eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
دیدار رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
دکتر عباسعلی نوبخت معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و هیئت همراه با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کرد. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
منابع طبیعی کشور سرمایه های کشور هستند و باید این سرمایه ها را حفظ کنیم / ما نه تنها درخت داری، که باید درختکاری کنیم / تاکید بر اهمیت درختکاری در دین اسلام 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
دکتر عباسعلی نوبخت معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و هیئت همراه، همزمان با آغاز هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کرد. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار بیان داشتند: ما مردم ایران، مردمی بزرگ و ، ما نه یعنی حوزوی ها و دانشگاهی ها، بلکه تمام مردم ایران، آقا و آقازاده هستند چون شناسنامه دارند، تاریخ دارند، جغرافیا دارند، و کشوری که دارای تاریخ و جغرافیا باشد، بزرگ است، شما در هر کجای قدم بگذارید، اثری از آثار باستان این کشور می بینید بر خلاف کشوری مانند آمریکا که دارای جغرافیا و آثار باستانی کهن نیست، مردم ایران هزاران سال با شرف زندگی کرده اند، لذا شأن این مردم بزرگ، زندگی ناآرام نیست! 🔹 ما باید از جنگل ها، درخت ها، و حتی حیوانات در جنگل نیز محافظت کنیم، درخت ها را از بین نبریم، حیوانات جنگل را نکشیم و به اینها آسیب نرسانیم، چرا که اینها همه سرمایه های کشور ما هستند و باید این سرمایه ها را حفظ کنیم. 🔹 ما نه تنها باید ، که باید کنیم، پیامبر گرامی اسلام (ص) در اهمیت درختکاری می فرماید: «إن قامَتِ السَّاعةُ و في يَدِ أحَدِكُم فَسِيلَةٌ فإنِ استَطاعَ أن لا يَقومَ حتّى يَغرِسَها فَلْيَغرِسْها»؛ یعنی اگر شاخه درختی در دست شما بود و یک ساعت دیگر قیامت می آید، پس این نهال خود را بکارید! این را در اسلام می رساند، نمی فرماید که اگر یک ساعت دیگر خواستید بمیرید، بلکه اگر حتی یک ساعت دیگر قیامت هم خواست بر پا شود، شما نسبت به کاشت نهالی که در دست دارید، اقدام نمایید. 🔹 باید از محافظت شود، جوانان و عزیزانی که به کشورهای دیگر می روند، به کشور برگردند و در کشور مشارکت کنند، و همه قدر خودشان را بدانند، نه بیراهه بروند و نه راه کسی را ببندند، تا انشاء الله این نظام الهی را به صاحب اصلی اش برسانند. ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/2454593 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
درختكاری از مقدس‌ترین اعمال / تاکید اسلام بر سنت حسنه درختکاری و حفظ محیط زیست 🔶
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
در فضیلت روایات فراوانی به نحو اطلاق از معصومین (علیهم السلام) وجود دارد. در یکی از این روایات آمده است اگر كسی درخت تشنه را سیراب بكند گویا مؤمن را سیراب كرده است. 🔶 شایسته است مسلمانان نسبت به کاشتن و حفظ درخت کوتاهی نکنند، زیرا درختان در سالم‌ سازی و پاكیزگی هوا تأثیر ویژه دارند. اهتمام اسلام به درختکاری و افشاندن دانه یا كاشتن شاخه ثمربخش، كاملاً در متون دینی مشاهده می‌شود؛ به گونه ‌ای كه گاهی كاشتن درخت، در ردیف بهترین و قرار می‌گیرد. 🔶 اهمیت درختكاری چنان است که رسول خدا (صلوات الله علیه) درباره آن فرمود: اگر نهالی در دست یكی از شماست و در آستانه برپایی قیامت به اندازه كاشتن آن فرصت دارد، آن را بكارد. ↙️ مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/1153609 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
سنّت حسنه
