضرت امیر فرمود كه سالیان متمادی مردم ظرفیت حضور مرا نداشتند، چون ظرفیت حاضر شد، سطح ادراك مردم بالا آمد، تجارب تلخی را پشت سر گذاشتند و فهمیدند غیر از چیزی جامعه را اداره نمی ‌كند، من پذیرفتم. همین معنا هم درباره وجود مبارك حضرت ولی عصر هست... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 منشور منتظران

🔸 ظهور وجود مبارك ولی عصر (ارواحنا فداه) به تقدیر الهی است، لكن خدا درباره كارهای انسان با انسان هم همراه است؛ یعنی هر نحوی كه جامعه به آن سمت حركت كند، خدای سبحان هم برنامه ‌ها را به همان سمت رهبری می ‌كند، چون جبری در كار نیست و از این جهت كه جبر نیست و انسان مختار است و آزاد، اگر راه خیر را انتخاب كرد خدا مقدماتش را فراهم می ‌كند و اگر خدای ناكرده كجراهه برود خدا آنها را رها می ‌كند، البته بیش از غضب اوست، او بیش از غضب اوست، چندین بار مهلت می‌ دهد و راهنمایی می ‌كند، اگر كسی خدایی ناكرده اعتنا نكرد خدا او را به حال خودش رها می‌ كند؛ این مطلب اول. 🔸 مطلب دوم این است كه وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) خط مشی امامت را مشخص كرد، همان خط مشی هم در جریان ظهور و حضور و غیبت ولی عصر (ارواحنا فداه) هم مطرح است. وجود مبارك حضرت امیر فرمود كه سالیان متمادی مردم ظرفیت حضور مرا نداشتند و تحمل نمی‌ كردند؛ حرف های معقول ما را اینها نمی‌ پذیرفتند و مقبولشان نمی‌ شد تا اینكه بالأخره تجربه نشان داد كه غیر از علی ‌بن ‌ابی ‌طالب كسی نمی ‌تواند رهبری نظام را به عهده بگیرد. تقریباً بیست و پنج سال اینها تلفات دادند و آزمودند اگر كاری هست از غدیر ساخته است، بعد از اینكه مردم فهمیدند و كم ‌كم زمینه فراهم شد من پذیرفتم «لَولا حُضُورُ الحاضِرِ و قِیامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ» فرمود چون ظرفیت حاضر شد، سطح ادراك مردم بالا آمد، تجارب تلخی را پشت سر گذاشتند و فهمیدند غیر از چیزی جامعه را اداره نمی ‌كند، من پذیرفتم. همین معنا هم درباره وجود مبارك حضرت ولی عصر هست، اگر جامعه این دین علما كه از انبیا و اولیا (علیهم الصلوة و علیهم السلام) گرفتند پذیرفتند و خود را اصلاح كردند، وجود مبارك حضرت ظهور می ‌كند. این هم یك مطلب. پس ظهور آن حضرت با ماست و آن حضرت ظهور می ‌كند این صلاح را تكمیل می ‌كند، وگرنه با كجروی ما هرگز حضرت ظهور نمی ‌كند. 🔸 مطلب بعدی آن است كه راه چیست؟ راه اصلاح جامعه تقریباً بین چهل تا پنجاه عنصر محوری و اصل است كه در دعای نورانی امام زمان آمده است؛ این دعا به منزله است، این دعای « اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ‏ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیةِ وَ...» این بین چهل تا پنجاه اصل است. یك وقت است دعا تنها ناظر به این است كه خدا‌یا بیماران ما را شفا بده! گذشتگان ما را بیامرز! روزی ما را زیاد بكن! این یك سلسله دعاها به منزله منشور كشورداری است. دعای نورانی امام زمان (ارواحنا فداه) كه بین چهل الی پنجاه اصل است این است كه اگر این دعا خوب خوانده بشود و خوب عمل بشود شرایط فراهم است، وقتی شرایط حضور و ظهور فراهم شد همان طور كه وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمود چون شرایط حاضر شد من پذیرفتم، این جا هم وجود مبارك حضرت هم ظهور می ‌كند. آپارات: https://aparat.com/v/6nspt 📚 دیدار مسئولین رادیو جوان با حضرت استاد تاریخ: 1385/05/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 اخوّت
🔸 دین ما را به دعوت کرده است و وحدت حق است و ـ خدای ناکرده ـ اگر اختلاف باشد، ارباً ارباً خواهد شد و همه آسیب می ‌بینند، لذا بر ما کرده است تا متّحد باشیم. 🔸 بعد فرمود شما برادران یکدیگر هستید؛ این اخوّت گاهی اخوّت نَسَبی است که روشن است؛ یک وقت است اخوّت قبیله ‌ای و نژادی و امثال آن است مثل اخوّت عرب و عجم و یک وقت اخوّت یعنی معیشت و . گاهی می‌بینید می فرماید: ﴿وَ إِلی‏ عادٍ أَخاهُمْ هُوداً﴾ یا ﴿وَ إِلی‏ ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً﴾؛ با اینکه از قوم عاد و ثمود نبودند ولی چون با هم زندگی می ‌کردند، چنین اخوّتی به آنها اسناد داده شد که حرمت این وحدت محفوظ بماند. 🔸 ایجاد ، چه با قول چه با فعل و چه با سکوت، می ‌شود محَرَّم؛ انسان حرفی بزند که جامعه را ارباً ارباً بکند یا کاری بکند که جامعه را ارباً ارباً بکند یا با یک سکوت، جامعه را ارباً ارباً بکند، این می‌ شود محَرَّم! 📚 سوره مبارکه حجرات جلسه 12 تاریخ: 1395/08/04 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 608 🔸 اقسام دشمن 1. دشمن شخص وفا به عهد: امیرموٴمنان (علیه السلام) فرمود: اگر با دشمنت پیمانی بستی یا تعهدی به وی سپردی، با وفا به پیمان خود، از آن محافظت كن و با امانت ‌داری، به تعهد خود عمل كن.[1] [1]. إِنْ عَقَدْتَ بَینَكَ وَ بَینَ عَدُوِّكَ عُقْدَةً أَوْ أَلْبَسْتَهُ مِنْكَ ذِمَّةً فَحُطْ عَهْدَكَ بِالْوَفَاءِ وَ ارْعَ ذِمَّتَكَ بِالأَمَانَةِ (نهج البلاغة، نامهٴ 53). 📚 مفاتیح الحیات ص 329. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 به یاد برادر
▫️ گزیده ای از مستند مهر و ماه ـ حدیث سرو ▫️ به مناسبت اولین سالگرد ارتحال مرحوم دکتر اسماعیل واعظ جوادی 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
معلّم اسماء الهی

🔹 آن كس كه امام را به ولی الله، خلیفة الله، و آن كه اطاعتش از سوی خداوند واجب شمرده شده است، بشناسد و بداند كه امام، است و اعمال ما را می‏ بیند و در قیامت است، از بركات و آثار بی‏ نظیر معرفت امام بهره‏ مند می‏ شود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 معلّم اسماء الهی 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: ما برای اینكه از به در بیاییم و حیات معقولی داشته باشیم بهترین راه ، حشر و ارتباط با وجود مبارك ولی عصر است و آن این نیست كه ما اصرار داشته باشیم حضرت را ببینیم بلکه باید اصرار داشته باشیم كه حضرت ما را ببیند چون در زمان صدر اسلام هم خیلی‌ها بودند پیامبر را دیدند و بارها پشت سر حضرت نماز می‌ خواندند ولی بالأخره طرفی نبستند؛ لذا عمده آن است كه آنها ما را ببینند. اگر ولی الهی با ما حرف زد یا ما را نگاه كرد ما خوشحالیم كه مورد عنایت حقّیم. 🔹 آن كس كه امام را به ولی الله، خلیفة الله، و آن كه اطاعتش از سوی خداوند واجب شمرده شده است، بشناسد و بداند كه امام، است و اعمال ما را می‏ بیند و در قیامت است، از بركات و آثار بی‏ نظیر معرفت امام بهره‏ مند می‏ شود و به كمال بار یافته و از نقصان مرگ جاهلی می ‏رهد. 🔹 همان طور كه انسان ‏ها به امام نیازمندند، فرشتگان هم به او محتاج‏ اند. زیرا امام، است و ملائك علوم را از ایشان می‏ گیرند و مشكلات علمی و عملی خود را در پرتو او می‏ گشایند. این نمودی از مقام والای امام است. همان‏گونه كه دورترین ستارگان آسمان را كسی نمی ‏تواند رصد كند چه رسد به اینكه بخواهد به آن دسترسی پیدا كند، عقل احدی نیز به فهم كنه امامت هیچ امامی بار نمی‏ یابد. 📚 کتاب امام مهدی موجود موعود (عج). 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 بازتاب عمل

🔸 ﴿مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَسَاءَ فَعَلَیهَا﴾؛ ما با خودمان بد می کنیم یا به خودمان احسان می کنیم. ◀️ بیان مطلب این است که اگر کسی شخصی را کُشت _ دیگر بدتر از کشتن که ظلمی نیست _ این یک خطر و یک مار سمّی است که اصلش در درون جانِ او لانه کرده و سایه اش به بیرون رسیده است. این نیشی زده به دیگری ولی اصل این مار در درون او لانه کرده است، چرا؟ برای اینکه این شخص یک لحظه جان او را گرفته، او یک لحظه آسیب دید، بعد هم چون مظلومانه کشته شد مورد عنایت الهی است و جبران می شود؛ اما این شخص در سوخت و سوزِ غیر قابل تحمّل و احصاء است! 🔸 چه اینکه هم همین ‌طور است؛ اگر کسی به دیگری احسان کرده، مِلکی داده، خانه ای داده و زندگی ای داده است، این هزارها برابر برای خودش گرفته، یک هزارم از این خیرات به دیگری رسیده است! در سوره مبارکه «إسراء» دارد: ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾؛ اگر کار خوبی کردی برای خود شماست و اگر کار بد کردی برای خود شماست. 🔸 اگر کسی در درون منزل خودش بوستانِ پُر گُل و ریحان به پا کند، همه منافع آن برای اوست، البته گاهی نسیم می وزد و مشام آن رهگذر را هم معطّر می کند ؛ ولی اساس بهره این بوستان برای صاحب باغ است و اگر یک «کنیف» و یک فاضلاب و یک چاه بدبو در درون منزلش داشته باشد، تمام آسیب آن برای خود اوست، البته گاهی هم باد می وزد و بوی بد را به مشام عابر می رساند. 🔸 کار بد ما مثل آن «کنیفی» است که در درون جانمان کَندیم که گاهی بویش به دیگری می رسد، وگرنه اصل آن کنیف در درون جان ما هست؛ کار خوبی کردیم، اصل آن بوستان و گلستان در درون ما هست و گاهی رایحه ای از آن به مشام رهگذر می رسد؛ فرمود: ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾. 🔸 عمل، ، چرا؟ برای اینکه عمل، موجودی شد در عالَم، این موجود که رها نیست، یک تافته جدابافته نیست، به هر حال به جایی مرتبط است. به غیر عامل خودش هم به هیچ وجه مرتبط نیست، برای اینکه فعل متعلق به فاعل خودش است و او را رها نمی کند. اینکه فرمود: ﴿ لیسَ لِلاْنسَانِ إِلاّ مَا سَعَی﴾ که به صورت حصر بیان کرده همین است، برای اینکه این عمل به چه کسی مرتبط است؟ این عملی که انجام داد معدوم شد؟ نه! موجود است؟ آری! این موجود، تَک است و بی ارتباط است؟ نه! حتماً مرتبط است؟ آری! به چه کسی مرتبط است؟ به فاعل خودش. 👈 بنابراین عمل چه خوب چه بد، بالذات جز با عامل با احدی ارتباط ندارد اما آثار و تبعات آن احیاناً ممکن است به غیر برسد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/heW16 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/Ks5ed6nO6iw 📚 سوره مبارکه جاثیه جلسه 5 تاریخ: 1394/12/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سراب تفرقه 🔸 در نهج ‌البلاغه آمده است كه «مَا فَرَّقَ بَینَكُمْ إِلاَّ خُبْثُ السَّرَائِرِ وَ سُوءُ الضَّمَائِرِ»؛ یعنی ، بداندیشی است بدخواهی است؛ خبث سریره و سوء ضمیر، عامل تفرقه است. كسی كه دنبال تفرقه می ‌گردد به خیال سود است، در حالی كه هیچ كسی از تفرقه سودی نبرده است؛ با اختلاف هیچ كسی به جایی نرسید. 🔸 حضرت امیر (سلام الله علیه) می ‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ یعْطِ أَحَداً بِفُرْقَةٍ خَیراً مِمَّنْ مَضَی وَ لاَ مِمَّنْ بَقِی»؛ فرمود از اختلاف فاصله بگیرید زیرا خدای سبحان به وسیله تفرقه هیچ كسی را به خیری نرساند نه در گذشته و نه در آینده. 🔸 در خطبه 147 می ‌فرماید: «فَاجْتَمَعَ الْقَوْمُ عَلَی‏ الْفُرْقَةِ وَ افْتَرَقُوا عَلَی‏ الْجَمَاعَةِ»؛ این تعبیر لطیفی كه از (رضوان الله علیه) و دیگران آمده است كه مثلاً عده‌ای «اتفقوا علی الاختلاف اتحدوا علی ان لا یتحدوا» این تعبیر ادبی ریشه ‌اش در نهج ‌البلاغه هست فرمود: «فَاجْتَمَعَ الْقَوْمُ عَلَی‏ الْفُرْقَةِ»؛ اینها اتفاق كردند كه با هم اختلاف داشته باشند، اختلاف داشتن اجماعی اینهاست، اجماع كردند كه با هم نسازند! «فَاجْتَمَعَ الْقَوْمُ عَلَی‏ الْفُرْقَةِ وَ افْتَرَقُوا عَلَی‏ الْجَمَاعَةِ، كَأَنَّهُمْ أَئِمَّةُ الْكِتَابِ وَ لَیسَ الْكِتَابُ إِمَامَهُمْ فَلَمْ یبْقَ عِنْدَهُمْ مِنْهُ إِلاَّ اسْمُهُ وَ لَا یعْرِفُونَ إِلاَّ خَطَّهُ وَ زَبْرَهُ»؛ اینها قرائت قرآن و امثال ذلك را می‌ دانند اما خطوط كلی و راهنمایی‌ های اصیل قرآن را پشت سر گذاشتند. 📚 سوره مبارکه آل عمران جلسه 208 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 609 🔸 اقسام دشمن 1. دشمن شخص گذشت از دشمن: امیرموٴمنان علی (علیه السلام) فرمود: گرامی بدار كسی را كه تو را دوست می ‌دارد و از دشمنت در گذر كه برای تو فضیلت خواهد بود.[1] [1]. أَكْرِمْ مَنْ وَدَّكَ وَ اصْفَحْ عَنْ عَدُوِّكَ یتِمَّ لَكَ الْفَضْلُ (غرر الحكم، ص435). 📚 مفاتیح الحیات ص 330 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا