معلمان هدايت.mp3
1.7M
💠 روز سی ام ماه #ربیع_الاول 1445
🔹
معلمان هدايت#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
معلمان هدایت🔹 یک بیان نورانی حضرت امیر دارد که معلم، امام است: «مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ اماماً»؛ هر معلمی امام مأموم [شاگردان] است. حالا فرق ندارد، یک امام، امامتش وسیع تر، یک امام، امامتش محدودتر؛ یک نفر امام یک کشور است یک نفر امام یک استان است یک نفر امام یک شهر است یک نفر امام یک کلاس است. از دهان این فرد باید نور در بیاید از قیام و قعودش باید نور در بیاید! چنین کسی «فَلْیبْدَأْ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیرِهِ». بعد می فرماید معلمِ نفس او، احقّ به اجلال است. 🔹 حضرت فرمود معلم، امام است. آموزش و پرورش اگر ده هزار یا کمتر یا بیشتر معلم دارد یعنی این تعداد امام دارد. اینها باید طوری باشند که شاگردان بتوانند به آنها اقتدا بکنند؛ نه بی راهه بروند نه راه کسی را ببندند، طیب و طاهر باشند. کسی که از دهان معلم جز نور نبیند که بتواند موقع ظهر به او اقتدا بکند، این دیگر ممکن نیست اختلاسی و نجومی بشود. این کشور هر چه ضربه میخورد از همین جا ضربه می خورد. 🔹 #تحول در آموزش و پرورش به معنای این نیست که ما برنامه های علمی را اضافه کنیم، تحول در این است که ما معلمانِ امام تربیت کنیم. کسی که دوازده سال طیب و طاهر می شنود دوازده سال طیب و طاهر می بیند، او ممکن نیست اختلاسی بشود. #هقته_پيوند_اوليا_و_مربيان #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 دیدار وزیر آموزش و پرورش با حضرت استاد تاریخ: 1398/07/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کانال دروس حضرت استاد در شبکه های اجتماعی ایتا، تلگرام و سروش.
1️⃣ تلگرام Telegram:
🆔 https://t.me/esratvtelegram
2️⃣ ایتا Eitaa:
🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross
3️⃣ سروش Soroush:
🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره827
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 مصادیق شهروندان
13. فقیران
محبت به فقیران
... رسول خدا (صل الله علیه و آله و سلم) فرمود: [از اسباب] نزدیكی به خدا مهرورزی به مسكینان و نزدیك شدن به آنهاست. [1]
[1]. ... الْقُرْبَةُ إِلَی اللَّهِ حُبُّ الْمَسَاكِینِ وَ الدُّنُوُّ مِنْهُمْ (جامع الاخبار، ص183؛ بحار الانوار، ج63، ص331).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 410
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
دفع فقر.mp3
2.18M
💠 روز اول ماه #ربیع_الثانی 1445
🔹
دفع فقر#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
دفع فقر🔹 ما دفع فقر بکنیم مهم تر است تا رفع فقر! یک وقت است جامعه فقیر می شود نیازمند می شود، انسان برای رفع فقر قیام می کند، این کار خوبی است اما #کار_عاطفی است نه #کار_عقلی یعنی انسان وقتی فقیری را می بیند، عاطفه اش جریحه دار می شود دلش می سوزد، کمک می کند. کمک عاطفی ثواب بسیار کمی دارد که آدم دلش بسوزد و به فقیر کمک بکند، چون آن دیگر مربوط به دین نیست، کشورهایی هم که دین در آنها نیست این کمک را دارند، در حیوانات هم هست. این رفع فقرِ موجود است، این حداقل است که از این مرحله ـ خدای ناکرده ـ اگر کسی تنزّل بکند، دیگر نام او در دیوان کتاب و سنّت نیست. 🔹 عمده #دفع_فقر است نه #رفع_فقر؛ عمده آن است انسان کاری بکند که فقر پدید نیاید. به فقیر رسیدگی کردن کار عاطفی است، جلوی فقر را گرفتن کار علمی و عقلی است؛ یعنی آدم بتواند #اشتغال ایجاد کند کار ایجاد کند، جلوی فقر را بگیرد نه به فقر موجود بپردازد و به فقیر کمک بکند. 🔹 جلوی #فقر_طبیعی را نمی شود گرفت یعنی ما دنیایی داشته باشیم که کسی محتاج نباشد، این دیگر دنیا نیست، این بهشت است؛ اما جلوی #فقر_اقتصادی را می توان گرفت و باید گرفت. فقر طبیعی معنایش این است که هیچ کسی مریض نشود، هیچ کسی بچّه نباشد، هیچ کسی پیر نشود همه جوان باشند و کار بکنند، اینکه شدنی نیست، پس جلوی فقر طبیعی را نه ماٴمور هستیم بگیریم نه گرفتن آن ممکن است؛ اما جلوی فقر اقتصادی را هم می توان گرفت و هم باید گرفت؛ یعنی کسی محتاج نباشد، حداقل معیشت را داشته باشد. #روز_جهانی_ریشه_کنی_فقر #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 درس اخلاق تاریخ: 1379/08/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
زبان حال، سرّ استجابت دعا / چیزی بخواهید که با درونتان هماهنگ باشد
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: ذات اقدس الهی می فرماید هر چه خواستید من به شما دادم... یعنی چه؟ یعنی شما به زبان استعداد بخواهید... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
زبان حال، سرّ استجابت دعا / چیزی بخواهید که با درونتان هماهنگ باشد
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: ذات اقدس الهی می فرماید هر چه خواستید من به شما دادم. در سوره مباركه «بقره» می فرماید از من بخواهید به شما عطا كنم ﴿ادْعُونی أَسْتَجِبْ لَكُمْ﴾. هر چه خواستید ما به شما دادیم یعنی چه؟ یعنی شما به زبان استعداد بخواهید! برابر زبان حال و زبان استعداد، هر چه خواستید ما به شما دادیم. زبان مقالتان را باید اصلاح كنید، چیزی بخواهید كه با درونتان هماهنگ باشد. 🔹 اگر كسی ـ خدای ناكرده ـ درصدد آزار كسی است بعد بگوید خدایا «لا تسلّط علینا من لا یرحمنا»! این دعا مستجاب نیست، آن دعای زبانِ فعل مستجاب است. اگر كسی دیگری را رنجاند، به دیگری ستم كرد معنای آن این است كه خدایا ظالمی را بر ما مسلّط كن كه ما را برنجاند! این زبان فعل است، زبان حال و زبان استعداد است. زبانِ قال خیلی معیار نیست درباره زبان حال و فعل و استعداد فرمود: هر چه خواستید ما به شما دادیم ﴿وَ آتاكُمْ مِنْ كُلِّ ما سَأَلْتُمُوهُ﴾... . مطالعه کامل: https://esra.ir/fa/web/javadi/w/445330 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #در_محضر_استاد 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/01/28 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره828
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 مصادیق شهروندان
13. فقیران
محبت به فقیران
... امام سجاد (ع) در دعا به خدا عرض میكند: خدایا! همنشینی با فقیران را محبوب من گردان و با صبر نیكو مرا در همنشینی با آنان یاری فرما. [1]
[1]. اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَىَّ صُحْبَةَ الْفُقَرَاءِ، وَ أَعِنِّى عَلَی صُحْبَتِهِمْ بِحُسْنِ الصَّبْرِ (صحیفه كامله سجادیه، دعای 30).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 410
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
تاکید آیت الله العظمی جوادی آملی بر جلوگیری از کشتار در غزه
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس فقه امروز خود بیان داشتند: امیدواریم ذات اقدس الهی به برکت قرآن و عترت جریان غزه و امثال غزه را به زودی حل کند و این گونه کودک کشی نباشد، این گونه مسلمانها کشته ندهند و دعاهای حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه) در حق همگان مستجاب شود... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
تاکید آیت الله العظمی جوادی آملی بر جلوگیری از کشتار در غزه
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس فقه امروز خود بیان داشتند: امیدواریم ذات اقدس الهی به برکت قرآن و عترت جریان غزه و امثال غزه را به زودی حل کند و این گونه کودک کشی نباشد، این گونه مسلمانها کشته ندهند و دعاهای حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه) در حق همگان مستجاب شود. ایشان بیان داشتند: در بیان اینکه علما وظیفه شان در عصر جنگ چیست؟ با جنگ باید چکار بکنند؟ چگونه حضور پیدا کنند؟ چگونه نصیحت کنند؟ چگونه جامعه را به عدل و صلح دعوت کنند؟ مرحوم کاشف الغطاء در یک فصلی از کتاب خود، تقریباً بیش از سی ماده ذکر می کند که علما وظیفه شان در زمانی که بیگانه حمله کرده است چیست؟ تا می رسد به ماده چهاردهم که می گوید «رابع عشرها انه یجب على العلماء إعانة الرئیس المتوجه لدفع الكفار...» تا اینکه می گوید: «ان ینادوا فی الناس أین غیرة الاسلام والمجتهدون فی نصرة خاتم الأنبیاء أین الآخذون بثار شهید كربلاء» الآن هم همان «أین غیرة الإسلام» را باید به جهان مسلمان نشین گفت که #نباید_غزه_را_تنها_گذاشت، باید همگان تلاش و کمک بکنند و گذرگاه رفح را باز بکنند، این نباید بگوید که او شیعه بود این سنی بود یا امثال ذلک. 🔹 ما دو تا شعار در محرّم داریم؛ یکی اینکه وقتی به یکدیگر رسیدیم میگوییم که «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اجوركم] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ(علیه السلام)». این برای ثواب است اما جمله دوم این است که «وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ(علیه الصلاة و علیه السلام)»، دستور یعنی دستور دینی ما در محرم و صفر همین است. یکی درخواست #ثواب است، یکی #مبارز_بودن و درخواست رو به غیرتمندی و #غیرت، غیرت، غیرت، چیزی بالاتر از غیرت نیست. در روایات ما هم هست که از خدا غیورتر کسی نیست. خود حضرت امیر(سلام الله علیه) هم دارند که احدی در بین بشر غیرتمندتر از من نیست. غیرت بالاتر از عدالت است، غیرت بالاتر از سخاوت است، غیرت بالاتر از همه چیز است. 🔹 چرا این قدر از غیرت تعبیر شده که بالاتر از عدالت است؟ عدالت یعنی انسان وظیفه خودش را بشناسد، همین. اما غیرت سه اصل یعنی سه اصل! تا سه صفت غنی و قوی علمی جعل نشود کسی غیرتمند نیست. غیرت این است که ابدا در کار غیر دخالت نکند. چرا حضرت امیر فرمود: «مَا زَنَی غَیورٌ قَطُّ»؟ هیچ آدم غیرتمندی زنا نمی کند. از زنای سمع و بصر تا زنای دیگر. دیگری را نگاه کرد، بی غیرت است. به مال دیگری طمع کرد، بی غیرت است. تنها مسئله جنسی که نیست. به مقام دیگری حسد بُرد و طمع کرد و سعی کرد به آنجا برسد، بی غیرت است. چرا وارد مرز غیر شدی؟ پس اولین کار این است که به حَرم و حریم احدی دخالت نکند؛ نه حریم مالی نه حریم جنسی... . 🔹 ایشان بیان داشتند: دوم اجازه ندهد احدی به حریم او دخالت کند. کسی که بی غیرت باشد بی حجاب بپروراند، #بی_حجابی را امضاء کند، این معلوم می شود که غیرت ندارد، برای اینکه غیر را به حریم خود راه داده، این چه غیرتی دارد؟ اگر بی غیرت بود و دیگری آمد در کشورش، در شهر خودش، در مقام خودش، در حساب خودش، در کتاب خودش، و ساکت بود، بی غیرت است. این دو معنا روشن است. 🔹 سوم «و ما ادریک ما سوم»! سوم این است که تا خودش را نشناسد، معرفت به خود پیدا نکند، محدوده خود را نبیند، محدوده غیر را نبیند، غیرت معنا ندارد. شما به او بگو از مرز خودت به غیر تجاوز نکن، او مرز خودش را نشناخته است! به او بگو نگذار کسی وارد مرز تو بشود او که مرز خودش را نشناخته است! پس اصل اساسی آن است که محدوده خودش، وظیفه خودش، احکام و حکم خودش را بشناسد، بعد دورش را خط بکشد، نه بیرون برود نه اجازه بدهد که کسی داخل شود. 👇👇👇👇