🔹 به ما دو چیز دستور دادند: 1️⃣ یکی اجتهاد در است که آن روش‌مند است؛ باید سالیان متمادی، انسان، روش‌مندانه زحمت بکشد تا حُکم الهی را به دست بیاورد؛ 2️⃣ یکی هم ترغیب به اجتهاد در و مانند آن است که فرمود: «مَن سَنَّ سِنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجرُهَا و أَجرُ مَن عَمِلَ بِهَا»؛ اگر کسی سنّت حسنه ‌ای را ایجاد کند چنین پاداشی دارد. 🔹 آن است که با قواعد کلّی دین مطابق است (یک)، شواهدی هم تأیید کند که این مرضی خدا و اهل بیت است (دو)، نص خاصی هم نداریم (سه)، انسان اقدام می ‌کند و بهره‌ برداری می‌ کند (چهار). 🔹 درباره مسجد دستور خاص داریم؛ اما در مورد حسینیه، سقاخانه و امثال اینها در هیچ آیه یا روایتی نیامده؛ ولی سنّت، سنّت حسنه است. هفته وحدت سنّت حسنه است، دهه کرامت سنّت حسنه است، دهه ولایتِ ذی حجّه سنّت حسنه است؛ کسی نمی ‌خواهد بگوید اینها در اسلام وارد شده است. 🔹 این «مَن سَنَّ سُنَّةً حَسَنَه» ما را ترغیب می‌ کند كه مجتهد در مسائل سیاسی و اجتماعی باشید و ببینید كه چه چیزی را شما بنیان‌گذاری ‌می كنید! در مسائل عبادی، این هفته‌ ها و دهه ‌های یادشده، جزء سنن ماست؛ در مسائل زندگی می‌ گویند در اسفند است. 🔹 دین هم به ما دستور بندگی داد و هم دستور زندگی داد؛ چگونه زندگی کردن، تمیز نگه داشتن کوی و برزن، تمیز نگه داشتن فضای محیط. آن وقت انسان برای و مانند آن، روز یا هفته ‌ای را اختصاص می ‌دهد؛ این می‌ شود سنّت حسنه. 📚 سوره مبارکه زمر جلسه 46 تاریخ: 1393/10/21 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
  لذت عارف از طبیعت

🔹 وقتی انسان به آب نگاه می کند یا به گیاه نگاه می کند یا به درخت نگاه می کند، این لذتش بیشتر از لذت عادی است؛ ولی نگاه ها فرق می کند. آن کسی که رهگذر عادی است، یک نحوه لذّت می برد؛ امّا اگر کسی مهندس کشاورزی باشد یا زمین شناس باشد، از کیفیت جوشش آب یا پرورش گیاه آشنایی کامل داشته باشد که ده ها علل و عوامل طبیعی هماهنگند تا یک چشمه ای بجوشد و یک گیاهی سبز بشود، لذت بهتری می برد. 🔹 امّا وقتی یک عارف نگاه می کند به این آب و به آن سبزه، او لذتش بیش از همه اینهاست. او را در آفریده اش مشاهده می کند، لذا می شود (آیه)؛ آیه یعنی ( علامت )، ( نشانه ). یک رهگذر عادی سبزه می بیند یا آب می بیند، آیت و علامت نمی بیند؛ امّا یک عارف می بیند، می بیند، نشان دوست می بیند، علامت آفریدگار می بیند؛ و این علامت پیام دارد، را به بیننده می رساند. 📚 مستند حدیث سرو ـ دماوند ـ تابستان ۱۳۸۶. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸
نظام اجتماعی
مناسبات اجتماعی، عمدتاً در محورِ حقوق مردم است كه دو قسمت دارد: 2. ... پس تنها عدل كافی نیست، گرچه جامعه انسانی به عدل نیاز لزومی دارد كه ﴿إِنَّ اللهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ﴾ [1]، اما عدل كَفِ تمدّن است و سطح تمدّن احسان است که آیه یاد شده، امر به احسان ﴿وَالإِحْسَانِ﴾ [2] را به دنبال دارد؛ یعنی جامعه را با احسان و تعامل می ‌توان اداره كرد و مواردی چون صله رحم، گذشت، انفاق، صدقه، اصلاح ذات البین، دستگیری از محرومان، توجه به حقوق همگان و... از مصادیق احسان است. آموزه ‌های اسلامی در این قسمت توصیه ‌های فراوانی دارد که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می شود. [1]. سوره نحل، آیه 90. [1]. سوره نحل، آیه 90. 📚 مفاتیح الحیات ص 453 و 454. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مبلغین باید بدانند که کار انبیاء را انجام می دهند / انبیاء دو کار رسمی دارند: معلم کتاب و حکمت هستند و مزکّی نفوس! / در ایام تبلیغ نیز از کار علمی و درس و بحث غافل نباشید 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان جلسه درس فقه امروز خود با اشاره به اعزام مبلغین در ایام ماه مبارک رمضان، بیان داشتند: شما که عازم تبلیغ هستید باید بدانید که شما اساتید و علمای بزرگ کار انبیاء را دارید انجام می دهید... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مبلغین باید بدانند که کار انبیاء را انجام می دهند / انبیاء دو کار رسمی دارند: معلم کتاب و حکمت هستند و مزکّی نفوس! / در ایام تبلیغ نیز از کار علمی و درس و بحث غافل نباشید 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان جلسه درس فقه امروز خود با اشاره به اعزام مبلغین در ایام ماه مبارک ، بیان داشتند: شما که عازم تبلیغ هستید، باید بدانید که شما اساتید و علمای بزرگ کار انبیاء را دارید انجام می دهید. 🔹 آیه سوره مبارکه برائت، را به شما داده است، انبیاء دو کار رسمی دارند: یکی معلم کتاب و حکمت هستند، و دیگری مزکّی نفوس، این آیه هم وقتی که جریان نَفر را بیان می کند، می فرماید که مبلغین این دو کار را انجام دهند. 🔹 آیه فقط نمی فرماید: ﴿فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ﴾، این ﴿لِیتَفَقَّهُوا﴾ برای ﴿وَیعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ﴾ است، بلکه ادمه می دهد و می فرماید باید برگردند و ﴿وَلِینْذِرُوا قَوْمَهُمْ﴾. و انبیاء نیز دو کار دارند: یک، ﴿وَیعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ﴾. دو، ﴿وَیزَكّیهِم﴾؛ همین دو مورد را در این آیه کوچک با یک جمله حل کرد، فرمود: ﴿لِیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیهِمْ﴾. 🔹 شما بزرگان هر جا هم که تشریف می برید، یک رساله عملیه یا بنویسید یا رساله کوچک به همراه خود ببرید و مطالعه کنید و درس بخوانید، حوزه را به همراه خودتان ببرید! وگرنه انسان بیش از یک ماه، چهل روز، درس و بحث را ترک کند، این خیلی سخت است. اگر جایی رفتید طلبه هستند یک درسی برای آنها بگویید. اگر خودتان هستید، از این رساله های کوچک از بزرگان از شیخ مفید تا سیدنا الااستاد امام به همراه خود داشته باشد؛ بالاخره رساله های فراوانی دارند فارسی یا عربی یا مختصر یا مفصل، یا فقهی یا اصولی یا روایی و تفسیری دارند تا کارتان ـ انشاءالله ـ باشد. 🔹 ایشان در پایان اظهار داشتند: «سِیرُوا عَلَی اسْمِ اللَّهِ» انشاءالله با تبلیغ الهی و نظام الهی و حفظ نظام الهی برگردید. ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/2456854 📚 درس خارج فقه قضا جلسه 77 تاریخ: 1402/12/15 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
جلد هفتم از مجموعه کتاب «عقلانیت شهود؛ تحریر فصوص الحکم قیصری» منتشر شد 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
جلد هفتم کتاب ارزشمند «عقلانیت شهود؛ تحریر فصوص الحکم قیصری» اثر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد. 🔹 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب «عقلانیت شهود؛ تحریر فصوص الحکم قیصری» از چند جبهه با رویکرد تحریری به ابعاد کتاب اسطوره‌ای فصوص الحکم جناب محی‌الدین ابن عربی پرداخته و با توجه به شروح و تعلیقات مختلف و با محوریت شرح جناب قیصری به بیان و تبیین این متن استثنایی اهتمام ورزیده است. پیش بینی می شود این مجموعه در 16 مجلد تنظیم و منتشر شود. 👈 علاقه‌مندان به تهیه آثار آیت‌الله العظمی جوادی آملی می‌توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند. ↙️ مطالعه خبر و عناوین اثر: https://news.esra.ir/fa/w/-123 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به اطلاع علاقمندان و شاگردان دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می رساند درس اخلاق هفتگی حضرت استاد - ادامه مبحث شرح نهج البلاغه - این هفته چهارشنبه ساعت 9 صبح به صورت در محل قم برگزار می گردد. ↙️ پخش زنده از سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir ↙️ سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مراتب تدیّن
🔹 اگر سخن از شریعت است و طریقت است و حقیقت، اینها را مرحوم و بزرگان دیگر معین كرده ‌اند. همین راه است؛ همین نماز را آدم سه نحو می ‌خواند نه اینكه ذكری را كم بكند یا زیاد بكند؛ همین ﴿إِیاكَ نَعْبُدُ وَإِیاكَ نَسْتَعینُ﴾ را سه نحو می ‌خواند: می‌خواند می ‌خواند می‌ خواند. 🔹 شریعت، پله اول است، طریقت، پله دوم است و حقیقت، پله سوم است. اگر كسی که در پله دوم هست بگوید پله اول چیست یا كم و زیاد بكند، همان جا سقوط می ‌كند. سه راه نیست در كنار هم، بلکه است در طول هم. 🔹 اگر كسی رسیده به درجه سوم و دستش به سقف می‌ رسد می ‌خواهد این لامپ را درست كند، نردبانی است سه پله ‌ای، این روی پله سوم رفت و دستش به لامپ رسیده، این اگر بگوید پله دوم یا پله اول چیست، همان جا سقوط می‌ كند؛ زیرا این پله سوم، روی پله اول و دوم است. آن حقیقت، روی طریقت است و آن طریقت، روی شریعت است. 🔹 اگر راه مرحوم آقا هست، اگر راه هست، اگر راه بسیاری از عرفا و بزرگان هست، همین راه است. 📚 دیدار جمعی از اساتید دانشگاه با حضرت استاد تاریخ: 1385/03/31 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸
نظام اجتماعی
1. اتحاد و همبستگی وحدت و اجتماع بر گرد محور دین و پیشوای دادگر در اسلام اهمیت ویژه‌ ای دارد، حتی نماز كه نماد عبادت است ترجیحاً یا لزوماً به جماعت گزارده می‌ شود، چنان‌ كه نماز عید فطر و قربان (در عصر غیبت) و نمازهای واجب یومیه ترجیحاً و نماز جمعه لزوماً به جماعت گزارده می‌ شوند. قرآن می ‌فرماید: به ریسمان خدا چنگ زنید و پراكنده نشوید. [1] [1]. ﴿واعتَصِموا بِحَبلِ الله جَمیعًا و لا تَفَرَّقوا﴾ (سوره آل عمران، آیه 103). 📚 مفاتیح الحیات ص 454. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
قرآن شناس بودن، قرآن فهم بودن و قرآن متحرک بودن، جامعه را عوض می کند 🔸 عظمت و جلال و شکوه قرآن را در سخنرانی ها و در جلسات علمی تان فراموش نکنید، بگذارید مردم ! اما قرآن شناس بودن، قرآن فهم بودن، قرآن متحرک بودن، جامعه را عوض می کند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
قرآن شناس بودن، قرآن فهم بودن و قرآن متحرک بودن، جامعه را عوض می کند 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی روز چهارشنبه در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه به شرح حکمت 131 نهج البلاغه پرداختند. معظم له بیان داشتند: در کلمه 131 وجود مبارک حضرت امیر(سلام الله علیه) آمده است که حضرت دید یک کسی دارد دنیا را مذمت می کند حضرت فرمود: چرا دنیا را مذمت می کنی؟ تو نسبت به دنیا بدهکاری یا او نسبت به تو؟ تو نسبت به او بد کردی یا او نسبت به تو؟ 🔸 امیرالمومنین در همین جمله های نورانی فرمود تو مجرم هستی یا دنیا؟ دنیا چه جرمی کرده؟ دنیا منافق نیست. آنچه که کرد علناً در دستش است. بیمارها را جابجا کرد، پرستاری کرد نشانه پرستاری اش هم هست. مرده ها را جابجا کرد به قبرستان بُرد علامتش دستش هست. هم قبرستان را به تو نشان می دهد هم بیمارستان را به تو نشان می دهد هم دردمندان زندان را به تو نشان می دهد. چیز خلافی نکرده است. ذره ای نفاق در دنیا نیست. «أَنْتَ الْمُتَجَرِّمُ عَلَيْهَا أَمْ هِيَ الْمُتَجَرِّمَةُ عَلَيْكَ». این مظروف است که ظرف را آلوده می کند. وگرنه در همین دنیا شهدا بودند صلحا بودند صدیقین بودند. 🔸 وظیفه ما اول است، بعد ، بعد ، بعد ؛ پس از طی این مراحل، حالا که انسان سبقت گرفت در فضائل اخلاقی و عالم عادل شد، پس از آن باید خواسته اش این باشد در دعا و تضرع و ناله که ﴿وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً﴾ ... . 🔸 ماه مبارک است و ماه قرآن؛ شما بزرگان قوم هستید شما علمای قوم هستید شما رهبران قوم هستید، این تفسیر قرآن، تعلیم قرآن مدح قرآن، عظمت و جلال و شکوه قرآن را در سخنرانی ها و در جلسات علمی تان فراموش نکنید، بگذارید مردم ! البته قرائت قرآن حفظ قرآن همه اینها نور است؛ اما قرآن شناس بودن، قرآن فهم بودن، قرآن متحرک بودن، جامعه را عوض می کند. ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/2458631 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/12/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
  دوست راستگو

🔹 فرمود من شما را بی سواد که خلق نکردم، آنچه که لازمه سعادت شماست در درون شما من نهادینه کردم همه فجور را همه تقوا را در درون شما گذاشتم، با زندگی کنید ... . ↙️ کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی 👇👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2100756515Ca8a4794665
💠
دوست راستگو

🔹 انسان هرگز با دشمن خلق نشده است، این بیان نورانی پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) که فرمود: «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ»؛ یعنی خودت دشمن ساختی! 🔹 فرمود من شما را بی سواد که خلق نکردم، آنچه که لازمه سعادت شماست در درون شما من نهادینه کردم همه فجور را همه تقوا را در درون شما گذاشتم، یا با زندگی کنید مثل مؤمنین عادی، یا اگر رفتید حوزه و دانشگاه درسی خواندید درسی بخوانید که با صاحبخانه درگیر نشود، یک درسی بخوانید که با ﴿فَأَلْهَمَها﴾ بسازد. 🔹 شما می بینید هیچ میوه ای در درون آن کِرم نیست مگر اینکه حرف باغبان را گوش ندهد، آن میوه ای که تحت تدبیر باغبان صحیح نیست حرف باغبان را گوش نمی دهد از آب خوب استفاده نمی کند، از کود خوب استفاده نمی کند، از هوای خوب استفاده نمی کند، در درون خودش کِرم می سازد، وگرنه میوه که در درونش کِرم نبود. 🔹 در درون ما ذات اقدس الهی فرمود ﴿أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ﴾، وگرنه «أَعْدَی عَدُوِّ» را که خلق نمی کرد. بنابراین مائیم که دشمن می سازیم، مائیم در درون خودمان دشمن می تراشیم، ما می توانیم در درون خودمان بسازیم، «صَدِیقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُه» ‏این بیان نورانی امام رضا (سلام الله علیه) است. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/9jh7E ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/6ONIXO0oKBo 📚 درس تفسیر سوره مبارکه جاثیه جلسه 7 تاریخ: 1394/12/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ضامن هدایت
🔹 فرمود: ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا تَنَاجَیتُمْ فَلاَ تَتَنَاجَوْا بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ وَ مَعْصِیةِ الرَّسُولِ وَ تَنَاجَوْا بِالْبِرِّ وَ التَّقْوَی وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی إِلَیهِ تُحْشَرُونَ﴾. ضامن اجرای احکام و حِکَم الهی، اعتقاد به مسئله است، چون اگر ـ معاذالله ـ معادی در کار نبود، انسان بعد از مرگ مسئول نبود. 🔹 در قرآن آمده است این طور نیست که مسلمان و غیر مسلمان یکسان باشند: ﴿أَ فَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِینَ كَالْمُجْرِمِینَ﴾، در حالی که اگر ـ معاذ الله ـ بعد از مرگ خبری نباشد، هر دو می ‌شوند معدوم، در حال عدم که فرقی بین مؤمن و کافر نیست! در نشئه عدم یعنی وقتی اینها نیستند، وقتی پوسیدند و نیست شدند، دیگر نمی ‌شود گفت به یکی پاداش می‌ دهند به یکی کیفر! قهراً کافر و مؤمن، عادل و ظالم، می‌ شوند یکی! 🔹 این است که آیا خوب و بد، ظالم و عادل، مؤمن و کافر یکی‌ هستند یعنی عالم پوچ است عالم باطل است عالم بی ‌هدف است: ﴿أَ فَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِینَ كَالْمُجْرِمِینَ﴾ یا حساب و کتابی هست؟ 🔹 اخلاق هم همین طور است. اگر اعتقاد به معاد را ـ معاذالله ـ بردارند یا تضعیف بشود، اخلاق، ضامن اجرا ندارد. برای چه آدم خوبی باشد؟ برای چه اگر مالی به دست او آمده نگیرد؟ برای چه مواظب چشم و گوش خود باشد؟ تنها عاملی که ضامن اجرای است، مسئله است، البته معاد به مبدأ بر می‌ گردد. 📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 9 تاریخ: 1396/11/10 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra